1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. دنا بخریم یا آریو؟ کدام به صرفه تر است؟

دنا بخریم یا آریو؟ کدام به صرفه تر است؟

23 دی 1395
  • 7

به 10 سال پیش باز‌می‌گردیم؛ زمانی که واردات خودرو به کشورمان، بار دیگر جانی تازه گرفته بود و رفته رفته خیابان‌های ما با محصولات جدید و به روز کمپانی‌هایی مثل هیوندای، کیاموتورز و تویوتا آشنا می‌شد.

با نرخ ارز آن روزها اگر 50 میلیون تومان پول نقد برای خرید یک خودرو کنار گذاشته بودید، گزینه‌های فوق العاده‌ای پیش روی شما بود. از سانتافه تا آزرای صفر کیلومتر یا حتی بهترین نسخه از تویوتا کمری با بودجه‌ای کمتر از این عدد، مواردی بودند که پیش روی شما لیست می‌شد. اما در شرایط این روزهای بازار کشور و نرخ ارزی که نسبت به یک دهه پیش دچار جهش تقریبا چهار برابری شده، این مبلغ دیگر آب و تاب خود را از دست داده است.

این روزها با در دست داشتن 50 میلیون تومان، نه تنها قادر به خریداری یک سدان نیمه لوکس سایز بزرگ خانوادگی کره‌ای نخواهید بود، بلکه گزینه‌های اقتصادی و هاچ‌بک‌های کوچک این خودروسازان نیز پیش روی شما قرار نمی‌گیرند.

در واقع اکنون با در نظر گرفتن تمام شرایط بازار و در اختیار داشتن مبلغ مذکور، چیزی به غیر از خودروهای چینی و ایرانی عایدتان نخواهد شد.

با این تفاسیر در این مطلب دو گزینه ایران خودرو دنا به‌عنوان نماینده محصولات ملی و سایپا آریو به‌عنوان یک خودروی چینی سایز متوسط را در برابر هم قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک فاتح میدان خواهد بود.

دنا بخریم یا آریو؟

دنای خوشنام

سمند، نخستین خودروی ملی ایران بود که روی پلتفرم پژو 405 طراحی و ساخته شد و البته به لطف پارامترهای مناسبی که داشت، توانست موفقیت خوبی را در بازار نه‌چندان پر‌رونق خودروهای اقتصادی کشورمان تجربه کند.

ایران خودرو به عنوان خالق این محصول، مشتقات زیادی را بر پایه سمند به بازار عرضه کرد که هر‌کدام بسته به شرایطی که داشتند، دچار شکست یا موفقیت شدند اما دنا نخستین محصول جدیدی بود که در مدت بیش از یک دهه بر پایه پلتفرمی مشابه ساخته شد و هرچند که این خودرو از نظر بسیاری یک مخلوق کاملا جدید از صنعت خودروسازی ایران است، اما در واقع یک فیس لیفت ماژور و به بیان دیگر، نسخه‌ای ارتقا یافته بر پایه همان سمند اولیه به شمار می‌رود.

دنا که از همان ابتدا با هدف نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی روی خط تولید قرار گرفت، بهترین و بی‌نقص‌ترین محصولی است که تا کنون توسط خودروسازان داخلی خلق شده و به بازار عرضه می‌شود. بزودی نیز شاهد تردد نسخه جدیدتر این خودرو در خیابان‌های کشور خواهیم بود که این نمونه حتی یک قدم دیگر به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است.

دنا بخریم یا آریو؟

آریو، زوتی، آلیون

در سوی دیگر میدان با محصولی چینی ـ که این روزها تحت برند سایپا در ایران مونتاژ و به بازار کشور عرضه می‌شود ـ مواجه هستیم. آریو محصولی از برند زوتی چین است که در کمپانی مبدا با عنوان Z300 شناخته می‌شود. البته سایپا پیش از قرار دادن این خودرو روی خط تولیدش، یک سری از این خودرو را به صورت وارداتی و با همین عنوان زوتی Z300 به بازار عرضه کرد تا شرایط را بسنجد اما با وجود استقبال نه‌چندان بالای خریداران از Z300، این خودرو نخست با نام S300 و در ادامه با عنوان آریو روی خط تولید سایپا قرار گرفت و در حال حاضر هم با شرایط فروش ویژه و تحویل بهمن به بازار عرضه می‌شود.

اما خود Z300 که در ایران با عنوان آریو شناخته می‌شود، یک کپی از تویوتا آلیون سال 2007 به شمار می‌رود. البته اگر نیم نگاهی به تاریخچه و عملکرد زوتی در 12 سال سابقه‌اش داشته باشیم، چندان هم عجیب نیست.

زوتی سال 1384/ 2005 با هدف ارائه خودروهای مردمی به روش کپی طراحی و مهندسی معکوس فنی پا به عرصه گذاشت و تا امروز محصولات مختلفی در کلاس‌های سدان، SUV و هاچ بک به بازار عرضه کرده است.

دنا بخریم یا آریو؟

چشم بادامی یا ماستنگ ایرانی؟

دنا در ظاهر یک خودروی جدید به نظر می‌رسد اما اگر به ابعاد و شمایل کلی این خودرو بویژه در بخش کنار بیشتر دقت کنیم، رگه‌هایی بسیار واضح از رگ و ریشه سمند را مشاهده می‌کنیم. این خودرو شبیه نسل پیش فورد ماستنگ طراحی شده و از کنار کاملا مشابه سمند سورن است. همچنین در بخش عقب دنا شاهد چراغ خطر ال‌ای‌دی هستیم.

این خودرو در بخش ظاهر از رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ راهنما و قابلیت تاشوندگی برقی اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های هالوژن و ال‌ای‌دی جلو بهره می‌برد. در مقابل سایپا آریو از نظر ابعاد طول، عرض و ارتفاع چند میلی‌متر بزرگ‌تر از دنا طراحی شده است. همچنین این خودرو از چراغ خطرهای ال‌ای‌دی، سیستم چراغ بدرقه و امکانات ظاهری شبیه دنا بهره می‌برد.

دنا بخریم یا آریو؟

آریو تیپ الگانت

در سیستم سایپا سه تیپ استاندارد، الگانت و رویال برای آریو در نظر گرفته شده که در حال حاضر، تیپ میانی آن یعنی الگانت در معرض فروش قرار دارد. این خودرو حتی در بخش داخل شبیه تویوتا آلیون طراحی شده و تمام نسخه‌ها از تودوزی مشکی رنگ بهره می‌برند.

آریو در تیپ الگانت از سیستم تهویه مطبوع دستی (اتوماتیک در رویال)، رایانه اطلاعات سفری، دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربندهای ایمنی پیش کشنده سه نقطه‌ای، تنظیم آینه‌های جانبی و بالابر شیشه‌های برقی، ریموت کنترل تاشو، قفل شدن خودکار درها در سرعت سنسور پارک دنده عقب بهره می‌برد.

همچنین روکش چرمی صندلی ها، پایه‌های ISOFIX برای نگه داشتن صندلی کودک در ردیف عقب و سیستم صوتی ساده همراه با قابلیت پخش از روی CD یا USB از دیگر مواردی است که به صورت استاندارد برای تیپ الگانت این خودرو در نظر گرفته شده است.

دنا بخریم یا آریو؟

اختلاف تنها در 100 سی‌ سی

هرچند آریو با پیشرانه 1.5 لیتری هم به بازار کشور عرضه شد اما در حال حاضر، سایپا تنها نسخه 1.6 لیتری این خودرو را برای فروش دارد. این خودرو از پیشرانه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ (DOHC) به حجم 1.6 لیتر بهره می‌برد که قادر به ارائه نهایت توان 112 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه خواهد بود. همچنین این موتور با وجود گشتاور 151 نیوتن متری در دور موتور میانی 4000 دور بر دقیقه، کشش نسبتا خوبی خواهد داشت. در مقابل دنا تنها با پیشرانه 1.7 لیتری منسوب به EF7 به بازار عرضه می‌شود که البته نمونه مشابه همان EF7 خانواده سمند است.

پیش از هرچیز باید گفت، این پیشرانه یک طرح مشترک از ایران خودرو و شرکت FEV مکاترونیک آلمان است که بازده خوبی دارد. موتور EF7 از سال 1387 تاکنون روی محصولات ایران خودرو قرار می‌گیرد و هرچند در دوره‌ای با بحران مواد و آلیاژ مواجه بود و اندکی منفور شد، اما در حال حاضر این موتور کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و جزو تولیدات قابل اعتماد داخلی محسوب می‌شود.

به هر حال، این پیشرانه با حجم 1.7 لیتر و با در نظر‌گیری ساختار چهار سیلندر 16 سوپاپ قادر به ارائه نهایت قدرت 115 اسب بخار یعنی سه واحد بیشتر از آریو است و همچنین گشتاور این خودرو شش نیوتن‌متر بالاتر از رقیب چینی است اما توجه داشته باشید که آریو 1.6 تنها با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک در بازار حضور دارد و این در حالی است که اگر دنا را انتخاب کنید، باید جور تعویض دنده و فشردن کلاچ را هم بکشید.

هرچند جعبه دنده به کار رفته در آریو چندان پویا و راضی کننده عمل نمی‌کند و در تعویض دنده، معکوس‌دادن و مسائلی از این قبیل دچار تاخیر است، اما این خودرو را می‌توان گزینه مناسب‌تری برای استفاده در شهرهای بزرگ مثل تهران دانست. عملکرد نرم جعبه دنده پنج سرعته دستی به کار رفته در دنا نیز شما را تا حدودی راضی نگه خواهد داشت و البته از کشش بهتری که یک خودروی دنده‌ای نسبت به نمونه اتوماتیک دارد، نباید گذشت.

دنا با وجود ساختار ارتقا یافته از هندلینگ و سواری بهتری نسبت به دیگر برادرانش بهره می‌برد و ایران‌خودرو برای سیستم ترمز آن از دیسک چهار چرخ به همراه سیستم‌های ABS و EBD بهره گرفته که نتیجه مناسبی دارد. در مقابل آریو هم با همین شرایط به بازار عرضه می‌شود اما در جریان پیچیدن با سرعت‌های بالا اندکی ناپایدار است.

دنا؛ یک ایرانی با امکانات خوب

دنا را به عنوان ارائه دهنده بهترین گستره امکانات در میان محصولات تولید ملی داریم که از دکوراسیون داخلی مطلوب و متفاوتی نسبت به دیگر تولیدات داخلی بهره می‌برد.

در این خودرو از مواردی مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه بالابر برقی شیشه ها، تریم مشکی رنگ داخلی به همراه تودوزی پارچه‌ای، مانیتور مالتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره ای، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، شیشه‌های سولار، تنظیم تلسکوپی فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین و پایه‌های ISOFIX استفاده شده که روی هم رفته امکانات نسبتا خوبی به شما ارائه می‌کند.

اختلاف فاحش قیمت

در حال حاضر، آریو با قیمت دقیق 54 میلیون و 636 هزار تومان قابل خریداری است و اگر همین الان اقدام کنید، پس از گذشت 30 روز کاری خودرو را تحویل خواهید گرفت. همچنین شرایط فروش مشارکتی و اقساطی برای این خودرو در نظر گرفته شده که بسیار بصرفه است.

ایران خودرو هم شرایط فروش مختلف از نقدی گرفته تا پیش فروش را برای دنا ارائه داده است‌.

برای خرید نقدی این خودرو باید 42 میلیون و 490 هزار تومان کنار بگذارید و 60 روز بعد آن را تحویل بگیرید، اما مساله اصلی اینجاست که از میان این دو خودرو با وجود اختلاف قیمت بیش از 10 میلیون تومانی، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؛ آریوی خاص‌تر با مصرف سوخت کمتر، فضای داخلی جادارتر و گیربکس اتوماتیک یا دنای ایرانی روتین با خدمات پس از فروش بهتر، شتاب و کشش بیشتر و بازار فروش مناسب‌تر؟!

منبع:ایران جیب



نظرات

  • رحیمب رحیمب (13 آذر 1401 ساعت 06:06)

    چرت پرتها چیه شما یه ماشین کلا ژاپنی رو با یه ماشین اشقال به ظاهرفرانسوی که حتی یه پیچ فرانسوی روش نیست یا اشقال چینه یا داخلی، مقایسه میکنید،
    عزیز چین ماشین ملی نداره مثل ایران مونتاژ کاره ولی درمقابل از تکنولوژی ژاپن انگلیس و آلمان بهره میبره.،. من 5ساله آریو دارم،، دها بار 405 وسمند، داشتم راه به راه عوص میکردم چون بهد از یک سال به سروصدا می‌افتاد، منم عصابم نمیکشید خدایی 100هزار کیلومتر راه رفتم، فقط یک دست لنت عقب جلو عوض کردم تواین 5سالم یه کوچکترین صدا هم نیوفتاده،، هنوز سوار میشی حس ماشین صفرو داره،،، ولی سمند تا 6ماه 405 نهایت 4تا 5 ماه میشدن لگن،، حموم عمومی، وصدای سازو و دهل میداد.

  • سعید سعید (12 تیر 1401 ساعت 09:11)

    آریو رو با چ آشغالی مقایسه کرده خخخخ
    برید و جفتشون رو سوار شین
    آریو یک سر و گردن از محصولات داخلی بالاتره

  • بهنام بهنام (13 تیر 1396 ساعت 16:18)

    عزیزان خاله زنک .در دنا هیچ قطعه چینی وجود ندارد و قطعات اکثرا ایرانی و مقدار کمی آلمانی و 3 تا قطعه فرانسویه .خواهشن بدون اطلاعات دقیق چرت و پرت مرحمت نفرمایید . اگر ایرادی وجود داره بخاطر مونتاژ بد و مزخرف ایران خودرو هست و قطعات با دقت و کیفیت و دستگاهای اروپایی تولید میشود .

  • majid majid (24 دی 1395 ساعت 19:53)

    مقایسه دو تا آشغال بی مصرف با هم اگه مگان کارکرده بگیریم خیلی از این چینی ها سرتره دنا هم که مشکل خاموش کردن تو سرعت داره و ایمن نیس

    سالار سالار (30 دی 1395 ساعت 00:19)

    خخخخخ خب تمام خودرو های انژکتوری توی یه دوری ( دنا 6500) خاموش میشن!!! که اصطلاحا کاتاف میگن ... شما یه بار پشت دنا ننشستی زرتی مزخرف میگی.... همه ما فقط بلدیم انتقاد بکنیم... فکر میکنیم با انتقاد کردن همه چی خوب میشه..واقعا متاسفم

  • پیام پیام (24 دی 1395 ساعت 13:08)

    با سلام
    به نظر بنده با توجه به قیمت بالاتر اریو که برای قشر متوسط جامعه رقم کمی محسوب نمیشود وهمچنین با توجه به افت بیش از حد قیمت اتومبیل های چینی در بازار دسته دوم ایران و صرف هزینه و زمان طولانی ترنسبت به محصولات همرده داخلی برای فروش و همینطور بحث دردسترس بودن قطعات یدکی و قیمت تمام شده این قطعات به نسبت اتومبیل های خارجی صرفه خرید با دنا می باشد هر چند انتخاب بنده به هیچ عنوان اتومبیل ایرانی نمی باشد و با این بودجه خرید یک اتومبیل دست دوم کره ای که به مراتب از اصطهلاک و هزینه نگهداری کمترو تکنولوژی پیشرفته تری در ساخت برخوردار هستند را پیشنهاد میکنم. شاد زی مهر افزون

  • مهدی مهدی (24 دی 1395 ساعت 00:39)

    باسلام اکثرقطعات خودروهای داخلی چینی وازنوع بی کیفیت میباشدپس چه بهترهمان خودروی چینی بخریم چون مدانیم چینی میباشدولی شماهمین دناروبخریدمیبینیدیکسری قطعات آن چینی میباشد(مثل ایربک٬ای سی یو٬اف ان و...)حالاخودتان مختارید