1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

2 اردیبهشت 1396
  • 5

مزدا3 و کیا سراتو دو خودرو سواری هستند که توجه افراد زیادی به خصوص جوانان را به خود جلب کرده اند؛ در این گزارش به بررسی این دو خودرو می پردازیم و مشخصات فنی، ایمنی، قیمت و امکانات آنها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

مزدا3 خودرو سواری ژاپنی است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. شرکت خودروسازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سال های 1386 تا 1389 و نسل دوم این خودرو در سال های 1389 تا 1393 در ایران کرد که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، رسما متوقف شد. در مجموع در سال 1393 تنها تعداد 11 دستگاه مزدا3 از خط تولید این خودرو در خودروسازی گروه بهمن خارج شد.

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال 1394، قطعات این خودرو محبوب که عنوان پرفروش ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده، مجددا به تهران ارسال شد و گروه خودروسازی بهمن، مجددا برنامه مونتاژ مزدا3 را در دستور کار خود قرار داد. این خودرو در آخرین ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ۹5 و در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره کیفی شد.

مزدا3 دارای سیستم تعلیق خشک، در کنار فضای محدود کابین که البته نشات گرفته از فرم آیرودینامیک خودرو است، سواری ناراحتی را برای سرنشینان رقم می زند. پیشرانه 4 سیلندر 2000 سی سی مزدا3، هر چند با سراتو هم حجم است اما با وجود حد اکثر توان و گشتاور موتور کمتر و وزن بیشتر خودرو نسبت به سراتو اما در مقایسه این خودروها با هم که توسط کارشناسان انجام شده است، پا به پای حریف کره ای می تاخت.

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

این نسل کیا سراتو نیز خودرویی است که تولید آن از تیرماه 93 در گروه خودروسازی سایپا در دو مدل با موتورهای 1600سی سی با گیربکس معمولی و موتور 2000 سی سی با گیربکس اتوماتیک آغاز شده است. کیا، طی سال های گذشته تغییرات متعددی روی سراتو اعمال کرده تا بتواند در این بخش بازار، مقابل رقبا، حرفی برای گفتن داشته باشد اما علی رغم بهبودهای حاصل آمده، سراتو در بحث کیفیت کلی، همچنان یک قدم عقب تر از رقبا است.

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

کابین کیا، با وجود فضای پای عالی در عقب، از ضعف فضای سر رنج می برد. طراحی صفحه کیلومتر و داشبورد، با ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز، هیجان خاصی را در راننده ایجاد می کند. گیربکس این خودرو به خوبی وظیفه خود عمل کرده و کمترین تاخیر در تعویض دنده ها را دارد و با تکیه بر همین مزیت توانسته به شتاب صفر تا صد 10.3 ثانیه برسد. مصرف سوخت و نفوذ صدای پیشرانه به داخل خودرو از نقاط ضعف سراتو است. این خودرو در آخرین ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ۹5 و در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره کیفی شد.

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

 خودروهای جوان‌پسند; کیا سراتو بخریم یا مزدا3؟

منبع : ایران جیب



نظرات

  • قارون قارون (2 اردیبهشت 1396 ساعت 23:53)

    شتاب مزدا از پژو 405 هم کمتره آیا؟!

  • محمد محمد (2 اردیبهشت 1396 ساعت 14:28)

    در مورد کیا نمیدونم چون نداشتم. شتاب مزدا ۳، ۹.۲ ثانیه است. ضمن اینکه با این اطلاعات نمیتوان در عمل ۲ خودرو را مقایسه کرد. مثلا همه خودروها موتور دارند ولی آیا همه موتورهای هم حجم، راندمان، صدا و.... یکسانی دارند. یا اینکه آیا خودرو فقط موتور و گیربکس است؟ آیا سیستم تعلیق، ترمزها، نرمی و ... را هم در این مقایسه ها می آورند!

  • ناشناس ناشناس (2 اردیبهشت 1396 ساعت 14:12)

    ماکه پول نداریم پراید بخریم چی بگیم حالا کوتا 99یا 118

  • داود داود (2 اردیبهشت 1396 ساعت 13:11)

    حالا نمیشه پراید بخریممممم؟؟؟؟!!!!!

  • محمدرضا محمدرضا (2 اردیبهشت 1396 ساعت 13:09)

    اطلاعات مزدا 3 رو از کجات در آوردی که میگی شتاب 12 ثانیه ؟ اطلاعات درست بدین به مردم، مردم رو گول نزنین.