1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی جک S5

بررسی جک S5

14 دی 1393
  • 0

اگر سابق بر این خودرویی از چین را در کنار رقبای کره‌ای و ژاپنی‌اش قرار می‌دادیم، سبک طراحی و نیز کیفیت مونتاژش این امر را به ما گوشزد می‌کرد که با محصولی پیش‌پاافتاده مواجهیم؛ فرآورده‌ای از یک صنعتگر کم‌تجربه. اما چند سالی است که این روند رفته‌رفته در حال تحول است و سازندگان این کشور یاد گرفته‌اند که هم کپی‌کاران خوبی باشند و هم آموخته‌های نوین طراحی را در محصولاتشان به کار بندند. چنانچه سیر پیشرفت سال‌های اخیر خودروسازان این کشور را رصد کنیم این نکته را درمی بابیم که خط تمایز ساخته‌های نوین این اقلیم با رقبای غربی و آسیایی‌اش به‌تدریج در حال محو شدن است، لااقل از جنبه‌های ظاهری نشانه این امر کاملاً هویداست گرچه به لحاظ عملکرد، فاصله‌ها هنوز بسیار است.

در حال حاضر بازار خودروهای کراس‌اوور کشور به‌طورکلی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش بالایی آن در تسلط انواع وارداتی می‌باشد که اکثریت آن‌ها بهایی بیش از 100 میلیون تومان دارند. قسم دیگر آن که نمونه‌های مونتاژ داخل را دربر می‌گیرد، زیر سیطره مدل‌هایی است که بیشترشان چینی هستند. این‌طور می‌توان گفت که در نیم دهه اخیر، بازار کراس‌اوورهای زیر 100 میلیونی ایران، کمابیش در اختیار این دسته بوده است. گرچه این مدل‌ها از لحاظ ویژگی‌های آفرودی بسیار ضعیف بوده و تنها از نمایی مشابه با یک SUV بهره می‌گیرند، ولی این امر از اهمیت چندانی برای آن دسته از مشتریان برخوردار نیست که اولویت نخست آن‌ها برای خرید یک محصول ظاهر آن است نه باطنش. البته این گروه در گزینش خود تا حدودی هم محق است زیرا کمتر برایش پیش آمده که برای سیر و سیاحت هم که شده سری به صحرا و بیابان زند! بگذریم.

در حال حاضر شاید بتوان جیلی X7 را از نخستین کراس‌اوورهای چینی دانست که لااقل از جنبه‌های ظاهری و نیز ویژگی‌های فنی، از مشخصاتی نزدیک با همتایان کره‌ای خود برخوردار است. اما در آینده‌ای نزدیک این خودرو با رقیبی جدی مواجه خواهد شد که هم از او زیباتر است و هم به‌مراتب ارزان‌تر. نام کامل این همتای تازه‌وارد JAC EAGLE S5 می‌باشد که توسط نماینده ایرانی آن به تیزپا ملقب شده است.

خودروی S5 یکی از محصولات جدید شرکت JAC می‌باشد. این مجموعه در سال 1964 میلادی در ANHUI (آنهوی) چین بنا نهاده شد. مالکیت این گروه صنعتی کماکان در اختیار دولت چین است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی در همان محلی مستقر است که رقیب وطنی‌اش چری در آن قرار دارد. تا مدت‌ها، این مجموعه تنها به تولید وسایل نقلیه تجاری می‌پرداخت و این خودروها را نیز با نام GIANGHUAI روانه بازار می‌کرد. ناگفته نماند که به مدت طولانی این شرکت به همین نام خوانده می‌شد.

برای نخستین بار در اواخر دهه 90 میلادی، این خودروساز تصمیم گرفت که وارد عرصه متفاوتی از بازار شود، به همین خاطر در سال 2000 میلادی شروع به تولید مدل‌های SUV و MPV نمود. پس از مدتی و در سال 2007 میلادی این شرکت موفق شد که مجوز ساخت خودروهای سواری را از دولت چین دریافت کند.

با این وجود، کمپانی مذکور همچنان به‌عنوان یک تولیدکننده کامیون شناخته می‌شد. از آنجایی که این شرکت پیش از اینکه مجوز ساخت خودروهای سواری از دولت کسب نماید، با خودروسازی هیوندای جهت توسعه محصولاتش همکاری داشت، لذا بدیهی بود که مدل‌های روز این شرکت را مبنای تولیدات آینده خود قرار دهد. برای نخستین بار در سال 2003 میلادی، این کمپانی شروع به مونتاژ مدل‌های MPV شرکت هیوندای نمود اما به تولیدشان در سال 2007 میلادی خاتمه داد.

قبل از آنکه شرکت JAC به مونتاژ خودروهای MPV ساخت هیوندای پایان دهد، لااقل دو مدل از خودروهایش را بر مبنای فنّاوری هیوندای تولید می‌کرد که مهم‌ترین آن کراس‌اوور REIN بوده است. شرکت هیوندای تا مدت‌ها درصدد این بود که با شرکت JAC اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک نماید ولی این طرح به دلایل کاملاً نامشخصی به مرحله اجرا درنیامد.

در حال حاضر در تأسیسات تحت تملک این کمپانی مدل‌های سواری چون J2،J3،J4،J5،J6 و J7 و کراس‌اوورهای S1،S3،S5 و چند مدل MPV تولید می‌شود. کل مجموع تولیدات این شرکت در سال 2012 میلادی معادل 445/000 دستگاه بوده است. علاوه بر این کمپانی JAC با موسسه پنین فارینا ایتالیا و شرکت میتسوبیشی ژاپن هم همکاری دارد. هم‌اکنون یکی از مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در تورین ایتالیا و دیگری نیز در توکیو ژاپن مستقر است.

خودروسازی JAC درزمینهٔ ساخت خودروهای الکتریکی هم فعالیت دارد و چندی پیش اولین سری از این نوع خودروها را به کشور آمریکا صادر نمود. این مدل JAC J3 (IEV) یا همان توجوی سدان با پیشرانه الکتریکی می‌باشد، که چندی سالی است که نمونه بنزینی این خودرو در کشورمان عرضه می‌شود. تاکنون تولیدات این شرکت به 100 کشور دنیا صادر شده است که بیشترشان را کامیون‌های سبک در برمی‌گیرد.

خودروی JAC S5 برای نخستین بار در ماه مارس سال 2013 میلادی به بازار چین معرفی شد. پیش از آن، تنها کراس‌اوور تولیدی شرکت JAC مدل REIN یا S1 بوده است. خودروی S1 بر مبنای نسل اول هیوندای سانتافه طراحی شده است و اگر چنانچه از چراغ‌های پشتی این خودرو صرف‌نظر کنیم به لحاظ شکل بدنه کاملاً مشابه با آن است. پروژه ساخت REIN هم بر اساس موافقت‌نامه‌ای صورت گرفت که پیش از آن بین JAC و هیوندای بسته شده بود و مانند برخی از دیگر برندهای چینی یک کپی غیرقانونی نیست!

طراحی قسمت جلوی S5 شباهت بسیاری با هیوندای IX35 دارد و می‌توان گفت که کاملاً از آن الهام گرفته است، در حالی که قسمت پشت آن بسیار شبیه به کراس‌اوورهای آئودی می‌باشد. این امر در داخل خودرو هم نیز صادق است و موارد تشابه بی‌شماری در این بخش با هیوندای IX35 مشاهده می‌شود. داشبورد آن نیز به رنگ مشکی پیانو بوده و از مواد نسبتاً باکیفیتی هم در آن استفاده شده است. تریم داخلی این خودرو هم به رنگ نارنجی و مشکی است.

این مدل با پیشرانه‌ای 2 لیتری به بازار کشورمان وارد می‌شود که مجهز به سیستم توربو شارژر می‌باشد. توان این موتور معادل 174 اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم برابر با 235 نیوتن متر است. این ارقام تا حد زیادی مشابه با همتایان کره‌ای آن از جمله کیا اسپورتیج و هیوندای IX35 است. این مدل به لحاظ سیستم انتقال قدرت هم از گیربکس 6 دنده دستی سود می‌برد که تکنولوژی به کار رفته در آن متعلق به کشور آلمان است.

از لحاظ ایمنی نیز این مدل- بنا به ادعای وب‌سایت شرکت خودروسازی JAC- توانسته است که آزمون‌های موجود در موسسه ایمنی US-CNAP و نیز انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) و همچنین سازمان استانداردهای ایمنی وسائل نقلیه فدرال آمریکا (FMVSS) را با موفقیت پشت سر نهد. نمونه‌های از این خودرو که قرار است روانه بازار کشورمان وارد شود به‌طور استاندارد به 2 کیسه هوای ایمنی مجهز است، در حالی که برخی مدل‌های عرضه شده در چین مجهز به 4 ایربگ می‌باشند.

در حال حاضر خودروی جک S5 با نرخ مصوب 73.9 میلیون تومان به فروش می‌رسد. بدیهی است که این نرخ با توجه به طرح کلی خودرو و همچنین آپشن های موجود در آن بسیار وسوسه‌انگیز است.. هم‌اکنون مهم‌ترین رقیب این خودرو در بازار ایران خودروی جیلی X7 می‌باشد که از پیشرانه‌ای 2.4 لیتری بهره می‌گیرد که توانی معادل 162 اسب بخار را به ارمغان می‌آورد. بهای جیلی نیز معادل 112.9 میلیون تومان برای مدل‌های ثبت‌نامی است که در حدود 39 میلیون تومان گران‌تر از جک S5 است.

مشخصات فنی

نوع موتور: 4 سیلندر خطی و بنزینی، توربو شارژر (DOHC-16V) حجم موتور: 1997 سی‌سی توان: 174 اسب بخار در 5200 دور/دقیقه گشتاور: 235 نیوتن متر در 2000 الی 4000 دور/ دقیقه جعبه‌دنده: 6 سرعته دستی سرعت: 180 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی: 7.7 لیتر استاندارد آلایندگی: یورو 5 سیستم تعلیق جلو: مک فرسون استرات با فنر حلقوی سیستم تعلیق عقب: مستقل

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4475/1840/1680 میلی‌متر فاصله دو محور: 2645 میلی‌متر وزن خالص: 1580 کیلوگرم (در وب‌سایت اصلی شرکت 1505 کیلوگرم ذکر شده است( اندازه تایرهای جلو و عقب: 225/60R17

ایمنی

دو عدد کیسه هوای ایمنی سیستم ترمز ABS سیستم ترمز اضطراری EBA سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD سیستم کنترل کشش TCS سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC مجهز به سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

برخی از تجهیزات این خودرو

تنظیم الکتریکی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت آینه جانبی برقی همراه با گرم‌کن روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو کامپیوتر سفر صندلی‌های چرمی پوشش چرمی فرمان کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان سیستم صوتی+MP5 + خروجی AUX،USB،IPOD + بلوتوث 6 عدد بلندگو سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌های خودرو (TPMS) سیستم ضد سرقت (IMMOBILIZER) خروجی پاور 12 ولت فرمان الکترونیکی + SERVOMOTOR سنسور دنده عقب تهویه مطبوع اتوماتیک چراغ‌های مه شکن جلو و عقب آنتن شیشه‌ای چراغ‌های عقب LED

قیمت

در ایران: 73.9 میلیون تومان (ثبت‌نام از نمایندگی‌های شرکت( در چین: 89,800 الی 99,800 یوآن (برای مدل‌های 2 لیتری با تنفس طبیعی(

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

 نیم ‌نگاهی به جک S5، چینی تیزپای

منبع پدال


نظرات