1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نسل به نسل با هیوندای اکسنت

نسل به نسل با هیوندای اکسنت

3 اسفند 1395
  • 2

هیوندای اکسنت که با نام ورنا هم شناخته می‌شود یک خودروی جمع و جور کره‌ای است که عمر آن به 23 سال رسیده است. اکنون پنجمین نسل از این خودرو نیز رونمایی شده و به همین منظور به مرور تاریخچه این خودرو می‌پردازیم.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت و پدرش هیوندای اکسل برای ما ایرانی‌ها خودروهای آشنایی به شمار می‌روند. اکسل در ابتدا به عنوان خودروی تاکسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال 1994 هیوندای، مدل اکسنت را جایگزین آن کرد. تغییرات از اکسل به اکسنت همراه با تفاوت‌ها و جهشی آشکار بود. طراحی بدنه کاملاً آئرودینامیک و جذاب شده بود و با وجود ابعاد بیرونی بسیار کوچک، چهره خودرو چندان نامتناسب به نظر نمی‌رسید. اکسنت در دو سبک بدنه سدان چهار درب و هاچ‌بک 5 درب ارائه می‌شد. البته بعدها نسخه کوپه آن نیز معرفی شد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

در سال 1997 نخستین فیس لیفت اکسل رونمایی شد. این مدل مجهز به یک موتور 1.5 لیتری 91 اسبی بود که از سال 1997 با تغییر ساختار سرسیلندر به DOHC قدرت آن به 99 اسب بخار افزایش یافت. مدل‌های با دو میل بادامک در بازار آمریکا قوی‌تر بوده و 105 اسب بخار نیرو تولید می‌کردند.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

قیمت پایین، مصرف سوخت کم و قابلیت اطمینان این خودرو باعث شد که فروش بالایی را تجربه نماید. در استرالیا، اکسنت بین سال‌های 1996 تا 1998 به سومین خودروی پرفروش تبدیل شد. در واقع با کسب سهم 5.5 درصدی بازار استرالیا، این خودرو موفق‌ترین خودروی وارداتی در تاریخ این کشور لقب گرفت.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

متأسفانه اکسنت نسل اول در بحث ایمنی خودروی موفقی نبود. در سال 1998 این خودرو در تست تصادف اروپایی شرکت کرده و عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشت. کسب تنها 4 امتیاز از 16 امتیاز ممکن در برخورد از جلو نشان می‌داد که این خودرو نمی‌تواند حداقل الزامات قانونی مربوط به سال 1999 را برآورده سازد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

در سال 1999، نسل دوم اکسنت معرفی شد. طراحی این مدل کاملاً تغییر کرده و الگوهای گرد و منحنی، جای خود را به خطوط مستقیم و تیزتر دادند. در سال 2003 این خودرو یک فیس لیفت جزئی را دریافت کرد و نسخه سدان نیز در سال 2006 با طراحی مجدد روانه بازار شد. این خودرو همان هیوندای ورنایی است که در ایران و در کرمان موتور مونتاژ می‌شد. اکسنت نسل دوم از یک موتور 1.5 لیتری 12 سوپاپ جدید تک میل‌سوپاپ و یا 1.3 لیتری دو میل‌سوپاپ سود می‌برد. از سال 2000 یک موتور 1.6 لیتری جایگزین موتور 1.5 لیتری قبلی شد. در بحث ایمنی این خودرو به خوبی ارتقا یافته و امتیاز تصادف از جلو به 10.96 و تصادف از پهلو به 10.76 افزایش یافته بود. این امتیازات برای خودرویی در این کلاس، بسیار رضایت بخش تلقی می‌شد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

نسل سوم اکسنت در سال 2005 و در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد. طراحی جدید و ابعاد بزرگتر و موتورهای جدید از ویژگی‌های این نسل بودند. مدل GLS با 6 کیسه هوا، تهویه مطبوع، فرمان هیدرولیک، ترمزهای ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، چرخ‌های آلیاژی 15 اینچی و حتی گیربکس اتوماتیک، خودرویی بسیار جذاب به شمار می‌رفت. این موضوع را باید در کنار قیمت پایه حدود 10 هزار دلاری اکسنت قرار داد تا ارزش آن بیشتر نمودار شود. اکسنت هنوز هم سومین خودروی ساب کامپکت پر فروش در بازار ایالات متحده به شمار می‌آید. البته در اروپا مدل جدید i30 جایگزین دو خودروی اکسنت و النترا شده است.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

در این نسل از موتورهای 1.4 لیتری 96 اسبی، 1.6 لیتری 110 اسبی و 1.5 لیتری دیزلی 108 اسبی استفاده می‌شد. در بخش ایمنی هم موسسه IIHS آمریکا رتبه کلی قابل قبول در تصادف از جلو و ضعیف در تصادف از پهلو را به این خودرو اعطا نمود. در آزمون‌های ANCAP نیز اکسنت این نسل با سه ستاره از 5 ستاره در حفاظت از سرنشینان و 2 ستاره در حفاظت از عابران، رتبه جالبی کسب نکرد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

در سال 2010 نسل چهارم اکسنت معرفی شد. این نسل با زبان طراحی جدید هیوندای و با چهره‌ای اسپرت و جذاب ارائه شد. خطوط کناری برجسته، سقف منحنی، چراغ‌های کشیده و فرم آئرودینامیکی خودرو باعث جلب نظر مشتریان جوان و خانم‌ها به این خودرو شده بود.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

این نسل با یک موتور 1.6 لیتری 138 اسبی و گیربکس 6 سرعته خودکار برگرفته از النترا نیز ارائه می‌شود. نسخه‌های دیگر پیشرانه نیز شامل موتور 1.4 لیتری 106 اسبی است. هر دو موتور از فناوری پیشرفته زمان‌بندی سوپاپ‌ها و تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برند.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

در سال 2014 فیس لیفت نسل چهارم روانه بازار شد. تغییر عمه در این فیس لیفت در بخش جلوپنجره و چراغ‌ها دیده می‌شد. این نسخه به وفور در بازار مناطق آزاد کشورمان نیز مشاهده می‌شود و یکی از خودروهای پرطرفدار محسوب می‌شود.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

اخیراً هیوندای نسل پنجم اکسنت را به عنوان مدل 2018 رونمایی کرده است. طراحی این نسل با ارتقای مناسبی همراه بوده و همانند برادران بزرگتر خود به نظر می‌رسد. جلوپنجره بسیار بزرگ، تصویری گران قیمت‌تر به ارزان‌ترین خودروی هیوندای که در بازار امریکا عرضه می‌شود بخشیده است. کابین نیز از طراحی بهتر و با مواد با کیفیت‌تری سود می‌برد. یک نمایشگر 7 اینچی لمسی با پشتیبانی از گوشی‌های هوشمند و صندلی‌هایی مجهز به گرم‌کن داخلی در اکسنت جدید یافت می‌شوند. برای بهبود ایمنی، شاسی تا 32 درصد مستحکم‌تر شده است. انتظار می‌رود که در بحث ایمنی این خودرو برخی از نواقص و کاستی‌های گذشته را برطرف نموده باشد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

پیشرانه 132 اسبی و 119 پوند فوتی 1.6 لیتری نیز ارتقا یافته و عملکرد روان‌تر و مصرف کمتری دارد. برای انتقال نیرو هم دو نوع گیربکس شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب می‌باشند.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

اکسنت همچنان با قیمت پایین و تجهیزات مناسب، خریدی مقرون به صرفه محسوب می‌شود. مخصوصاً با طراحی زیبا و گیرا و کابینی ارزشمند می‌تواند یکی از انتخاب‌های نخست برای خرید خودروی اول در مصارف شهری باشد.

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

 پرونده‌ای برای هیوندای اکسنت

منابع:
autoblog
wikipedia



نظرات

  • مازیار مازیار (3 اسفند 1395 ساعت 17:34)

    به این میگن صنعت خودروسازی. خودروسازان ماه هم اسمشون رو گذاشتن خودرو ساز. عمر 405 و پراید از اکسنت بیشتره ولی این کجا و اونا کجا (سرجای اولشون اونم با کیفیت به مراتب پایین تر) ......... جا داره از همینجا یه خسته نباشی اساسی به ایران خودرو و سایپا بگیم.

  • فرزاد فرزاد (3 اسفند 1395 ساعت 16:56)

    نتیجه گیری این مطلب احیانا این موضوع نیست که این خودرو انتخاب مناسب و در دسترس برای جوانان و کارگرانی با حقوق سالانه ۱۵میلیون تومن میباشد؟
    اینجا ایران بیشه،ی شیرانی که ضعیفا رو شکار میکنند!