1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی هیوندا IX55 در ایران

بررسی هیوندا IX55 در ایران

29 مهر 1394
  • 0

اطلاق واژه لکسوس کره ای به وراکروز که در کشور ما در ورژن اروپائی خود با نام IX55 وجود دارد بیشتر به دلیل تلاش این خودروساز جهت ارائه یک کراس اوور فول سایز لوکس به بازارهای جهانی است تا در این رده از خودروها نیز از رقبای آمریکایی و ژاپنی خود عقب نمانده و بتواند بخشی از بازار پرفروش کراس اوورها را از آن خود کند .

اتومبیلی که در سال 2006 به عنوان جانشین تراکان برای تسخیر بازارهای آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا)، خاورمیانه، چین و اروپا معرفی شده بود، حالا دیگر چند سالی می شود که وارد کشورمان شده و با توجه به قیمت مناسب خود توانسته بخشی از بازار فروش این رده از خودروها را به خود اختصاص دهد. به نظر می آید تنوع در عرضه مدل های مختلف کیاموتورز و هیوندای، سیاست موفقی از سوی نمایندگان ایرانی این دو شرکت باشد که اتفاقا در ایران نیز هم خانواده می باشند. سیاستی که موجب شده تا بازار خودروهای وارداتی در نبود رقبای غربی که از قیمتی بیشتر هم برخوردارند همچنان در دست کره ای ها باقی بماند.

 بررسی هیوندا IX55 در ایران

وراکروز بر اساس پلتفرم کشیده شده ای از مدل سانتافه یکی از جدیدترین محصولات کره ای است که به تازگی در کنار موهاوی یا بورگو وارد ایران شده تا جوابگوی نیازهای مشتریان این رده از خودروها باشد. یک کراس اوور فول سایز با تجهیزات و امکانات یک خودروی لوکس که موجب شده تا هیوندای با اعتماد به نفسی مثال زدنی؛ آنرا در کنار رقبایی چون لندکروز و لکسوس 570 که خود اتومبیل های لوکسی میباشند، پایه گذار رده جدیدی از SUVها تحت عنوان Luxury Utility Vehicle) LUV) بداند!

کاملا مشخص است که انتخاب نام وراکروز هم برای مدل درنظر گرفته شده در بازار آمریکا همچون برخی مدل های دیگر این کمپانی ریشه در نام شهرها و ایالت های آمریکایی دارد. در یکی از روزهای مهرماه سال جاری ، فرصتی پیش آمد تا تجربه ای داشته باشیم با این لکسوس کره ای در خیابان های تهران : با توجه به ردهای که وراکروز یا IX55 در آن قرار داشته و تبلیغاتی که هیوندای در مورد این خودرو داشته است، جای تعجب ندارد که در روبرو شدن با وراکروز توقعتان چندان کم نباشد و بیشتر از هر چیز توجهتان به سوی امکانات این خودرو جلب شود. انتظاری که البته با ورود به داخل خودرو تا حدودی برآورده خواهد شد. استفاده از خطوط منحنی که حتی در چراغ ها نیز دیده می شود، باعث شده تا وراکروز چهره ای آرام را به نمایش گذارد و بر این نکته تاکید گردد که قرار است بر قابلیت های شهری آن بیش از توانایی های آفرودی آن تکیه شود. همزمانی ورود این خودرو با موهاوی، هم خانواده بودن آنها، موتورهای هم حجم و شباهت های فنی بسیاری که این دو با یکدیگر دارند، موجب شده تا بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی نیز این دو را با یکدیگر مقایسه کنند.

قیاسی که حداقل در ظاهر این دو را از یکدیگر جدا میکند. در نگاه جزء به جزء به وراکروز و در بخش جلوی خودرو، به واسطه طراحی چراغ ها که حرف اصلی نمایه آن است، شاید این باور در شما تقویت شود که با اتومبیلی مواجه هستید که معرف برند هیوندای است. اینکه از لفظ شاید استفاده می کنیم، بیشتر به این جهت است که معمولا طرح های این کمپانی در معرفی نسلی جدید از یک محصول کاملا انقلابی بوده و چهره ای کاملا متمایز از آن مدل را به نمایش می گذارد! به عنوان مثال حتی می توانید مقایسه ای بین نسل جدید سوناتا با نسل فعلی آن داشته و شباهت های آندو را با یکدیگر یادداشت کنید!

 بررسی هیوندا IX55 در ایران

اما در وراکروز به غیر از چراغ ها، جلوپنجره تقریبا کوچک که آرم هیوندای در زیر آن قرار داشته با گوشه هایی که به سمت بالا و در امتداد خطوط روی درپوش موتور قرار گرفته اند بیشترین نقش را در ارائه ظاهری آرام و موقر بازی میکنند. ضمن اینکه حالت خم روی چراغ و قرار گرفتن مجموعه چراغ ها با جلوپنجره در بخش فوقانی از سینی جلوی خودرو هم در این بین بی تاثیر نبوده است تا جایی که طراحان مجبور شده اند برای ایجاد کمی هیجان در طرح خود، چراغها را با جزئیات داخل آن به نمایش بگذارند.

در طرفین خودرو اما درعین سادگی، خطوط طرفین خودرو (خطوط شانه) ، پنجره های کادره شده، رکاب های تیره رنگ و البته چراغ های کشیده شده به روی گلگیرها، اصلی ترین آیتم ها در کاراکتر بخشیدن به خودرو هستند. نکته دیگر در این بخش اما شیشه های سه گوش در عقب خودرو می باشند که می توانستند بزرگتر از این طراحی شوند. کوچکی این شیشه ها باعث شده تا ستون های C خصوصا در بخش بالای آن پهن تر به نظر رسیده و تا حدودی دید عقب را محدود کند. در انتهای خودرو اما روایت به گونه ای دیگر است. درواقع بیشترین نمایش هیوندای در وراکروز به انتهای آن ختم می شود که در آن چراغ های بزرگ چند ضلعی شاخص ترین جزء آن میباشند.

دو ضلع پائینی این چراغ ها ادامه خطوطی از سپر هستند که یکدیگر را قطع میکنند.

اندازه معقول جای پلاک، اگزوزهای دوتایی، درب بزرگ برقی و اسپویلر سقفی از دیگر جزئیاتی هستند که ظاهری درخور توجه و قابل قبول از این بخش را برای آن به دنبال داشته اند. رینگ های 18 اینچی به خوبی مناسب با قواره و اندازه خودرو بوده و فاصله 2805 میلیمتری بین دو محور ( 45 میلیمتر کوچکتر از لندکروزر) به همراه پهنای 1946 میلیمتری خودرو (24میلیمتر کوچکتر از لندکروزر) فضایی بزرگ و جادار را برای داخل کابین فراهم کرده است. ابعادی که با اندازه های نزدیکترین رقیب آن در بازار کشورمان یعنی موهاوی تقریبا یکسان بوده و از لندکروزر نیز خیلی کوچکتر نمی باشد.

 بررسی هیوندا IX55 در ایران

در داخل همان طور که اشاره شد با فضایی لوکس روبرو هستید که ناشی از نوع نگاه در طراحی داخلی خودرو می باشد. در این بخش طراحی صندلی ها، چیدمان اجزاء و نوع فضاسازی و کیفیت قطعات به کار رفته در داخل کابین به همراه سواری نرم و راحت خودرو این حس را به شما تلقین میکند که شاید با کمی ارفاق سوار بر یک "SUV لوکس ژاپنی شده باشید! نکته دیگر اما در اینجاست که باوجود اینکه در ایجاد یک فضای لوکس تمام المان های لازم از جمله به کار گیری چوب، چرم و قطعات آلومینیومی در نظر گرفته شده است، اما به هنگامی که به روی صندلی می نشینید، حتی اگر آرم روی فرمان هم حذف گردد، بازهم متوجه خواهید شد که سوار بر یک خودروی کره ای هستید!

COOL BOX یا محفظه خنک نگاه دارنده نوشیدنی ها، درب عقب که همچون لکسوس برقی است، سیستم صوتی Infinity با قابلیت پخش CDو MP3 با اکولایزر و تعویض کننده 6 تایی CD، بلندگوهای مجهز به تیونر،آمپلی فایر و سابووفر ، سیستم کمکی پارک با سنسور و دوربین عقب، کامپیوتر مسافرتی، زیردستی صندلی های عقب، آینه الکتروکرومیک داخل کابین جهت راحتی دید راننده در شب همراه با قطب نما، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی در دو محور افقی وعمودی تا شعاع 30 میلیمتر، پورت های USB ,IPod و AUX، کنترلرهای روی فرمان، رینگ های 18 اینچی، چراغ های اتوماتیک، سانروف، تهویه صندلی ها، تهویه مطبوع با دریچه های تعبیه شده روی ستون ها و کنسول وسط که به صورت ناحیه ای عمل می کنند از جمله تجهیزاتی هستند که در وراکروز برای تامین آسایش و راحتی سرنشینان در نظر گرفته شده است. با این اوصاف داخل کابین وراکروز از چند جهت قابل تامل است: طراحی مناسب ادوات، فضای باز و جای نشستن برای هفت سرنشین بزرگسال، فضای بزرگ حمل اثاثیه و بالاخره تجهیزات رفاهی از جمله نکاتی هستند که با توجه به قیمت خودرو برای آن به امتیازاتی در خور توجه تبدیل شده اند.

وقتی صحبت از قیمت خودرو می شود باید به این موضوع توجه داشته باشید که با حدود 210 میلیون تومان (در مدل دست دوم 2013) سوار بر یک SUV لوکس می شوید که نمونه های ژاپنی آن همچون لکسوس و یا اروپایی همچون مرسدس GL قیمتی بیش از دو برابر خواهند داشت. هرچند اتومبیلی را که در اختیار داشتیم در خارج از جاده مورد آزمایش قرار ندادیم، اما با تجهیزات در نظر گرفته شده و کیفیت سواری که از این خودرو در خیابان شاهد بودیم و همچنین با عنایت به آزمایش هایی که از این خودرو در مناطق صعب العبور صورت گرفته، کاملا مجاب شدیم که به قابلیت های داخل شهری وراکروز بیشتر توجه شده است.

با این وجود که موتور 6 سیلندر DOHC V6 خورجینی هیوندای با 3/8 لیتر حجم، توانایی 260 اسب بخاری خود و گشتاور 348 نیوتن متری (در دور 4500) به خوبی از پس وزن 2100 کیلویی خودرو برمی آید، اما با این حال به نظر می رسد در کنار دو موتور در نظر گرفته شده برای این خودرو که یکی از آنها دیزل است، جای یک موتور 8 سیلندر که از قدرت بیشتری برخوردار می باشد.

لازم به توضیح است که موتور دیزل این خودرو در نمونه های صادراتی هیوندای موجود نبوده و تنها در خود کره عرضه می شود. وراکروز از جعبه 6 سرعته اتوماتیک Aisin بهره گرفته و انتقال نیرو درآن در حالت چهار چرخ است که می توان آن را تنها به اکسل جلو منتقل کرد. برای رانندگی با وراکروز در شرایط مختلف از سیستم کنترل هوشمند تورک استفاده شده است که به کمک آن میتوان واکنش های متفاوتی را در شرایط مختلف شاهد بود. این سیستم هوشمند با استفاده از سنسورهایی که درچرخ هاست، نوع جاده و شرایط رانندگی را تشخیص داده و براساس آن هر چرخی که احتیاج به گشتاور بیشتری داشته باشد، نیروی لازم را دریافت خواهد نمود. ضمن اینکه یک سیستم قفل AWD هم برای آن در نظر گرفته شده است که با استفاده از یک کلید در داخل اتومبیل و با استفاده از یک کلاچ چندصفحه ای فعال می شود.

این خودرو کیفیت سواری نرم و راحت خود را مرهون تعلیق مک فرسون در جلو و چندگانه (مولتی لینک) در عقب می باشد که به همراه فنرهای هیدرولیکی در چهارچرخ، سواری مطلوبی را برای آن رقم زده اند. فرمان هیدرولیک آن هم از نوع راکاندپینیون است که البته به صورت برقی تنظیم میگردد. ایمنی و امنیت وراکروز، نقطه قوت آن و ایمنی خودرو از نکات فوق العاده قابل اهمیت در خودروهای امروزی است که مسئولان هیوندای هم به آن توجه داشته و برای کسب استانداردهای لازم برای ورود به بازار آمریکا از ایمن نمودن خودروهای خود غافل نبوده اند. 9‌ کیسه هوای ایمنی پیشرفته (2عدد جلو,2عدد جانبی,5 عدد پرده ای محافظ سر)، کروز‌کنترل، برف پاک‌کن مجهز به سنسور باران، آینه دید داخل کابین جهت کنترل کودک در ردیف عقب، ترمزهای ضدقفل، تنظیم اتوماتیک چراغ های خودرو به تناسب نور محیط، چراغ های مجهز به لامپ های HID در جلو و چراغ های مجهز به LED در عقب، چراغ مه شکن عقب وجلو از جمله تجهیزاتی هستند که به یک رانندگی ایمن کمک شایانی خواهند کرد. این البته جدای از انواع کنترل کننده های الکترونیکی است که در مواقع ضروری به کمک راننده خواهند آمد: سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESC)، سیستم تراکشن کنترل (TCS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمک ترمز (BA) و سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS) از جمله این کنترل کننده ها هستند که رانندگی با وراکروز را ایمن تر کرده اند. در اینجا بد نیست به این موضوع اشاره شود که این خودرو توانسته لقب بهترین خودرو را از سوی موسسه ایمنی بزرگراه های آمریکا در آزمون های تصادف از عقب، جلو و پهلو بگیرد و جالب تر اینجاست که این سومین خودروی هیوندای است که تاکنون توانسته به این مهم دست یابد. در بخش امنیت نیز سیستم کلید هوشمند (smart key) وسیستم ایمنی ضدسرقت با حذف امکان کپی سوئیچ به کمک مالک آمده است تا احتمال سرقت این خودرو به حداقل برسد!

در ارزیابی کلی از این خودرو همان گونه که در بین مطالب نیز به آن اشاره داشتیم، وراکروز را می بایست یک کراس اوور بزرگ و لوکس کره ای دانست که از مزایای فراوانی چون ایمنی بالا و قیمت ارزان تر نسبت به رقبا بهره میبرد. مزایایی که اکنون برای آن تبدیل به یک برگ برنده در مقابل هم ترازانش شده است. شاید باتوجه بهروی های که کره ای ها به تقلید از همسایگان ژاپنی خود در پیش گرفت هاند، خیلی هم دور از انتظار نباشد که همچون لکسوس و اینفینتی به زودی شاهد تولد برند لوکس تری از جانب هیوندای و کیا برای بازار آمریکا باشیم. اتفاقی که شاید با تولید مدل EQUUAS در آمریکا به واقعیت نزدیک شد !

هم اکنون هیوندای وراکروز در بازار دست دوم ها و در مدل 2013 با قیمتی بین 200 تا 220 میلیون تومان به فروش میرسد .

 بررسی هیوندا IX55 در ایران



نظرات