1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی جک S3

بررسی جک S3

21 خرداد 1394
  • 8

جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب می‌شود که شمارگان تولید آن حول‌وحوش نیم میلیون دستگاه در سال است، اما همین مجموعه کوچک سوداهای بزرگی را در سر می‌پروراند و در نیل به آن‌ها تلاش درخوری را هم از خود بروز داده است. اینکه یک خودروساز، که اتفاقاً در عرصه جهانی چندان شناخته‌شده هم نیست، این‌چنین به تنوع و کیفیت محصولات خویش همت بگمارد، از شگفتی‌هاست و نشان از حرکت در مسیری درست دارد. یادمان نرود که این سازنده تحت مالکیت دولت بوده و بی‌شک از پشتیبانی‌های قوی اداری و تسهیلات متعدد مالی برخوردار است و ناگفته پیداست که در تمامی ادوار، بنگاه‌های دولتی را فاقد کارایی صحیح می‌پنداشتند و بهره‌وری پایین و اسراف و کیفیت نازل محصول را تنها دستاورد آن‌ها محسوب می‌نمودند اما گویا چینی‌ها در این مورد نیز نوآوری نموده و این امر را به همگان ثابت کردند که این تنها کارآمدی است که حرف آخر را در هر مجموعه‌ای می‌زند و نه شکل و نوع مالکیت. مدیران دولتی جک می‌توانند الگوی خوبی برای همتایان ایرانی خود باشند. بگذریم!

همین چندی پیش بود که مدل S5 روانه بازار کشورمان شد و به سبب ویژگی‌های درخوری که از آن برخوردار بود، سخت مورد توجه خرد و کلان جامعه قرار گرفت و توجهات بسیاری را هم به سمت خویش جلب نمود. حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برادر کوچک‌تر این خودرو به نام S3 در حال گذراندن آزمایش‌های فنی مربوطه می‌باشد و قرار هم است که در آینده، روانه خط تولید گردد.

خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار می‌رود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال 2014 میلادی می‌باشد. این خودرو به لحاظ طراحی همچون برادر بزرگ‌ترش S5، از محصولات روز هیوندای الهام گرفته است و از این لحاظ سایه‌هایی از خطوط به‌کاررفته در هیوندای IX25، در آن قابل ردیابی است.

جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره می‌برد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب می‌شود که قرار است با عرضه کراس‌اوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر می‌کند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانه‌ای بهره برده و جای‌جای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وب‌سایت‌های چینی جهت توصیف طرح به‌کاررفته در این بخش از واژه‌هایی همچون غول‌پیکر و یا وحشی بهره گرفته‌اند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظه‌کارانه طراحی شده است. ستون C به‌کاررفته در بدنه این خودرو تااندازه‌ای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخ‌های خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک می‌باشد.

طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجان‌انگیز نیست ولی بااین‌حال از نمایی مدرن و به‌روزی برخوردار است، جنس متریال به‌کاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وب‌سایت‌ها، ترکیب رنگ‌های به‌کاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمی‌دانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدل‌های این خودرو به‌طور استاندارد از آن بهره می‌برند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر به‌تنهایی می‌تواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر هم‌قطاران چینی‌اش مستحکم‌تر کند.

پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو 1.5 لیتر حجم دارد و از توانی معادل 111 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 146 نیوتن‌متر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسب‌بخار را در نظر بگیرم می‌شود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، به‌خصوص اگر آن را در کنار پیشرانه 2 لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که به‌تنهایی 174 اسب‌بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور را از خود ارائه می‌دهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدل‌های مختلف این خودرو از یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره می‌برند.

بنا به ادعای وب‌سایت این کمپانی، در 46 درصد از بدنه این خودرو، از ورق‌های فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در 33 درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدل‌های جک S3 به‌طور استاندارد از 2 کیسه هوا بهره می‌برند و مدل‌های فول آن نیز می‌توانند درصورت سفارش به 6 عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گسترده‌ای از سامانه‌های ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کره‌ای‌اش نزدیک می‌نماید.

گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در شش‌ماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااین‌حال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال 2015 میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل 17,321 دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار می‌دهد، خودرویی که کماکان پرفروش‌ترین مدل کراس‌اوور در این بازار محسوب می‌شود.

هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.

مشخصات فنی جک اس 3

نوع پیشرانه: HEC4GB2.3D 16V DOHC VVT

حجم موتور: 1499 سی‌سی

توان: 111 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 146 نیوتن‌متر در 3500 – 4500 دور در دقیقه

حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت (در برخی از منابع 175 کیلومتر هم ذکر شد)

سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب: نیمه‌مستقل، بازوهای نیمه دنباله‌ای

سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

ابعاد

طول /عرض/ ارتفاع: 4325/1765/1660 میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب: 2560 میلی‌متر

ارتفاع خودرو از سطح زمین: 200 میلی‌متر

وزن:1210- 1220 کیلوگرم

حجم باک: 45 لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55 R 16 (تنها مدل پایه از رینگ‌های غیرآلومینیمی و 15 اینچی بهره می‌برد)

گنجایش محل بار: 600 لیتر

ایمنی

6 عدد کیسه هوای ایمنی (تیپ‌های فول، سفارشی) – 2 عدد به‌صورت استاندارد

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز BA

سیستم کنترل پایداری ESP

سیستم کنترل کشش TCS

سیستم کمکی شروع حرکت از روی تپه HSA

سیستم‌های کمکی ترمز BOS

برخی از تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو

این خودرو در بازار چین در تیپ‌های گوناگونی عرضه می‌گردد که در اینجا دو نمونه پایه (COMFORT) و فول (SMART) آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مدل پایه (COMFORT): آینه‌های برقی به همراه راهنمای LED بر روی آن – فرمان برقی – چراغ‌های جلو LED به همراه سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT) – کامپیوتر سفر – قابلیت مات شدن آینه عقب داخل خودرو به‌صورت دستی – یخ‌زدای شیشه عقب – رینگ‌های 15 اینچی – شیشه‌های برقی به همراه ریموت – سیستم صوتی + رادیو + پورت USB و AUX – 4 عدد بلندگو – دو عدد ایربگ – میله‌های درون درب‌ها – قفل ایمنی کودک – ستون فرمان جاذب انرژی – سامانه‌های ایمنی ABS و EBD و BOS – سیستم ضد سرقت الکتریکی و…

مدل فول (SMART): این مدل علاوه بر تجهیزات موجود در مدل پایه از اقلام اضافی ذیل نیز بهره‌مند است:

سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل) – رینگ‌های آلومینیمی 16 اینچی – آینه‌های برقی گرم شونده – سنسور عقب – باربند سقفی – فرمان چندکاره + MP5 + GPS + اتصالات بلوتوث + صفحه نمایشگر 7 اینچی- تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه فیلتر گرده – 6 عدد بلندگو – آلارم ترمزدستی – پوشش چرمی فرمان – سیستم کنترل فشار باد تایرها ((TPMS – صندلی‌های چرمی – سامانه‌های ایمنی ESP، BA، TCS و HSA – سانروف برقی (گزینه اختیاری) و….

قیمت

قیمت در ایران: قیمت این خودرو هنوز به‌طور قطعی در کشورمان مشخص نشده است.

قیمت در چین: 65,800 یوآن (دنده دستی- نمونه پایه یا COMFORT) – 74,800 یوآن (دنده دستی – نمونه فول یا SMART)

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

 بررسی جک S3

منبع پدال


نظرات

  • mj.king mj.king (26 خرداد 1394 ساعت 03:53)

    چینیا خوب کپی میکنن..نوش جونشون...ولی یه ماشین کامل از نظر طراحی نزدن...میبینی تو یه قسمت عالی دراوردن یه قسمتش خیلی ضایست و هم خونی نداره!!

  • سورن امیر سورن امیر (24 خرداد 1394 ساعت 16:54)

    خیلی زشته هماهنگی ین اجزاش صفره

  • سامان ساسانی سامان ساسانی (22 خرداد 1394 ساعت 21:10)

    ظاهر زیبا...موتور بسیاااااااررر ضعیف....وقتی این موتور برای این اتاق نصب میشه..به دلیل گشتاور پایین حتی در شرایط عادی رانندگی هم موتور پیوسته تحت فشار هست و این مساویست با اصطلاک شدید موتور و افزایش مصرف سوخت...حالا اگر همین موتور از سیستم توربوی مهندسی شده و اصولی بهره میبرد شرایط کاملا فرق میکرد...در اون حالت میشد خودرویی زیبا با موتوری بهینه (با چشم پوشی از مقوله ی ظاهر کپی شده)

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (21 خرداد 1394 ساعت 08:38)

    درسته کپی از سانتافه توسانه اما شب و روز دارن برای پیشرفت تلاش میکنن..

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (21 خرداد 1394 ساعت 17:11)

    واقعا تلاش قابل تقدیری دارن

  • سجاد خودرو سجاد خودرو (21 خرداد 1394 ساعت 06:46)

    خیلی زیباست... و خدا کنه کیفیت خوبی داشته باشه(درجه یک)

  • حسین معمار حسین معمار (21 خرداد 1394 ساعت 05:04)

    کپی 100 درصد از سانتافه و توسان....

    سجاد خودرو سجاد خودرو (21 خرداد 1394 ساعت 06:47)

    خودروهای جدیدی همه کپی از خودروهای قدیمن مخصوصا دنا