1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

4 بهمن 1393
  • 4

واقعیت این است که ما مردمان شگفتی هستیم و اعمال و سلوکمان بسی بهت‌انگیز و حیرت‌آور است؛ گاهی آن‌چنان جسم و روحمان معطوف به امری است که از بدیهی‌ترین قضایای دوروبر خویش نیز غافل می‌مانیم و برخی اوقات هم غرق در توهمات، سنجه حقیقی حیات را وا‌می‌گذاریم. بازار خودروی‌مان هم متأثر از ما مردمان سودازده است؛ مردمانی که کاربری خرد را در حیات خود کمتر خوش می‌دارند ولی خویشتن را بسی مدعی می‌پندارند. بگذریم.

شاید این‌طور بتوان گفت که همه‌مان کمابیش به کسالت و رخوت تاریخی دچاریم و بازار خودروی‌مان نیز به همین درد مبتلاست؛ تمامی توجهات هم در این بازار به چند برند خاص معطوف شده و خیلی از مدل‌ها ولو باکیفیت هم، فدای غفلت و کم‌التفاتی عمومی گردیده است. در چیستی این ماجرا دلایل چندی ذکر می‌شود، از جمله کمبود تنوع، ناآشنایی عامه با خودروهای روز دنیا، سرمایه‌ای بودن خودرو به‌جای مصرفی بودن آن و گرانی وحشتناکی که حتی متهورین خریداران را هم به وادی محافظه‌کاری می‌کشاند و… اما در یک مسئله کمتر می‌توان تردید نمود و آن هم این است که ما برای خریدمان کمتر وقت صرف می‌کنیم، کمتر جستجو می‌کنیم و بیشترمان به دنبال خوراک حاضر و آماده فکری و همچنین مشورت با کسانی هستیم که در بهترین حالت یا کم می‌دانند و یا هیچ نمی‌دانند و تنها از سر خالی نبودن عریضه، دانشی مخدوش را به ما عرضه می‌کنند که ماحصلش چیزی جز خسران و ضرر نیست؛ در بدترین وضعیت هم یا مغرض‌اند و یا دلال و….

گذر ایام کمتر پیش آمده که خودروسازانمان محصولی را روانه بازار نمایند که مشتری به تمامی از آن راضی باشد، اما با تمامی نابسامانی‌هایی که بر این حوزه حاکم است، از یک امر نمی‌توان چشم‌پوشی نمود و آن اینکه محصولات مونتاژی این گروه تا زمانی که از آنان کیفیت زدایی نشده باشد از مطلوبیت نسبی برخوردارند! یکی از مدل‌هایی که اخیراً مونتاژ آن در یکی از مجموعه‌های جاده مخصوص شروع گشته است و در هیاهوی کر کننده رقبای وارداتی و مونتاژی از آن غفلت شده، خودروی کیا سراتو می‌باشد. این مدل چندین وقتی است که روانه بازار شده و علیرغم تمامی ویژگی‌های مطلوبی که از آن برخوردار است مورد بی‌التفاتی تام و تمام قرار گرفته است. گرچه این خودرو به‌روز نیست و نسل پیشین خود می‌باشد، ولی پیش از این در بیشتر سایت‌های خودرویی دنیا از آن سخن رفته است، که در ذیل به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم.

سایت JDPOWER آمریکا این خودرو را بدین صورت ارزیابی نموده است.

کیفیت: بالاتر از حد متوسط

عملکرد: متوسط

طراحی: متوسط

قابلیت اطمینان: توسط

سایت DRAIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را در این خودرو مشاهده نموده است.

نکات مثبت: طراحی زیبا، بهای مناسب، فضای نسبتاً مناسب کابین

نکات منفی: کندی خودرو، استفاده از پلاستیک سخت و ارزان قیمت در کابین

سایت CARS آمریکا که نیز پیش‌تر دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان این خودرو را بازتاب داده بود، امتیازات ذیل را برای این مدل در نظر گرفت.

راحتی خودرو: 4 از 5 امتیاز

طراحی خارجی: 4 از 5 امتیاز

ارزش بهای پرداختی: 4 از 5 امتیاز

عملکرد: 4 از 5 امتیاز

قابلیت اطمینان: 4.5 از 5 امتیاز

این مدل نسل دوم کیا سراتوست که در اواخر سال 2008 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شده است. بدنه آن در استودیو طراحی مستقر در ایالت کالیفرنیا تکوین یافته و تیمی مرکب از PETER SCHREYER، KURT KAHLS و TOM KEARNS طراحی آن را بر عهده داشته‌اند. همچنین این خودرو از پلت فرمی مشترک با هیوندای الانترا بهره می‌برد و تنها سیستم فنربندی عقب آن با خودروی مذکور متفاوت است. در اکثر بازارها نیز این خودرو با نام FORTE شناخته می‌شود و تنها در چند خطه خاص از جمله استرالیا، آفریقای جنوبی و سنگاپور و… با نام سراتو فروخته شده است. علاوه بر این‌ها، این خودرو در ممالکی همچون چین، روسیه، مالزی و قزاقستان نیز مونتاژ گردید.

در زمینه ایمنی نیز این خودرو 4 ستاره را از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا کسب نمود و همچنین 4 ستاره را هم از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرد. علاوه بر این‌ها، کیا سراتو در انستیتو ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) هم تست شد و در تمامی موارد اعم از مقاومت سقف، تصادف از نیمه جلو، ضربه به ناحیه سر و نیز تصادف از بخش‌های کناری خودرو، نمره خوب (GOOD) که بالاترین امتیاز این آزمون بود را دریافت نمود. در نمونه‌های صادر شده به بازارهای آمریکا و استرالیا، این خودرو مجهز به 6 عدد ایربگ در حالت استانداردش بوده است ولی انواع مونتاژ شده در کشورمان تنها از 2 عدد ایربگ بهره می‌برند و فاقد سیستم کنترل پایداری یا همان ESP هستند.

بهای این خودرو به صورت ثبت نامی، در حدود 70 میلیون تومان برای نمونه 1.6 لیتری و 90 میلیون تومان برای نمونه 2 لیتری آن می‌باشد؛ در حالی که هم اکنون در بازار آزاد این خودروها حتی تا 5 میلیون تومان بالاتر از این نرخ هم قیمت‌گذاری شده‌اند.

ممکن است با خودتان بگویید که آیا این خودرو با تمامی کاستی‌هایی که به آن دچار است ارزش این را دارد که خریداری شود، آن‌هم با توجه به اینکه مدلی به‌روز نیست و… برای آنکه در این مورد کمکی به شما نموده باشم، ذهنتان را لحظاتی چند معطوف به دو رقیب وارداتی آن می‌نمایم، یکی از این دو جیلی امگرند اتوماتیک می‌باشد که از پیشرانه‌ای 1.8 لیتری با توان 137 اسب بخار برخوردار است و قیمت آن نیز در حدود 86 میلیون تومان است و دیگری نیز MG 350 نام دارد که از موتوری 1.5 لیتری با قدرت 107 اسب بخار بهره می‌برد و در حدود 87 میلیون تومان هم در مدل‌های ثبت‌نامی‌اش قیمت دارد.

همه‌مان در یک معامله در پی آن هستیم که بیشترین مطلوبیت را بدست آورده و از سویی دیگر نیز متضرر و مغبون هم نگردیم، لذا در شرایط نسبتاً برابر، تنها راهی که برایمان باقی می‌ماند مقایسه بین داشته‌های دو کالای همسان است، لذا در این باب سعی نمودم که میزان تجهیزات رفاهی و ایمنی کیا سراتو 2 لیتری (مونتاژ داخل) را با نزدیک‌ترین رقبایش به لحاظ قیمتی، یعنی MG350 و جیلی امگرند مقایسه نمایم تا بدین لحاظ سنجه بهتری را برای خریدمان بدست آوریم.

برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی اضافی که در جیلی امگرند اتوماتیک یافت می‌شود ولی در کیا سراتو (نمونه 2 لیتری مونتاژ داخل) وجود ندارد به شرح ذیل است:

1. شش عدد ایربگ (در سراتو مونتاژ داخل، تنها 2 عدد)

2. سانروف دوحالته مجهز به سیستم ایمنی و محافظتی

3. صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت

4. بخش DVD و مانیتور 6.5 اینچی

5. سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)

6. ترمزهای جلو و عقب دیسکی خنک شونده (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسه‌ای است و دیسک خنک شونده هم موجود نیست)

همچنین برخی از تجهیزات ایمنی و رفاهی که در خودروی MG 350 یافت می‌شود ولی در خودروی کیا سراتو (نمونه 2 لیتری مونتاژ داخل) موجود نیست بدین ترتیب می‌باشد:

1. 6 عدد کیسه ایمنی هوا (در سراتو مونتاژ داخل، تنها 2 عدد وجود دارد)

2. سیستم ترمز کمکی BA

3. سیستم پایداری خودرو در سر پیچ‌ها CBC

4. نمایشگر لمسی 7 اینچی

5. تنظیم اتوماتیک صدای ضبط صوت با توجه به سرعت خودرو

6. تنظیم اتوماتیک سرعت برف پاکن ها با توجه به سرعت خودرو

7. مجهز به سیستم جداکننده سریع لنت‌ها از ترمز

8. ترمز دیسکی جلو و عقب مجهز به خنک‌کن (در سراتو مونتاژ داخل، ترمز عقب کاسه‌ای است و سیستم خنک‌کن وجود ندارد)

9. آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن

10. سیستم کنترل باد تایرها (TPMS)

در خاتمه می‌توان تنها مزایای کیا سراتو 2 لیتری مونتاژ داخل نسبت به دو رقیبش را در مواردی همچون زیبایی بیشتر، برند معتبرتر و نیز عامه‌پسندتر و همچنین عرضه آن توسط سازنده داخلی دانست که وجود همین قضیه به احتمال زیاد، پشتیبانی خدمات یدکی را نیز به همراه خود دارد؛ این امر هم از جمله مواردی است که در شهرستان‌های دور از مرکز کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است. علاوه بر این‌ها، نمونه 1.6 لیتری این خودرو از مشخصات فنی نسبتاً خوبی برخوردار است و چنانچه کمی مجهزتر گردد می‌تواند به گزینه‌ای مورد توجه جهت خرید خانواده‌های ایرانی مبدل شده و برخی از رقبای وارداتی‌اش را هم کاملاً را به دردسر اندازد.

مشخصات فنی

نمونه 2 لیتری:

حجم موتور: 1998 سی‌سی

توان: 156 اسب بخار در 6200 دور/دقیقه

گشتاور: 194 نیوتن متر در 4200 دور/دقیقه

شتاب صفر تا صد: 10.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر

مصرف در سیکل ترکیبی: 6.4 لیتر

نوع گیربکس: 6 دنده اتوماتیک

نمونه 1.6 لیتری:

حجم موتور: 1598 سی‌سی

توان: 124 اسب بخار در 6300 دور/دقیقه

گشتاور: 156 نیوتن متر در 4200 دور/دقیقه

شتاب صفر تا صد: 10.3 ثانیه

حداکثر سرعت: 190 کیلومتر

مصرف در سیکل ترکیبی: 7.7 لیتر

نوع گیربکس: 6 دنده دستی

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: اکسل پیچشی

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4530/1775/1410 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2650 میلی‌متر

وزن خالص: 1240 کیلوگرم (نمونه 1.6 لیتری)- 1310 کیلوگرم (نمونه 2 لیتری)

اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/45 R15 (نمونه 1.6 لیتری)- 205/55 R16 (نمونه 2 لیتری)

ایمنی

کسب 4 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا

کسب 4 ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا

مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

نمونه‌های عرضه شده در بازارهای جهانی به صورت استاندارد به 6 کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری (ESP) مجهز می‌باشند.

برخی از تجهیزات ارائه شده توسط سازنده ایرانی این خودرو

کامپیوتر سفر

کروز کنترل (فقط در نمونه 2 لیتری)

غربیلک فرمان + دسته دنده با پوشش چرمی (فقط در نمونه 2 لیتری)

تهویه مطبوع اتوماتیک (فقط در نمونه 2 لیتری)

فرمان قابل تنظیم با کلیدهای کنترل

نشان دهنده جهت (قطب‌نما)

باز شدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور

چراغ‌های اتوماتیک (فقط در نمونه 2 لیتری)

چراغ‌های مه شکن جلو و عقب

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD PLAYER + MP3 + AUX + USB + IPOD

6 عدد بلندگو

البته نمونه‌های 2 لیتری این خودرو در بازار جهانی به تجهیزاتی همانند سانروف، آینه‌های با قابلیت مات شدن، دوربین دید عقب، رینگ‌های آلومینیمی 17 اینچی و … مجهزند که مشابه آن‌ها در نمونه‌های مونتاژ داخل این خودرو ارائه نشده است.

قیمت

نمونه 1.6 لیتری: 69.9 میلیون تومان (ثبت نامی)

نمونه 2 لیتری: 89.9 میلیون تومان (ثبت نامی)

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

 بررسی کیا سراتو مونتاژ سایپا

منبع پدال


نظرات

  • امیر امیر (9 اردیبهشت 1396 ساعت 22:15)

    برادر داری اشتباه میزنی
    موتور جیلی و ام جی رو با کیا مقایسه می کنی؟
    ؟

  • king king (13 شهریور 1395 ساعت 06:54)

    میشه این خودرو سازای داخلی دست ب ماشینای وارداتی نزنن

  • اسسی اسسی (8 بهمن 1393 ساعت 10:01)

    سایپا یه وقت خسته نشه؟؟ ماشین 90 ملیونی میده دست مردم ولی حتی براش سان روف هم نمیزاره؟ واقعا ملت ما به چه چیزایی دل خوش کردن،این ماشینی که سایپا داره میسازه فقط اسمش و قیافش سراتو هس وگرنه حتی ترمزش هم دیسکی نیس، معلوم نیس موتورشم زیر این قاب خوشگل موتور پرایده یا نه!!!!

  • مهندس امید مهندس امید (6 بهمن 1393 ساعت 17:05)

    به نظرم شتاب صفر تا صد و مصرف سوخت اشتباه ذکر شده!