1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی هیوندا سوناتا 2015 در ایران

بررسی هیوندا سوناتا 2015 در ایران

24 فروردین 1394
  • 0

انتخاب خودرو برای هرکسی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از نکات کلیدی آن گذشت. کمی فکر کنید که خصوصیات خودرو انتخابی شما چیست؟! معمولا در انتخاب شما مواردی از جمله ظاهر زیبا، فضا و امکانات مناسب برای شما و خانواده، موتوری که بتواند جوابگوی یک رانندگی خوب حتی با چند نفر سرنشین باشد یا حتی قیمت آن و مصرف سوختش برای بیشتر افراد در اولویت اول قرار دارند. طبق آمار مشخص است که خودروهای سدان بیشتر طرفدار دارد و به همین نسبت تولیدات آن هم فراوان‌تر از محصولات کوپه یا‌هاچ‌بک است و تفاوت اصلی آنها به جز‌ ظاهر، در امکانات و ابعاد است و به همین منظور کلاس‌های سدان نیمه لوکس و لوکس به جدول تولیدات اضافه می‌شوند.

مسلما خودروسازان برای افزایش فروش مجبور به طراحی خاص‌تر هستند تا برنده رقابت باشند. کیا و هیوندای دو شرکتی هستند که با ورودشان بازار را دگرگون کردند و برای آشنایی با این دو کمپانی یکی از محصولات هیوندای یعنی سوناتا 2015 را در شهر ماهشهر شکار کردیم‌. مدت زیادی نیست که سوناتا 2015 با کد LF برای شماره‌گذاری وارد کشورمان شده ‌اما اولین تولید آن با کد Y به سال 1985 میلادی بر‌می‌گردد و خودروی مورد آزمایش فرزند نسل هفتم این شجره‌نامه است.

مانند همیشه محافظه‌کار

می‌توان در بیرون سوناتا LF 2015 ته چهره‌ای از مدل قبلی خود مدل YF پیدا کرد. در ساخت این خودرو 51‌ درصد از فولاد مستحکم استفاده شده زیرا دو برابر استقامت بیشتری به نسبت استیل مقاوم دارد و مزایای آن در جذب بهتر و توزیع نیروی برخورد جهت حفاظت سرنشینان بوده و با طراحی جدید شاسی می‌تواند در جهت کاهش سر و صدا و جذب ضربه‌های ناشی از آسفالت‌های نابسامان، یک سواری نرم و راحت را به سرنشینان ارائه دهد.پیش رادیاتور مشبک با قاب کروم رنگ و طراحی جدید چراغ‌های جلو بهتر از قبل می‌تواند بیننده را تحت تأثیر قرار دهد البته اگر طراحان حالت تخم مرغی بدنه را کاهش می‌دادند سکانس دلچسب‌تری در ذهن حک می‌شد. چراغ جلو سوناتا 2015 مجهز به سیستم SBL است یعنی درون آن چراغ کوچکی با نوردهی بالا در زاویه 135 درجه به سمت بیرون خودرو قرار داده شده و در رانندگی شب با فرمان دادن به جهت‌های مختلف روشن می‌شوند تا راننده دید بهتری در زاویه مورد نظر داشته باشد؛ با این‌کار هزینه چراغ‌های چرخشی مانند مزدا 3 جدید را سرشکن کرده‌اند. استفاده از نوار LED در بالای چراغ‌های‌هالوژنی HID جلو، ابرویی خشمگین برای سوناتا نمایان می‌کند اما باید دید در مقایسه با رقیبان این موضوع به چه مقدار صحت دارد! تجهیز کردن دستگیره‌های کروم در و زیر آیینه‌های جانبی به یک LED می‌تواند در مکان‌های تاریک برای پیدا‌کردن دستگیره در و حتی فضای اطراف خودرو، سرنشین را راهنمایی کند. نوار دور LED چراغ عقب آن می‌تواند تقلیدی از اپتیما باشد ولی زیبایی خود را بر اساس طراحی چراغ عقب دارد.

سنسور‌های التراسونیک ‌روی سپرهای جلو و عقب برای سهولت کار در پارک کردن نقش مفیدی دارند و البته سنسورهای عقب در زمان حرکت اگر احساس خطر کنند مثلا خودرویی به بدنه نزدیک شود، می‌توانند توسط چراغ اخطار روی آیینه‌های جانبی با روشن‌شدن در آیینه سمت مورد نظر راننده را از این موضوع با خبر کند. دوربین دنده عقب مکمل مناسبی برای هدایت خودرو هنگام پارک کردن است و راننده این خودرو می‌تواند در مانیتور 4.2 اینچی وسط داشبورد فاصله خود را تنظیم کند. یکی از خصوصیات جالب سوناتا 2015 تجهیز شدن به سیستم هوشمند در صندوق عقب است؛ به این فکر کنید که دست‌تان پر از وسایل است و اگر بخواهید بگذارید زمین چقدر به زحمت شما اضافه می‌شود پس با این سیستم کافی است ریموت کنترل در جیبتان باشد و پشت در صندوق بایستید؛ پس از 5 ثانیه به‌طور خودکار در صندوق باز می‌شود و این در حالی است که مدت زمان خودروی هیوندای جنسیس 3 ثانیه است. اگر به اشتباه در بسته شود مدت زمانی که دوباره سیستم فعال می‌شود 20 ثانیه است و بازهم می‌توان آن کار را تکرار کرد.

کابین اتو کشیده

درون کابین توازن و ترکیب ذوزنقه‌ای رعایت شده بود و گویای توازن با پیش رادیاتور خودرو بود. نمی‌توان گفت صددرصد سادگی نمای داخل می‌تواند در انتخاب آن تأثیرگذار باشد زیرا مخاطبان این کلاس خودرویی معمولا جوانان یا افراد میانسال هستند و بیشتر به بی‌نظمی یا چیدمان درهم علاقه دارند. بی‌شک خریدار با دیدن و مقایسه نمای داخلی میان سوناتا LF با اپتیما 2015 نظرش به سوی کیا اپتیما جلب می‌شود، نه آنکه سوناتا ارگونومی مناسبی یا امکانات کافی ندارد اما شکل پیرمردی به نسبت رقیبش به آن داده شده است.

کاهش سر و صدای نامطلوب در داخل کابین یک اولویت برای طراحان سوناتا 2015 بوده و مهندسین با اندازه‌گیری دیافراگم و استفاده از افزایش مواد عایق در دیوار نتیجه کاهش ورود صدا را در بر داشته است و بیشترین عمل در داشبورد برای جلوگیری از سر و صدای ناخواسته از ورود محفظه موتور به کابین صورت گرفته است. رعایت استانداردها و امکانات در این خودرو حس می‌شود و می‌توان به گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف جلو در سه حالت با جنس چرم کرم رنگ و البته در نمونه فول آپشن صندلی‌های عقب هم به سیستم گرمکن مجهز هستند و به همین موازات فرمان ساده آن هم مجهز به گرمکن است. همه اجزای داخل کابین چندین بار برای بهبود در عملکرد مورد بررسی جدی قرار گرفتند و حتی در چارچوب فرمان این خودرو از طریق آزمایش‌های گسترده برای تعیین قطر ایده‌آل و تسلط بهتر راننده جهت افزایش اعتماد به نفس حتی ایجاد یک حس هیجان تغییر ایجاد شده است. سیستم تهویه مجزا به سرنشینان جلو این امکان را می‌دهد که به طور دلخواه دو وضعیت دمای متفاوت را برای خود تنظیم کنند.

تنظیم صندلی‌های ردیف جلو تماما توسط دکمه‌های کنار صندلی به صورت برقی تنظیم می‌شوند و راننده می‌تواند صندلی خود را در دو حالت مختلف ذخیره سازی کند. به نظر استفاده از طرح چوب روی داشبورد برای این خودرو ساده و منطقی بوده اما در مقایسه با رقیبانی همچون کیا اپتیما و تویوتا کمری ناهمخوان است. یک مانیتور رنگی 8 اینچی در وسط دریچه تهویه جلو روی داشبورد و همچنین کنسول میانی با دکمه‌های کنترل‌کننده چندی از امکانات اصلی سوناتا 2015 به‌حساب می‌آیند. دکمه‌های روی کنسول وسط کنترل‌کننده‌های قلب و بدن این خودروی 4855 میلیمتری هستند. راننده با فشردن دکمه Drive Mode پایین دسته دنده می‌تواند حالت رانندگی خود را بر اساس وضعیت پیش رو به سه وضعیت نرمال، اسپرت و مصرف بهینه (ECO) تنظیم کند. در کنار آن دکمه‌های پرده برقی شیشه عقب برای بالا و پایین کردن پرده و همچنین دکمه فعال‌سازی سنسورهای اولتراسونیک مشهود است تا راننده در صورت دلخواه برای موانع جلو آن‌را فعال کند. پایین آنها دسته ترمز دستی الکترونیکی (EPB) و دکمه Auto Hold جهت فعال سازی سیستم ترمز دستی اتوماتیک در ترافیک‌ها تعبیه شده‌اند و چراغ‌های هشدار‌دهنده این دو سیستم در سمت راست صفحه کیلومتر به رنگ زرد قرار گرفته‌اند تا راننده متوجه فعال یا غیرفعال بودن آنها شود. یکی از موضوعاتی که برای والدین پیش می‌آید استفاده از قفل کودک است تا با خیال راحت به رانندگی ادامه دهند؛ در این خودرو متاسفانه قفل کودک به‌گونه‌ای جاساز شده که برای چرخاندن آن به شیء تیز مانند کلید یا چیزی مشابه آن نیاز است. در وسط صفحه کیلومتر یک نمایشگر 4.2 اینچی قرار دارد تا راننده بتواند توسط آن خطاهای سیستم، وضعیت گیربکس، دمای بیرون خودرو، میزان مسافت به ازای سوخت باقیمانده، مشخصات موزیک‌های سیستم صوتی و دیگر تنظیمات را رویت کند.

تلاش بی‌نتیجه

اغلب افراد در کشورهای مختلف انتخاب خود را بر پایه نیاز قرار می‌دهند و منطق را چاشنی کار می‌کنند تا با هزینه‌ای که یک‌بار پرداخت می‌کنند، دودش هر روز در چشمشان نرود. سوناتا 2015 هم برای آنکه دست خریدار باز و حق انتخابش بالا باشد با 4 موتور به بازار وارد شده است؛ موتور 1.6 لیتری توربو دیزل، 2 لیتری توربو، 2.4 لیتری دیزلی و 2.4 لیتری با سوخت بنزین، 4موتور سوناتا 2015 هستند که در اینجا خودروی مورد آزمایش مجهز به موتور 2.4 لیتری بنزینی بود. بلوک و سر قالپاق موتور 4 سیلندر خطی تمام آلومینیومی است، با 16 سوپاپ و حجم 2359 سی‌سی می‌تواند در دور موتور 6000 دور در دقیقه حداکثر قدرت 176 اسب بخار تولید کند. گیربکس 6 سرعته سوناتا نیز می‌تواند حداکثر گشتاور 221 نیوتن‌متر در دور موتور 4000 دور در دقیقه را به محور جلوی خودرو ارائه دهد‌.سوناتا 2015 با وزن 1490 کیلوگرم می‌تواند در زمان 8.2 از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد .

دوئل با ایمنی، نه قدرت

از سوناتا 2015 نباید توقع یک خودروی اسپرت داشت و در این کلاس بیشتر توجه‌ها به فضای مناسب، نرمی مثال‌زدنی، ظاهر و امکانات خوب در محیطی ایمن است. به همین منظور سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با قبل بهبود یافته‌ و در جلو از سیستم مک‌فرسون در جهت افزایش ثبات حرکتی و تحمل بالا در ضربات استفاده شده و در عقب با تغییر در وضعیت چرخ‌ها به نمونه چند‌میله‌ای تجهیز شده تا دو بازوی پایینی بتوانند به طور مساوی نیروی جانبی از آسفالت‌های نابسامان را توزیع و جذب کنند. مجموع این سیستم تعلیق در سوناتا 2015 افزایش ثبات در مانورها و سرعت بالا را به ارمغان می‌آورد. در طول آزمایش نکته حائز اهمیت نرمی و آرامش سوناتا LF به نسبت نسل قبلش بود. در زمان آزمایش انگشتان دست روی فرمان بهتر سوار می‌شد و طعم رانندگی بی‌دغدغه را القا می‌کرد و با فعال بودن سیستم مصرف بهینه با تعویض دنده در دور موتور پایین به آرامی مسیر را ادامه می‌داد تا اینکه موضوع کمی خسته‌کننده شد و با تغییر حالت رانندگی و فعال‌کردن حالت ورزشی، پدال گاز را فشردیم و با دو دنده معکوس صدای موتور کمی به گوش رسید البته خبری از غرش یا چیزی شبیه آن نبود. توقعمان کمتر از واقعیت بود و نمی‌توان از شتاب ثانویه مناسب آن گذشت زیرا از سرعت 60 کیلومتر تا 100 کیلومتر تنها 4 ثانیه به طول انجامید. در فضایی مناسب به طور مداوم حرکت مارپیچ و اسلالوم زدیم تا قدرت مانور آن‌را به چالش بکشیم و در آخر سوناتا با ثبت 0.84 جی برنده میدان بود زیرا توسط سیستم کنترل کشش و واکنش بموقع از شیطنت راننده جلوگیری می‌کرد. سیستم HAC در سوناتا 2015 بسیار کارآمد است ‌و به راننده کمک می‌کند در شیب‌های تند برای شروع حرکت دوباره خودرو عقب نرود و به نرمی به کار خود ادامه دهد.

در آزمایش شتاب سطح توقعمان را به‌دلایل قبل کم کردیم و گیربکس 6 سرعته را در حالت تعویض دستی قرار دادیم تا از شیفترها استفاده کنیم و حالت رانندگی اسپرت هم فعال بود؛ حرکت را با یک لانچ مناسب آغاز کردیم و دور موتور با کمی زمان به حداکثر وضعیت خود یعنی 6500 RPM می‌رسید و دنده را تغییر دادیم، در پایان دنده 2 در زمان 10.1 ثانیه عدد 100 کیلومتر توسط عقربه کیلومترسنج نشانه گرفته شد. اینگونه نمی‌شد، چون عدد به دست آمده با زمان گفته شده تفاوت زیادی داشت و برای بار دیگر امتحان کردیم، لانچ و آغاز حرکت این‌بار بهتر از قبل راه افتاد؛ دنده یک بهتر از قبل پیش می‌رفت تا اینکه عدد 63 کیلومتر در زمان 5.8 ثانیه به دست آمد و دنده را عوض کردیم، این‌بار سرعت بهتری به کار بخشیده بود و در دور موتور 6250 دور در دقیقه عدد 100 کیلومتر را در زمان 9.84 ثانیه مشاهده کردیم، به کار خود ادامه دادیم و حداکثر سرعت سوناتا در دنده 2 عدد 104 کیلومتر در ساعت بود و دست از کار نکشیدیم و دنده 3 توانست حداکثر سرعت 150 کیلومتر را رقم بزند؛ در آخر پس از 26ثانیه شتاب صفر تا 160 کیلومتر را برای این خودرو ثبت کردیم.در آخر اشاره کوتاهی به سیستم ترمز سوناتا 2015 می‌کنیم که این خودرو مجهز به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، 2 کیسه هوا به‌صورت پرده‌ای جهت جلوگیری از وارد شدن سر به ستون‌ها و شیشه‌ها کاملا طرفین را پوشش می‌دهد و 2 کیسه هوا به‌صورت پهلویی سرنشینان جلو را احاطه می‌کنند. با توجه به اینکه هر چهار چرخ این خودرو دیسکی (چرخ‌های جلو دیسکی خنک‌شونده) و مجهز به سیستم ABS هستند می‌توانند با سیستم ترمز کنترل کشش و کنترل ثبات همخوانی داشته باشند و حاله‌ای از امنیت را برای سرنشینان خودرو رقم بزنند. سوناتا 2015 با کمک سیستم‌های ترمز قدرتمندش توانایی توقف از سرعت 110 کیلومتر تا صفر را در 49 متر دارد.

آیا خریدش به‌صرفه است؟!

طراحی بیرونی سوناتا قوی‌تر از قبل شده و در مقایسه با رقیبانش می‌تواند جایگاه خودش را حفظ کند، در نمای داخلی کمی ساده کار شده بود و همخوانی با نمای خارجی به وفور به چشم می‌خورد. در کل طراحی اپتیما 2015 کاملا جوان‌پسند است و برخلاف آن سوناتا 2015 می‌تواند با یک طراحی متعادل مخاطب جوان و میانسال داشته باشد. در اصل نمونه مورد آزمایش از محصولات نیمه فول هیوندای بود و بدون شک نمونه فول آن می‌تواند از امکانات و حتی چیدمان امکانات نمای داخل از تمام رقبا پیشی بگیرد.

انتخاب این سوناتا برای خودرو‌ دوم پیشنهاد بدی نیست و براساس مصرف سوختش و بهره‌گیری از سیستم مصرف بهینه سوخت (ECO) می‌توان از آن در ترددهای شهری هم استفاده کرد. مصرف سوخت این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر تردد شهری 12.7 لیتر و در جاده 6.4 لیتر است.

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران

 بررسی سوناتا 2015 در ایران



نظرات