1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

18 تیر 1396
  • 8

پژو 508

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

چند وقتیه منابع خبری مختلف اخبار زیادی از واردات و عرضه‌ی محصولات جدید پژو به گوشمون می رسونن، خودروهایی که اصطلاحا به اون‌ها خودروهای پسا برجامی گفته می‌شه و از ثمرات برجام محسوب می‌شن. از اونجایی که همیشه رابطه‌ی بین بزرگترین خودروساز داخلی یعنی ایران‌خودرو و خودروساز فرانسوی یعنی پژو خوب بوده این بار هم این خودروساز ایرانی اقدام به همکاری با طرف فرانسوی خودش کرده.اگر به غرفه‌ی گروه ایران‌خودرو تو نمایشگاه خودروی سال ۹۴ تهران سر زده بودید، حتما یادتون میاد که چند نمونه پژوی جدید تو اون نمایشگاه حضور داشت ولی بعد از نمایشگاه دیگه هیچ صحبتی از اون‌ها نشد.اما نمایشگاه سال ۹۵ شهر آفتاب تهران فرصتی دوباره بود تا این‌بار ایران‌خودرو محصولات جدیدی از پژو رو به نمایش بزاره و البته این بار از فروش اون‌ها هم خبر بده.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

سدان پژو به نام 508 و کراس‌اوور پژو یعنی 2008، دو محصول جدید از این خودروساز فرانسوی هستن که پیش‌فروش مدل 2008 در روزهای اول تیرماه با وجود اینکه استقبال خیلی خوبی ازش نشد به اتمام رسید و دیروز هم فروش فروش نقدی 508 با قیمت 179 میلیون تومان شروع شد.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

در این مطلب به بررسی مدل 508 پرداختیم که به زودی راهی خیابان‌های ایران می‌شه و باید تو یکی از پرفروش‌ترین و مهم‌ترین کلاس‌های خودروهای وارداتی یعنی سدان‌‌های خانوادگی نیمه لوکس رقابت کنه.جایی که رقبای قدری مثل کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هم‌وطن 508 یعنی رنو تلیسمان حضور دارن.در ادامه خواهیم دید که آیا ویژگی‌های ظاهری، فنی و قیمت‌گذاری این خودرو می‌تونه قابل رقابت با رقبای خودش باشه یا نه.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

طراحی بیرونی 508

نمایشگاه بهمن‌ماه تهران فرصت خوبی شد تا از نزدیک این فرانسوی تازه وارد رو ببینیم.احتمالا شما هم مثل ما وقتی برای اولین بار پژو 508 رو ببنید از ظاهرش خوشتون بیاد و احتمالا بهش صفت خوشکل یا خوب رو بدین و نه چیزی بیشتر.فرانسوی جدید ما ظاهر زیبایی داره ولی شاید سنگینی و وقار طراحی جلوی سوناتا LF و یا جذابیت و اسپرت بودن اپتیما JF و تلیسمان رو نداشته باشه ولی در کل طراحی این خودرو طوریه که حداقل رضایت نسبی خریداران و بینندگان رو جلب می‌کنه.(البته این امکانم وجود داره که نظر بعضی بینندگان رو به شدت جلب کنه)

پژو 508 ای که قراره به خیابون های ما بیاد، در اصل فیس‌لیفت مدلی هستش که تو سال ۲۰۱۰ تو نمایشگاه پاریس رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ دچار تغییرات ظاهری نسبتا قابل توجهی شد.اگر از جلو به این خودرو نگاه کنیم متوجه اخم یا خشونت خیلی ملایم این خودرو می‌شیم.

مدل GT-line تغییراتی در طراحی نسبت به مدل ساده‌ی این خودرو داره.یکی از این تغییرات اضافه شدن خطوط عمودی در قسمت جلوپنجره‌ی خودرو هستش.508 نسبت به تمام رقبای خودش جلوپنجره‌ی کوچک‌تری داره و البته ساده‌تر! البته اضافه شدن این خطوط عمودی تو مدل GT-line و لوگوی پژو (شیر استاده) تا حدی اون رو جذاب‌تر می‌کنه.چراغ‌های جلو از سه مکعب داخلی کوچک تشکیل شدن که هماهنگی کاملی با سه خط عمودی چراغ‌های عقبی دارن.طراحی کلی چراغ‌هام به صورتیه که از بالا به پایین کشیده و باریک‌تر می‌شه و به همین علت چهره‌ی جلوی 508 رو کمی خشن می‌کنه؛ البته خشن ملایم! اما در پایین سپر و در طرفین دی‌لایت‌های ابرو مانند قرار دارن و در زیر اون‌ها مه‌شکن‌های این ماشین جاگذاری شدن که جلوه‌ی زیبایی رو به نمای جلوی این خودرو می‌دن ولی این زیبایی به پای زیبایی تلیسمان نمی‌رسه.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

دو خط هم در هر طرف کاپوت قرار گرفته تا به طراحی ماشین حس اسپرت‌تر و علاضلانی‌تری رو بده، دقیقا مثل سه رقیب دیگه.برای مقایسه‌ی‌ بهتر این ۴ خودرو، در پایین عکس اون‌ها آورده شده:

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

در نگاه به قسمت کناری 508 به جز سادگی چیز چشمگیری وجود نداره و فقط یک خط برجسته روی طول میانی درها کشیده شده و خبری از تو رفتگی بسیار جذاب قسمت پایینی در کیا اپتیما و یا خط شیاری در قسمت بالای رکاب تلیسمان نیست.حداقل طراحان پژو برای مدل GT-line می‌تونستن ورودی‌های هوای بالای گلگیر جلو رو به صورت نمادین به این خودرو اضافه کنن تا نمای کناری 508 از سادگی بیش از حد دربیاد.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

اما می‌رسیم به نمای عقبی این شیر فرانسوی، جایی که طراحی وضعیت بهتری داره.قسمت داخلی چراغ‌ها از سه خط عمودی زیبا تشکیل شدن که به گفته‌ی طراحان پژو نشان از پنجه‌ی شیر(لوگوی پژو) دارن.سپر عقب ساده‌ست ولی هماهنگی خوبی با در صندوق عقب داره.در مدل GT-line در هر طرف پایین سپر یک اگزوز قرار داره که به اسپرت‌تر شدن عقب این مدل کمک زیادی کرده.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

در پایان این بخش باید بگیم طراحی خارجی پٰژو 508 GT خوب و قابل قبوله ولی به اندازه‌ی کافی اسپرت و یا با ابهت نیست و در رقابت با سه رقیب اصلی خودش حداقل بعد از کیا اپتیما و رنو تلیسمان قرار می‌گیره.

طراحی داخلی 508

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

خوشبختانه در نمایشگاه تهران درهای ماشین‌های غرفه‌ی ایران‌خودرو به روی بازدیدکننده‌ها باز بود و ما با اشتیاق و کنجکاوی فراوان و البته با سختی زیاد تونستیم وارد این پژو بشیم و فضای داخلی اون رو از نزدیک ببینیم.

فضای داخلی کابین تقریبا شیکه و از موادی استفاده شده که کیفیت مطلوبی دارن، ولی باز هم مثل طراحی بیرونی نمی‌شه زیاد از فضای داخلی این ماشین تعریف کرد.وقتی وارد اتاق رنو تلیسمان می‌شید حس با کلاس بودن و کیفیت بهتون دست می‌ده.سادگی در عین لاکچری! صندلی‌های بسیار راحت جلو و سیستم صوتی قدرتمند BOSE ویژگی‌های قابل تعریف تلیسمان هستن و یا طراحی کاملا اسپرت اپتیما و فضای عالی کابینش ویژگی های قابل لمسش هستن. اما برای 508 و یا حتی سوناتا ویژگی خاصی رو نمی‌شه نام برد. نه اینکه چیزی بد باشه؛ طراحی داخلی 508 در حد یک خودروی بالای ۱۶۰ میلیون نیست.برای تکمیل شدن انتقادمون هم به دو مورد از ضعف‌های داخلی این ماشین می‌پردازیم که اولیش مربوط می‌شه به شیفترهای پشت فرمان این خودرو که واقعا خوش دست نبودن و اصلا قابل قیاس با حتی خودروهای ارزون‌ قیمت‌تر هم نبودن؛ چه از لحاظ جنس پلاستیکیشون و چه از لحاظ جای قرارگیریشون که برای دست‌های با اندازه‌ی عادی مناسب نبودن.دومین ضعف در طراحی داخلی مربوط به جا لیوانی‌های جلو می‌شن که به صورت مخفی در زیر مانیتور بالای کنسول قرار دارن.در نگاه اول این یک نوآوری پژو محسوب می‌شه ولی با دقت بیشتر می‌بینید که این یک ضعفه! چون اگر داخل این جا لیوانیها لیوان یا یک بطری قرار بدین علاوه بر این که دیدتون رو نسبت به مانیتور از دست می‌دین، دسترسی شما به کلیدهای روی کنسول هم کم می‌شه.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

با گفتن این دو ضعف از پژوی جدیدمون فعلا پرونده‌‌ی انتقاداتمون بسته می‌شه و می‌رسیم به امکانات خوب این ماشین.

پژو 508 نه تنها از سطح امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی برخورداره بلکه تو بعضی موارد هم از رقبای خودش بهتره.ورود و استارت بدون کلید(KeyLess)، تهویه‌ی ۴کاناله‌ی دیجیتال، محفظه‌ی نگه‌داری اجسام همراه با تهویه‌ی خنک(کول‌باکس)، صندلی‌های برقی قابل تنظیم در ۳ جهت همراه با روکش چرم ناپا، دوخت قرمز صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌ها، ماساٰژور صندلی‌ها و پشت‌سری‌های قابل تنظیم صندلی‌های جلو(که خیلی از رقبا‌ی این قیمتی این آپشن رو ندارن)، فرمان قابل تنظیم در ۴ جهت همراه با حافظه، سنسور‌های پارک و دوربین عقب، نمایشگر روی شیشه‌ی جلو(هدآپ دیسپلی) و یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی از امکانات رفاهی این خودرو محسوب می‌شن و از امکانات ایمنی این خودرو می‌شه به ترمز ضد قفل(ABS)، سیستم کنترل لغزش (ASR)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBV)، کمک ترمز اظطراری(EBA)، کنترل گشتاور موتور(MSR)، ترمز دستی برقی، کروزکنترل تطبیقی و محدودکننده‌‌ی سرعت، ۶ عدد کیسه‌هوا، چراغ‌های Full LED همراه یا اتولایت(روشنایی خودکار چراغ‌ها) و رادار نقطه‌ی کور اشاره کرد. اگر به موارد بالا توجه کنیم متوجه می‌شیم که آپشن‌های 508 تقریبا کامل هستن و مهم‌ترین آپشنی که این ماشین نداره نداشتن دوربین ۳۶۰ درجه هستش و اینکه این خودرو از رادار بین خطوط محرومه (که البته این آپشن اونقدرهام مهم نیست).

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

مشخصات فنی 508

پژو 508 از یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز به توربو شارژر به استفاده می‌کنه که قادره ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه.باید بگیم که قدرت موتور این خودرو نسبت به رقبای خودش کمتره.این عدد ۱۵ اسب بخار از سوناتا LF، ۹ اسب بخار از اپتیما JF و ۲۷ اسب بخار از تلیسمان کمتره ولی در عوض یکی از مزایای این موتور نسبت به رقبای خودش رسیدن به حداکثر گشتاور خودش در دور موتور پایین هستش(240N.m @ 1400 rpm) که میتونه برگ برنده 508 در مقابل رقبای تنفس طبیعیش تو شهر های مرتفع باشه.

قدرت و گشتاور موتور این خودرو به وسیله‌ی یک گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شه و باعث می‌شه 508 صفر تا صد خودش رو در ۸.۹ ثانیه پر کنه که شتاب بدی محسوب نمیشه اما همچنان از تلیسمان بیش از 1 ثانیه کندتره.

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

این خودرو وزنی حدود یکو نیم تن داره و در سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رو داره که تقریبا مثل رقبای خودشه. هرچند فعلا فرصتی نبوده تا خودمون سواری این ماشین رو چک کنیم ولی در مورد سواری این ماشین با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط بعضی مجلات معتبر خارجی باید گفت که 508 سواری نرمی داره و این مورد جزء ویژگی‌های مثبت این خودرو محسوب می‌شه.در مورد حجم صندوق عقب این خودرو هم شما به فضای ۵۱۵ لیتری دسترسی دارین که فضای نسبتا جا داری محسوب می‌شه.

برای مقایسه‌ی بهتر این خودرو در جدول زیر اون رو با اپتیما و تلیسمان مقایسه می‌کنیم:

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

همون‌طور که در بالا مشاهده می‌کنیم پژو 508 حداقل روی کاغذ هیچ برتری فنی‌ای نسبت به رقبای اصلی خودش نداره و تنها شانس این خودرو برای فروش خوب در بازار بحث قیمت‌گذاری اون هستش.

قیمت پژو 508

در کل با توجه به ویژگی‌های این خودرو باید گفت که پژو 508 کاری بسیار سخت رو برای تثبیت جایگاه خودش در بازار حال حاضر داره و بعید می‌رسه که رقبای تقریبا هم قیمت خودش یعنی سوناتا LFو اپتیما JFو حتی رقیب گرون قیمت‌تر خودش یعنی رنو تلیسمان رو بتونه پشت سر بزاره. مخصوصا که میدونیم سال آینده مدل جدید تر 508 که همین الان داره تو اروپا تست میشه قراره به بازار بیاد ، که این به این معنیه که احتمالا واردات 508 توسط ایکاپ، عمری بیشتر از واردات 407 توسط ایران خودرو نخواهد داشت، که این موضوع یکم آینده 508 رو ترسناک میکنه...

در پایان این نوشته نظر شما رو به دیدن نقاط مثبت و منفی این سدان پژو دعوت می‌کنم:

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران

بررسی جدیدترین سدان پژو در ایران



نظرات

  • پوریا مرادیان پوریا مرادیان (27 تیر 1396 ساعت 12:41)

    به نظرم با این قیمت میشه انتخاب های بهتر و مناسب تری داشت با هر متر و معیاری هم که بخوای بسنجی تو این رنج قیمت ، رنو تالیسمان یه سر و گردن از سایر رقبا بالاتره .

  • سیس سیس (26 تیر 1396 ساعت 14:24)

    در کل هر چیزی که یه خودرو ساز دولتی بسازه یا منتاژ کنه هم بدرد نمیخوره هم گرون

  • خشایار خشایار (25 تیر 1396 ساعت 10:55)

    من نمیفهمم چه اصراریه پژو بیارن اونم با این قیمت بالا! حداقل جای اتاق ۵ همون اتاق ۲ و ۳ رو بیارن که بشه خرید! اینم مثل ۴۰۷ شکست میخوره! ای کاش به جای پژو فلکس واگن سئات یا فیات می آوردند

  • Sam Sam (24 تیر 1396 ساعت 14:10)

    اگه قراره خودرو سازی داخلی هم‌مثل بقیه ماشین رو ۴ برابر قیمت بندازه پس فایدش چیه. خریدن این ماشین خریت محضه اونم وقتی اینهمه آپشن بهتر با این قیمت هست.

  • علی علی (20 تیر 1396 ساعت 22:43)

    حالا حالا ها باید باج بدیم
    من برم دنبال خرید پراید قسطی

  • مسعود مسعود (20 تیر 1396 ساعت 02:21)

    مردم نون ندارند بخورند رفتند خیر سرشون خودروی پژو 508 برداشتند آوردند پس تولید خودروهای 301 و 208 کجاست؟
    البته اگه هم تولید بشه اوضاعش از پژو 2008 پیزوری که بهتر نمیشه.
    اصلا تو مغزم نمیره که 179 میلیون پول بی زبون رو بابت این آشغال پرداخت کنم.

  • alireza sadeghi alireza sadeghi (19 تیر 1396 ساعت 19:18)

    موقعی پرفروشی پراید رو با قیمتش میبینی
    چیز محال در صنعت خودرو نیست!

  • شندی شندی (19 تیر 1396 ساعت 00:08)

    اگه ۱۵۰ یا ۱۵۵ میلیون بود خوب بود ولی با این قیمت محاله موفق بشه!