1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی کیا سراتو نسل دوم

بررسی کیا سراتو نسل دوم

20 اردیبهشت 1394
  • 2

کیا سراتو یا فورته (سراتو در بازار آمریکا با نام فورته عرضه می‌شود) تاکنون در سه نسل عرضه شده که هر سه نسل آن به بازار کشور راه یافته است. نسل اول این خودرو در کشور با استقبال بالایی روبرو نشد که یکی از دلایل آن طراحی نه‌چندان جذاب آن بود، اما نسل دوم که در سال 2009 به جهانیان معرفی شد با اقبال خوبی در کشور ما هم مواجه شد، به‌گونه‌ای که با ورود نسل سوم (مدل 2014) سراتو نسل دوم نیز هم‌اکنون توسط سایپا مونتاژ می‌شود. مدتی پیش مدل 2012 این خودرو یا همان نسل دوم سراتو در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم این خودرو را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری:

کیا سراتو نسل دوم و کیا اسپرتیج از اولین خودروهای کیا بودن که توسط پیتر شرایر طراحی شده‌اند. این طراح آلمانی، انقلابی در طراحی محصولات کیا ایجاد کرد و در واقع هویت مستقل به این برند کره‌ای بخشید.

از قسمت جلو که شروع به بررسی کنیم، جلوپنجره ببر گونهٔ کیا که اطراف آن توسط نوار کرومی احاطه شده جلب توجه می‌کند، در کنار آن چراغ‌ها که از فرمی ساده برخوردارند قرار گرفته‌اند. سپر به‌گونه‌ای طراحی شده که با دیگر اجزای قسمت جلو در هماهنگی باشد که این مجموعه در کنار هم چهره‌ای ساده اما دوست‌داشتنی به جلوی سراتو داده است.

نمای جانبی سراتو در کمال سادگی طراحی شده، البته خط شانه‌ای که از چراغ‌های عقب شروع شده و تا چراغ‌ها جلو امتداد یافته، سعی بر این دارد که این نما را از سادگی خارج کند. رینگ‌ها نیز که به‌صورت پنج پره دوبل هستند، هماهنگ با پیکرهٔ خودرو شکل گرفته‌اند. در نهایت وقتی به عقب سراتو می‌رسیم همانند سایر بخش‌های این خودرو با طراحی ساده‌ای مواجه می‌شویم که شاید در این بین بالا بودن لبهٔ صندوق کمی جلب توجه کند.

در مجموع سراتو از طراحی ساده اما ماندگار و در عین حال زیبایی برخوردار است.

طراحی داخلی و امکانات:

این خودرو مجهز به سامانه ورود بدون کلید می‌باشد، یعنی زمانی که کلید در جیب شما است با فشار دادن دکمه‌ای که بر روی دستگیره در قرار دارد، می‌توان درهای خودرو را باز و بسته کرد، درها را باز می‌کنیم و وارد کابین می‌شویم. داشبورد از طراحی زیبا و اسپرت برخوردار است، ضمن این‌که ارگونومی در این خودرو به‌خوبی رعایت شده و کار با ادوات به‌سادگی صورت می‌پذیرد، البته به‌شرط آنکه از محل قرارگیری دکمه استارت که خارج از دید راننده می‌باشد چشم‌پوشی کنیم. در کنسول میانی به ترتیب از بالا به پایین ساعت، دکمه فلاشر، سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار دارند.

فرمان دارای طراحی اسپرتی می‌باشد و هماهنگ با دیگر اجزای کابین شکل گرفته است و بر روی آن دکمه‌های مربوط به کروز کنترل، سیستم صوتی و تلفن قرار دارد ضمن اینکه در پشت آن شیفترهای دنده خودنمایی می‌کنند. کیلومتر شمار از سه دایره شکل گرفته که در مرکز آن سرعت‌سنج به همراه یک نمایشگر با قابلیت نشان دادن مصرف سوخت لحظه‌ای و دمای آب قرار دارد و در سمت چپ دورشمار موتور و در سمت راست میزان بنزین موجود در باک و نشان دهنده وضعیت دنده قرار گرفته‌اند.

کیفیت چرم صندلی‌ها و غربیلک فرمان که دارای دوخت قرمز نیز می‌باشند خوب و مناسب ارزیابی می‌شوند، اما کیفیت کلی داشبورد که از پلاستیک خشک ساخته شده چنگی به دل نمی‌زند و نسبت به رقبای ژاپنی در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

صندلی‌ها در عین خشک بودن اما راحت هستند و از ارگونومی مناسبی برخوردارند اما محافظت مناسبی از بدن سرنشینان در پیچ‌های جاده به ارمغان نمی‌آورند. فضای سر و پا هم برای سرنشینان جلو و هم عقب مناسب می‌باشد و صندوق نیز از فضای کافی برای یک خانواده چهارنفره برخوردار است و می‌توان به فضاسازی این کیا نمره قبولی را داد.

پیشرانه و گیربکس

کیا سراتو با دو پیشرانه 4 سیلندر یکی با حجم 1600 و دیگری با حجم 2000 سی‌سی به کشور وارد شده است که خودروی تست شده از پیشرانه 2000 سی‌سی برخوردار است این پیشرانه که از تکنولوژی cvvt (متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها) بهره می‌برد قادر است که قدرت و گشتاور به ترتیب 156 اسب بخار و 194 نیوتن‌متر در دورهای 6200 و 4300 تولید کند وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو به یک گیربکس 6 سرعته از نوع تیپ‌ترونیک سپرده شده است. میانگین مصرف سوخت سراتو در 100 کیلومتر برابر با 7.8 لیتر می‌باشد.

تجربه رانندگی:

پشت فرمان قرار می‌گیرم و صندلی‌ها که دارای تنظیمات دستی است مطابق با بدن خود تنظیم می‌کنم و دکمه استارت را می‌فشارم، خودرو به‌راحتی روشن می‌شود، در حالت درجا صدای موتور کمی به داخل کابین منتقل می‌شود و با افزایش دور موتور این صدا نیز بیشتر می‌شود که برای خودرویی با این محدودهٔ قیمت چندان مناسب نیست. دسته‌دنده زیبای سراتو که شبیه به سایر محصولات کیا و هیوندای می‌باشد در حالت d قرار داده و شروع به حرکت می‌کنم، شتاب سراتو خوب و مناسب می‌باشد و این‌طور حس می‌شود که این پیشرانه 2.0 لیتری می‌تواند به‌خوبی از پس وزن سراتو برآید.

گیربکس 6 سرعته این خودرو نیز از تعویض‌های نرم و مناسبی برخوردار است و در معکوس‌ها نیز راضی‌کننده عمل می‌کند اما کماکان عالی نیست و هنوز جا برای بهتر شدن دارد.

کیفیت سواری سراتو تا حدودی خشک می‌باشد اما خیلی آزاردهنده نیست و حداقل از مزدا 3 سواری نرم‌تری دارد و تکان‌های حاصل از مسیر حرکت را کمتر به اتاق و سرنشینان وارد می‌کند. سراتو دارای هندلینگ قابل‌قبولی می‌باشد اما از این نظر در پس بسیاری از رقبای خود مانند مزدا 3 قرار می‌گیرد که علت آن را می‌توان در طراحی سادهٔ سیستم تعلیق آن جست‌وجو کرد.

دید جلو و اطراف سراتو خوب می‌باشد و آینه‌ها نیز با ابعاد مناسب خود دیدی وسیع برای راننده به ارمغان آورده‌اند، در مورد دید عقب این خودرو باید گفت به علت طراحی ستون c می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد ضمن اینکه باوجود دوربین و سنسورهای پارک عقب، پارک کردن با این خودرو بسیار راحت است.

با سرعت 100 کیلومتر اقدام به ترمزگیری می‌کنم و متوجه می‌شوم که سراتو از ترمزهای پرقدرتی برخوردار نیست! و نمی‌تواند اعتماد راننده را جلب کند.

جمع‌بندی:

کیا سراتو خودرویی خانوادگی می‌باشد که در این محدودهٔ قیمت باید با رقبای زیادی مبارزه کند در مجموع سراتو می‌تواند انتخابی قابل‌قبول به شمار برود اما بایستی پذیرفت که در این محدوده قیمت و کلاس بهترین به شمار نمی‌رود و برخی از رقبا از آن بهتر هستند.

نقاط قوت:

فضای خوب و مناسب برای خانواده‌ها، پیشرانه قوی، شتاب خوب، امکانات و آپشن‌های مناسب، طراحی ظاهری و داخلی مناسب

نقاط ضعف:

صدای زیاد پیشرانه و نفوذ آن به کابین، ترمزهای نه‌چندان پرقدرت، کیفیت پایین پلاستیک موجود در کابین

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

 بررسی کیا سراتو نسل دوم

منبع پدال


نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (22 اردیبهشت 1394 ساعت 11:10)

    جالب

  • رخش جاده رخش جاده (21 اردیبهشت 1394 ساعت 22:23)

    باید حذف می شد من خوشم نمیاد ولی نظر بقیه محترمه . . .