1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

18 آذر 1393
  • 4

از آن زمان که هر خودروسازی سعی میکرد یه مدل SUV به محصولات خود اضافه کند مدت زیادی نگذشته است ولی اکنون داستان کمی فرق می کند. از آنجایی که فروش SUV های بزرگ کاهش یافته کیا امیدوار است که بتواند در کلاس SUV های متوسط موفقیتی با موهاوی کسب کند. هدف از تولید موهاوی رقابت با SUV های متوسط سنتی مثل شورولت تریل بلیزر، فورد اکسپلورر، نیسان پت فایندر و تویوتا فور – رانر است.

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

فلسفه تولید این SUV ها این است که با وجود افزایش قیمت سوخت، هنوز افراد حومه نشین بالاتر از طبقه متوسط در جامعه هستند که تمایل دارند همراه با خانواده به همراه اسباب و وسایلی که از منزل برداشته اند در حالی که قایق تندروی خود را یدک می کشند به سمت دریاچه بروند و به جای اینکه به فکر خرید بزرگترین SUV باشند به خرید یک SUV متوسط رضایت می دهند که تمام کارهایشان را انجام می دهد ولی بنزین زیادی مصرف نمی کند. ساختار کلی موهاوی به صورت Body-On-Frame است به این معنا که شاسی و بدنه از هم جدا هستند.

امکاناتی نظیر سیستم مکانیاب ماهواری با قابلیت اجرای فرامین به صورت صوتی، صندلیهای چرمی و سیستم صوتی اینفینیتی ارتقا یافته برای آنهایی که با مدلهای قبلی کیا آشنا بوده اند شوکه کننده است. کیا موهاوی فقط در ظاهر خلاصه نمی شود، موتور 4.6 لیتر هشت سیلندر و ظرفیت یدک کشی عالی در کلاس خودش آن را جایگزین شایسته ای برای SUV های جا افتاده مثل نیسان و تویوتا و فورد می کند.

عملکرد:

موتور 4.6 لیتر موهاوی 337 اسب بخار قدرت تولید می کند که از تمام رقبای 8 سیلندر خود بالاتر است. با وجودی که قدرت موهاوی در دور بالاتری نسبت به رقبا به دست می آید ولی گشتاور 437 نیوتن متری آن در دور 3500 در دسترس است (مثلا در مقایسه با فورد اکسپلورر که 407 نیوتن متر در 3950 ارائه می دهد). موتور موهاوی به گیربکس 6 دنده اتوماتیک متصل است و ترمزهای آن در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی ساده هستند.

 

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

ولی هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید یکی 2 ثانیه تاخیر در شتابگیری وجود دارد. هنگام رانندگی در بزرگراه برای اینکه قدرت واقعی این موتور 8 سیلندر را احساس کنید باید پدال گاز را تا انتها فشار دهید. این تاخیر در شتابگیری به چند عامل مربوط می شود: اول ضرایب سبک دنده، دوم تعویض دنده کند گیربکس و عامل آخر دریچه گاز برقی است که تنظیم آن جوری است که با فشردن پدال گاز در حالتی که اکثر ما عادت کرده ایم وارد مدار نشده و باید فشار روی پدال را بیشتر کنید. این استراتژی که راننده را مجبور می کند ملایم تر شتابگیری کند باعث کاهش مصرف سوخت می شود ولی آزار دهنده است و ممکن برای افراد عادی این تصور را ایجاد کند که این موتور توانایی لازم را ندارد. با این وجود اگر موهاوی را در حالت کروز بگذارید حتی بالا رفتن از سربالایی با بار سنگین برایش سهل و آسان است.

در تست شتابگیری اینطور به نظر رسید که آنچه در جاده احساس می شد در پیست تایید شد. موهاوی در عرض 7.8 ثانیه توانست به سرعت 96.5 کیلومتر در ساعت برسد در حالی که نیسان پت فایندر 8 سیلندر برای رسیدن به همین سرعت 7 ثانیه زمان نیاز دارد. در تست اسلالوم این خودروی 2214 کیلویی توانست به سرعت 96.8 کیلومتر در ساعت دست یابد که نسبت به پت فایندر (92.6 کیلومتر) بهتر است. با وجود اینکه مقداری کم فرمانی وجود دارد ولی چسبندگی حاصل از سیستم 4 چهار محرک کیا قابل تقدیر است و با وجود ارتفاع بلندی که دارد شل و ول احساس نمی شود. عملکرد ترمز در حد متوسط است و می تواند پس از پیمودن 40.5 متر سرعت موهاوی را از 96.5 کیلومتر به صفر برساند. این رقم در حد سگمنت خودش است و 30 سانتی متر نسبت به پت فایندر ضعیفتر است. با تکرار تست مقداری افت عملکر در ترمزهای موهاوی مشاهده می شود.

شاید یکی از چشمگیرترین ویژگی های موهاوی ظرفیت یدک کشی آن باشد که 3.4 تن است. برخلاف بعضی خودروسازان که هنگام تست یدک کشی وزن خودرو را کم می کنند تا به خاطر وزن کمتر به رقم جذابتری دست پیدا کنند، کیا اظهار دارد که ظرفیت یدک کشی اعلام شده برای موهاوی حداقل با در نظر گرفتن راننده و یک سرنشین اضافه بوده است.

مصرف سوخت موهاوی طبق استاندارد EPA در سیکل ترکیبی 12.37 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده که در تست نشریه ادموندز به طور میانگین رقم 12.57 لیتر در 100 کیلومتر به دست آمد.

راحتی:

صندلی های موهاوی راحت هستند و تنظیمات نسبتا وسیعی دارند. موقعیت قرار گرفتن در ارتفاع بالا هنگام نشستن در صندلی به همراه طراحی هوشمندانه باعث می شود دید خیلی خوبی به بیرون داشته باشید. (مثلا در فورد اکسپلورر به خاطر فرم ستون C نقطه کور بزرگی به وجود آمده است). صندلی های ردیف دوم و سوم فضا و راحتی قابل توجهی دارند و افراد بالغ با سایز متوسط در تمام صندلی ها فضای کافی دارند. اما همانطور که جزو ویژگی بارز بیشتر صندلی های تا شونده ردیف سوم در خودروهای این سگمنت است، سرنشینی که در انتهایی ترین صندلی عقب می نشیند فضای اطراف آن اندکی تنگ است.

 

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

برای جذب تکان های اضافی و سواری بی صدا تر، از 8 پایه لاستیکی بین بدنه و شاسی استفاده شده است. با اینکه هنگام رانندگی صدای جاده یا باد زیاد شنیده نمی شود حس جدایی از مسیر به شما دست می دهد. هنگام عبور از دست اندازها و ناهمواریها سواری موهاوی خشن و آشفته احساس می شود و کل خودرو دچار نوسان می شود. البته طبق گفته کیا ستاپ فنربندی کیا موهاوی در مدلهای بعد از 2009 که وارد بازار آمریکا شده اند دچار تغییراتی شده است.

کاربردی بودن:

موهاوی تمام آیتم های ضروری برای یک خانواده فعال را ارائه می دهد مانند صندلیهای ردیف دوم با تاشوندگی به نسبت 40/60 و قابلیت خواباندن، و صندلیهای ردیف سوم با نسبت 50/50 که برگرداندن آنها به حالت اول نسبتا ساده است. با این وجود، فقدان آپشن در صندوق برقی با ادعای کیا مبنی بر (امکانات بیشتر به نسبت مبلغ پرداختی) زیاد همخوانی ندارد. ظرفیت بار عقب موهاوی در حالتی که تمام صندلیها سر جای خود باشند 351 لیتر است که در حد فورد اکسپلورر نیست ولی کافی است. با خواباندن ردیف دوم و سوم صندلی ها این فضا به 2763 لیتر می رسد.

 

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

امکانات موجود در داخل موهاوی نسبت به مدلهای قبلی کیا که حالتی اقتصادی داشتند شگفت انگیز است. کار کردن با سیستم مکانیاب ماهواری با صفحه نمایش لمسی که بنابر سفارش نصب می شود آسان است ولی سیستم اجرای فرامین به صورت صوتی گاهی اوقات فرامین صوتی شما را به سختی متوجه می شود. سیستم صوتی اینفینیتی با 10 خروجی صدای لذت بخشی ایجاد می کند و وجود پورت USB (که از طریق آن می توانید به صورت دستی سیستم ناوبری را آپدیت کنید)، خروجی صدای اضافی، رادیوی ماهواره ای و سی دی چنجر 6 تایی روی داشبورد سرگرمی زیادی برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورند و جایگاه رقابتی موهاوی در سگمنت خودش را حفظ می کنند.

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

طراحی و کیفیت:

اگر آرم کیا روی جلو پنجره موهاوی نبود ممکن آن را با یک برند گرانتر اشتباه بگیرید. به نظر می رسد در طراحی آن بیشتر از لکسوس قرض گرفته شده تا فورد و رینگهای 18 اینچی کرومی آن شیک و خوش استیل به نظر می رسند.

مواد به کار رفته در داخل موهاوی تجملی تر از آنچه که انتظار دارید است. کابین موهاوی ساده و با کیفیت است و چیدمان معقول ادوات در داشبورد دسترسی به آنها را نسبتا آسان می کند. با اینکه کیفیت چرم صندلیهای موهاوی در حد یک کیف چرمی ایتالیایی نیست ولی حس رده بالا بودن در کابین را ایجاد می کند. با اینکه از پلاستیک در کابین استفاده زیادی شده است ولی ترکیب رنگ ها و بافت های مختلف باعث می شود هر کدام از اجزای نسبت به بقیه واضح و برجسته باشند. نکته منفی کابین کیفیت موکت سقف است که اگر زیاد فشرده شود اندکی حس جعبه تخم مرغ پوشیده از نمد را به شما می دهد.

 

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر

کیا موهاوی برای چه افرادی مناسب است؟

موهاوی برای افرادی که دنبال فضای بار زیاد، قابلیت یدک کشی بالا، مصرف سوخت مناسب، موتور قوی و کابین ساکت هستند انتخاب خوبی است. البته معایب آن از جمله تاخیر در شتابگیری به خاطر ضرایب سبک در دنده های آخر و نوع تنظیم پدال برقی، سواری خشن و آشفته در مسیرهای ناهموار و فقدان آپشن در صندوق برقی را نیز باید مد نظر قرار داد.

مشخصات فنی و نتایج تست:

 

  تست و بررسی کیا موهاوی هشت سیلندر



 

منبع edmunds.com


نظرات

  • ژاپن ژاپن (19 بهمن 1397 ساعت 22:47)

    اصلا پت فایندر 8 سیلندر وجود نداره

  • دیستور دیستور (20 آذر 1393 ساعت 01:49)

    بهترین شاسی بلند تو رنج قیمت خودش در ایران هست عالیه ماشین جادار و استخون دار میخای همینه

    پویا پویا (5 مرداد 1399 ساعت 11:31)

    وراکروز از موهاوی نرمتره

  • محمدماجد محمدماجد (18 آذر 1393 ساعت 23:19)

    بگو تست غول ارام