1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی هیوندای گرنجور

تست و بررسی هیوندای گرنجور

9 آذر 1393
  • 1

هیوندا XG و نسل چهارم آزرا زیاد خودروهای موفقی نبودند ولی کره ایها تسلیم نشدند و همچنان سعی دارند تا جایگاهی در این سگمنت به دست آورند. در این مقاله به بررسی نسل پنجم با کد HG می پردازیم.

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

طراحی:

در نمای بیرونی گرنجور به اندازه کافی خطوط و انحناهای پیچیده به کار رفته که در خیابان توجه افراد را به خود جلب کند. اینطور به نظر می رسد که در طراحی بیرونی این خودرو، طراحان به عبور جریان آب از میان سنگها یا جریان هوا در برخورد با موانع الهام گرفته اند. این خطوط تا حدی نمای کناری خودرو را عضلانی کرده است.

چراغهای عقب از نوع LED و با طرحی شبیه حرف C به یکدیگر متصل شده اند که نمای عقب را زیبا می کند. هماهنگی خاصی بین طرح لوله اگزوزهای عقب و چراغهای عقب برقرار شده است. چراغهای LED جلو در شب با شکلی منحصر به فرد (شبیه طرح های علمی تخیلی یا فضایی) می درخشند که توجه عابرین و رانندگان دیگر را جلب می کند. در مجموع می توان طرح بیرونی این خودرو را مدرن و زیبا و در عین حال شلوغ و پیچیده به حساب آورد.

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

کابین:

وقتی در صندلی راننده نشسته و استارت می زنید صندلی و فرمان تنظیماتی انجام می دهند که موقعیت نشستن شما پشت فرمان بهتر شود. صندلی راننده راحتی خوبی دارد و تنظیمات وسیع به کار رفته در آن باعث می شود افراد مختلف با سایزهای متفاوت وضعیت مناسبی برای نشستن پیدا کنند. حافظه، تنظیم گودی کمر و سیستم گرمایش از ویژگیهای بارز صندلی راننده هستند. فاصله بین محور جلو و عقب با 65 میلی متر افزایش به 2845 میلی متر رسیده که در بهبود فضای کابین تاثیر داشته است.

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

با نگاهی به کنسول وسط متوجه همان طرح آشنای خطوط روان که در نمای بیرونی نیز به کار رفته می شوید. طرح داشبورد طوری به نظر می رسد که گویی از دو طرف آن را تحت فشار قرار داده باشند تا تا قسمت وسط به این شکل در آید. با اینکه امکانات وسیعی در کابین در نظر گرفته شده ولی کنسول وسط شلوغ و پر از دکمه نیست زیرا بیشتر فرامین از طریق صفحه نمایش لمسی 7 اینچی در وسط داشبورد انجام می شود. روشنایی آبی رنگ به کار رفته در کابین هنگام تاریک شدن هوا زیبایی خاصی به کابین می بخشد و باعث خوانایی دور موتور و کیلومتر شمار می شود ولی ممکن است برای بعضی افراد آزاردهنده باشد. کار کردن با سیستم ناوربری گرنجور به خاطر اطلاعات گسترده ای که می دهد از بسیاری خودروهای دیگر راحت تر است.

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

با اینکه طرح صندلیهای عقب نشستن برای 2 نفر را در ذهن تداعی می کند ولی 3 نفر بالغ در آن جای میگیرند فقط شیب انتهایی سقف در قسمت عقب تا حدودی از فضای سر برای افراد بلند قد کاسته است. از امکانات قابل توجه گرنجور می توان به 6 ایربگ، ABS و ESP، تهویه مطوبع Dual-Zone، صندلی برقی، چراغهای زنون، پوشش چرم کابین و سیستم مکانیاب ماهواره ای با صفحه نمایش بزرگ اشاره کرد.

موتور و گیربکس:

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

گرنجور از موتوری 6 سیلندر 24 سوپاپ با حجم 3.0 لیتر و مجهز به زمانبندی متغیر سوپاپ بهره می گیرد که 250 اسب قدرت در دور 6400 و 284 نیوتن متر گشتاور در دور 5300 تولید می کند. گیربکس از نوع 6 دنده اتوماتیک است و قدرت موتور به چرخهای جلو منتقل می شود. وزن واقعی گرنجور در باسکول یکی از نشریات روسی 1733 کیلوگرم سنجیده شده و با توجه به گشتاور کم موتور که در دور بسیار بالایی نیز به دست می آید هنگام حرکت از سکون و در دورهای زیر 5000 احساس کندی و تنبلی تا حدودی به راننده دست می دهد و حس شتابگیری یک خودروی 3 لیتری را القا نمی کند. هیوندا ادعا می کند که این خودرو در عرض 8.4 ثانیه به سرعت 100 می رسد ولی در تستی که در نشریه Autoreview انجام شد 9.5 ثانیه طول کشید تا سرعت به 100 برسد که این تایم تقریبا در حد خودرویی مانند نیسان تینا با موتور 2500 است. البته این کندی بیشتر در شروع حرکت و سرعتهای پایین حس می شود و هر چی سرعت بالاتر برود به تدریج شتابگیری بهتر می شود. تعویض دنده های گیربکس اتوماتیک نرم و روان ولی کند هستند و ضرایب گیربکس فاصله زیادی با هم ندارند که هنگام سبقت گیری ها به کمک موتور آمده و ضعف گشتاور را تا حدی جبران می کنند. با این موتور و گیربکس مصرف سوخت گرنجور در شهر 14 لیتر، در جاده 7.1 لیتر و در سیکل ترکیبی 9.6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است (ظرفیت باک 70 لیتر است). حداکثر سرعت اعلامی 223 کیلومتر در ساعت است که در تست عملی گرنجور توانست به رقم 224.4 کیلومتر دست یابد که صحت این ادعای هیوندا را تایید می کند.

سواری و هندلینگ:

در یک کلام می توان رفتار گرنجور را از دید سواری و تا حدی هندلینگ به یک قایق تشبیه کرد. فرمان خودرو آنقدر که به واکنش دستهای شما حساس است به سطح مسیر جاده حساس نیست و این قضیه تا حدودی حس شناور بودن را ایجاد می کند. (این حس هنگام پارک کردن نیز به وجود می آید). سیستم تعلیق گرنجور هماهنگی خوبی بین جذب ناهمواریها و نرمی و راحتی سواری ایجاد می کند ولی سر پیچها کم فرمانی مکرر دیده می شود. با اینکه بادی رول گرنجور خیلی زیاد نیست ولی نمی توانید با سرعت از مسیرهای مارپیچ بگذرید. مسلما در این خودرو بیشتر فاکتور راحتی مد نظر بوده تا خصوصیات اسپرت. سیستم تعلیق از نوع مستقل مک فرسون در جلو و مستقل مالتی لینک (چند عضوی) در عقب است. تقسیم وزن 59.5 درصد در جلو و 40.5 درصد در عقب است.

عملکرد ترمزها:

ترمزهای گرنجور در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی معمولی هستند. در تست عملی گرنجور توانست پس از طی مسافت 43.8 متر از سرعت 100 به توقف کامل برسد که رقم قابل توجهی نیست.

جمع بندی:

گرنجور در رنج قیمتی خودش مزایایی از قبیل امکانات گسترده، راحتی و جاداری و طراحی متفاوت را نسبت به رقبا ارائه می دهد و در میان معایب آن می توان به گشتاور ضعیف در دورهای زیر 5000، شتاب اولیه ضعیفتر از اکثر رقبا و هندلینگ ضعیف اشاره کرد. در پایان توجه شما را به مقایسه مشخصات فنی و نتایج تست آزرا 2006 و گرنجور 2013 در روسیه جلب می کنیم.

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

 تست و بررسی هیوندا گرنجور (آزرا)

منابع:

http://www.autoreview.ru
http://hyundai-grandeur.infocar.ua
http://www.zr.ru
http://drivemeonline.com

 



نظرات

  • ماشین فقط المانی ماشین فقط المانی (9 آذر 1393 ساعت 16:22)

    از یه ماشین کره ای بیشتر از این هم انتظار نمیره