1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تجربه رانندگی یک روزه با جک S5

تجربه رانندگی یک روزه با جک S5

14 شهریور 1394
  • 0

 تجربه رانندگی یک روزه با جک S5

محصول اس5 که با قیمت 75 میلیون و 400 هزار تومان از سوی کرمان موتور در حال عرضه است در بازار آزاد بین 84 تا 86 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

طراحی و فضای داخلی

خودرو S5 را به سمت شهر راندیم و بی اغراق باید گفت که دیگر به تحلیل و تفسیرهای ما در این زمینه نیازی نیست و نگاه‌های به سمت این خودرو خیره شده به خوبی همه چیز را به ما می‌فهماند.

سوال‌های پی در پی افرادی که این خودرو را می‌بینند و البته تحسین آنها خود گویای این موضوع است که این خودرو از نظر طراحی چیزی کم ندارد و جالب‌تر آنکه پرسش در مورد ملیت این خودرو ما را متقاعد کرد که تنها ما نیستیم که آن را بالاتر از هموطنانش می‌دانیم. البته باید این موضوع را هم مد نظر داشت که همکاری پشت پرده JAC و هیوندای در این زمینه را نمی‌توان نادیده گرفت.

اولین نکته‌ای که در کابین نظرتان را جلب می‌کند ترکیب رنگ زیبای نارنجی و مشکی برای روکش‌ پارچه‌ای صندلی‌ها و تودری‌ها است. استفاده از این ترکیب جسورانه بدون شک پیرو مدی است که این روزها گریبان‌گیر صنعت خودرو دنیا شده، و کرمان موتور این ترکیب جذاب را در تولید انبوه S5حفظ کرده است.

پلاستیک خشک با کیفیتی مطلوب عمده مواد کابین را تشکیل می‌دهد. این مواد در کنار تزئیناتی که با کروم، نوارهای پلاستیکی منقش به رنگ نقره‌ای و در برخی نقاط استفاده از مشکی پیانویی فضایی متفاوت از سایر چینی‌های موجود در بازار به این خودرو بخشیده‌ است.

در کنار این طراحی مناسب استفاده از امکانات و تکنولوژی های روز در S5، آن را در رده خودروهایی قرار می‌دهد که از نظر قیمتی تقریبا باید بهایی دو برابر آن چیزی که هست، بپردازید.

قیاس ابعادی این خودرو با هیوندای IX35 به خوبی خبر از همکاری این دو شرکت می‌دهد.

S5 از هر طرف تنها 2 سانتی متر از همکلاس کره‌ای خود بزرگتر است و البته فاصله بیشتری از سطح زمین دارد تا کمی خوی خارج جاده خود را تقویت کند.

فضا برای سرنشینان جلو و عقب نیز کاملا مناسب به نظر می‌رسد، در کنار این‌ها S5 فضای بزرگ 505 لیتری را برای بار در اختیار قرار می‌دهد که با خواباندن صندلی‌های عقب بزرگتر هم خواهد شد و به 1100 لیتر می رسد.

پشت فرمان S5

این خودرو با پیشرانه 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر در ایران عرضه می‌شود که توان خروجی این پیشرانه به 174 اسب بخار می‌رسد و بیشینه گشتاور آن 235 نیوتن‌متر در 2000 تا 4000 دور بر دقیقه است.

این بدان معناست که S5 با 0.4 لیتر حجم موتور کمتر، نیرویی بیش از رقبای کره‌ای‌اش تولید می‌کند.

جی‌ای‌سی برای افزایش طول عمر موتور این محصول خود سیستمی تعبیه کرده که برای روشن کردن آن باید حتما پدال کلاچ را فشرد، سیستمی که ابتدا آلمانی‌ها و سپس کره‌ای‌ها در محصولات خود تعبیه کردند.

پس از آغاز حرکت با این تیزپای چینی متوجه خواهید شد که موتور توربو آن به خوبی از عهده وزن 1505 کیلوگرمی‌اش بر می‌آید و حتی در شتاب گیری به راحتی می‌تواند از سد رقبای کره‌ای خود عبور کند.

البته نکته‌ای که ممکن است چندان به مذاق دارندگان آن خوش نیاید، فعال شدن خودکار توربو است که با وجود ارائه قدرتی فوق‌العاده، در مصرف سوخت آن تاثیر منفی می‌گذارد.

با این حال به نظر می‌رسد S5 آن قدر نکته مثبت در خود گنجانده که بتوان از مصرف آن چشم پوشی کرد. جی‌ای‌سی برای جبران این موضوع یک جعبه دنده 6 سرعته دستی برای S5 در نظر گرفته که در مقایسه با گیربکس‌های 5 سرعته موجب می‌شود در سرعت‌های بالا فشار کمتری به موتور وارد شود و با پایین‌ آمدن دور موتور مصرف سوخت تا حدی کاهش یابد.

باید S5 را اولین خودرو چینی و البته زیر 100 میلیون دانست که به سیستم‌های کمکی جدید مجهز شده است. با فعال کردن سیستم HDC با این خودرو وارد سرازیری با شیب درجه شدیم و که فعال بودن سیستم اجازه عبور سرعت از مرز 10 کیلومتر را نمی‌ داد.

علاوه بر این S5 از سامانه HAS نیز بهره می‌برد که به شروع حرکت در سربالایی‌ها کمک می‌کند.

بهره گیری S5 از سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری در کنار فاصله از سطح زمین 210 میلی ‌متری موجب می‌شود این خودرو با وجود دیفرانسیل جلو بودن، چندان در مسیرهای خارج جاده‌ای بی استعداد نباشد.

تجهیزات

فرمان، دسته دنده و تودری‌های چرمی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تجهیزاتی است که می‌توان در S5 جست و جو کرد.

امکاناتی ساده که به افزایش لذت راندن S5 کمک می‌کند.

سیستم صوتی که از طریق یک صفحه نمایش لمسی کنترل می‌شود قابلیت پخش MP5 به همراه ورودی‌های Aux، USB و آی‌پاد را دارد که صدا را توسط 6 بلندگو پخش می‌کند و علاوه بر کنترل از روی فرمان، امکان اتصال بلوتوثی به تلفن همراه را نیز فراهم می‌کند.

یک صفحه دیجیتالی آبی رنگ نیز بین دو عقربه بزرگ سنجش سرعت و دور موتور تعبیه شده که اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت متوسط، حدود زمان خروج از پمپ بنزین و … را نمایش می‌دهد.

سانروف، آینه‌های جانبی که توسط کلیدهای سمت چپ فرمان به صورت الکتریکی تا می‌شود و به گرمکن مجهز شده، سیستم روشنایی خودکار، تنطیم صندلی راننده در 6 جهت به صورت دستی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، آنتن شیشه‌ای، تهویه مطبوع و دو کیسه ایمنی هوا دیگر امکاناتی است که می‌توان در این قد بلند بازار خودرو کشور یافت.

در خصوص تجهیزات ایمنی این خودرو نیز می‌توان به دو کیسه ایمنی هوا اشاره کرد. علاوه بر آن ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و تجهیز آنها به سیستم های کمکی ABS،EBD و EBA ایمنی فعال این خودرو را تامین می‌کند.

موقعیت در بازار ایران

کرمان موتور در شرایطی S5 را با این قدرت و امکانات به بازار داخلی عرضه می کند که در شرایط کنونی بازار برای دریافت چنین خودرویی باید رقمی فراتر از 130 میلیون تومان بپردازید.

 تجربه رانندگی یک روزه با جک S5



نظرات