1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ هیجان یا آرامش

مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ هیجان یا آرامش

17 مهر 1396
  • 2

ایرانی‌ها عاشق اتومبیل‌های آمریکایی و شیفته محصولات صنعت خودروی آلمان هستند اما نه تا زمانی که پای خودروهای ژاپنی به قضیه باز شده باشد. تویوتا، هوندا، نیسان، مزدا و میتسوبیشی را می‌توان پنج ضلعی معتبری دانست که در ایران با اقبال بالایی در دوران‌های مختلف روبرو بوده و از قضا در اغلب بازارهای معتبر نیز بیشترین میزان فروش را در هر یک از رده‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ نبرد هیجان و آرامش

این میان در رده سدان‌های متوسط شهری ژاپنی، دو خودرو موقعیت خاصی دارند. یکی تویوتا کمری است که در سطحی وسیع محبوبیت دارد و دیگری آکورد ساخته پرفروش هوندا است که در ایران باب طبع مشکل‌پسندان است. خوشبختانه اخیرا نسل جدید دو سدان برجسته شرکت‌های هوندا و تویوتا پس از رونمایی در آمریکای شمالی، به بازار آمده و آکورد 2018 با فرمتی لوکس‌تر در کنار کمری 2018 که ظاهری به شدت اسپورت دارد، روبروی هم صف بسته‌اند تا اگر مشکلی پیش نیاید هر یک از این خودروها با قیمتی کمتر از 250 میلیون تومان به بازار ایران نیز وارد شوند.

مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ نبرد هیجان و آرامش

اما مقایسه این دو خودرو نشان می‌دهد آکورد و کمری همچنان در حد استانداردهای همیشگی خود بوده و در نسل جدید با رشدی مناسب در بخش فنی روانه بازار شده‌اند با این حال برخی کارشناسان از تعلل تویوتا در توسعه یک محصول نوین انتقاد کرده و نسل جدید خودروی کمری را بیشتر محصولی در راستای نسل قبل می‌دانند. کمری که پرفروش‌ترین خودروی جهان نیز هست، از منظر خریداران همواره محصولی درعالی‌رتبه و مناسب دوران بوده اما سوالی که این وسط پیش می‌آید این است که، آیا روند توسعه صنعت خودرو در برندهای برزگی همچون تویوتا متوقف شده است؟

مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ نبرد هیجان و آرامش

آیا هوندا و تویوتا به منتهای سطح کیفیت ساخت یک خودروی اقتصادی و شهری رسیده‌اند؟ پاسخ به این سوال نیازمند انتظار برای ورود مدل‌های جدیدی از دیگر برندها من جمله هیوندای، کیا، شورولت، فورد و مزدا است. بپردازیم به بررسی مورد به مورد دو خودروی این آزمایش.

در اولین گام، بهتر است برای مقایسه دو خودرو وضعیت بازارشان در آمریکای شمالی را بسنجیم. تویوتا در 5 سال اخیر بالغ بر 2.1 میلیون دستگاه در این منطقه از جهان فروش داشته در حالی که هوندا در همین مدت حدود 1.750 میلیون دستگاه فروش را در مورد مدل آکورد گزارش کرده است. این موضوع حکایت از محبوبیت بالاتر کمری دارد.

با عنایت به مورد اول هوندا تلاش کرده خودرویی به مراتب بهتر از نسل قبل بسازد ازینرو آکورد در نسل جدید خود با اینکه 1سانتی‌متر کوچک‌تر شده اما طراحان تلاش کرده‌اند با زدن از دماغه پهن و کشیده جلو در نسل قبل، بر گنجایش اتاق افزوده و از قضا تلاشش در این بخش موفقیت آمیز نیز بوده است به‌طوری‌که هم‌اینک فاصله بین دو محور این خودرو بیش از کمری است و با 83/2 متر، در کلاس خود بهترین است. کمری اما با طولی بیشتر، فاصله بین دو محوری کوچک‌تر از آکورد به میزان 1 سانتی متر دارد. در کل نسل جدید اکورد با توجه به فرم ظاهری از اتاق و صندوقی بزرگتر از کمری سود می‌برد.

مصاف تویوتا کمری و هوندا آکورد؛ نبرد هیجان و آرامش

به لطف مهندسی دقیق برندهای ژاپنی، فضای پای هر دو خودرو برای سرنشینان جلو و عقب مناسب است به طوری که در جلو حدود 1.02 متر و برای بخش عقب حدود 90 سانتی متر است. در عین حال گنجایش صندوق بار هوندا نیز با 570 لیتر، حدود 50 لیتر بزرگ‌تر از کمری است که این مورد یک مزیت بزرگ برای سدان‌های بزرگ خانوادگی به حساب می‌آید.

هوندا در نسل تازه و دهم آکورد روی طراحی تاکید بسیاری کرده و هم در فرم بدنه، طراحی چراغ‌ها و دماغه جلو و خم سقف و نیز چیدمان و ساخت اتاق، تلاش کرده به سمت ساخت خودرویی لوکس و جذاب حرکت کند. در عین حال کمری جدید آشکارا راه همیشگی خود را برگیزده و تغییر چندانی در اصول طراحی و فنی مدل تازه کمری نداده است. در عین حال کمری 2018 آشکارا اسپورت‌تر از همیشه ساخته و پرداخته شده است.

هردو خودرو با اینکه در رده محصولات لوکس قرار ندارند اما به سیستم‌های مدرن و گران‌قیمتی نظیر هدآپ‌دیسپلی، صندلی‌های گرمکن‌دار و سردکن‌دار با تنظیمات چند جهته برقی، ترمزدستی برقی، سیستم پارک خودکار، سانروف، سیستم تهویه مطبوع خودکار، تزئینات چوبی و نیز چراغ‌های ال‌ای‌دی عقب و جلو به مشتریان عرضه می‌شوند.

مهمترین خبری که در مورد کمری 2018 خوشایند است و کام هواداران تویوتا را شیرین می‌کند، تلاش بسیار این برند برای افزایش سطح هندلینگ و رانندگی مهیج کمری 2018 است که با دیگر رقبای این کلاس قابل مقایسه نبوده و به نوعی برگ برنده کمری 2018 نیز محسوب می‌شود. آکورد که اغلب در این زمینه حرف چندانی برای گفتن ندارد تلاش کرده تا در نسل جدید بر روی اصول همیشگی خود یعنی رانندگی اقتصادی، پایدار و نرم تاکید کند که به نظر نیز موفق بوده است.

هوندا برای گونه 1.5لیتری توربو از یک جعبه‌دنده سی‌وی‌تی خودکار سود برده در حالی که نمونه 2 لیتری توربو و 252 اسبی را به یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک مجهز نموده است. کمری اما چه در نمونه هیبرید، 2.5 لیتری یا 3.5 لیتری از یک جعبه دنده 8 سرعته خودکار استفاده کرده که ذاتا اسپورت و جوان پسند است.

مورد دیگری که درباره هردو مدل مسرت‌بخش است، استفاده از سیستم ایمنی فعال خود در تمامی رده‌ها حتی مدل پایه است که کمک کرده تا یک رده سطح ایمنی دو سدان پرچم‌دار هوندا و تویوتا ارتقا یابد. پکیج ایمنی فعال در تویوتا و هوندا به راننده و سرنشینان کمک می کند تا در تصادف‌های شدید کمتر ضربه دیده و از جراحات‌های شدید در امان بمانند. در عین حال خبر خوب این است که نسل قبلی هر دو خودرو با عالی‌ترین نمره یعنی (+ Top Safety Pick) آزمایش‌های موسسه ایمنی حمل و نقل در بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) را پشت سر گذاشته است.

در بخش قوای فنی، موتور تویوتا در ادامه ارتقا نسل قبلی به روزرسانی شده ولی در مجموع چندان متفاوت از گذشته نیستند. موتور 2.5 لیتری این خودرو 203 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و نسبت به قبل مصرف کمتری دارد. این در حالی است که هوندا با استفاده از یک نمونه 4 سیلندر 1.5 لیتری و توربو هم مصرف کمتر و وزن پایین‌تری داشته و هم قدرتی معادل 192 اسب بخار را عاید راننده می کند.

در نهایت اینکه با وجود همه تفاوت‌هایی که دو خودرو به یکدیگر دارند اما آکورد به شدت مایل است خود را محصولی لوکس نشان دهد در حالی که تویوتا در کمری به دنبال عرضه یک محصول معیار و استاندارد است که مخاطبان مختلفی را از طیف‌های گوناگون به خود جذب کند.

منبع فرادید


نظرات

  • Reza Reza (17 مهر 1396 ساعت 15:57)

    منظورش hrv بود

  • محسن عارفی محسن عارفی (17 مهر 1396 ساعت 15:01)

    واقعا جای محصولات هوندا وبه ویژه آکورد و سیویک و سی اچ آر تو بازار کشورمون خالیه. تویوتا نیز متاسفانه تو این ایام وضعیت با ثباتی نداره. مقایسه جالبی بود ولی چند تا نکته را از دید شخصی عارضم فونت متن چندان خوانا نیست جدول مقایسه ای مشخصات فنی دو خودرو جاش خالی و کاش از تصاویر لینک ذیل استفاده می کردین
    http://www.motortrend.com/cars/honda/accord/2018/2018-honda-accord-15t-vs-2018-toyota-camry-25-comparison-review/