1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی اجمالی به ریو، نماینده کوچک کیا در ایران

نگاهی اجمالی به ریو، نماینده کوچک کیا در ایران

19 آذر 1393
  • 5

خودروهای کره‌ای در طول حضورشان در بازار کشورمان، دوران پر فراز و نشیبی را طی نمودند. زمانی بود که به این ارابه‌های شرقی به نظر تحقیر نگریسته می‌شد و کسی هم آن‌ها را جدی نمی‌گرفت، ولی زمانه به‌خوبی ثابت کرد که تمامی آن پندارها، واهی و همه این قضاوت‌ها زودهنگام بود. در بیست و اندی سال پیش که کیا و هیوندای وارد بازار ایران شدند، وضعیتی سخت ابهام‌آمیز داشتند و عموم خریداران هم از روی ترس و تشکیک به این دو نزدیک می‌شدند. تمامی سعی و همت فروشندگان نیز بر این مبنی بود که این خودروها را نه محصولاتی کره‌ای، بلکه به‌عنوان برندهای تابعه شرکت‌های ژاپنی و یا آمریکایی معرفی کنند! هیوندای را شعبه‌ای از میتسوبیشی و کیا را بخشی از فورد.

 ‌کیا ریو

امروزه این وضع کاملاً دگرگون شده و کودکان و نوجوانان آن روز که مردان بالغ این دوره را تشکیل می‌دهند، کیا و هیوندای را خیلی بهتر از رقبا پسندیده و بسی بیشتر این دو را ارج می‌نهند. آمارهای فروش هم نیز به‌خوبی دلالت بر این امر دارند. شاید این سخن گزافه نباشد که امروزه در میهنمان، سلایق خودرویی آحاد مردم سخت کره‌ای پسند شده است! و دیگر مدل‌ها را ولو اینکه اروپایی یا ژاپنی باشند و یا حتی اگر از مدرن‌ترین طرح‌ها نیز سود ببرند، چندان زیبا نمی‌بیند. این خودش به‌تنهایی پیشرفت قابل‌توجهی است که به سهولت حاصل نمی‌شود، بلکه حاصل سال‌ها رنج و زحمت می‌باشد و نشانه‌ای روشنی است از یک برنامه‌ریزی درست.

کیا ریو

یکی از محصولات کره‌ای که در کشورمان کمابیش نام‌آشناست، خودروی ریو، محصول کیاموتورز است. گرچه این مدل در بدو ورودش به کشورمان با مشکلاتی در زمینه مونتاژش روبرو بود، ولی رفته‌رفته با اقبال نسبی بازار مواجه گشت تا آنجایی که از لحاظ فروش به رقیبی مهم برای برخی از خودروهای داخلی مبدل شد. بهای آن نیز از 12 الی 13 میلیون شروع شده و تا این اواخر به حدود 30 میلیون تومان نیز صعود کرده بود. ناگفته نماند که این خودرو از سال 1384 تا 1391 در خط تولید قرار داشت. دلایل توقف تولید این مدل هم کاملاً مشخص نشد، بعضی از افراد که مسئولین سایپا هم از این زمره‌اند آن را به دلیل – عدم مجوز نصب ایربگ از سوی شرکت کیا – اعلام نمودند و برخی دیگر هم ناشی از تحریم‌ها. قرار است که ریو در آینده‌ای نزدیک به بازار داخلی عرضه گردد اما نه به طور مونتاژ، بلکه به‌صورت واردات کامل. بهای آن نیز نزدیک به 100 میلیون تومان تعیین شده که چندان هم ارزان نمی‌باشد، آنهم با ذهنیتی که اکثریت عامه از آن داشته و ناخودآگاه نام ریو آن‌ها را به یاد خودرویی متوسط می‌اندازد، هرچند که ریو جدید از زمین تا آسمان با انواع موجود در ایران متفاوت است و پیشرفت شایان توجهی هم نموده است. (پیش از این خودروی فوق وارد مناطق آزاد کشورمان شد)

کیا ریو

با توجه به گستردگی بازار صادراتی این خودرو در جهان، مجلات و سایتهای گوناگونی آن را مورد تست و بررسی قرار داده‌اند که تیتروار به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

سایت AUTO EXPRESS، این خودرو مورد بررسی قرار داده و نکات مثبت و منفی ذیل را در آن مشاهده نموده است.

نکات مثبت: بهای عالی، فضای جادار داخل، هفت سال گارانتی

نکات منفی: برخی از اجزای پلاستیکی در کابین خودرو، رقبا نسبت به آن هیجان‌انگیزترند و نیز فرمان پذیری مبهم (گنگ و سردرگم)

در تستی که پیش از این سایت مذکور با این مدل انجام داد، از لحاظ هندلینگ آن را کمی پایین‌تر از فورد فیستا ارزیابی نمود.

کیا ریو

کیا ریو

کیا ریو

سایت DRIVE ARABIA امارات، هم این خودرو به این صورت ارزیابی کرده است.

نکات مثبت: قیمت پایه پایین، طراحی مناسب کابین، طراحی دلپذیر بدنه، فضای رضایت‌بخش کابین

نکات منفی: کندی خودرو، سواری سفت و سخت با رینگ‌های آلومینیمی، ویژگی‌های محدود ایمنی

کیا ریو

سایت WHAT CAR بریتانیا، هم برخی از ویژگی‌های این خودرو را چنین توصیف کرده است:

خرید و مالکیت: قیمت خوب و گارانتی عالی (4 امتیاز از 5 امتیاز)

کیفیت و قابلیت اطمینان: خوب (4 امتیاز از 5 امتیاز)

پشت فرمان: رانندگی آن برای همه آسان است (3 امتیاز از 5 امتیاز)

فضای داخل و کاربردی بودن: فضای کافی برای نشستن چهار بزرگسال وجود دارد و از صندوق عقب خوبی هم برخوردار است. (4 امتیاز از 5 امتیاز)

هندلینگ و سواری: در این زمینه می‌تواند بهتر از این باشد. (2 امتیاز از 5 امتیاز)

عملکرد: متوسط (3 امتیاز از 5 امتیاز)

این سایت خودروی ریو را در حال حاضر یکی از بهترین سوپرمینی های موجود بازار برشمرده است.

کیا ریو

سایت JD POWER آمریکا هم که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین منابع در ارزیابی کیفی خودروهای جدید است، کیا ریو را از لحاظ عملکرد و طراحی در حد عالی، در زمینه کیفیت بالای متوسط و از نظر قابلیت اطمینان در سطح متوسط ارزیابی نموده است. این نتایج نشان‌دهنده کمی تفاوت دیدگاه بین کارشناسان آمریکایی و بریتانیایی در مواجه با این خودرو است.

کیا ریو

در زمینه ایمنی هم این خودرو 5 ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا و 4 ستاره را هم از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا کسب نموده است. همچنین این خودرو در موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) هم تست شده و در تمامی قسمت‌ها اعم از مقاومت سقف، تصادف از نیمه جلو و نیز ضربه به ناحیه سر، نمره خوب و در تصادف از بخش‌های کناری خودرو، نمره قابل‌قبول را کسب نموده است و تنها در تست تصادف از جلو (SMALL OVERLAP) که از دشوارترین آزمون‌های تصادف در حال حاضر است، امتیاز مرزی را دریافت کرد. این خودرو به طور استاندارد از 6 کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد. بهای این خودرو در بازار آمریکا با موتور (1.6 لیتری و 138 اسب بخاری) بین 13,990 الی 18,240 دلار است.

کیا ریو-نمای داخل

کیا ریو-صندوق عقب

ممکن است با خود بگویید آنچه که در بالا به آن پرداخته شد مربوط به جوامع دیگر می‌باشد که در آنجا قیمت خودرو پایین بوده و دستیابی به آن هم بسیار آسان است اما در این میان تکلیف خریدار ایرانی چیست؟ در مواجه با این خودرو، باید چه روشی را در پیش بگیرد تا متضرر نشود؟ بالاخره آن را خریداری کند یا خیر. واقعیت این است که در حال حاضر نمی‌توان به این پرسش جواب قطعی داد زیرا اولاً این خودرو توسط ما تست و آزمایش نشده است و ثانیاً این مدل به‌جز مناطق آزاد، به هیچ قسمتی دیگری از کشورمان هم وارد نگردید. با این وجود، با آنالیز و بررسی سایت معتبر خودرویی در دنیا، به استنباط‌های ذیل رسیده‌ایم که امیدواریم کمی به شناخت بهتر شما از این خودرو کمک کند.

کیا ریو

 

در کل اگر در جستجوی خودرویی کم‌مصرف، نسبتاً با کیفیت، تا حدی زیبا و با برندی معتبر هستید، حتماً این خودرو را در اولویتتان قرار دهید.

کیا ریو

 

و نیز اگر فردی عیالوار، اهل سفر و در پی خودرویی نسبتاً نرم و مستحکم و جادار هستید، این خودرو به شما پیشنهاد می‌شود.

کیا ریو

 

و همچنین اگر خدمات پس از فروش خودرو برایتان از اهمیت بسیاری برخورداراست، نیم‌نگاهی هم به این خودرو بیاندازید، زیرا از این بابت خودروهای کیا وضعیت بهتری نسبت به دیگر برندهای وارد شده به کشورمان دارند.

کیا ریو

 

اما اگر در پی خودرویی سریع و پرشتاب هستید و اهل مسابقه دادن هم می‌باشید، این خودرو چندان مناسب حال شما نیست. گرچه این خودرو در حالت عادی هم از این بابت چندان کم نمی‌آورد، حداقل در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در خیابان‌های کشورمان!

کیا ریو

 

و نیز اگر خودروهای SUV و یا کوپه‌های دست‌دوم را بیشتر می‌پسندید و دلتان هم پیش آن‌هاست، بهتر است که به این خودرو فکر نکنید. چون فلسفه ساخت این خودرو چیز دیگری است. این یک خودروی کامپکت و درعین‌حال خانوادگی است نه کیا سراتو کوپه و یا اسپرتیج!

کیا ریو

 

کیا ریو

کیا ریو

مشخصات فنی

موتور: 4 سیلندر خطی

حجم موتور: 1396 سی‌سی

توان: 107 اسب بخار در 6300 دور/ دقیقه

گشتاور: 137 نیوتن متر در 4200 دور/ دقیقه

شتاب از صفر تا صد: 11.1 ثانیه

سرعت: 175 کیلومتر

گیربکس: 4 دنده تیپ ترونیک

مخزن سوخت: 43 لیتر

مصرف ترکیبی: 6.3 لیتر در 100 کیلومتر

کیا ریو-نمای موتور

 

ابعاد

طول/عرض/ ارتفاع: 4045/1720/1455 میلی‌متر ( طول مدل سدان: 4365 میلی‌متر)

فاصله بین دو محور: 2570 میلی‌متر

وزن: 1248 کیلوگرم

ایمنی

سیستم ترمز ABS- EBD

سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)

شش عدد کیسه هوای ایمنی

سنسور سرعت

سنسور ایمنی شیشه بالابر

کروز کنترل اتوماتیک

کیا ریو-نمای داخل

 

کیا ریو-نمای داخل

کیا ریو-نمای داخل

برخی از تجهیزات این خودرو

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

آینه‌های گرم شونده برقی

چراغ‌های مه شکن جلو

کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

یستم صوتی با قابلیت پخش CD + MP3 + بلوتوث + USB + AUX + IPOD

صفحه کیلومتر شمار سوپر ویژن + کامپیوتر سفر

شیشه جلو مجهز به سیستم ضد بخار اتوماتیک

داشبورد مجهز به سیستم خنک‌کننده (جهت سرد نمودن قوطی آب معدنی یا نوشابه)

پدال‌های آلومینیمی

سانروف

سنسور باران

دکمه استارت

فرمان تلسکوپی

کیا ریو-نمای آینه

 

کیا ریو

کیا ریو

ارزش‌گذاری و قیمت

قیمت در ایران: 97.7 میلیون تومان (مدل هاچ بک – ثبت نامی)

100.1 میلیون تومان (مدل سدان – ثبت نامی)

قیمت در امارات: 42,000 الی 55.000 درهم

نوشته: سام کاویانی

کیا ریو

 

منبع پدال


نظرات

  • جرمی جرمی (21 آذر 1393 ساعت 14:23)

    این خودرو با اعمال تمامی تعرفه های موجود و قیمت ازاد دلار به روز ، مدل فول ان ، نباید قیمتش از 75000000 تومان بالا بزنه ! حال این شما و اینم کرم اقایون وارد کننده !!!!!!!!!

  • رضا شاه علی رضا شاه علی (21 آذر 1393 ساعت 03:16)

    بله دیگه ماباید بابتش100 تومن بدیم...

  • آفرین آفرین (20 آذر 1393 ساعت 10:51)

    ریو مدل 88 من دارم خیلی هم خوبه وراضی هستم البته سیزده میلیون از کمپانی خریدم نکته جالب در گزارش شما که زیاد اشاره شده قیمت پائین این مدل در کشورهای دیگر ذکرشده میشه لطفا بگید چه قیمتی بفروش می رسانند که دیگر ما معترض زیادی قیمت صد میلیونی نباشیم

  • لادیزایران لادیزایران (19 آذر 1393 ساعت 21:23)

    این ریو جدید 100میلیون آنوقت اون قبلی که سایپا تولید میکرد مفت بوده !

  • همایون طاها همایون طاها (19 آذر 1393 ساعت 11:17)

    در استان گیلان به برکت منطقه ازاد انزلی خیلی ها سوارن، هاچ بک صفر با پلاک منطقه ازاد 50 میلیون!