1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017 آشنا شوید

با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017 آشنا شوید

12 بهمن 1395
  • 3

هوندا در گذشته نسخهٔ هاچ‌بک مدل سیویک خود را در بازار ایالات‌متحده هم عرضه می‌کرد اما در اوایل دههٔ 2000 تولید این نسخهٔ محبوب برای بازار آمریکا متوقف شد و هوندا همواره نسبت به احیای آن در ایالات‌متحده بی‌علاقه بود. بدین ترتیب عرضهٔ سیویک هاچ‌بک صرفاً به بازار اروپا محدود شد و جای خالی این مدل به شکل شکافی بزرگ در سبد محصولات هوندا در ایالات‌متحده حس می‌شد؛ اما هوندا به‌تازگی پس از بیش از یک دهه تصمیم گرفته این بخش ازدست‌رفته را دوباره احیا نماید. به همین دلیل چندی پیش این شرکت نسخهٔ هاچ‌بک سیویک را مخصوص بازار ایالات‌متحده معرفی کرد که کاملاً با نسخهٔ اروپایی متفاوت است. البته فرم قسمت عقبی این خودرو و طراحی این بخش بیشتر شبیه خودروهای لیفت‌بک است تا هاچ‌بک بنابراین ما هم این سیویک جدید را لیفت‌بک می‌نامیم.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

سرانجام سیویک پنج‌در

سیویک لیفت‌بک برای بازار آمریکای شمالی بر روی همان پلت‌فرم نسخه‌های سدان و کوپه ساخته شده است اما طول آن از هردوی آن‌ها 114 میلی‌متر کوتاه‌تر است. سیویک لیفت‌بک به لطف چرخ‌هایی که به گوشه‌های آن نزدیک‌تر است، استایل اسپرت‌تری نسبت به دیگر رقبای خود دارد. این خودرو از ستون C به بعد طراحی متفاوتی با برادر سدان خود دارد درحالی‌که در قسمت جلو هم با جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، کمی با نسخهٔ سدان متفاوت است.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

هرچند سیویک لیفت‌بک از بیرون خودروی جمع‌وجوری به نظر می‌رسد اما در تیپ پایه 1277 کیلوگرم وزن دارد که در تیپ اسپرت تورینگ به 1362 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین این خودرو به خاطر وزن اضافهٔ درِ عقبی، حدود 45 کیلوگرم سنگین‌تر از نسخهٔ سدان است. بااین‌حال پس از باز کردن درِ صندوق بار به‌سرعت این اضافه‌وزن را فراموش خواهید کرد چراکه سیویک لیفت‌بک یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها را در کلاس خود دارد. به‌گونه‌ای که با صندوق باری به حجم 728 لیتر، کاملاً بالاتر از مزدا 3 با 572 لیتر، شورلت کروز با 643 لیتر و فورد فوکوس با 660 لیتر قرار می‌گیرد. البته در صورت خواباندن صندلی‌های عقب سیویک لیفت‌بک، حجم صندوق بار آن به 1308 لیتر افزایش پیدا می‌کند که در پس مزدا 3 با 1334 لیتر و شورلت کروز با 1337 لیتر قرار می‌گیرد.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

برای وقتی‌که صندلی‌های عقب باز هستند، هوندا برای اولین بار در این کلاس، یک پوشش برای صندوق بار طراحی کرده است که به‌صورت رول جمع می‌شود. این امر موجب صرفه‌جویی در فضا می‌گردد چراکه تنها مواقعی که بدان نیاز است می‌توان این پوشش را باز کرد. همچنین این امکان هم وجود دارد که آن‌را در سمت راست یا چپ نصب کرد و زمانی که صندلی‌ها تا می‌شوند نیز نیازی به برداشتن آن نیست.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

زمان توربو

برخلاف نسخه‌های کوپه و سدان سیویک که با پیشرانه‌های 2 لیتری تنفس طبیعی یا 1.5 لیتری توربوشارژ ارائه می‌شوند، تمامی تیپ‌های سیویک لیفت‌بک تنها با همان موتور 1.5 لیتری توربو عرضه می‌گردند. مهم‌تر این‌که امکان سفارش یک گیربکس دستی هم برای این موتور چهار سیلندر وجود دارد. خروجی این پیشرانه بسته به تیپ‌ها کمی متفاوت است به‌گونه‌ای که در مدل مجهز به گیربکس CVT قدرتی برابر با 174 اسب بخار و 220 نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که در نسخهٔ شش سرعتهٔ دستی گشتاور به 226 نیوتن متر افزایش پیدا می‌کند.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

همچنین در نسخه‌های اسپرت شاهد افزایش قدرت جزئی هستیم به‌طوری‌که این مدل‌ها 180 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارند. نمونه‌های اولی که به‌تازگی از آن‌سوی اقیانوس اطلس به خاک ایالات‌متحده رسیده‌اند، تنها از نوع پایهٔ LX هستند که ما نیز به مدت دو روز آن‌ها را آزمایش کردیم. کلاچ این ماشین سبک بوده و تمام 226 نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور نیز در محدودهٔ وسیعی از 1800 تا 5500 rpm ارائه می‌شود که موجب افزایش لذت رانندگی می‌گردد. همچنین تأخیر توربو هم مدت زیادی طول نمی‌کشد.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

ما بیش از 300 کیلومتر به‌طور مساوی با هر دو نسخهٔ CVT و دستی سیویک لیفت‌بک رانندگی کردیم و در این آزمایش نسخهٔ CVT توانست در سیکل ترکیبی به مصرف سوخت قابل‌توجه 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کند که این رقم در نسخهٔ دستی به 6.2 لیتر افزایش پیدا کرد. بااین‌حال این اعداد هر دو به مصرف سوخت خودرو در بزرگراه نزدیک هستند درحالی‌که ما با ترکیبی از رانندگی در شهر و بزرگراه و همچنین اکثراً رانندگی آرام به این مصرف دست پیدا کردیم.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

اسپرت و نرم

در هنگام رانندگی در جاده‌های پیچ‌درپیچ اُنتاریو، شاسی محکم سیویک لیفت‌بک به‌خوبی پاسخ داد درحالی‌که رفتار آن بیشتر شبیه به نسخهٔ کوپه بود تا سدان. همچنین سیستم گشتاور مبتنی بر ترمز که ویژگی برجسته‌ای در سیویک محسوب می‌شود، کاملاً در جلوگیری از کم‌فرمانی موفق است و با کنترل قسمت جلو، به کشیده شدن ماشین به سمت داخل پیچ کمک می‌کند. بااین‌حال فرمان هنوز هم کمی بی‌حس است اما به لطف سیستم نسبت متغیر که در سرعت‌های بالا فرمان را سفت می‌کند، عملکردش بهتر می‌شود.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

هرچند هنگامی‌که سیویک لیفت‌بک را تحت‌فشار قرار می‌دهیم کمی بازیگوش می‌شود اما همان سواری و راحتی عالی نسخهٔ سدان را ارائه می‌کند. تعلیق آن مانند نسخهٔ سدان ناهمواری‌ها را جذب می‌کند و کابین آن‌هم مانند سدان فوق‌العاده ساکت و آرام است و تنها سروصدای کمی از جاده به داخل راه پیدا می‌کند. سیویک لیفت‌بک در کوتاه‌مدت کمی شبیه به نسخه‌های سدان و کوپه احساس می‌شود اما به‌اندازهٔ کافی اسپرت هست که از آن لذت ببرید درحالی‌که راحتی موردنیاز در این کلاس را هم ارائه می‌کند.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

بدنه‌ای متفاوت، کابینی آشنا

قسمت جلویی کابین سیویک لیفت‌بک بسیار شبیه به نمونهٔ سدان به نظر می‌رسد. در مدل پایهٔ LX، این خودرو در هر نقطه مانند دیگر اعضای خانوادهٔ سیویک، مدرن به نظر می‌رسد هرچند که می‌شد در رو دری‌ها و داشبورد بجای پلاستیک خشک از متریال نرم‌تری استفاده کرد. همچنین صندلی‌های پارچه‌ای آن‌هم عالی احساس نشده و کاملاً راحت نیستند؛ اما کنسول وسط به‌خوبی طراحی شده و همه‌چیز در دسترس راننده قرار دارد. یک صفحه‌نمایش 7 اینچی نیز به همراه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی سازگار با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل در تیپ EX و بالاتر ارائه می‌گردد.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

نتیجه

با شروع قیمتی از 19,700 دلار، سیویک لیفت‌بک در سطح بالای خانوادهٔ سیویک قرار می‌گیرد. برای مقایسه، قیمت نسخهٔ سدان این خودرو در تیپ پایهٔ LX از 18,740 دلار آغاز می‌گردد اما پیشرانهٔ توربوشارژ و کاربردی بودن بیشتر نسخهٔ لیفت‌بک ممکن است ارزش این اضافه قیمت را داشته باشد. این خودرو همچنین یک نوستالژی را هم به همراه دارد چراکه یادآور خاطرات هوندا سیویک هاچ‌بک در قسمت‌های اولیهٔ سری فیلم‌های سریع و خشن است. در کل هوندا سیویک لیفت‌بک در حال حاضر کاملاً به بلوغ رسیده است. این همان سیویک هاچ‌بک نیست که بزرگ شده بلکه هنوز هم سرگرم‌کننده بوده و از همه لحاظ رشد داشته است.

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

نقاط منفی: کابین ارزان‌قیمت و صندلی‌های نه‌چندان راحت

نقاط مثبت: این‌یک لیفت‌بک است! گیربکس دستی و صندوق بار بزرگ

مشخصات فنی

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

دیدار با هوندا سیویک لیفت‌بک 2017

منبع:پدال



نظرات

  • مدیر ایران خودرو مدیر ایران خودرو (12 بهمن 1395 ساعت 22:35)

    باش تا زیر پات علف سبز بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ایرانی ایرانی (12 بهمن 1395 ساعت 18:02)

    با دلار 4000 تومن هم 80 میلیون نمیشه !!!!!!!! ******************!!!!!!!! همین بیاد میشه حداقل 150 میلیون !!!!!!!!!

  • کریم کریم (12 بهمن 1395 ساعت 08:47)

    قابل توجه مدیران ایران خودرو و سایپا
    ما مردم ایران خودروهای مشابه این را می خواهیم. لطفا اگر نمی توانید بروید کنار و جای خود را به مدیرانی بدهید که بتوانند.