1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

18 مهر 1396
  • 5

بازار خودروهای وانت چند سالی است که تنوع بیشتری به خود دیده و شرکت های بزرگ خودروسازی کشور تاکنون توانسته اند حدود 10 نوع خودرو را در سال های اخیر به بازار عرضه کنند. با این حال، روند تیراژ این خودروها نشان می دهد که خودروسازان کماکان خودروهای قدیمی تر و ارزان تر، را در برنامه تولید خود قرار داده اند که طبعاً بیانگر اقبال مشتریان به این خودروهاست. هم اکنون ارزان ترین وانت های بازار سایپا 151 (وانت پراید)، آریسان، نسل جدید مزدا (کارا)، زامیاد و تندر پیکاپ هستند که اتفاقاً پرتیراژترین خودروهای بازار (طبق آمار شش ماهه انجمن خودروسازان) به حساب می آیند. بنابراین در گزارش امروز این پنج خودروی پرطرفدار و ارزان زیر 40 میلیون تومان را بررسی می کنیم.

سایپا 151؛ جمع و جور و مناسب برای بازاریابی

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

ارزان ترین وانت موجود در بازار، سایپا 151 یا همان پراید وانت با قیمتی در حدود 21 میلیون و 400 هزار تومان است. خودرویی که قسمت جلوی آن تفاوتی با پراید 131 ندارد. اگر چه وزن بار مجاز این خودرو 500 کیلوگرم عنوان شده، اما طبق گفته های خریداران این خودرو باید مواظب بود که وزن بار آن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم نشود. چرا که هنگام رد شدن از پیچ ها و سربالایی ها به دلیل دیفرانسیل جلو بودن این خودرو، سیستم تعلیق و سیستم ترمز این خودرو دچار اختلال می شود.

همچنین به دلیل حذف فضای پشت صندلی‌ها، راننده چندان امکان تنظیم صندلی را مطابق جثه، قد و وزن خود ندارد.

بنابراین می‌‌توان گفت وانت سایپا ۱۵۱ برای نشستن افراد بلند قد در کابین اندکی کار را سخت می‌کند . با این حال، این خودرو برای فعالیت های تجاری درون شهری از قبیل بازاریابی محصولات بسیار مناسب است. این خودرو در تابستان امسال موفق به کسب دو ستاره کیفیت شد که به نسبت قیمت و رقبای خود، بسیار قابل توجه است.

آریسان، چند منظوره با قلب تپنده پیکان

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

آریسان هم اکنون تنها وانت بار اختصاصی شرکت ایران خودرو است که از آن به عنوان جانشین وانت باردو (وانت پیکان) یاد می شود. این وانت حدود 29 میلیون تومانی، از پلتفرم 405 بهره می‌برد و در ظاهر چیزی شبیه پژو پارس طراحی شده است. آریسان، وانت بار بنزینی دوگانه سوز با پیشرانه مشترک با پیکان وانت سابق است که از حجم موتور 1700 سی سی با نهایت توان 86 اسب بخار بهره می‌برد.

همچنین فضای داخلی این خودرو با دکوراسیونی شبیه پژو پارس (داشبورد جدید)، ولی با کیفیت ساخت پایین‌تر نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو است. ایمنی بهتر در هنگام تصادف، فضای جادار و آسایش سرنشینان از دیگر ویژگی های اتاق آریسان است. اما بارزترین مزیت بدنه آریسان طراحی مناسب فضای بار است. جانمایی مخزن گاز در زیر کفی بار، عمق بیشتر دیواره فضای بار، کوچک بودن برجستگی های دو چرخ عقب در اتاقک بار و بارگیری آسان، قابلیت حمل بار این خودرو را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داده است. قابلیت نصب اتاق های مختلف برای کاربری های متفاوت نیز از دیگر ویژگی های آریسان است.

زامیاد 24؛ کارها بر زمین نمی ماند

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

این خودروی نوستالژیک (با قدمت پنج دهه) که قبلا با برند نیسان در بازار عرضه می شد، ترسناک، نا ایمن، با ظاهر قدیمی، اما در عین حال با استخوان بندی مستحکم، خودرویی است که بیشترین تیراژ تولید در نیم سال اول 96 را به خود اختصاص داده است. زامیاد اگر چه به نسبت موتور خود، قدرت زیادی ندارد، اما به دلیل توان بارگیری بالا که حدود 2000 کیلوگرم تا 3000 کیلوگرم را می توان با آن جا به جا کرد، هزینه نگهداری کم و پیچیدگی فنی ساده که تعمیر آن را آسان می کند، بیشترین توجه را برای حوزه های مختلف حمل ونقل داشته است . به طوری که تاکنون این خودرو به عنوان خودروی باری، میکسر بتن، جرثقیل، خودروی یخچال دار، یدک کش، خودروی حمل مایعات، خودروی نظافت شهری و حمل زباله، آتش نشانی و ... به کار گرفته شده است. با همه این اوصاف هم اکنون به دلیل کارایی ضعیف، صحبت ها برای از رده خارج کردن آن تا سال آینده وجود دارد. قیمت این خودرو بسته به گازسوز یا بنزین سوز بودن آن، حدود 34، 38 و 40 میلیون تومان است.

مزدا؛ کارای پرتوان

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

وانت های نسل مزدای ژاپنی که تولیدشان از وانت سه چرخ شروع شد و بعد 1000 و 1600 و در نهایت 2000 آن به بازار آمد، قدمتی طولانی (در حدود شش دهه) دارد. با این حال از حدود چهار سال قبل که بخش مربوط به تولید موتورهای وانت مزدای ژاپن به فورد آمریکا واگذار شد، تولید موتور آن به شرکت DAE چین (شریک تجاری میتسوبیشی) واگذار شد.

از آن زمان این خودرو با حجم دو لیتری تحت عنوان کارا تولید می شود. کارا در مقایسه با نسل قبلی خود ارتقای فنی قابل توجهی یافته است که از جمله آن می توان به 20 درصد توان بیشتر و 20 درصد مصرف سوخت کمتر اشاره کرد. این خودرو در دو مدل تک و دو کابین خود که با قیمت های 35 میلیون و پانصد هزار تومان و 39 میلیون و 700 هزار تومان عرضه می شود، از ابتدای امسال، دومین وانت پرتیراژ داخل کشور بوده است. البته بهمن موتور این خودرو را با حجم 1700 سی سی هم تولید می کند. در مقایسه با دیگر خودروهای رقیب قیمتی، توان 119 اسب بخاری این خودرو بیشترین است.

تندر پیکاپ، با کیفیت

بررسی 5 وانت ارزان قیمت بازار ایران

این خودرو، تنها وانت سه ستاره است که در نوع خود، باکیفیت ترین وانت تولید داخل به شمار می آید. تندر90 پیکاپ، میراث دار خودروی اقتصادی و با کیفیت تندر 90 بوده و بسیار ایده‌آل برای افرادی است که به دنبال یک خودروی کار، ولی مناسب به منظور استفاده روزمره هستند. این محصول از پیشرانه مشترک با تندر90 ساده با 105اسب بخار قدرت بهره می‌برد و همچنین جعبه دنده آن نیز مشابه تندر90 است. بنابراین با توجه به وزن خالص کمتر این خودرو نسبت به تندر 90 سواری، شتاب بسیار خوبی در این خودرو حس خواهید کرد. گنجایش فضای بار این خودرو 800 کیلوگرم اعلام شده، اما به لطف شاسی مستحکم و پیشرانه قدرتمند، حمل بارهای سنگین‌تر از این وزن هم چندان دور از ذهن نیست. هرچند باید به این موضوع توجه کرد که قرار دادن وزنه سنگین در فضای بار این خودرو، همانند سایپا 151، با توجه به دیفرانسیل جلو بودنش ممکن است کنترل خودرو را کمی دشوار کند. قیمت کارخانه تندر 90 پیکاپ 35 میلیون و 600 هزار تومان است.



نظرات

  • مذاتاوسی مذاتاوسی (19 مهر 1396 ساعت 12:13)

    به 20، 30میلیون میگی ارزان ،ما برای خرید نان مشکل داریم 20تومن داشتم میذاشتم بانک باسودش هزینه پدرومادرموتامین میکردم بخدا راس میگم

    صادق صادق (17 دی 1398 ساعت 14:58)

    داداش الان شده 130میلیون که باگرانی بنزین جا بازکرده شاید تا یکی دو ماه دیگه 200هم نشه خرید

    ماهان ماهان (5 فروردین 1402 ساعت 01:52)

    داداش کجایی شد 400 تومن.

  • سینا سینا (18 مهر 1396 ساعت 22:17)

    اسباب بازی برازنده تره براشون تا وانت. با این قیمتاشون!

  • سمیر سمیر (18 مهر 1396 ساعت 14:11)

    یعنی چی بگم بهت چطوری روت شداین خبروگذاشتی روسایت ایناهمه دست آوردزحمات مدیران نخودمغزماست