1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

31 تیر 1394
  • 2

قبلاً کمتر پیش می‌آمد که یک مدل چهار سیلندر از یک خودرو قیمتی بالاتر از یک مدل V-6 داشته باشد، ولی به نظر می‌رسد که این موضوع کم‌کم شکلی رایج‌تر به خود گرفته است. خودرویی که در اینجا بررسی شده، کیا سورنتو SXL با تجهیزات مختلف است که قیمتی برابر ۴۵۰۹۵ دلار دارد؛ یعنی ۱۰ درصد گران‌تر از مدل V-6 AWD. موتور چهار سیلندر که البته موتور پایه سورنتو محسوب نمی‌شود، به صورت ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسب‌‌بخار در تریم‌های EX و SXL در دسترس قرار می‌گیرد. این موتور گشتاور بیشتری در دور موتورهای کمتر نسبت به موتور ۳/۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۹۰ اسب‌بخار تولید می‌کند و در همین حال، مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت بهتری نیز دارد. البته SXL همانند تمام مدل‌های سورنتو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کند.

این دومین موتور چهار سیلندر در سری سورنتو است. اولین موتور چهار سیلندر که در سورنتو L و LX استفاده می‌شود، یک موتور تنفس طبیعی ۲/۴ لیتری است که ۱۸۵ اسب‌بخار قدرت دارد. مزیّت اصلی این موتور پایه، در بهترین آمار مصرف سوخت مطابق داده‌های ایپا در سری سورنتو است. در حالت کلی، تمام مدل‌های چهار سیلندر (با موتور توربو یا غیر توربو) به صورت کراس‌اورهای دو ردیفه هستند و این در حالی است که نسخه‌های V6 در تریم‌های LX، EX، SX و SXL یک ردیف سوم و کوچک صندلی نیز اضافه می‌کنند. تنها راهی که می‌توان یک نسخه سه ردیفه با یک موتور چهار سیلندر در اختیار داشت این است که مدل LX با موتور پایه را به آپشن ردیف سوم صندلی‌ها مجهز کنید.

انتخاب موتور چهار سیلندر توربوشارژر به جای V-6 باعث می‌شود که در ازای از دست دادن قدرتی معادل ۵۰ اسب‌بخار، بتوانیم به جای ۱۳/۸ لیتر، ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کنیم. این مصرف سوخت بنابر مقدار مشاهده‌ در تست، مقایسه شده است. امّا شرایط به این سادگی‌ها نیز نبوده است. خودروی V-6 تست‌شده به صورت تریم SX بوده که در آن موتور توربو ارائه نمی‌شود و همین‌طور در یک سطح پایین‌تر از مدل تست کنونی، یعنی SXL قرار داشته است. همچنین مدل V-6 به اندازه ۶۲ کیلوگرم سنگین‌تر بوده است.

در پیست، مدل با موتور توربوی چهار سیلندر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، کاملاً ازمدل V-6 جا می‌ماند (۸ ثانیه در مقابل ۷/۲ ثانیه)، ولی این فاصله در تست یک‌چهارم مایل کاهش می‌یابد؛ جایی که مدل تست کنونی در ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر می‌گذرد. در همین حال، مدل V-6 فاصله یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۵/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. البته بدیهی است که شرایط تخت‌گاز و مسابقه‌ای در اولویت خریداران خودروهایی از این دست نیست و بیشتر به عملکرد شرایط معمولی این خودروها اهمیت داده می‌شود. جایی که هر دو مدل در رسیدن از سرعت ۴۸/۲۸ به ۸۰/۴۷ کیلومتر بر ساعت، زمانی برابر ۳/۹ ثانیه نیاز دارند و در فاصله سرعت ۸۰/۴۷ تا ۱۱۲/۶۵ کیلومتر است که مدل V-6 با زمان ۵/۱ ثانیه، تنها یک‌دهم ثانیه از مدل با موتور توربوی چهار سیلندر جلوتر است. در هر صورت، در رانندگی روزانه در فضاهای شهری و بزرگراهی، هیچ‌وقت دلمان برای قدرت موتور ۶ سیلندر تنگ نمی‌شود‌؛ شاید یکی از عوامل این موضوع، وجود حداکثر گشتاور در دور موتوری برابر ۱۴۵۰ دور بر دقیقه است.

موتور چهار سیلندر حتی سر و صدای کمتری نیز تولید می‌کند. وقتی پدال گاز را در مدل V-6 کاملاً به کف می‌خوابانید، نیاز به دور موتور بیشتری پیدا کرده تا گشتاور موردنظر را تأمین کند و در این حالت، صدایی به اندازه ۷۶ دسی‌بل دارد. این در حالی است که در سورنتوی تست‌شده در اینجا، این صدا ۷۲ دسی‌بل است. البته این میزان صدا نیز برای یک چهار سیلندر نسبتاً زمخت است.

با توجه به اینکه هر دو مدل سورنتو از تایرهای میشلن و چرخ‌های ۱۹ اینچی یکسان استفاده کرده‌اند، هر دو شتاب جانبی یکسان 0.80 g را در تست لغزش در پیچ از خود نشان داده‌اند. اگر کراس‌اورهای دیگر حاضر در این کلاس را درنظر بگیریم که تعداد زیادی از آنها چسبندگی جانبی بین 0.7 تا 0.75 دارند، این عملکرد چندان بدی برای کیا سورنتو محسوب نمی‌شود. هنگام رانندگی در جاده، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در سیستم فرمان و واکنش‌های آن احساس می‌شود، ولی باید اعتراف کرد که هنوز به اندازه سرزندگی و ارتباطی که فرمان در کراس‌اورهای برندهای اروپایی ایجاد می‌کند، نیست.

سورنتو SXL از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت می‌تواند در فاصله ۵۵/۷۸ متری متوقف شود که اندکی بیشتر از عملکرد سیستم ترمز در مدل V-6 است (۵۴/۵۵ متر). این در حالی است که برخلاف مدل چهار سیلندر، در مدل V-6 هیچ‌گونه ضعفی در پدال ترمز در تکرار ترمزگیری احساس نمی‌شود. البته هیچ‌گونه تفاوت مکانیکی در ترمزهای دو مدل وجود ندارد، ولی این توزیع وزن مدل توربو است که اندکی به سمت محور جلو متمایل شده است.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث شود کفه ترازو به سمت V-6 سنگینی کند، ظرفیت یدک‌کشی این مدل در فرم با دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک به اندازه ۲۲۶۸ کیلوگرم است. این در حالی است که مدل با موتور ۲ لیتری توربو در هر دو نسخه دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک می‌تواند ۱۵۸۷ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد؛ درست به همان اندازه مدل FWD V-6. همچنین مطابق گفته کیا، ظرفیت یدک‌کشی برای موتور پایه ۲/۴ لیتری برابر ۹۰۷ کیلوگرم است.

نکته مهم دیگر، برچسب قیمت خودرو است. البته در اینجا باید اشاره کنیم که در مدل SXL تجهیزات استاندارد زیادی استفاده شده که خبری از آنها در SX V-6 نیست. در سورنتو SXL تجهیزات استانداردی چون گرم‌کن فرمان، چرم ناپا برای صندلی‌ها و گرم‌کن و تهویه برای صندلی‌های جلو اضافه شده است. در همین حال، خودروی تست‌شده در اینجا مجهز به تجهیزات آپشنی چون پکیج تکنولوژی به ارزش ۲۵۰۰ دلار شامل چراغ‌های جلوی زنون، هشدار انحراف از خطوط جاده، هدشار برخورد از جلو، یک ترمز پارکینگ الکترونیکی، کروز کنترل انطباقی و یک مانیتور نمای پیرامونی می‌شود. در نتیجه، یک کیای ۴۵ هزار دلاری داریم که دارای همان امکاناتی است که در کراس‌اورهای لوکس بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار به چشم می‌خورند.

همچنین، باید اذعان کرد که طراحی داخلی و خارجی سورنتو در سطح بالایی قرار دارند. البته شاید به اندازه یک لکسس یا آئودی شما را شیفته خود نکند، ولی وقتی پشت‌فرمان آن می‌نشینید و با صندلی چرم راحت و امکانات آن آشنا می‌شوید، این خودروی ۴۵ هزار دلاری واقعاً معامله خوبی به نظر می‌آید. حتی برای کسانی که بودجه کافی برای داشتن یک سورنتوی مجهز را ندارند، این خودرو یک شاسی و پیشرانه مناسب در محیط آرام و راحت در اختیار قرار می‌دهد. نکته مهم در خری سورنتو این است که نسبت به موتور V-6 یا چهار سیلندر توربو که انتخاب می‌کنید، محتوای تجهیزات در تریم‌های مختلف ممکن است تغییر کنند؛ بنابراین باید در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهید.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۴۵۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۷۹۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۵۲/۵۱ نیوتن‌متر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۷۷۹ متر.

• طول ماشین: ۴/۷۶ متر.

• عرض: ۱/۸۹ متر.

• ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.

• وزن کلی: ۱۸۹۵ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.

• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۰/۳ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی: تست نشده.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۷۷۸ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 80g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

 تست و بررسی کیا سورنتو توربو 2016

منبع پدال


نظرات

  • رخش جاده رخش جاده (2 مرداد 1394 ساعت 16:47)

    طوفان. . .

  • حسین معمار حسین معمار (31 تیر 1394 ساعت 05:52)

    این خوبه.این مدلش اگه بیاد حتما میخرمش.....البته تو خواب...