1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

23 بهمن 1393
  • 6

در نگاه اول، هیچ مدلی مانند رِنِگید ۲۰۱۵ شایسته عنوان «رنگید» نیست. Renegade در لغت به معنای «شخصی است که اصول کلی مربوط به یک کشور یا سازمان را زیر پا گذاشته و به آنها خیانت کرده است». به عنوان اولین جیپی که قرار است منحصراً در خارج از امریکای شمالی ساخته شود، رنگید ایتالیایی ممکن است در نگاه برخی از هواداران سرسخت برند جیپ، به عنوان یک خائن شناخته شود. با این حال، در اولین رانندگی با این مدل جدید جیپ، رنگید نشان داد که هنوز از تمامی شرایط برای وفاداری به جیپ برخوردار است.

مراحل کلی ساخت رِنِگید در «ملفی» ایتالیا بر اساس پلتفرم ۴ در ۴ کوچک و جدید خودروسازی فیات‌-کرایسلر انجام می‌شود؛ در همین حال، این مدل هنوز دی‌ان‌ای جیپ را در خود دارد. رنگید از همان ارتفاع، عرض و طول مدل افسانه‌ای XJ چروکی استفاده می‌کند و تمام مواردی را که خریداران جیپ در ذهن دارند، در خود جمع کرده است. طراحی آن از مدل کنونی رنگلر، ویلیز MB اولیه و جری کنز نظامی الهام گرفته شده است و المان‌هایی آشنا در آن به کار گرفته شده‌اند؛ مواردی مانند جلوپنجره هفت قسمتی و چراغ‌های جلوی نورافکن. برخی طراحی‌ها نیز مانند خطوط درها و طرح X چراغ‌های عقب در این مدل قابل‌توجه هستند.

رنگید پلتفرم و خط مونتاژ خود را با فیات 500X مشترک است. به همین خاطر، مهندسان جیپ تلاش کرده‌اند که مسئولیت بیشتری از خود در رابطه با «رنگید» نشان دهند. با توجه به قابلیت‌های فوق‌العاده جیپ در خارج از جاده، مهندسان جیپ زمان زیادی را برای توسعه رنگید در مسیرهای مختلف مواَب، یوتا و جاده‌های حومه خارج از «چلسی پروینگ گرندز» صرف کرده‌اند. برای آن که قابلیت‌های خارج از جاده سفت و سخت و حمل‌ونقل شهری، به عنوان انتظارات اصلی از این مدل برآورده شوند، پلتفرم یکپارچه رنگید، بیشتر از هر مدل دیگری در خط تولید جیپ از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده است. مطابق گفته جیپ، این کار نه تنها باعث انعطاف پذیری بیشتر در برخورد با مسیرهای مختلف می‌شود، بلکه سواری بهتری نیز برای رنگید ایجاد می‌کند.

برای پیشرانه مدل جدید جیپ، گزینه‌های آشنایی ارائه شده است. اولین گزینه، موتور ۱/۴ لیتری مولتی‌ایر توربو I4 از FCA است که به صورت استاندارد استفاده می‌شود و قدرتی به اندازه ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۲۴۹/۴ نیوتن‌متر برای رنگید تولید می‌کند؛ عملکردی که در دوج دارت نیز از آن شاهد هستیم. در همین حال، برخلاف دوج دارت، موتور مولتی‌ایر در رنگید به هر دو صورت دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل می‌تواند استفاده شود و تنها گیربکسی که می‌تواند در کنار آن استفاده کرد، یک گیربکس ۶ دنده دستی است. گزینه بعدی پیشرانه که در تریم‌های بالاتر رنگید، یعنی «لیمیتد» و «تریل‌هاوک»، در دسترس قرار می‌گیرد، موتور ۲/۴ لیتری تایگرشارک I-4 است که می‌تواند قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار و ۲۳۷/۳ نیوتن‌متر تولید کند و با یک گیربکس جدید ۹ سرعته اتوماتیک کرایسلر همراه است. دو نوع سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک برای رنگید عرضه شده است؛ اولی سیستم «جیپ اکتیو درایو» است که با استفاده از یک قطعه انتقال سریع، قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. سیستم دیفرانسیل دوم در رنگید تریل‌هاوک، سیستم «جیپ اکتیو درایو لاو» است که از یک نسبت دیفرانسیل نهایی منحصر به فرد استفاده کرده که امکان دو برابر شدن دنده اول را با نسبت 20:1 فراهم می‌کند.

از نظر طراحی کلی، رِنِگید نسبتاً یک جیپ کوچک آراسته و منظم است. کابین بزرگتر از آن چیزی است که به نظر می‌آید و تمام مواد به کار رفته در آن، حسّ کیفیت بالایی را منتقل می‌کنند؛ همین‌‌طور تمام کنترل‌های روی داشبورد شامل قفل سیستم تمام‌چرخ متحرک و سوئیچ انتخاب مسیر (Selec-Terrain) به راحتی قابل‌دسترس هستند. صندلی‌های جلو بسیار راحت هستند و در عقب نیز، صندلی‌های 40/20/40 فضای مناسبی برای سرنشینان بزرگسال فراهم می‌کنند. تنها نکته عجیب در مورد کابین رنگید، نمای بیرون از جلو است. طراحان این کابین، فاصله بیشتری بین شیشه جلو و صندلی‌های راننده و سرنشین ایجاد کرده‌اند. در عین حال، این فضای ایجاد شده در داخل کابین، آزادی عمل زیادی برای سرنشینان ایجاد کرده است؛ فضایی که تنها اگر پنل‌های سقف My Sky استفاده شده باشند، می‌توان آن را توسعه داد. این پنل‌های سقفی در کف صندوق عقب ۵۲۴ لیتری رنگید پنهان می‌شوند.

رنگید اسپورت با نام ماهرانه‌ای که برای آن انتخاب شده، به عنوان مدل پایه سری رنگید شناخته می‌شود؛ مدلی که قطعاً شرایط یک «اسپورت» را ندارد. موتور «مولتی‌ایر» چندان سریع نیست، ولی به لطف سه دنده نخست گیربکس، حس سرعت را منتقل می‌کند. دسته دنده نیز بسیار نرم است و راننده را برای زودتر رفتن به دنده بعدی تشویق می‌کند. پیشرانه همیشه در دسترس راننده قرار دارد و در همین حال، با ترمز‌های سخت و فرمان کُند امّا مناسب همراه است؛ البته تا زمانی که جاده‌های باریک و پر پیچ و خم کوهستانی رانندگی نکرده‌اید. در یک تریم بالاتر، رنگید لیمیتد قرار دارد که در کاراکتر آن، ویژگی‌های اسپورتی کمتری دیده می‌شوند. در این مدل، موتور ۲/۴ لیتری و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، ترکیب مناسبی را برای پیشرانه ایجاد می‌کنند؛ عملکرد موتور چهار سیلندر به راحتی می‌تواند با «مولتی‌ایر» برابری کند. سیستم گیربکس ۹ سرعته همچنان در حال پیشرفت است و در نتیجه، کرایسلر روز به روز از آن در مدل‌های بیشتری استفاده می‌کند. رنگید یکی از بهترین موارد استفاده از آن تاکنون بوده است؛ سیستمی که انتقال قدرتی سریع و هوشمندانه دارد. از ویژگی‌های دیگر رنگید لیمیتد می‌توان به یک کابین ساکت و سطح بالا و یک سواری متعادل و نرم اشاره کرد.

در حالی که رِنِگید جدید عملکرد خوبی در جاده دارد، ولی سؤال اصلی اینجاست که این جیپ چگونه می‌تواند از پس مسیرهای سخت و ناهموار برآید؟ همان‌طور که در ادامه این بررسی مشخص شده، این خودرو، شرایط خوبی نیز در این مسیرها دارد و بهترین نمونه آن، مدل رنگید تریل‌هاوک است که در بالاترین سطح از سری رنگید قرار دارد. همانند برادر بزرگترش، چروکی، رنگید تریل‌هاوک چیزی بیشتر از «یک تریم بالاتر» است. این خودرو، از یک سری تجهیزات منحصر به‌ فرد استفاده می‌کند که شامل مواردی چون سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک «اکتیو درایو لاو» جیپ، یک دامنه تعلیق ۰/۸ اینچی در کنار فاصله ۸/۷ اینچی از زمین، تایرهای گودیر رنگلر بر روی چرخ‌های ۱۷ اینچی و هوک‌های یدک جلو و عقب با ظرفیت دو برابر وزن رنگید می‌شوند. به لطف دامنه تعلیق و تایرهای آفرود، رنگید تریل‌هاوک قادر است تا نسبت به برادر بزرگتر، چروکی تریل‌هاوک، شرایط بهتری در زمین‌های ناهموار داشته باشد. در نرم‌افزار جلو، رنگید تریل‌هاوک دارای یک حالت Rock در سیستم Selec-Terrain است. چیزی که جیپ از آن با نام «ترمز قفل دیفرانسیل» الکترونیکی یاد می‌کند. همچنین در این مدل، یک حالت 4-Low درنظر گرفته شده که از نسبت ۴/۷۱ دنده اول در گیربکس ۹ سرعته در ترکیب با نسبت دنده نهایی ۴/۳۳ تریل‌هاوک استفاده می‌کند تا جای حالت انتقال سرعت دوگانه معمولی را به خوبی پُر کند. با عملکرد اولین دنده به عنوان لاو-رنج در تریل‌هاوک، برنامه رنگید برای دنده دوم آغاز می‌شود. در همین حال، طبق گفته جیپ، اگر فشار پدال گاز بیشتر از ۸۰ درصد کاهش یابد، گیربکس دوباره به دنده اول برمی‌گردد.

با اینکه نگرانی‌های زیادی در مورد قابلیت‌های خارج از جاده رنگید وجود داشته است، ولی بررسی فنی این خودرو نشان داده که هنوز هم ویژگی‌های کلی این برند آفرود در آن وجود دارد. مسیر طی شده در این بررسی فنی شامل‌ زمین‌های سنگلاخ، خاکی، بستر رودخانه و مسیرهای شنی شیب‌دار بوده که برای نخستین بار از حالت Rock استفاده شده است؛ حالتی که در آن با استفاده از دیفرانسیل الکترونیکی، مقدار لغزش به حداقل می‌رسد و رنگید در حالت 4-Low قفل می‌شود. تریل‌هاوک شرایط بسیار خوبی را در این شرایط سخت از خود نشان داد. اولیه قلوه‌سنگ‌ها که اندازه‌ آنها به یک توپ فوتبال می‌رسید، مشکل چندانی ایجاد نکردند. همین‌ شرایط برای تپه‌های سنگی با شیب‌های زیاد برقرار بود. پس از این موانع، نوبت به زمین‌های خاک و لجنی رسید که رنگید با قدرت در آن به جلو حرکت می‌کرد. در پایان این بخش از بررسی، حالت چهارم از Selec-Terrain انتخاب شد. در حالی که Rock بهترین نمایش را در چنین شرایطی از خود نشان داد، حالت Sand شرایط جالب‌تری به‌خصوص‌ در هنگام عبور از زمین‌های شل داشت و به رنگید اجازه می‌داد که همانند یک اتومبیل رالی، دُم خود را آویزان کند.

قیمت‌گذاری رنگید بر اساس حضور رقبایی مانند نیسان جوک، کیا سول، شورولت ترکس و مینی کانتری‌من صورت گرفته است. شروع قیمت از ۱۸۹۹۰ دلار برای مدل پایه رنگید اسپورت دیفرانسیل جلو است و بیشترین قیمت مربوط به رنگید تریل‌هاوک به ارزش ۲۵ هزار و ۹۹۰ دلار است. تریم بعدی با عنوان رنگید لاتیتود از ۲۲۹۹۰ دلار برای مدل مولتی‌ایر دیفرانسیل جلو شروع می‌شود و رنگید لیمیتد با جهت‌گیری لوکس با موتور تایگرشارک و دیفرانسیل جلو با قیمت اولیه ۲۵۷۹۰ دلار عرضه می‌گردد. در همین حال، مدل‌هایی که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، شامل رنگید اسپورت 4×4 به ارزش ۲۴۰۷۵ دلار، رنگید تریل‌هاوک به ارزش ۳۳۳۳۵ دلار و رنگید لیمیتد 4×4 فول‌آپشن به ارزش ۳۴۱۷۵ دلار بوده‌اند.

نام رِنِگید شاید به عنوان یک «خیانتکار» مطرح باشد، ولی اگر برخورد اولیه با جیپ رِنِگید تنها یک چیز را ثابت کرده باشد، این است که این خودرو هنوز هم اصالت خود را به عنوان یک جیپ دارد و در همین حال، بازار گسترده‌تری را هدف قرار داده است

مشخصات

• قیمت پایه: ۱۸۹۹۰ دلار – ۲۶۹۹۰ دلار.

• قیمت در تست: ۲۴۰۷۵ دلار (اسپورت)، ۳۳۳۳۵ دلار (تریل‌هاوک) و ۳۴۱۷۵ دلار (لیمیتد).

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشینه، ۴ در کراس‌اور.

• موتور:

o 1/۴ لیتری توربو I-4 با قدرت ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۹/۴۷ نیوتن‌متر.

o ۲/۴ لیتری I-4 با قدرت ۱۸۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۷/۲۷ نیوتن‌متر.

• گیربکس: ۶ سرعته دستی، ۹ سرعته اتوماتیک.

• ابعاد:

o فاصله محوری: ۲/۵۷ متر.

o طول: ۴/۲۳۲ متر.

o عرض: ۲/۰۲۲ متر.

o ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.

o وزن کلی (تخمین): ۱۳۶۱ – ۱۶۳۳ کیلوگرم.

• شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت (تخمین): ۸ – ۸/۶ ثانیه .

• مصرف سوخت: هنوز رسماً اعلام نشده است.

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015

 اولین تجربه رانندگی با جیپ رنگید 2015



نظرات

  • آفرین آفرین (24 بهمن 1393 ساعت 00:04)

    شکل و شمایل که خیلی جالبه احتمالا رانندگی باهاش جالبتر هم هست

  • اسکالید اسکالید (23 بهمن 1393 ساعت 21:33)

    چقدر زیباست بخصوص چراغای عقبش

  • رخش جاده رخش جاده (23 بهمن 1393 ساعت 20:55)

    عالیه ولی از تظر طراحی یکم چراغ جلوش کشیده تر بود بهتر میشد !
    هر کی موافقه لایک کنه !

  • محمدماجد محمدماجد (23 بهمن 1393 ساعت 13:41)

    اماده شین میام دنبالتون بریم شکار کرگردن

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (23 بهمن 1393 ساعت 09:40)

    با این خودرو باید رفت تودل طبیعت

  • بی ام دبیلو بی ام دبیلو (25 بهمن 1393 ساعت 11:43)

    طراحی زیبا و برای کوه وتپه عالیه