1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی هیوندا توسان 2016

بررسی هیوندا توسان 2016

7 شهریور 1394
  • 0

سال گذشته خریداران خودرو در امریکا علاقه زیادی به کراس‌اورهای کامپکت نشان دادند و با پایین‌کشیدن سدان‌های متوسط از صدر حکمرانی در بازار، این کلاس را به بزرگترین کلاس خودرویی تبدیل کردند. در همین حال نشانه چندانی از فروکش کردن این عطش نیز مشاهده نمی‌شود؛ سرآمد این کلاس خودرویی، یعنی هوندا CR-V، امسال در مسیری قرار گرفته که می‌تواند آن را تبدیل به پرفروش‌ترین مدل سال کند. در همین حال، سیویک و آکورد با فاصله‌ای نسبتاً قابل‌توجه در تعقیب آن قرار دارند. بر این اساس، فرصت مناسبی برای هیوندای فراهم شده تا با ارائه توسان جدید رقابتی بهتر ایجاد کند. ابعاد توسان اندکی اضافه شده‌اند و این مدل از این لحاظ با CR-V بیشتر مطابقت می‌کند.

رویکرد محافظه‌کارانه در دپارتمان طراحی اروپایی هیوندای باعث شده تا مدل جدید نیز در حالت کلی فرق چندانی با مدل قبلی نداشته باشد. ولی در همین حال، طول توسان ۲۰۱۶ به اندازه ۷۶ میلی‌متر کشیدگی پیدا کرده و به فاصله محوری آن ۳۰ میلی‌متر اضافه شده است. همچنین ۳۸ میلی‌متر اضافه بر روی برآمدگی جلوی بدنه، اندکی از خشونت ظاهری‌ آن کاسته و البته ۲۸ میلی‌متر اضافه بر عرض آن، همچنان بالانس ابعاد بدنه را حفظ کرده است. هیوندای در مورد استفاده از فولاد مقاومت‌بالا و چسب در ساختار، جزئیات بسیار دقیقی را به کار برده و درصد بالایی را به صلبیت بدنه افزوده است.

بهینه‌سازی‌های ساختاری هیوندای، فرصتی را فراهم کرده که تنظیم بهتری برای سیستم تعلیق برای داشتن کیفیت بالاتر سواری نسبت به قبل انجام شود. قابلیت توسان در مدیریت تقاطع‌های متوالی و ناهمواری‌های بزرگراه واقعاً قابل‌توجه است. نقطه گرانش بالاتر توسان حتی در پیچ‌های نرم نیز محسوس است، ولی در همین حال، خونسردی خود را حفظ می‌کند و دیگر مانند گذشته‌ی خودروهای کره‌ای، حرکات بیش از حد در بدنه ندارد. وزن سیستم فرمان به شکلی مناسب توزیع شده و در عین حال، هنگامی که توسان را در حالت «اسپورت» تنظیم می‌کنیم، اندکی بر وزن اولیه فرمان با استفاده از سیستم دستیار الکترونیکی اضافه می‌شود. در هر حال، حداقل بازخوردی که در سیستم فرمان خودروهای این کلاس انتظار داریم، در هیوندای توسان مشاهده می‌شود.

البته هیوندای توسان یک خودروی اسپورت نیست و قطعاً تهدیدی برای هژمونی مزدا CX-5 محسوب نمی‌شود. با این حال، برخی ویژگی‌ها در این مدل جدید وجود دارد که ممکن است این باور را با تردید روبرو کنند. به عنوان مثال، هیوندای تریم جدید اسپورت «اسپورت» را برای توسان معرفی کرده است. البته این تنها یک سطح از نردبان تریمی است که با SE شروع شده و با «اکو»، «اسپورت» و سپس «لیمیتد» به پایان می‌رسد. مدل‌های «اسپورت» و «اکو» تفاوت زاید در ابعاد چرخ‌ها و تجهیزات مورد استفاده دارند؛ با این حال، تریم «اکو» با به کار بردن چرخ‌های ۱۷ اینچی که در مدل SE نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، مصرف سوخت بهینه‌تری را به دنبال خواهد داشت. ولی مدل‌های «اسپورت» و «لیمیتد»، هر دو از چرخ‌های ۱۹ اینچی استفاده می‌کنند.

با پرداخت مبلغی برابر ۲۳۵۹۵ دلار، می‌توان مدل پایه SE را دیفرانسیل جلو در اختیار داشت. این در حالی است که قیمت مدل لیمیتد با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به ۳۲ هزار و ۹۵ دلار می‌رسد. اگر هم بخواهید از پکیج معروف «آلتیمیت» برای توسان لیمیتد استفاده کنید، باید هزینه‌ای کلی برابر ۳۴۹۴۵ دلار بپردازید. پکیج آلتیمت شامل تمام تجهیزات ایمنی و لوکسی است که هر خودروی مدرنی را می‌توانند تعریف کنند؛ از جمله سیستم راهبری، سقف آفتاب‌گیر پانوراما، هشدار انحراف از خطوط جاده و ترمز اضطراری اتوماتیک. مطابق گفته هیوندای، انتظار می‌رود که مدل لیمیتد محبوب‌ترین نسخه توسان باشد و ۴۰ درصد از خریداران این مدل مجهز را به خانه ببرند.

در مدل SE، یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی چهار با قدرت ۱۶۴ اسب‌بخار در اختیار قرار می‌گیرد و این تنها راهی است که شما می‌توانید از گیربکس ساده ۶ سرعته اتوماتیک در توسان خود استفاده کنید. در همین حال، رانندگی با پیشرانه جدید توسان، یعنی موتور توربوی ۱/۶ لیتری با ۱۷۵ اسب‌بخار قدرت و گشتاور حداکثری برابر ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشد. این خروجی ۷ اسب‌بخار نسبت به بالاترین سطح پیشرانه مدل سال قبل، کاهش نشان می‌دهد، ولی در عین حال، موتور قبلی گشتاوری برابر ۲۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کرد. موتور توربو به صورت انحصاری با گیربکس اتوماتیک دو کلاجه ۷ سرعته همراه است و برای پیشرانه تمام مدل‌های اکو، اسپورت و لیمیتد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هیوندای نیز مانند هر خودروساز دیگری در این روزها استراتژی کاهش حجم موتور و استفاده از توربوشارژر را در پیش گرفته است؛ موضوعی که در عین حفظ عملکرد، باعث کاهش مصرف سوخت مطابق آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا شده است. مدل اکو در حالت ترکیبی مصرف سوختی برابر ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و تمام توسان‌هایی که از موتور توربوی ۱/۶ لیتری استفاده می‌کنند، مصرف سوخت به‌مراتب بهتری را نسبت به نسخه‌های مطابق با خود در مدل سال قبل با موتور بزرگتر چهار سیلندر به نمایش می‌گذارند.

توسان با موتور توربو، رانندگی لذت‌بخشی دارد و همراه با داشتن قدرت مناسب، صدای اگزوز دلنشینی نیز دارد. شیفت دنده به سرعت و بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی انجام می‌گیرد که فراتر از حدّ انتظار است. این موضوع حتماً به هیوندای توسان در یک پیست مسابقه کمک خواهد کرد، ولی اگر بخواهیم مقایسه‌ای با این نوع سیستم پیشرانه در خودروسازان دیگر داشته باشیم، به‌عنوان مثل موتور توربوی ۱/۸ لیتری فولکس‌واگن که با گیربکس ۶ سرعته DCT همراه است، سرعت هیوندای در افزایش دور موتور و شیفت دنده‌ها پایین‌تر است.

به‌نظر می‌رسد هیوندای، بیشتر از آن که بخواهد نظر علاقه‌مندان به سرعت و هیجان رانندگی را به خود جلب کند، به دنبال کسب رضایت مشتریان کراس‌اور برای حداکثر کارآیی در خودروهایشان است. به این منظور، فضای حمل وسایل در توسان جدید نسبت به مدل سال قبل به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. این فضا در حالتی که صندلی‌ها در جای خود قرار دارند ۸۷۸ لیتر است که ۱۵۰ لیتر افزایش نشان می‌دهد و کاملاً انتقادها را در مورد توسان قبلی پاسخ داده است. توسان جدید فضای بسیار خوبی در داخل کابین تدارک دیده و فاصله خوبی برای صندلی‌های عقب ایجاد کرده است. البته سایر بخش‌های کابین توسان، شاید به اندازه فضای حمل وسایل آن شگفت‌انگیز نباشد. تیم طراحی کالیفرنیایی کابین به همان اندازه تیم اروپایی طراح بدنه محافظه‌کارانه عمل کرده است.

هیوندای تمام این کارها را با هدف فروش ۹۰ هزار دستگاه از توسان در امریکا انجام داده است. در سال‌های قبل، توسان کره‌ای به سراسر جهان از جمله اروپا و ایالات متحده تحویل داده می‌شد، ولی اروپا در حال حاضر کارخانه مخصوص به خود را دارد و بنابراین نمایندگی‌های هیوندای در امریکا دسترسی دو برابری به توسان، نسبت به فروش ۴۷ هزار دستگاهی در سال ۲۰۱۴، خواهند داشت.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت؛ مدل SE: ۲۳۵۹۵ دلار، مدل اکو: ۲۵۰۴۵ دلار، مدل اسپورت: ۲۷۰۴۵ دلار و مدل لیمیتد:‌ ۳۰۷۹۵ دلار.

• پیشرانه:

o DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، ۲ لیتری با قدرت ۱۶۴ اسب‌بخار و گشتاور ۲۰۴/۷۳ نیوتن‌متر.

o DOHC با ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توروبوشارژر و خنک‌کننده داخلی، ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۷۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثر ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی، ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاجه با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۷۵ متر.

• عرض: ۱/۸۴۹ متر.

• ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.

• وزن کلی (تخمین): ۱۵۸۸ – ۱۵۲۰ کیلوگرم.

آمار عملکرد (تخمین):

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ تا ۸/۱ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۱ تا ۲۳/۵ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶/۱ تا ۱۶/۵ ثانیه.

• سرعت نهایی: ۱۹۳/۱۲ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۰۵ تا ۱۱/۲ لیتر در شهر و ۷/۱۳ تا ۹/۰۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

 بررسی هیوندا توسان 2016

منبع پدال


نظرات