1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. آزمایش گریت وال M4 در روسیه

آزمایش گریت وال M4 در روسیه

9 اسفند 1393
  • 7

کوچولوی قرمز میاد جلو و میاستد. همه خانم ها بر میگردن و با هیجان نگاش میکنن. بله این اولین واکنش خانم ها به این ماشین هست. در نگاه اول چیزی که به نظر میرسه، کلاس و زیبایی این خودرو هست که با توجه به سایزش به نظر میرسه بیشتر بدرد خانم ها بخوره. بله گریت وال ام 4 مناسب برای خانم ها هست و من میخوام این ماشین را مورد بررسی قرار بدم.

چیزی که در ابتدا توجه منو به خودش جلب کرد غیبت نام HOVER تو این ماشین هست. چون گریت وال معمولا برای شاسی بلندهای خودش از این اسم استفاده میکنه. ظاهرا گریت وال تصمیم گرفته تمرکز خودش رو برای نامگذاری خودروهاش، از روی این شهر آلمانی برداره.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

خودروهای جدید چینی که من به تازگی اونا رو دیده ام تایید میکنن که مهندسان چینی با شتاب نجومی پیشرفت کرده اند. گریت وال ام 4 یک گواه بر این ادعا هست و این موضوع رو تایید میکنه. این پیشرفت بخصوص در مورد ظاهر این ماشین درست به نظر میرسه. این کراس اور بسیار زیبا و متوازن ساخته شده. طراحی نمای بیرونی این خودرو از فولکس واگن تیگان، سوزوکی SX4 و اسکودا یِتی الهام گرفته شده اما این شباهت خوب و مثبت به نظر میاد.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

چراغ های پخ دار جلو، جلو پنجره ای باریک و مشکی در زیر کاپوت و یک پنجره مشبک خیلی بزرگ در جلو، این ماشین رو خشن، مبارزه طلب و چالش برانگیز کرده. با توجه به سایزی که برای این خودرو اعلام شده، ام 4 یک خودرو خیلی کوچک هست. اما اورهنگ (مترجم: مقدارفاصله دماغه ماشین تا جلوی چرخ جلو) کوتاه، از این ماشین یک شخصیت جسور ساخته است. این خودرو اجزای کاملا متفاوتی دارد. ریل باربند آلومینیومی ولی دستگیره های در کروم هستند. همچنین تزیین اطراف دریچه های کولر با کروم، ما رو یاد خاطره های خانواده رنجرور میندازه. اگر از روی تعصب قضاوت نکنیم و ماشینو بخاطر چینی بودنش سرزنش نکنیم میبینیم که درز بین قطعات بسیار کم و ظریف هست و اجزای فلزی نیز به خوبی با هم چفت شده اند و به خوبی ماشین های اروپایی قطعات روی هم سوار شده اند.

تنها شکایت من در طراحی ظاهر این ماشین اینه که در هنگام طراحی آرم ام 4 یک کپی برداری انجام شده و آدمو یاد لوگوی بایرنی ها میندازه. شایدم برداشت من اینجوریه.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

نمای داخلی گریت وال ام 4 با نمای خارجی آن همخوانی دارد. اما با نگاه دقیق میشه فهمید که قطعات داخلی از مواد ساده و ارزان ساخته شده و نمیشه گفت کیفیت خوبی دارند. قطعات داخلی خیلی خوب نصب شده اند و هیچ درز و شکاف بزرگی بین قطعات دیده نمیشه. دکمه ها، اهرم ها و ابزارها به خوبی تو دست قرار نمیگیرن. واقعیت اینه که این یک ماشین چینیه. وقتی که شما به داشبورد و نمای داخلی نگاه میکنید متوجه میشید که از پلاستیک ارزان قیمت و بی کیفیت ساخته شده اند همینطور قطعاتی که برای عایق بندی روی دیواره ها نصب شده اند. سیم کشی ها هم خیلی شلخته انجام شده. قطعات کرومی که در تزیینات داخلی به کار رفته جلوه ی بسیار خوبی داره و باعث میشه که بیننده فکر کنه که قطعات از کیفیت خیلی خوبی برخوردارند و گرون قیمت هستند. در ام 4 از شر یک مشکل اساسی ماشین های چینی راحت شده ایم و اون بوی بد و تند فنل هست. این بو اصلا تو ماشین احساس نمیشه اما حس شامه قوی من یکم حضور اونو احساس کرد که اونم تو همه ماشین های نو احساس میشه.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

از منظر رانندگی باید بگم این خودرو یه ماشینه زنانه هس اما فضای داخلیش اونطور که از بیرون کوچک به نظر میرسه واقعا کوچک نیست. ولی فضای داخلی برای جثه چینی ها ساخته شده. طول کوسن صندلی و برآمدگی پشتی صندلی برای قوس کمر، برای جثه های متوسط مردان چینی ساخته شده که اونا هم خیلی درشت نیستن. بنابراین زنان روسی به راحتی می توانند تو ام 4 بنشینند و میزان دیدشون به اطراف عالی خواهد بود. اما هنگام سوار و پیاده شدن باید ارتفاع آستانه در رو یادتون بمونه و اینکه مواظب باشید رکاب ماشین شلوار و کفشتون را کثیف نکند. تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت صورت میگیره همچنین فرمان ماشین در دو جهت بصورت عمودی قابل تنظیم است.

در صندلی های عقب به طور عادی دو نفر میتونن به راحتی بشینن ولی اگر نفر سوم هم بخواد اونجا بشینه ردیف عقب یکم شلوغ میشه. اگر راننده قد بلند باشه پای چپ او به شدت با مشکل کمبود فضا مواجه میشه. در مجموع فضای داخلی گریت وال ام 4 کافی و خوب هست.

حالا بریم سراغ صندوق عقب. ظرفیت صندوق عقب 337 لیتر هست که زیاد امیدوار کننده نیست. البته یه فضای اضافی زیر موکت کف هم وجود داره که میشه به عنوان فضای رزرو اونو در نظر گرفت. با خوابوندن صندلی های عقب این فضا به 1251 لیتر افزایش پیدا میکنه.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

و اما لوازم روی داشبورد. در قسمت وسط صفحه کیلومتر یک سرعت سنج دیجیتالی بزرگ قرار دارد و در زیر آن میزان مصرف سوخت و مسافت سنج به صورت کوچک نمایش داده میشود. در سمت چپ صفحه کیلومتر آیکون ابزارهای فعال قرار دارد و سمت راست آن با دورسنج موتور تزیین شده. در خودروهای دنده دستی معمولا دورسنج موتور در سمت چپ سرعت سنج قرار دارد. پس به این مورد بیشتر دقت کنید. دستگاه پخش چند رسانه ای با صفحه ی لمسی در مرکز کنسول قرار دارد که به عنوان مانیتور دوربین عقب نیز کاربرد دارد. یک کلید با نام NAVI روی آن دیده میشود که قابلیت نصب نقشه و مسیر یاب را به ذهن میرساند. به نظر میرسه که امکان ذخیره یک فرکانس خاص در قسمت فرکانس های دلخواه وجود ندارد و فرکانس های رادیویی چین در این لیست ذخیره شده اند. شما برای دسترسی به فرکانس های دلخواهتون باید به گزینه منو رجوع کنید که این موضوع تا حد زیادی ناخوشایند هست. پورت USB این امکان را به شما میدهد که از طریق فلش به موزیک هایتان گوش کنید اما هربار که سوییچ بسته میشود دستگاه از ابتدا لیست آهنگ ها را اجرا میکند. بر روی تنظیم کننده های دما و ورودی هوا یک LED کوچک قرار دارد که موقعیت دریچه را به شما نشان میدهد. البته من این موضوع را در روز دوم تست متوجه شدم.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

در اینکه طراحی داخلی این خودرو از جایی کپی برداری شده یا نه پاسخ قطعا خیر خواهد بود اما در مورد پیشرانه نمیشه همین جواب را تکرار کرد. گریت وال ام 4 به موتور تویوتا مجهز شده که تحت لیسانس شرکت تویوتا در چین تولید میشود. حجم موتور آن 5/1 لیتر است که قدرت حدود 104 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر بر دور در دقیقه را برای این خودروی 1181 کیلوگرمی رقم میزند. پیکر بندی این خودرو طوریست که بدون هیچ مشکلی، به سرعت و به راحتی میتواند سرعت خودش را از 30 کیلومتر به 80 کیلومتر در ساعت برساند. مزیت دیگر این موتور مصرف پایین آن است که با بنزین اکتان 92 حدود 2/7 لیتر در هر 100 کیلومتر میباشد. در ام 4 یک گیربگس 5 سرعته دستی تعبیه شده است. دنده ها به خوبی و نرمی تعویض میشوند اما در ترافیک چندبار دنده ها بد جا رفتند و صدا دادند. روز اول به خودم گفتم شاید چون به پدال ها عادت ندارم این اتفاق افتاد اما روز دوم تست هم نتونستم به پدال ها عادت کنم و با مشکل پایین بودن کلاچ درگیر بودم. یکم که کلاچ رو بالا میاوردم زود درگیر میشد و این موضوع منو را اذیت میکرد. دور زدن تو شهر با همچین مشکلی اصلا خوشایند نبود اما در کل رانندگی با اون طبیعی بود و اذیت کننده نبود.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

سرعت گرفتن با ام 4 امکان پذیر هست ولی ترسناک هم هست. صدای موتور، صدای گیربکس و صدای باد توی اتاق شنیده نمیشه. سرعت ماشین که بالا میره هر لحظه امکان از دست رفتن کنترل ماشین وجود دارد. وقتی که سرعت سنج عدد 115 رو نشان میداد رفتار ماشین با ثبات بود اما با شرایط ایده آل فاصله زیادی داشت. ام 4 به شیارها، ترک ها و برآمدگی های جاده خیلی حساس هست. اگر تو این شرایط فرمان ماشین تو دستهاتون باشه و درست نگرفته باشیدش چرخ های جلو شروع به پرسه زدن میکنن و چپ و راست میشن و شما باید زود ماشینو بگیرید و اون رو کنترل کنید. این کار اصلا آسون نیست چون ضربه ها و تکانهایی که از چرخ های به فرمان منتقل میشوند زیاد محسوس نیستند. اما برای من ناخوشایند ترین چیز، سیستم دستیار ترمز اضطراری بود. وقتی که راننده اتومبیل جلوی من یک دفعه پاشو رو ترمز گذاشت و سرعت ماشینشو از 80 کیلومتر به 30 کیلومتر در ساعت رساند من هم چاره ای جز این نداشتم که همین کارو تکرار بکنم. اما به محض اینکه پامو رو ترمز گذاشتم گریت وال کوچولو به سمت راست کشیده شد طوری که باید با دو دستم فرمان رو میگرفتم و تعویض دنده رو میگذاشتم برای بعد. نتیجه اینکه با این ماشین در سرعت های بالاتر از 50 کیلومتر به هیچ وجه مانور ندید و اگر میخواهید انجام بدهید، این کار باید با نرمی و مهارت خاصی صورت بگیره و یا اینکه تجربه رانندگی در شرایط اضطراری را با این خودرو داشته باشید.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

با یک رانندگی ملایم و نرم و مانور در فضاهای محدود، سفر در جاده با این خودرو بسیار راحت و آسوده خواهد بود. ارتفاع این ماشین از سطح زمین 185 میلیمتر است و اورهنگ کوتاهی دارد اما در حرکت به سمت عقب روی برف و یخ یکی از چرخ های جلو گیر افتاد و هرزگردی آن که یکی از چرخ های محور محرک محسوب میشد باعث شد که ماشین ام 4 ما گیر بیفته. اما وزن کم و تعادل مناسب باعث شد که از این تله نجات پیدا کنه. با وجودیکه شکل هندسی این ماشین مناسب شهر هست اما این خودرو از شکستن مرزهای شهری بودنش هیچ ترسی نداره.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

حقیقت اینه که با ظهور ام 4 در بازارهای اروپایی دیگه نمیشه در مورد کمپانی گریت وال از روی ظاهر قضاوت کرد.

سیستم تعلیق نیز در محور جلو از سیستم مک فرسون و در محور عقب از فنر پیچشی طبق لولی نیمه مرکب استفاده شده است. به کوچولوی کم روی ما یک جاده ناهموار رو نشون دادند. دست اندازها و چاله ها را تقریبا با موفقیت پشت سر گذاشت. سر پیچ های تند، ته ماشین لیز نمیخورد و اینور اونور نمیرفت. این خصوصیت برای تسلط بر روی فرمان و کنترل خودرو تاثیر خیلی خوبی داره بخصوص در تست های اروپایی.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

تجهیزات و امکانات ام 4 مطابق با استانداردهای جهانی هست و ورژنی که ما مورد آزمایش قرار دادیم تیپ لوکس این خودرو بود. نسخه استاندارد این خودرو به کیسه های هوای جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و چراغ های مه شکن مجهز شده است. امکانات دیگر این خودرو یک کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع، بالابر برقی شیشه تمام درها و سیستم صوتی میباشد. مدل لوکس این خودرو علاوه بر امکانات فوق مجهز به کنترل سیستم صوتی روی فرمان، فرمان از جنس چرم، سنسور و دوربین دنده عقب نیز می باشد.

 آزمایش گریت وال M4 در روسیه

و اما رقبا. در این کلاس رقبای زیادی برای ام 4 وجود دارند. اول از همه رقبای هموطن این خودرو: چانگان CS35 که از نظر سایز تقریبا برابر اما از نظر امکانات ضعیفتر و ساده تر هست. از نظر قدرت بیشتر موتور و سایز بزرگتر چری تیگو و لیفان ایکس 60 رقیب این ماشین محسوب میشوند. اما رقیب اصلی و سرسخت ام 4، رنو داستر هست.

"و هنوز این یک چینی هست". این دومین عقیده و تصور من در اولین ملاقات با گریت وال ام 4 هست. دلیل من این هست که شما هر وقت بخواهید با ریموت کنترل در ماشین رو باز کنید دوبار صدای بوق ماشین به صورت بیپ به صدا در میاد و من برای اینکه مزاحم همسایه ها نشم مجبور بودم با کلید در ماشین رو قفل و باز کنم و اینجوری دیگه صدا نمیداد. اما راهی که من برای حل این مشکل پیدا کردم چیزی از الگوریتم چینی بودن این ماشین کم نمیکنه. چینی ها هنوز برای پیشرفت راه درازی را در پیش دارند. در مورد بدنه و طراحی داخلی خیلی خوب پیشرفت کرده اند اما از نظر تکنولوژی باید با خیلی از مسایل دست و پنجه نرم کنند. بطور کلی اگر کیفیت خیلی براتون مهم نیست ام 4 به عنوان یک ماشین شهری گزینه خیلی خوبی برای انجام کارهای روزمره هست.

مزایا:

• ظاهر جذاب

• مونتاژ خوب

• قیمت مناسب

معایب:

• انتقال کم اطلاعات و وضعیت چرخ ها به فرمان

• موتور ضعیف

• ضعف در عملکرد برنامه کنترل الکترونیکی

این آزمایش توسط خانم Irina Zverkov در روسیه انجام گرفته است.

منبع www.aif.ru


نظرات

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (12 اسفند 1393 ساعت 12:07)

    به خدا ماشینی با این قد و قیافه بدون سیستم چهارچرخ متحرک و این موتور ضعیف اصلا ماشین نیست. دنا از این خیلی بهتره. خیلی بهتر.
    قدرتش بیشتره . وزنش کمتره. طراحی دل چسب تری داره. از نظر امکانات زیاد با هم فاصله ندارن و............

  • گالاردو گالاردو (11 اسفند 1393 ساعت 22:07)

    خداییش اکثر ماشین های چینی خیلی به دل آدم نمیشینه ولی این یکی دیگه خیلی نچسبه!!! قیافش قشنگ نیست که هیچ حتی نمیتونم نگاش کنم موتورش هم خیلی مال نیست و اصلا به این کلاس از خودرو نمیخوره و تنبله. این مدل تو ایران هم داره عرضه میشه و قیمتش هم 73 میلیون تومنه حالا قضاوت با شماست!!!

  • الکترونیک قدرت الکترونیک قدرت (9 اسفند 1393 ساعت 20:25)

    از وقتی این زنا شدن راننده انقدر اوضاع ماشین بیریخت شد...ماشین برا استیل مرد ها ساختن نه زنا...

  • فولکسچی فولکسچی (9 اسفند 1393 ساعت 15:39)

    ایرینا خانوم خدا به داد شوهرت برسه!!!!!!!
    به اقایون بیشتر شبیهی تا خانوما.عکس اخری رو دقت بفرمایید متوجه منظورم میشید

  • امین اسکای امین اسکای (9 اسفند 1393 ساعت 11:23)

    فکر نکنم خانمی از این خوشش بیاد......چیه این

    پوریا ایرانی پوریا ایرانی (11 اسفند 1393 ساعت 10:35)

    ما مردا هیچ وقت از کار زنا نمیتونیم سر در بیاریم

  • آفرین آفرین (9 اسفند 1393 ساعت 07:28)

    خانم خوشش بیاد کار تمام است ، حالا جیب است که خالی میشود .