1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

9 شهریور 1396
  • 2

حدود دو دهه است که جای خالی خودروهای کراس اوور در بین لکسوس های RX احساس می شود. این مدل همیشه توسط دستانی ماهر طراحی شده و آن قدر بی سر و صدا است که گویی با اصرار یک مسئول کتاب خانه ساکت شده است.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

اما این روند در حال تغییر است چرا که از سال 2016، لکسوس ، طراحی مدل RX را اندکی تغییر داده و با ترک نمایشگاههای لوکس به دنبال جذب خریدارانی است که به کراس اور های آلمانی با استایل ورزشی، علاقه مند هستند. طراحی جدید لکسوس RX بسیار زیبا و خیره کننده بود اما نکته ای که در طراحی جدید این ماشین توجه ما را به خود جلب کرد این بود که در لکسوس جدید شاهد بدنه ای صاف و براق مثل مدل های قبلی نیستیم. از همین حیث کارشناسان Car Connection با توجه به معیار های خود، امتیاز 7/3 از 10 را به آن اختصاص می دهند. دیگر خبری از کاریکاتورهای آب نبات ژله ای چرخدار نیست و لکسوز RX دارای سقفی جت مانند بوده و در مقایسه با استاندارد های لکسوز، جزئیات آن دیوانه کننده است.
طراحی داخل کابین لکسوس RX مدل 2018 در واقع نکته قابل توجه چندانی ندارد؛ اما دو انحنای زیبا و چرم براق و زیبا و بخش های چوبی به کار رفته در آن، طراحی داخلی این ماشین را در زمره معماری های به روز و مبنی بر سبک زندگی مدرن قرار می دهد.

لکسوس RX 350 یک موتور V-6 با قدرت 295 اسب بخار دارد. یک گیربکس 8 دنده ای قدرت را به دو صورت بین چرخ های جلو محرک و تمام چرخ های محرک(AWD) تقسیم می کند. مدل RX با سر و صدای زیاد روشن شده ولی به سرعت هم شتاب می گیرد. تریم های F Sport، حتی این سر و صدا ها را تقویت کرده و آن ها را به داخل کابین می فرستد – که این موضوع کاملا در تضاد با فلسفه لکسوس در حدود سال های 1990 قرار دارد _

مدل RX 450h دوگانه دارای یک موتور v-6 با قدرت کمتر است. در موتور این ماشین، از سیستم انتقال نیروی متغیر استفاده شده است اما توزیع نیرو بین چرخ ها بسیار کند و یکنواخت انجام می شود.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

هردوی این مدل ها، تریم های مختلفی دارند که برخی از آنها تنها لوکس ساخته شده اند و در برخی دیگر مثل F-Sport به قدرت ماشین توجه بیشتری شده است.

مدل RX پنج سرنشین را در خود جای می دهد و صندلی های ردیف جلوی آن به طور ویژه ای نرم و راحت هستند، مضاف بر آنکه صندلی های عقب نیز با قابلیت جدا شدن و تا کردن، بسیار راحت و انعطاف پذیر هستند. فضای بار عقب خودرو خوب و مناسب ارزیابی می شود و ظاهر آن هم بسیار تمیز است. لکسوس در مدل RX اندکی به بخش های هنری ساخته شده از چوب و چرم افزوده است؛ تعادل و دسترسی در کابین، با استفاده از این مواد، بهتر از قطعات فلزی تعبیه شده است.

تمامی مدل های کراس اور RX مجهز به سیستم های هشدار دهنده برخورد با مانع از سمت جلو، کنترل تطبیقی کروز و دوربین های نمای عقب هستند. امتیازهای NHTSA برای تست ایمنی مدل های دیفرانسیل جلو، چهار ستاره و برای مدل های دو محوره پنج ستاره است.

لکسوس ، مدل های پایه RX را به صندلی های چرمی، امکانات برقی، و کنترل کروز (حالت اتوماتیک با حفظ سرعت ثابت) مجهز کرده است. در بیشتر مدل ها از چرم واقعی استفاده شده و امکانات مختلفی از جمله سیستم ناوبری، سیستم صوتی پرمیوم، یک سقف پانورمیک و سیستم پخش DVD برای سرنشینان عقب در آن به کار رفته است. سیستم سرگرمی لکسوس با موس و صفحه لمسی، نسبت به سیستم های موجود در خوردروهای ولوو و آئودی قدیمی تر به شمار می رود و از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز در این خودرو خبری نیست.

سبک و ویژگی های طراحی ظاهری

شکل ظاهری این خودرو که احساس ماجراجویی و خطر کردن را به انسان القا می کند در شکل دادن به شخصیت این خودرو نقش مهمی داشته اما به عقیده کارشناسان، قرار نیست این شکل ماندگار باشد. به نظر می رسد که لکسوس با مدل جدید RX خود قصد داشته طرفداران واقعی خود را از خریداران گذری و معمولی متمایز کند. اما آیا در انجام چنین کاری موفق بوده است؟ آیا با گذشت چند سال، ظاهر مدل جدید هنوز تا این اندازه تازه و شگفت انگیز باقی خواهد ماند؟

کارشناسان Car Connection معتقدند در این باره پیام های مختلف و ضد و نقیضی دریافت کرده اند و با توجه به این موضوع، امتیاز 7 از 10 را به نوع طراحی این مدل اختصاص داده اند. معمای این طراحی از پنجره مشبک و دوکی شکل جلوی خودرو آغاز می شود. زمانی این نوع طراحی به طور کامل از لیست طراحی های رزرو لکسوس ، حذف شده بود؛ اما حالا مجددا جای خود را در میان طراحی های نوین این شرکت پیدا کرده است. این شکل از پنجره جلوی خودرو، با خودرو های SUV بزرگ و پهن، بیشتر سازگار است که البته استفاده از آن در لکسوس RX جذابیت خاصی به آن بخشیده است.

طراحی سقف این خودرو بسیار شگفت انگیز است اما به دلیل آنکه پس از نیسان مورانو با شکلی مشابه وارد بازار شد، تا حدی جذابیت خود را از دست داد – مورانو یک کراس اور ساخت شرکت نیسان است که یکی از رقبای مستقیم RX به شمار می رود.

پایین تر از سقف، طراحی RX به شکل های مختلفی خود نمایی می کند. سطوح این خودرو، با ظاهری یکپارچه و یک دست طراحی شده اند که موجب شده ظرافت به کار رفته در طراحی قسمت های مختلف ماشین کمتر به چشم بیاید.

کابین RX فضایی آرام و منظم دارد. تغییر ظاهری ایجاد شده در آن، فضای کابین لکسوس RX را نسبت به دوره استفاده از ورق های فلزی خلوت تر کرده و گویی فضای کابین، راننده را از دنیای پرهیاهو و شلوغ اطراف و ظاهر فلزی خودرو جدا می کند. این ماشین داشبورد عریض و افقی داشته و نوارهای باریکی کنترل ها را به دو ناحیه بالایی و پایینی تقسیم می کنند؛ این در حالی است که یک شکل نا متقارن، کنسول مرکزی خودرو را تشکیل می دهد. کنسول مرکزی، انحنای حلقه ای شکل داشته و خطی متمایل به سمت راننده در آن جلب نظر می کند.

لکسوس برخی از بخش های اضافه در داشبورد را حذف کرده اما با ترکیبی از پوشش های متالیک و مات و چوب خاکستری و بامبو، ظاهری بسیار زیبا به آن بخشیده است. در مدل F Sport، از چرم قرمز رنگ در بخش های مختلف در خودرو و صندلی ها به زیبا ترین حالت ممکن استفاده شده است. در نهایت باید گفت که لکسوس در حال تغییر است و این مدل از RX نشان دهنده نقطه عطفی است که بیانگر این موضوع می باشد.

عملکرد

مدل RX لکسوس ، محدوده گسترده تری از تریم ها از لوکس گرفته تا اسپورت را شامل می شود. سبک و طراحی ظاهری RX، به دنبال آن است که تصویری اسپورت و ورزشی تر از همیشه به نمایش بگذارد. مدل جدید نسبت به نمونه های قبلی جمع و جور تر بوده و در عین حال، شخصیت آن گسترده تر شده است اما هنوز هم بهترین عملکرد خود را در حین حرکت آرام و درحالت کروز دارد.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

کارشناسان Car Connection از نظر عملکرد امتیاز 7 از 10 را به آن اختصاص داده اند.

لکسوس محبوب ترین کراس اور SUV خود را در دو نسخه به فروش می رساند. مدل RX 350 از موتوری شش سیلندر بهره می برد و مجهز به هر دو حالت FWD و AWD است. مدل RX 450h تنها در حالت تمام چرخ ها محرک عرضه می شود.

موتور شش سیلندر مدل RX 350، با حجم 5/3 لیتری معادل 295 اسب بخار قدرت داشته و قدرت گشتاور آن نیز 267 پوند در فوت است که برای افزایش صرفه اقتصادی مصرف سوخت، از سیکل احتراق کم مصرف استفاده شده است. سیستم اتوماتیک 8 دنده، با قابلیت کنترل دستی بدون نیاز به کلاچ، روی مدل های F Sport تعبیه شده است. این مدل، قطعا سریعترین خودرو لوکس در دنیا نیست اما با قدرت و بی سر و صدا حرکت می کند. لکسوس صدای ناشی از مکش را به داخل کابین های F Sport هدایت می کند، اگر چه هنوز می توان گفت که این خودرو تقریبا بی سر و صدا است. هر دو مدل RX 350 و RX 450h امکان انتخاب حالت رانندگی را به راننده می دهند به طوری که راننده می تواند عملکرد سیستم پیشران را در سه حالت، معمولی، اکو و اسپورت تغییر دهد. نسخه های F Sport علاوه بر این سه حالت، گزینه های Customized، Sport S و Sport S+ را نیز دارند.

مدل هایی که قابلیت رانندگی با دو محور را دارند، قدرت موتور را به صورت یکنواخت منتقل می کنند. مدل های AWD می توانند تا حدود 50 درصد توان خود را به چرخ های عقب تقسیم کنند منتقل کنند که دلیل آن ایمنی در تمام شرایط جوی است.

مدل RX 450 h : سیستم دوگانه

لکسوس در RX 450 نسخه ای از مدل V-6 قبل را با خروجی کمتر به کار برده است و توان 259 اسب بخار و قدرت گشتاور 247 پوند در فوت آن را با باتری ها و موتورهای الکتریکی ادغام کرده است. توان حاصل از بنزین، به چرخ های جلو و توان حاصل از موتور برقی به چرخ های عقب منتقل می شوند و این موضوع باعث می شود که این مدل هیبرید از RX، بتواند تنها به قدرت باتری نیز اتکا کند.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

با توجه به این عملکرد، ممکن است این عملکرد اسپورت به نظر برسد اما حتی در نسخه F Sport نیز انتقال های دائما متغیر نیرو، مانع از احساس قدرتی رضایت بخش در هنگام حرکت خودرو می شود.

در بخش زیرین اتاقک مدل RX چه می گذرد

سیستم هدایت فرمان راحت و مطمئن جدید ترین مدل RX، این ماشین را از سایر کراس اورها و SUV های لکسوس جدا می کند.

جفت استرات های به کار رفته در قسمت جلوی خودرو، که مشابه خودروهای سواری است به همراه سیستم تعلیق دو جناقی می تواند رانندگی را نسبت به کراس اور های گذشته آرام تر کند. نسخه F Sport، دارای کمک فنرهای تطبیقی است که بیشترین ثبات رانندگی در یک RX، را به ارائه می کنند. عملکرد این کمک فنرها طوری است که این ماشین، حتی از کادیلاک XT5 نیز انعطاف پذیرتر است. هنگامی که با این ماشین در مسیرهای ناهموار حرکت می کنید، کمک فنرهای RX خودشان را رها می کنند و به این ترتیب، هرگز ناهمواری مسیر را حس نخواهید کرد.

لکسوس با کنترل الکتریکی فرمان در مدل RX، احساس رضایت حرکت در مسیر را به راننده منتقل می کند؛ اما جالب آن است که در تنظیمات حالت Comfort این احساس به حداقل مقدار خود می رسد. سیستم هدایت فرمان F Sport احساس سنگین تری را به راننده می دهد، اما اطلاعات بیشتری از آن در اختیار نیست.

رینگ های آلیاژی این خودرو در مدل پایه، 7 پر بوده و قابلیت تعویض با رینگ های آلیاژی ماشینی 20 اینچی براق یا رینگ های آلیاژی سوپرکروم با رنگ های مختلف را نیز دارند. مدل RX از لاستیک های ویژه ای از نوع میشلن پرمیر LTX استفاده می کند که برای بهبود خصوصیات آن در مسیر های خیس و بارانی طراحی شده اند.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

راحتی و کیفیت

مدل های RX با ظاهری جسور و خشن و رنگ های روشن از انبارهای لکسوس خارج می شوند اما در پس این ظاهر خشن، درونی بسیار نرم و راحت دارند.

لکسوس به بی سر و صدا بودن فضای داخلی خودرو هایش که به درون یک کتابخانه تشبیه می شود و ظاهر آراسته و در عین حال ملایم فضای داخلی، معروف است.

ااما به تازگی در طراحی فضای داخلی آن تغییراتی ایجاد شده است و فضای داخلی مدل بسیار محبوب RX لکسوس ، اکنون با چرم قرمز رنگ تزئین شده و اگزوز آن به حالت اسپورت درآمده است؛ اما در عین حال باید گفت که کیفیت آن تغییر چندانی نکرده است. کارشناسان Car Connection برای راحتی صندلی ها و فضای داخلی و ظاهر دقیق و تمیز آن امتیاز 8 از 10 را به آن داده اند.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

ارتفاع مدل لکسوس RX مناسب است؛ به طوری که هنگام سوار شدن در آن مشکلی احساس نمی کنید. به محض ورود، سرنشینان جلو با صندلی هایی عالی و فضایی شگفت انگیز در اطراف خود مواجه خواهند شد. صندلی های نرم، حتی پس از ساعت ها رانندگی احساس خوبی ایجاد می کند و موقعیت راننده نیز مناسب است. در نسخه RX F Sport، قسمت پشتی صندلی ها بزرگ تر و محکم تر می شوند در حالی که در مدل های لوکس، شاهد صندلی های برقی با قابلیت اصلاح در 10 حالت، سیستم تهویه و گرمایش برای صندلی ها، و یک بالشتک قابل باز شدن برای پاها هستیم.

لکسوس ، سرنشینان عقب خودرو را با فضاهای عالی احاطه کرده و خود صندلی ها نیز برای تکیه دادن از استحکام کافی برخوردار هستند، و این در حالی است که همچنان قابلیت جدا شدن، تا شدن، و خم شدن به عقب را حفظ کرده اند. یک دسته صندلی تا شو، محل قرار دادن لیوان ها را مخفی کرده که این فضای مخفی در زمان خالی بودن صندلی میانی قابل استفاده است.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

در مدل RX 450h، صندلی های عقب حدود یک اینچ بالاتر قرار داده شده اند و باتری های هیبرید در زیر بالشتک تحتانی قرار داده شده اند اما بیشتر فضای تعبیه شده برای سر افراد تقریبا حفظ شده است.

مدل پایه RX، از چرم مصنوعی استفاده کرده اما مشابه جدیدترین مدل این ماشین، این چرم بسیار شبیه به چرم واقعی است. با این حال، قرار است در مدل آینده لکسوس چرم طبیعی را در اختیار شما قرار دهد و حتی با ترمیم و اصلاح آن، ظاهری زیباتر به فضای داخلی خودرو ببخشد. به علاوه قرار است به ازای دریافت هزینه ای مشخص، در فضای داخلی از چوب بامبو یا چوب های خاکستری استوایی نیز استفاده شود. این ترکیب، فضای داخلی را تا حدی شلوغ تر و براق تر خواهد کرد ضمن اینکه باعث می شود که قیمت های گران تر پیشنهاد شده، منطقی تر به نظر برسند.

مدل RX، سر و صدای باد و راه را تا حد زیادی کاهش می دهد اگرچه، بخشی از سر و صدای موتور را برای ایجاد فضایی ورزشی، در مدل های F Sport وارد کابین می کند.

ایمنی

نتایج ضد و نقیض در تصادف های آزمایشی، امتیارهای آن را تحت تأثیر قرار داده است.

امتیاز های تصادفات آزمایشی برای مدل RX لکسوس ، به اندازه کافی خوب نبوده است.

گروه Car Connection امتیاز 7 از 10 را به این خودرو اختصاص داده است.

موسسه IIHS با صراحت تمام به مدل RX امتیاز داده است. این موسسه که توسط صنعت بیمه حمایت مالی می شود،به مدل RX جایزه ی ایمن ترین مدل را داده است. این مدل، در تمام آزمون ها امتیاز خوبی کسب کرده و با استانداردهای جدید IIHS در مورد فناوری های پیشرفته ایمنی و کیفیت چراغ های جلوی ماشین مطابقت دارد.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

اما موسسه NHTSA اطلاعات ضد و نفیضی را در مورد این ماشین منتشر کرده است. مدل RX در حالت محرک بودن چرخ های جلو، چهار ستاره و برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادف از سمت جلو نیز، چهار ستاره را دریافت کرده است. مدل RX در حالت تمام چرخ ها محرک نیز همان چهار ستاره و برای محافظت در هنگام تصادف، پنج ستاره دریافت کرده است. در مقیاس Car Connection، مدل RX با کسب امتیار چهار ستاره به طور کلی، یک امتیاز از دست خواهد داد.

اما لکسوس با افزودن برخی استانداردهای ایمنی یک امتیاز دریافت می کند. این استانداردها، شامل سیستم هشدار در هنگام برخورد با مانع از سمت جلو، ترمز خودکار اضطراری، کنترل لاین حرکت به صورت فعال، فعال شدن خودکار نور بالای چراغ ها و کنترل در حالت کروز (حفظ سرعت ثابت به صورت اتوماتیک) هستند. دوربین نمای عقب نیز در این ماشین به شکل استانداردی در تمامی مدل ها تعبیه شده است اما سیستم تشخیص نقطه کور و دوربین های نمای اطراف، در برخی مدل ها، به عنوان آپشن ویژه اختیاری عرضه می شوند.

میدان دید در مدل RX نسبتا خوب است اما سقف آن، با یک قطعه عمودی در قسمت پشتی تمام می شود که بخشی از میدان دید را مسدود می کند.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

امکانات ویژه:

مدل RX لکسوس ، صاحبان خود را با نمایشگرهایی با رزولوشن بالا و پخش صوت با کیفیت خوشحال کرده است اما سیستم اطلاعات- سرگرمی آن نیازمند یک تغییر اساسی است.

مدل RX لکسوس ز به عنوان یکی از کراس اور های لوکس، با گذشت سال ها به تعداد دنده های استاندارد خود افزوده است و در بخش امکانات و آپشن ها، محدودیت چندانی برای خود قائل نبوده است.

مدل RX برای امکانات تمام و کمال خود، از سوی Car Connection امتیاز 9 را دریافت می کند.

تمامی نسخه های مدل RX 350، مجهز به امکانات برقی، روکش چرم مصنوعی در فضای داخلی، رینگ های 18 اینچی، چراغ های LED، صندلی های برقی در ردیف جلو و یک صفحه لمسی 8 اینچی برای سیستم اطلاعات- سرگرمی هستند.

در مورد امکانات مدل پرمیوم، مدل RX 350، استفاده از روکش های چوبی، بار بند، و چرم طبیعی را نیز باید به آن اضافه کرد که البته تریم لوکس آن، دارای صندلی های مجهز به سیستم گرمایش و تهویه، چرم زیباتر، و رینگ های 20 اینچی است.

با سیستم هدایت و مسیریابی موجود در این ماشین، صفحه لمسی 8 اینچی را می توان با یک صفحه نمایش 3/12 اینچی تعویض کرد تا عملکرد بهتری را شاهد باشیم.. سیستم سرگرمی تعبیه شده برای سرنشینان ردیف عقب، یک نمایشگر بسیار عریض دارد که می تواند به طور همزمان دو ویدئو را در کنار یکدیگر پخش کند.

مدل F sport دارای سیستم تعلیق تطبیقی بوده و سیستم هدایت فرمان، و بخش جلو و عقب آن با تغییراتی همراه هستند و در بخش داخلی نیز از صندلی های اسپورت در ردیف جلو استفاده شده است.

امکانات دیگر این مدل شامل یک سانروف پانورامیک، سیستم صوتی مارک لوینسون و یک نمایشگر هستند.

لکسوس مدل RX 450h را مشابه مدل پرمیوم RX 350 تنظیم کرده است و به دلیل دوگانه بودن سوخت، قیمت آن را اندکی گران تر قرار داده است. از دیگر امکانات این تریم می توان به سیستم هیبرید، سقف پانورامیک، صندلی های مجهز به سیستم گرمایش و تهویه، سیستم مسیر یابی و تشخیص نقطه کور هستند.

کیفیت پخش صوت و سیستم سرگرم کننده

لکسوس ، انتخاب های محدودی برای پخش صدا و سرگرمی دارد. تنظیمات استاندارد، شامل یک نمایشگر 8 اینچی و یک اسپیکر 9 اینچی با قابلیت پخش AM/FM/XM/HD/CD هستند که مجهز به پورت های USB، بلوتوث و قابلیت ضبط صدا است. سیستم صوتی مارک لوینسون، 835 وات برق مصرف می کند و از 15 اسپیکر بهره می برد که کیفیت صدای آن توسط یک نرم افزار تقویت شده است.

داشبورد مدل RX، فضایی برای یک نمایشگر 3/12 اینچی با رزولوشن بالا تدارک دیده که با سیستم سرگرمی کار می کند. رابط کاربری موس-مانند، دارای پد لمسی نیز هست که حرکات لغزشی و زوم کردن را تشخیص می دهد این رابط البته کمی عجیب و خاص است و ظاهری قدیمی داشته و شباهت زیادی به فضای دسکتاپ یک کامپیوتر دارد که در یک خودرو می تواند موجب حواس پرتی شود! لکسوس از سیستم های Android Auto یا Apple CArPlay پشتیبانی نمی کند.

لکسوس RX مدل 2018؛ پر از زیبایی و قدرت

به صرفه بودن مصرف سوخت:

لکسوس دوگانه، مسافت بسیار خوبی را با مصرف یک واحد بنزین طی می کند در حالی که مدل RX 350 نیز در کلاس خود یک رقیب به شمار می آید. آژانس محافظت از محیط زیست EPA، هنوز اطلاعاتی در مورد مصرف سوخت مدل 2018 لکسوس RX منتشر نکرده اما ما نیز انتظار نداریم که ارقام سال گذشته تغییر چندانی داشته باشند.

گروه Car Connection، با مقیاس سبز خود به مدل RX، امتیاز 6 از 10 را اختصاص می دهد و این نکته را بیان می کند که مدل های هیبرید، نسبت به کراس اور های RX، عملکرد بسیار بهتری دارند.

مدل RX 450h، ارقام 30 mpg در شهر و 28 mpg در بزرگراه و 30 mpg را به صورت ترکیبی در حالت تمام چرخ ها محرک، قبت کرده است.

مدل RX 350 در حالت محرک بودن چرخ های جلو 20 mpg در شهر، 28 در بزرگراه، و 23 را به صورت ترکیبی و 19//26/22 را در حالت محرک بودن تمام چرخ ها ثبت کرده است.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که لکسوس قصد دارد یک حالت رانندگی اقتصادی را به هر دو مدل بیفزاید. این مدل استفاده از کنترل هوای داخلی را کاهش داده و سوخت کمتری را به درون موتور می فرستد.



نظرات

  • جعفری جعفری (4 بهمن 1396 ساعت 05:57)

    از هر جنبه نگاه میکنی عالیه فنى و طراحی ظاهری داخلی و خارجی و اما به نظرم تنها چیزیی که به مرور خیلی خیلی تو ذوق میزنه " دهان گشادشه"

  • محمد محمد (10 شهریور 1396 ساعت 17:41)

    خشن ودوست داشتنی
    از بغل چه اباهتی داره