1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی کیا سدونا 2015

تست و بررسی کیا سدونا 2015

11 اسفند 1393
  • 3

وقتی نوبت به کلاس خودرویی مینی‌ون‌ها می‌رسد، تعداد خودروسازان جدیدی که وارد این عرصه می‌شوند، با توجه به حکمرانی سه‌گانه هوندا، تویوتا و کرایسلر کاهش می‌یابد. ولی در این میان، «کیا» تنها کمپانی است که یک مینی‌ون کاملاً جدید برای ۲۰۱۵ ارائه کرده است؛ کیا سدونا، اولین مدل جدید این کمپانی از این نوع بعد از سال ۲۰۰۶ است.

سدونا ۲۰۱۶ به دنبال یافتن راهی برای ورود به زندگی خانواده‌های مختلف در سال جاری است و نمی‌خواهد تنها یک خودرویی کرایه‌ای ناآشنا مانند گذشته باشد. ۹ سال پیش، طراحی‌های زیباشناسانه کیا ما را به یاد روزگاران کهن می‌انداخت؛ ولی امروز شرایط ظاهری این برند، تغییر زیادی کرده است و از «فورته» گرفته تا «اپتیما»، و از «کادنزا» گرفته تا «اسپورتیج»، نمایشگاه‌های اتومبیل‌های کیا پُر از خودروهای زیبا و جذاب است. سدونا نیز با این خانواده محصولات کیا هماهنگ است و می‌توان گفت که زیباترین مینی‌ونی است که در حال حاضر می‌توان خرید؛ البته رقابت ظاهری در این کلاس، چندان هم برایش سخت نبوده است. امّا در همین حال، یک‌ سری درهم‌ریختگی نیز در طراحی این خودرو دیده می‌شوند. از جمله چرخ‌های بزرگی که فاصله بسیار کمی با بدنه دارند، همین‌طور فاصله بین پنل‌ها که بسیار تَنگ است و پنجره‌های ردیف سوم با طراحی خاص باریک‌شونده که اندکی در این کلاس خودرویی، عجیب به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی خودرو، ما را چندان هیجان‌زده نمی‌کند، ولی در عین حال، خطوط صاف و تمیز طراحی خارجی را تداعی می‌کند. همچنین، تعداد اندکی از قطعات پلاستیک سخت در بالای پنل ابزارها را که کنار بگذاریم، با طراحی داخلی گران‌قیمتی مواجه هستیم؛ حداقل این چیزی است که در تریم «لیمیتد» تست‌شده مشاهده شده است. صندلی‌های با دو طرح رنگ، تریم مشکی براق و طراحی هوشمندانه عقربه‌ها، همگی المان‌هایی هستند که در برندهای پرمیوم آن‌ها را می‌بینیم و در همین حال، در مینی‌ون کیا نیز وجود دارند. کنترل‌های رادیو و HVAC بسیار ساده هستند و استفاده از آن‌ها آسان است. سیستم راهبری با نمایشگر لمسی نیز عملکردی سریع و منطقی دارد. کنسول ثابتی که بین صندلی‌های جلو قرار گرفته، ممکن است کمی برای شما آزاردهنده باشد. در بسیاری از ون‌ها، این قسمت را می‌توان برداشت تا بتوان راحت‌تر این قسمت از خودرو را تمیز کرد، وسایل اضافی را در اینجا قرار داد و از این نقطه به بخش‌های عقب کابین رفت.

البته مینی‌ون‌ها به خاطر ظاهرشان به فروش نمی‌روند. تنها کاری که یک مینی‌ون باید انجام این است که به خوبی‌ از عهده حمل مسافر و وسایل برآید. ظرفیت حمل وسایل در سدونا ۴۰۲۱ لیتر است که اندکی نسبت به تویوتا سیه‌نا با گنجایش ۴۲۴۸ لیتر و هوندا ادیسه با گنجایش ۴۲۱۹ لیتر کمتر است. مجموع فضای تدارک‌ دیده شده برای مسافران در سدونا به ۴۴۷۴ لیتر می‌رسد. این در حالی است که این فضا در سیه‌نا ۴۴۱۷ و در ادیسه، ۴۸۱۴ لیتر است.

امّا این آمار تمام شرایط را بازگو نمی‌کنند. در سدونا، ردیف دوم صندلی، نسبتاً بزرگ و پرخرج است. در کیا سدونا لیمیتد تست‌شده با قیمت ۴۳۲۹۵ دلار، یک ردیف صندلی دوم جمع‌شونده استفاده شده که کیا آن‌ها را «صندلی‌های راحتی فرست کلاس» خطاب می‌کند. این صندلی‌ها، البته شایسته این عنوان هستند؛ چرا سطح بالایی از راحتی و فضای پاها را در اختیار قرار می‌دهند. با این‌ حال، اگر وسایل زیادی قرار است با خود حمل کنید، باید به خاطر داشته باشید که این صندلی‌ها را نمی‌توان از جایشان خارج کرد. البته مدل‌های پایین‌تر از لیمیتد، دارای صندلی‌های ردیف دومی هستند که می‌توان برای ایجاد فضای بیشتر، آن‌ها را به جلو کشید، ولی آن‌ها را نیز نمی‌توان برداشت. در عقب کابین، صندلی‌های ردیف سوم قرار دارند که فاصله زیادی با راحتی صندلی‌های ردیف دوم ندارند. این صندلی‌ها، همانند سایر رقیبان حاضر در این کلاس، می‌توانند جمع شده و کاملاً بر روی کف ناپدید شوند؛ ولی این کار نسبت به هوندا، تویوتا و کرایسلر با دردسر بیشتری همراه است.

رانندگی با سدونا راحت است. فرمان یک حالت نرم دارد و این ون با توجه به دایره گردش ۱۱/۲۲ متری خود، از قابلیت مانور بسیار خوبی برخوردار است. در بیرون از محوطه پارکینگ، سیستم تعلیق این خودرو بسیار نرم و انعطاف‌پذیر نشان می‌دهد. این در حالی است که در مدل لیمیتد مورد استفاده در این بررسی، چرخ‌های ۱۹ اینچی به‌ کار رفته‌اند و برای پیشرانه نیز از یک موتور ۳/۳ لیتری V6 با قدرت ۲۷۶ اسب‌بخار استفاده شده که متانت و آرامش بی‌نظیری ایجاد می‌کند. قبلاً در نمونه اولیه سدونا، حالت ناخوشایندی در رفتن به دنده پایین‌تر مشاهده شده بود، ولی در این نمونه دوم از سدونا، نرمی گیربکس در سطح خودرویی مانند لکسس ES350 است. موتور ۳/۳ لیتری V6 به صورت استاندارد در تمام سدونا ها استفاده می‌شود؛ ولی در همین حال، میزان مصرف سوخت نسبت به تریم متفاوت خواهد بود. برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت سدونا L، LX و EX در هر ۱۰۰ کیلومتر در شهر ۱۳/۱ لیتر و در جاده ۹/۸ لیتر است. این در حالی است که آمار مصرف جاده‌ای برای مدل SX به ۹/۴ لیتر کاهش می‌یابد. در سنگین‌ترین مدل، یعنی لیمیتد که بزرگ‌ترین چرخ‌ها را نیز دارد، برآورد مصرف سوخت در شهر ۱۳/۸ لیتر و در جاده ۱۰/۷ لیتر است. همچنین در تست انجام مصرف سوخت ترکیبی ۱۱/۸ لیتر از این خودرو مشاهده شده است.

سدونا لیمیتد نسبت به یک ون، شتاب بسیار خوبی دارد و در مدت ۷/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین این خودرو در ۱۵/۸ ثانیه، از خط یک‌چهارم مایل گذر می‌کند و در این حال، سرعتی به اندازه ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت دارد. سدونا وقتی به راه می‌افتد، برای رسیدن از سرعت ۴۸/۲ به ۸۰/۴ کیلومتر و همین‌طور از سرعت ۸۰/۴ به ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۵ ثانیه زمان نیاز دارد. البته مینی‌ون‌ها شاید به خاطر قابلیت شتاب و دراگ خود به فروش نرسند، ولی قدرت سدونا و توانایی‌اش در عبور سریع از مسیرها، می‌تواند به عنوان مثال، استرس کمتری برای یک تیم فوتبال ایجاد کند.

امکانات ایمنی سدونا می‌تواند برای مشتریان کلاس مینی‌ون جذابیت زیادی داشته باشد؛ سیستم‌هایی مانند هشدار برخورد، مونیتورینگ نقطه کور و دوربین نمای ۳۶۰ درجه. سیستم هشدار نقطه کور در کنار یک سیستم هشدار ترافیک پشت‌سر به صورت استاندارد در تریم‌های لیمیتد و SX عرضه می‌شوند و در تریم EX به صورت آپشن هستند. این در حالی است که در تریم‌های L و LX نمی‌توان از چنین امکاناتی استفاده کرد سیستم هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل انطباقی و هشدار عبور از بین خطوط تنها در تریم سطح بالای لیمیتد در دسترس خواهند بود. سیستم هشدار برخورد در سدونا، برخلاف تویوتا سیه‌نا به صورت اتوماتیک ترمز نخواهد گرفت؛ چیزی که شرایط بهتری را ایجاد می‌کند. این مینی‌ون ۲۱۶۴ کیلوگرمی، مانند یک سدان اسپورت از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۰/۹ متری می‌تواند متوقف شود.

قیمت‌گذاری سدونا از ۲۶ هزار و ۹۹۵ دلار شروع می‌شود؛ یعنی نقطه‌ای درهای کشویی خودشان باز و بسته نمی‌شوند، صندلی‌ها پارچه‌ای هستند و هیچ دوربین نمای عقبی وجود ندارد. ولی وقتی در بین تریم‌های سدونا به سمت بالا حرکت کنیم، لوازمی مانند صندلی‌های چرمی، درهای اتوماتیک، رنگ‌های بدنه اضافی، دوربین نمای عقب، آینه‌ها با قابلیت جمع‌شدن خودکار، چرخ‌های بزرگ‌تر، سیستم راهبری و موارد بسیار دیگری اضافه می‌شوند. وقتی تمام گزینه‌ها را انتخاب کنید، به یک سدونا لیمیتد می‌رسید که خودروی مورد استفاده در این بررسی نیز بوده است. برچسب قیمت این مدل به میانه‌های ۴۰ هزار دلار کشیده می‌شود. این در حالی است که مدل EX را با امکانات مناسب و طراحی چرمی می‌توانید به قیمت ۳۳ هزار و ۱۹۵ دلار تهیه کنید.

مینی‌ون جدید کیا شاید گزینه اول مشتریان در این کلاس خودرو نباشد؛ جایی که هوندا، تویوتا و کرایسلر نفوذ زیادی در بازار آن دارند. ولی شاید طراحی سدونا و قیمت مبتنی بر ارزش آن کافی باشد تا خانواده‌ها را به نمایندگی‌های کیا بکشاند. در هر حال، این فرمولی است که برای بسیاری از خودروهای دیگر جواب داده است.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۷ سرنشین، ۴ در ون.

• قیمت مدل تست: ۴۳۲۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۶۹۹۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۳۳۴۲ سی‌سی.

• قدرت: ۲۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۳۶/۲۴ نیوتن‌متر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۰۶۱ متر.

• طول ماشین: ۵/۱۱۶ متر.

• عرض: ۱/۹۸۴ متر.

• ارتفاع: ۱/۷۴ متر.

• وزن کلی: ۲۱۶۴ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۹/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۶ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۸ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۶/۴۵ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۱۹۶/۳۴ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.

• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 81g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

 تست و بررسی کیا سدونا 2015

منبع پدال


نظرات

  • علی فلاحت علی فلاحت (11 اسفند 1393 ساعت 08:38)

    در همه جای دنیا کاروانها ماشینهای محبوبی به خصوص برای خانواده ها هستند ولی تو ایران نه متاسفانه خیلی حیفه که همچین ماشینهایی رو ما در ایران نداریم

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (11 اسفند 1393 ساعت 10:39)

    کلا تو ایران همچی بر عکسه

  • آفرین آفرین (11 اسفند 1393 ساعت 07:02)

    جادار و جالب ، برای خانواده های پر جمعیت .