1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. جک S5 تلفیقی از آئودی و هیوندا

جک S5 تلفیقی از آئودی و هیوندا

7 بهمن 1393
  • 2

دور موتور که به 3000 می‌رسد در صندلی فرو می‌رویم. سرعت همچنان بالا می‌رود اما تنها تا دنده چهار می‌توان با این خودرو تاخت و تاز کرد چرا که فضای مناسب و مسیری طولانی نیاز است تا به حداکثر سرعت s5 برسیم. فرقی نمی‌کند در چه دنده‌ای هستید دور موتور که از 3000 می‌گذرد خودرو روی دیگری از خود را نشان می‌دهد. هنگام معکوس کشیدن حس جالبی دارد. حسی که کمتر در خودروهای تولید داخل با آن برخورد کرده‌ایم. قسمت عقب خودرو نزدیک به زمین شده و خودرو با شتابی باورنکردنی به حرکت ادامه می‌دهد. این یکی از مهم‌ترین خصیصه‌های JAC S5 است.

بازار خودروهای شاسی بلند یا همان suvها در بازار ایران داغ است. به طوری که حتی رنو داستر که یکی از زشت‌ترین‌های این کلاس است نیز در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. در گذشته تعریف خودروهای شاسی‌بلند با این روزها تفاوت‌های فاحشی داشت. افرادی خودروهای شاسی بلند می‌خریدند که علاقه زیادی به بیابان‌گردی و یا عبور از مسیرهای صعب‌العبور داشتند.

نیسان پاترول، لندروور، پاجرو و خودروهای زیادی را می‌توان در این زمینه نام برد. اما این روزها بازار ایران عطش بیشتری برای خودروهای شاسی‌بلند از خود نشان می‌دهد. نه اشتباه نکنید مردم ایران به یکباره به مسیرهای صعب‌العبور علاقه‌مند نشدند و یا اینکه نمی‌خواهند با این خودروها به شکار یا به بیابان‌گردی بروند تنها خودروهایی می‌خواهند که قدی بلند داشته باشد تا در ترافیک‌های شهری کمی آنطرف‌تر را هم رصد کنند.

از این‌رو suvهای جدید زیباتر شده‌اند و از آن زمختی گذشته در آن‌ها خبری نیست و البته از امکانات رفاهی زیادی نیز بهره می‌برند. این در حالی است که کمترین علاقه به عبور از مسیرهای ناهموار را از خود نشان داده و بهتر است بگوییم توانایی آن را نیز ندارند. به هر ترتیب این روزها بخت و اقبال با این خودروهای قد بلند فانتزی بوده و بیشتر از هر کلاس دیگری در بازار موفق‌اند. برندهای زیادی در این کلاس خودرو به بازار عرضه می‌کنند اما شاید همگی آن‌ها قیمت‌های بالایی دارند و دل قشر کم درآمد جامعه را می‌سوزانند. در سوی دیگر شرکت‌های زیادی سعی در به دست آوردن دل این قشر و البته موفقیت در این کلاس دارند از این‌رو به صرافت تولید خودروهای شاسی‌بلند چینی افتاده‌اند.

با ام‌وی‌ام x33 شروع شد. حضور خودروهای شاسی‌بلند چینی در بازار ایران. کرمان موتور اما ادامه راه را پیمود. لیفان x60 نیز دومین خودروی شاسی‌بلند چینی در بازار ایران و البته اولین محصول کرمان موتور در این کلاس بود. خودرویی که با اقبال زیادی همراه بود. لیفان x60 از آن دسته خودروهای کرمان موتور بود که توانست دل مشتریان را به دست آورد.

این خودرو را می‌توان موفق‌ترین محصول لیفان در ایران دانست. حالا کرمان موتور قصد دارد تا خودروی دیگری را رو کند. S5 خودرویی است که با برند JAC وارد بازار ایران می‌شود. خودرویی که ثبت‌نام آن آغاز شده و متفاوت با دیگر همکلاسان و البته رقبای خود است. خودرویی شبیه هیوندای توسان که از موتوری پر قدرت و منحصربه‌فرد سود می‌برد. موتوری دو لیتری که مجهز به توربو شارژر بوده و قادر به تولید ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه است. این خودرو شتاب خوب خود را مدیون ترک بالای موتورش است. ۲۳۵ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه که آمار خوبی برای این خودروی ۱۵۰۵ کیلوگرمی به حساب می‌آید. هفته گذشته فرصتی پیش آمد تا خودروی s5 را به چالش بکشیم که در این گزارش به آن پرداخته‌ایم. چالشی که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود به خصوص اینکه نسل جدید خودروهای چینی را معرفی می‌کند.

تلفیقی از هیوندای و آئودی

چینی‌ها توانسته‌اند در سال‌های اخیر خودروهای زیادی را روانه بازار کند. S5 نیز یکی از این خودروهای زیباست. این خودرو در نمای جلو شباهت فراوانی به هیوندای توسان یا همان IX35 دارد. البته چراغ‌ها و شکل هواگیر کمی تفاوت دارد اما جلو پنجره کاملاً شبیه به توسان است. این شباهت تا جایی است که بیشتر افراد آن را با توسان اشتباه می‌گیرند به خصوص اینکه ابعاد این خودرو نیز هم اندازه توسان بوده و تنها چند سانتی‌متر بزرگ‌تر از توسان است. به طور کلی می‌توان به ظاهر این خودرو نمره بالایی داد به خصوص اینکه طراحی آن برخلاف دیگر محصولات چینی که در بازار می‌بینیم به روز بوده و از حالت چینی بودن درآمده است.

درون کابین اما همه چیز شما را به یاد هیوندای توسان می‌اندازد. درون کابین با دو رنگ قهوه‌ای روشن و مشکی تزئین شده است که جلوه خاصی به کابین این suv زیبا بخشیده است. با قرار گرفتن پشت فرمان خودرو می‌بینیم که داشبورد شباهت فراوانی به هیوندای توسان دارد حتی جنس مواد به کار رفته درون کابین هم شبیه به هیوندای است. همه کلیدها به درستی در دسترس راننده قرار داده شده‌اند و هیچ کجا نشانی از چینی بودن نمی‌بینیم. رودری‌ها و زیر آرنجی و همچنین بخش‌هایی از صندلی‌ها با رنگ مشکی و قهوه‌ای روشن پوشیده شده‌اند و همچنین دستگیره درها، قسمت‌هایی از فرمان و نواری بر روی داشبورد با رنگ نقره‌ای تزئین شده‌اند. کابین این خودرو همانند همتایان کره‌ای‌اش طراحی شده و بیشتر هم از شرکت هیوندای الهام گرفته است.

تجربه راندن

هنگامی که اقدام به روشن کردن پیشرانه خودرو می‌کنید می‌باید پای شما بر روی کلاچ باشد چرا که اگر این‌طور نباشد پیشرانه روشن نخواهد شد. این روش در خودروهای قدیمی به خصوص در آلمانی‌ها مرسوم بود و البته این روزها بر روی محصولات چینی آن را مشاهده می‌کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این روش فشار کمتری است که به موتور در هنگام استارت زدن می‌آید و باعث افزایش عمر موتور می‌شود پس اگر در مورد خودروی شخصی خودتان نیز این کار را انجام دهید چیزی از دست نداده‌اید بلکه برای طول عمر موتور نیز مناسب است.

پیشرانه را روشن می‌کنیم عقربه‌های دور شمار موتور و سرعت یکبار ۱۸۰ درجه چرخیده و دوباره در جایشان قرار می‌گیرند. خودرو روشن می‌شود. موتور آرام کار می‌کند گیربکس شش سرعته دستی این خودرو را در دنده یک قرار می‌دهیم. حرکت آغاز می‌شود دنده را تعویض کرده و به حرکت ادامه می‌دهیم.هنگامی که پا را بر پدال گاز می‌فشاریم خودرو با شتابی باورنکردنی به حرکت ادامه می‌دهد به طوری که در صندلی فرو می‌رویم به خصوص زمانی که دور موتور عدد ۳۰۰۰ را نشان می‌دهد عملکرد واقعی موتور پدیدار می‌شود.

فرمان‌پذیری خودرو خوب است. با S5 سری به جاده لشگرک تهران زدیم. در عبور از پیچ‌ها موفق بود چرا که از سیستم‌های ایمنی و پایداری الکترونیکی زیادی سود می‌برد که همین امکانات ایمنی این خودرو را در مقابل خودروهای هم ترازش متمایز می‌سازد.S5 یک شاسی‌بلند تک دیفرانسیل است که برای مسیرهای صعب‌العبور مناسب نیست اما سری هم به مسیرهای ناهموار و تپه‌ها زدیم. شاید خودروهای تک‌دیفرانسیل دیگری همانند لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33 نتوانند از پس مسیرهایی که S5 می‌رود برآیند چرا که قدرت زیاد موتور این خودرو می‌تواند از برخی مسیرهای گل و ناهموار S5 را نجات دهد. این خودروی زیبا حتی می‌تواند رقیبی برای اسپورتیج و توسان هم باشد اگرچه دو کره‌ای در سطح به مراتب بالاتری از S5 قرار دارند.

سیستم صوتی S5 شاید نیاز به کمی تقویت داشته باشد و اگر به دنبال صدایی پرطنین هستید باید فکری به حالش کنید این در حالی است که مانیتور ۸ اینچی این قد بلند از عملکرد خوب و سریعی برخوردار است. بر روی فرمان این خودرو که از چرم پوشیده شده است می‌توان بخش‌هایی از سیستم صوتی و همچنین تلفن همراه را کنترل کرد.

در هنگام رانندگی در شب بیشتر از هر چیزی نور زیبای درون کابین چشم شما را می‌نوازد. تلفیقی از رنگ یخی و آبی کابینی زیبا و البته آرام را به شما هدیه می‌دهد. JAC نشان‌دهنده‌های کیلومترشمار و دور موتور نیز با این رنگ تزئین شده‌اند بر روی صفحه نمایشگر این خودرو نشان‌دهنده‌های دور موتور، سرعت‌سنج که به صورت آنالوگ طراحی شده‌اند و نشان‌دهنده‌های دمای آب و میزان بنزین که به صورت دیجیتال نمایان شده‌اند.

در میان دو صفحه بزرگ دور موتور و کیلومترشمار مانیتوری کوچک قرار دارد که می‌توان در آن اطلاعاتی از قبیل میزان مصرف سوخت و مسافت طی شده و اطلاعاتی از این قبیل را مشاهده کرد. این خودرو را کمی بزرگ‌تر از توسان ساخته‌اند از این‌رو جای تعجب ندارد که کابینی جادار را در اختیار داشته باشید. یک خانواده پر جمعیت به خوبی می‌تواند از این خودرو استفاده کند این در حالی است که فضای بار هم مناسب است و اگر هم نیاز باشد صندلی‌های ردیف عقب می‌خوابند و فضای بار بیشتر هم خواهد شد.مصرف سوخت S5 کمی بالاست که البته قدرت موتور می‌تواند توجیه خوبی برای این زیاده‌خواهی باشد. به طور کلی می‌توان S5 را یک انتخاب خوب در میان خودروهای تولید داخل دانست. به خصوص اینکه در خودروهای تولید داخل چنین موتوری یافت نمی‌شود که بتواند لذت راندن با یک خودروی مجهز به توربو شارژ و با شتاب بالا را نصیبتان کند.

امکانات ایمنی و رفاهی

کرمان‌موتور سعی دارد تا این خودرو را با بالاترین امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه کند تا مشتریان در این زمینه نیز راضی باشند. برخی از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو شامل سانروف، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، پخش فایل‌های تصویری با فرمت MP5 و سنسور دنده عقب که در محصولات این بخش از بازار کاملاً طبیعی است، از امکانات منحصربه‌فردی همچون کامپیوتر سفری، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی HDC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC می‌شود. یکی از مشخصه‌های بارز این خودرو برخورداری از استاندارد یورو۵ بوده و در عین حال مجهز به سیستم EOBD است.

S5 و رقبا

S5 با قیمتی در حدود 73 تا 80 میلیون تومان روانه بازار ایران می‌شود. اولین نمونه‌هایی این خودرو در اسفندماه به نمایندگی‌ها تحویل داده می‌شود. با این قیمت S5 رقبایی چون لیفان X60 . ام‌وی‌ام X33 جدید و البته جیلی X7 را پیش روی دارد البته جیلی X7 از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد. اما در میان این رقبا لیفان با قیمت در حدود 60 میلیون تومان، ام‌وی‌ام با قیمت در حدود 72 میلیون تومان و جیلی با قیمت در حدود 100 میلیون تومان از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده عرضه می‌شوند. در این میان می‌توان به S5 و موفقیتش امیدوار بود چرا که این خودرو از نظر ایمنی و رفاهی در سطح بالایی قرار دارد و امکانات زیادی را در خود جای داده است. از سوی دیگر این خودرو با توجه به ظاهری که دارد می‌تواند در بازار به موفقیت زیادی برسد و اقشار متوسط رو به پایین جامعه را راضی نگه دارد.

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5

 بررسی جک S5



نظرات

  • نژادحسینی نژادحسینی (12 بهمن 1393 ساعت 17:45)

    اول اینکه قیمت خودرو قطعی بوده و 73900000 میباشد دوم اینکه میتونه اقشار متوسط به پایین جامعه رو راضی کنه یعنی چی؟ یعنی تو این مملکت کسی که 74 میلیون واسه ماشینش میده میشه قشر متوسط به پایین! فکر کنم باید یک سری به آمارهای اقتصادی بزنید

  • محمدماجد محمدماجد (7 بهمن 1393 ساعت 09:51)

    این ک تابلو بود