1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

17 فروردین 1394
  • 0

نوع در انتخاب بین خودرو‌های کره‌ای به حدی بالا رفته که می‌توان آرام آرام از آلمانی‌ها یا حتی فرانسوی‌های پیر دست کشید و به سمت چشم‌بادامی‌ها رفت؛ قیمت منطقی، تنوع امکانات، مصرف پایین و مهم‌تر از آن ظاهری دلچسب‌تر چندی از دلایل آن محسوب می‌شوند. در مناطق آزاد کشورمان به دلیل محدودیت‌های کمتر این انتخاب گسترده‌تر است چون محصولات آمریکایی هم در سبد خودروها قرار می‌گیرند اما برای مشتری مهم بازدهی و امکانات بهتر در مقابل قیمت و مصرف مناسب‌تر است. در کلاس خودروهای سدان لوکس این رقابت بسیار شدید‌تر است و حتی کره‌ای‌ها توانسته‌اند حریف را فیتیله‌پیچ کنند.

یکی از خودروهای کلاس سدان لوکس محصول تازه‌واردی به‌نام جنسیس از که از سال 2008 تا به امروز در دو نسل تولید شده است. نسل اول این خودرو که تولید آن از سال 2008 تا 2013 ادامه داشت با استقبال فوق‌العاده‌ای در کشورمان روبه‌رو شد و معمولا انتخاب جنتلمن‌ها یا بیزینس‌من‌ها بود. نسل اول وارد شده به کشور با یک موتور 3.8 لیتری و امکانات خوب برای آن زمان می‌توانست از همه لحاظ رضایت مشتری را جلب کند اما از آنجا که چندین سال با یک پلت‌فرم تولید شد بالاخره به فکر ایجاد یک دگرگونی در آن افتادند و طراحان دست به قلم شدند تا اینکه نسل دوم جنسیس در سال 2014 در سئول کره رونمایی شد. پرده‌برداری بعدی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکا بود و در نهایت نمایشگاه خودرو تورنتو هدف آخر مسئولان هیوندای محسوب شد. از سال 2015 نسل جدید خودروی جنسیس با تکنولوژی روز و شعار «این آینده است (This is next)» قدم به دنیای بیکران خودرویی گذاشت و روانه بازار شد. نوبت به آزمایش خودروی هیوندای جنسیس 2015 نمونه پلوتینیوم رسید؛ تیم آزمایش فنی خودروامروز توانست این خودروی لوکس را در پیست کارتینگ سورنا شهر اهواز به چالش دعوت کند.

طراحی هوشمندانه

هیوندای جنسیس 2015 بیانگر طراحی واقعا مدرن با یک ظاهر مجلل است و این طراحی هیوندای جدید یک ویژگی خاص از نگاه مدرن است، با جلو پنجره مشبک شش‌ضلعی با طراحی یک عنصر کلیدی هندسی و عضلات برآمده در امتداد پهلوهای خودرو می‌توان مهر تایید را بر طراحی شکیل جنسیس زد. نئون سفید در چراغ‌های HID جلو و مه‌شکن‌های 6 LED خطی نه تنها به ظاهر پویای این خودرو کمک می‌کند حتی با برش‌های متفکرانه چراغ عقب به‌علاوه نوارهای کروم روی بدنه تأکید بر یک ظاهر ورزشی می‌کند. همانگونه که مشاهده می‌کنید ظاهر نسل دوم جنسیس هیچ شباهتی به غیر از سایز با نسل قبلی ندارد. تغییرات این خودرو از لحاظ اندازه طولی، عرضی و حتی ارتفاع کمتر از 10 میلیمتر است اما فاصله دو محور مدل 2015 بیش از 70 میلیمتر است.

در جلو و عقب به دلیل طول 4990 میلیمتری یک جفت سنسور 4 تایی بروی سپرهای جلو و عقب نصب شده تا بتوانند در کنترل خودرو به راننده یاری رسانند و حتی در زمان حرکت بلافاصله با نزدیک شدن خودروها به بدنه (کمتر از 2 متر) توسط سنسورهای روی سپر به راننده اعلام خطر می‌کند تا در صورت نیاز واکنش نشان دهد. وجود دوربین دو‌حالته فعال دنده عقب که بالای پلاک جاساز شده عملکردی مثبت داشته به‌گونه‌ای که راننده توسط LCD روی داشبور می‌تواند حالت دید دوربین را از نرمال به دید بالا (دوربین در حالت Top View به شما این امکان را می‌دهد که به‌صورت عمودی کامل سپر را برای تنظیم فاصله دقیق با مانع رصد کنید) تغییر دهد. یکی از سیستم‌های هوشمند هیوندای جنسیس 2015 سدان زمانی‌که درها قفل است با نزدیک شدن به خودرو به‌طور اتوماتیک آیینه‌های جانبی باز می‌شوند و چراغ‌های LED زیر دستگیره‌ها برای سهولت دید در تاریکی روشن می‌شوند البته می‌توان با فشردن دکمه روی دسته در راننده حالت اتوماتیک آیینه‌ها را غیرفعال کرد. یکی دیگر از سیستم‌های هوشمندی که هیوندای در نسل جدید محصولاتش استفاده کرده، در صندوق هوشمند است یعنی شخصی حامل ریموت کنترل اگر برای چند ثانیه پشت در صندوق بار بایستد در صندوق اتوماتیک باز می‌شود، زمان عملکرد آن در جنسیس 2015 سدان 3 ثانیه است و کاربرد این سیستم برای مواقعی است که شما چندین کیسه خرید در دست دارید یا حامل چمدانی بزرگ هستید و بیرون آوردن ریموت کنترل از جیبتان مشکل است.

درخشش الماس

طراحی سخاوتمند و کیفیت مناسب قطعات با تودوزی شکیل درون کابین با تغییر در چیدمان به سرنشینان احساس آرامش می‌دهد و دسترسی آسان به تمام کلیدها یکی از خصوصیات مثبت ارگونومیک جدید جنسیس 2015 است. رعایت اصول ایمنی، راحتی و امکانات رفاهی مناسب توسط هیوندای در حجم چشمگیر 3.4 متر مکعب این خودرو برگ برنده‌ای در مقابل رقبای آن است. مانیتور 7 اینچی لمسی و رنگی آن این اجازه را به راننده می‌دهد تا دوربین عقب، سیستم صوتی و نقشه سفری را با آن کنترل کند، البته خودروی مورد آزمایش نمونه نیمه فول بود و جای موس، گرمکن فرمان و دکمه‌های کنترل کننده منو در وسط کنسول خالی بود البته در جنسیس فول از یک مانیتور 9.2 اینچی استفاده می‌شود. صندلی‌های خوش‌فرم آن طرحی نوین از تفکرات یک طراح است زیرا با تغییر دادن برش‌های آن و تنظیم‌کننده 8 حالته می‌تواند سرنشینان جلو را به آرامش دعوت کند. صندلی راننده با داشتن بالشتک قابل تنظیم (دکمه برقی کنار صندلی) زیر زانوها در رانندگی طولانی مدت کاربردی است.

روی داشبورد دکمه‌های سیستم تهویه جداگانه، گرمکن آیینه‌های جانبی و شیشه‌های جلو و عقب به علاوه سیستم صوتی جا داده شده‌اند. کنسول جنسیس 2015 حاوی دکمه‌های گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف جلو با سه درجه قابل تنظیم قرار دارد؛ در کنار آنها دکمه فعال‌سازی سنسورهای پارک و همچنین دوربین چهارجهته تعبیه شده‌اند تا راننده چهار طرف اصلی خودرو (جلو، عقب و طرفین توسط دوربین‌های زیر آیینه، دماغه جلو و قسمت پشت خودرو) را بازبینی کند. کمی بالاتر از آنها دکمه Auto Hold و Drive Mode برای تغییر حالت رانندگی از نرمال به اسپرت یا ECO (مصرف بهینه) تعبیه شده بودند.برای پایین یا بالا بردن پرده شیشه عقب، فعال کردن سیستم هشدار‌دهنده بین خطوط سطح جاده (Keep Lane)، دکمه فعال‌سازی سنسورهای هشدار‌دهنده فاصله، باز کردن در باک یا در صندوق به سمت چپ فرمان روی داشبورد توجه کرد و حتی دسته ترمز دستی الکترونیکی پایین آن قرار دارد.راننده می‌تواند فرمان خودرو را توسط دکمه چهار‌جهته در بهترین حالت تنظیم کند و دسترسی آسان‌تر با کنترل‌کننده‌های سیستم بلوتوث تلفن همراه، کروز کنترل و سیستم صوتی روی فرمان را تجربه کند.

در وسط صفحه کیلومتر نمایشگری قرار دارد تا راننده توسط دکمه‌های روی فرمان ترمزهای کمکی، میزان سوخت به ازای کیلومتر باقیمانده، وضعیت باد تایرها، میزان دما، فعال/غیرفعال کردن سیستم HUD، تغییر میزان روشنایی صفحه کیلومتر، کیلومتر دیجیتالی و دیگر امکانات اصلی را نظاره کند. نباید از HUD جنسیس یا همان نمایشگر کیلومتر روی شیشه جلو گذشت زیرا به غیر از نمایش کیلومتر دیجیتالی با فعال شدن Keep Lane با نمایش دو خط فرضی سفید از خطوط کنار جاده با تغییر وضعیت خط مورد نظر به راننده هشدار می‌دهد.جنسیس 2015 سدان ظرفیت حمل 4 نفر سرنشین را به راحتی دارد و اگر 5 نفر بودید نگران نباشید چون نفر پنجم هم می‌تواند ‌روی برآمدگی میان صندلی عقب هم بنشیند اما کمی اذیت می‌شود. اگر کنسول میان صندلی را پایین آورید دکمه گرمکن صندلی‌های ردیف عقب و همچنین کنترل‌کننده پرده عقب قرار گرفته است در صورتی که روی نمونه فول آپشن آن یک موس برای دسترسی به مانیتور جلو جایگزین می‌شود. سرنشین عقب خودروی مورد آزمایش (نیمه فول) می‌تواند با وجود دو دکمه روی پشتی صندلی جلو (صندلی کمک راننده)، قسمت نشیمنگاه و پشتی صندلی را برای ایجاد فضای بهتر جلو و عقب ببرد.اگر بخواهیم فضای داخلی خودرو را از نظر ارتفاع با نسل اول آن مقایسه کنیم باید در ردیف جلو آن‌را بین یک بازه 43 میلیمتری اعلام کرد زیرا فضای سر ردیف جلو در نسل قبل 1026 میلیمتر بوده اما در نسل دوم (مدل 2015) با بسته بودن پرده سانروف 1000 میلیمتر و با باز بودن آن 1043 میلیمتر است. فضای پا در ردیف جلو جنسیس نسل قبل 1125 میلیمتر و در ردیف عقب 980 میلیمتر بود اما در مدل 2015 ردیف جلو آن 35 میلیمتر بیشتر شده در صورتی‌که ردیف عقب آن 91 میلیمتر به نسبت قبل کاهش پیدا کرده است.

برتری تکنولوژی

جنسیس مدل 2015 با توجه به موتور جلو و محور عقب بودن در تنوع بالای موتور حق انتخاب را برای مشتریان به ارمغان آورده است. موتورهای 3، 3.2، 3.8 و 5 لیتری در این سبد قرار گرفته‌اند و خودروی مورد آزمایش مجهز به موتور 6 سیلندر 3.8 لیتری است. پیشرانه 3788 سی‌سی آن با توجه به 24 سوپاپ ورودی و خروجی (DOHC) با حداکثر قدرت موتور 311 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه به دلیل اهمیت مصرف بهینه یک پله از نسل قبل پایین‌تر رفته زیرا 22 اسب بخار کاهش قدرت به چشم می‌خورد. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دنده دستی حداکثر گشتاور 397 نیوتن متر در دور 5000 دور در دقیقه را برای جنسیس 2015 رقم می‌زند. شاید برای اکثر شما سوالی در خصوص شتاب جنسیس پیش آید که با توجه به ظاهر اسپرت آن آیا شتابش می‌تواند راضی‌کننده باشد یا خیر؟! معمولا عدد 6 ثانیه برای شتاب صفر تا 100 یک خودروی لوکس با وزن 1876 مناسب است و نمی‌توان توقع بیشتر از یک موتور 3.8 لیتری داشت و توجه داشته باشید، شتاب نسل قبل آن 6.7 ثانیه و خودروی رقیب آن یعنی کیا کدنزا با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری و حداکثر قدرت 290 اسب بخار (در دور موتور 6400)، حداکثر گشتاور 338 نیوتن متر (در دور موتور 5200) و سنگینی 1664 کیلوگرم شتاب صفر تا صد 7.2 ثانیه را به نام خود کند.

طعم شیرین لوکس سواری

زمان روشن کردن خودرو یک موزیک آرامش‌بخش در حد چند ثانیه و نمایان شدن لوگو جنسیس در وسط صفحه کیلومتر و همزمان نمایان شدن نام لاتین جنسیس در HUD و مانیتور وسط داشبورد رسم خوشامدگویی را اجرا کردند. در همان ابتدا با اینکه دنده در حالت P بود چندین بار پدال گاز را فشردیم اما برعکس بعضی از خودروها که میزان دورموتور محدود است (تا 4000 دور در دقیقه) اما در حالت ایستاده می‌توان دور موتور جنسیس را به خط قرمز رساند. همانگونه که گفتیم جنسیس کوپه در کلاس خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و توقع یک سواری نرم از آن چیز زیادی نیست و در طول آزمایش رانندگی با توجه به سیستم تعلیق مستقل چند‌میله‌ای با کارایی بالا و کمک‌های گازی این مهم نتیجه مثبتی در پی داشت. سیستم تعلیق Multi Link یا همان چند‌میله‌ای به نظر بهترین نوع در جدول سیستم تعلیق‌ها به‌شمار می‌رود زیرا بهترین حالت را برای فرمان‌پذیری، راحتی سرنشینان و انعطاف‌پذیری مناسب بدنه به ارمغان می‌آورد. اگر بخواهیم به یک موضوع اساسی در جنسیس 2015 اشاره کنیم، حذف سیستم تنظیم ارتفاع است و البته در نسل قبل اگر از مزیت آن بگذریم باید اشاره‌ای به خرابی‌های آن کرد که بسیاری از مالکان با این سیستم و هزینه‌های آن میانه خوبی نداشتند.

توسط دکمه تغییر حالت رانندگی (Drive Mode) حالت‌های رانندگی را از نرمال تغییر دادیم جالب بود که در هرکدام از حالت‌ها رنگ صفحه کیلومتر تغییر می‌کرد به‌طور مثال، در حالت نرمال رنگ آبی روشن، زمان فعال شدن حالت اسپرت رنگ قرمز و حالت مصرف بهینه رنگ سبز روشن به صفحه کیلومتر جلوه‌ای زیبا می‌بخشید. در حالت اسپرت دور موتورها بالاتر عوض می‌شدند و آماده هرگونه واکنش جهت تعویض دنده معکوس یا حتی شتابگیری ناگهانی بود یعنی اگر در حالت نرمال با سرعت 80 کیلومتر در دنده 4 بخواهید سرعت را ناگهانی افزایش دهید و پدال گاز را تا انتها بفشارید، کمی وقفه و بعد یک دنده معکوس می‌خورد اما در حالت اسپرت این مهم با 2 دنده معکوس و سرعتی بالاتر حتی تعویض دنده‌ها در آخرین حد خود صورت می‌گیرد. در زمان فعال بودن حالت مصرف بهینه دنده‌ها در کمترین دور موتور تعویض می‌شود و پاشش سوخت در سیلندرها کمتر صورت می‌گیرد؛ یعنی در اصل از حداقل توان موتور استفاده می‌کند اما در مقابل آن حالت اسپرت حداکثر توان را به محور عقب تقدیم می‌کند. عملکرد کروز کنترل نمونه پایه جنسیس 2015 کاملا شبیه نسل اولش است. خودروی مورد آزمایش مجهز به سیستم اسمارت کروز کنترل (SCC) بود و کاربرد مؤثری در کنترل خودرو دارد. دلیل تجهیز کردن جنسیس 2015 به SCC جهت افزایش ایمنی است پس قبل از فعال‌سازی و تنظیم SCC ابتدا باید سیستم AEB (ترمز اضطراری اتوماتیک) را فعال کرد تا بتوان به راحتی بیننده نمایش آن بود.

به طور آزمایشی این سیستم را فعال کردیم و کروز کنترل خودرو را با توجه به سرعت خودروی جلویی روی 70 کیلومتر در ساعت قفل کردیم؛ با کم کردن سرعت خودروی جلویی بلافاصله جنسیس سرعت خود را کاهش می‌داد و با سرعت گرفتن خودرو جلو شاهد افزایش سرعت با حفظ فاصله تعیین شده بود یعنی در ترافیک‌ها می‌توان اسمارت کروز را بدون هیچ نگرانی فعال کرد. این سیستم توسط سنسورها و دوربین جلو می‌تواند دستورها را بر اساس داده‌ها آنالیز کرده و تغییرات موجود را اعمال کند. در پیچ‌ها به خوبی دستور می‌گرفت و فرمان می‌‌داد اما با توجه به استرس موجود این ریسک را کاهش دادیم و خودمان فرمان را در دست گرفتیم؛ می‌توان نتیجه گرفت با فعال‌کردن این سیستم به‌راحتی تکیه داد و شاهد مناظر اطراف بود البته اگر از هیجان سرتان را بچرخانید.

ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) زمانی عمل می‌کند که خودرو توسط سنسورها احساس خطر کند و احتمال برخورد را تشخیص دهد و در صورت وجود خطر در HUD علامت اخطار نمایش داده می‌شود و اگر واکنشی از راننده حس نشد به‌طور اتوماتیک عمل ترمزگیری را انجام می‌دهد، توجه داشته باشید قبل از آن باید سیستم کنترل پایداری (ESC) فعال باشد. یکی دیگر از تجهیزات این خودرو می‌تواند به هشدار دهنده بین خطوط (Keep Lane) اشاره کرد. این سیستم در سرعت 68 کیلومتر به بالا فعال می‌شود و با فعال کردن آن توسط دکمه سمت چپ فرمان در جهت کنترل خودرو به راننده یاری می‌رساند و در نمایشگر وسط صفحه کیلومتر و همچنین HUD توسط بازبینی خطوط سطح جاده راننده را از خطر احتمالی حتی با نمایش خط مربوطه با رنگ زرد آگاه می‌کند البته شاید این سیستم با خطوط کشورمان به دلیل بی‌نظمی‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشد.

آزمایش شتاب با جنسیس توسط فعال کردن حالت رانندگی اسپرت و تغییر وضعیت گیربکس به حالت دستی تا بتوانیم توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض دنده را انجام دهیم، شروع شد.

آغاز کار با یک لانچ خوب، دنده یک را در دور موتور 6400 دور در دقیقه با سرعت 56 کیلومتر در ساعت تعویض کردیم؛ دنده2 در حدود 6350 دور در دقیقه با سرعت تقریبی 90 کیلومتر تعویض و توسط شیفترها دنده 3 را جا زدیم تا اینکه زمان صفر تا 100 کیلومتر 6.97 ثانیه به دست آمد و بعد از آن چندین بار تلاش کردیم اما کمتر از این عدد نصیبمان نشد. شاید برایتان جالب باشد حداکثر سرعت جنسیس 2015 در دنده 3 برابر 144 کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا 160 کیلومتر آن 14.4 ثانیه به علاوه زمان صفر تا 210 کیلومتر جنسیس سدان نسل دوم برابر 27 ثانیه است. این خودرو می‌تواند مسافت 1.4 مایل را در مدت زمان 14.4 ثانیه با سرعت 160 کیلومتر در ساعت طی کند.بالاخره زمانی نیاز به ترمزگیری است و خیالتان راحت باشد چون این خودرو مجهز به ترمز چهارچرخ دیسکی است که چرخ‌های جلو دیسکی خنک شونده است. اگر از سیستم‌های مدرن ترمز این خودرو اطلاعات کسب کنید مطمئنا با سرعت بیشتر پیش می‌روید؛ نسل دوم جنسیس سدان از توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم مدیریت ثبات خودرو (VSM) و سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) باید کمی استرس خود را در ترمزگیری‌های ناگهانی کاهش دهید زیرا این خودرو می‌تواند در مسافت 48متر سرعت خود را از 100 به صفر برساند البته روبه‌روی آن کیا کادنزا قرار می‌گیرد زیرا مسافت توقف آن از سرعت 100 به صفر 40 متر است؛ می‌توان به تفاوت وزن 212 کیلوگرمی جنسیس با کدنزا اشاره کرد چون سنگین‌تر است.

خرید منطقی؟!

آرزوی خیلی از جوانان سواری با سوپر اسپرت‌هایی همچون لامبورگینی یا فراری و دیگر محصولات است اما بعضی دیگر از سواری با خودروهای لوکس یا به اصطلاح خودشان پیرمردی لذت می‌برند؛ جنسیس سدان 2015 هم جزو این کلاس خودروهاست اما با شکل و قلبی جوان که تجربه آن می‌تواند مهر اطمینان را بر دل سرنشین بزند. خودروی فوق با قیمت تقریبی 170 میلیون تومان در بازار منطقه آزاد خرید و فروش می‌شود و نمونه فول آپشن آن‌هم قیمتی در حدود 180 میلیون تومان دارد البته فراموش نکنید قیمتش 38 هزار دلار در بازار خارج از کشور است. با توجه به امکانات و ظاهر شکیل جنسیس می‌توان نگاه‌ها را از کدنزا دور کرد. مصرف سوخت جنسیس 2015 در مقایسه با نسل قبلش به ازای هر 100کیلومتر در شهر 15.7 لیتر است و فرقی نکرده اما در جاده تفاوت 0.8 لیتری مشاهده می‌شود یعنی نمونه 2015 به ازای هر 100کیلومتر در جاده 9.7 لیتر مصرف می‌کند و بهتر از قبل شده است. در پایان لازم است از مالک این خودروی لوکس کره‌ای آقای حکیم براجعه جهت همکاری با تیم آزمایش فنی خودرو امروز تشکر ویژه می‌کنیم.

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران

 مروری بر هیوندا جنسیس سدان 2015 در ایران



نظرات