1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

3 اردیبهشت 1394
  • 0

جی‌ام‌سی کانیون یک پیکاپ تراک کوچک‌تر به‌حساب می‌آید و بنابراین، قیمت خرید و استفاده از آن بایستی پایین‌تر بوده و انجام مانورها در محیط‌های شهری می‌بایست اندکی راحت‌تر باشد. همچنین انتظار می‌رود که برای استفاده‌های روزمره اندکی معقول‌تر تر تراک‌های فول‌سایز باشد. در هر صورت، این خودرو، نمایشی از انعطاف‌پذیری کلمه «کوچک» است.

خودروی تست‌شده در اینجا یک کانیون دو کابین با طول بارگیر کوچک (۱۵۷۵ میلی‌متر) است. فاصله محوری این مدل برابر ۳۲۵۹ میلی‌متر و طول کلی خودرو ۵۳۹۵ میلی‌متر است. اگر از مدل با بزرگ‌ترین طول بارگیر به‌اندازه ۱۸۸۰ میلی‌متر استفاده شود، فاصله محوری به‌اندازه ۳۵۶۹ میلی‌متر و طول کلی خودرو به ۵۷۰۵ میلی‌متر افزایش می‌یابد؛‌ یعنی دقیقاً به‌اندازه جی‌ام‌سی یوکون XL شاسی‌بلند فول‌سایز با طول محوری بلند.

همچنین در برخی از بررسی‌ها مشاهده می‌کنیم که کلرادو و کانیون جدید که دو مدل مشابه از خانواده شورولت هستند، قابلیت مانور بهتری نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر از خودشان دارند. ولی حتی اگر کانیون و کلرادو، قابلیت مانور بدی نداشته باشند، نباید انتظار یک هندلینگ کامل را از آنها داشت. به‌عنوان نمونه، بردن یک «کانیون» به داخل پارکینگ یک سوپرمارکت، نیازمند اندکی مهارت است و بیشتر از یک حرکت ساده فرمان است؛ چرا که دایره چرخش برای تراک تست شده برابر ۱۲/۵۹ متر است.

در عین حال، بسیاری از خودروسازانی که در حوزه پیکاپ-تراک فعالیت می‌کنند، از جمله هوندا، نیسان، تویوتا و جنرال‌موتورز، از عنوان «کوچک» برای محصولاتشان استفاده نمی‌کنند. خودروهای آنها «تراک متوسط» است. «متوسط» در حال حاضر پایین‌ترین حد در این مقیاس است و این تراک‌های شخصی هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهند؛ حداقل تا زمانی که هیوندای سانتا کروز از راه برسد.

در حال حاضر، دو گزینه برای پیشرانه کانیون درنظر گرفته شده است. گزینه استاندارد، یک موتور ۲/۵ لیتری چهار سیلندر است که قدرتی برابر ۲۰۰ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۲۵۸/۹۶ نیوتن‌متر تولید می‌کند. گزینه دیگر، یک موتور ۳/۶ لیتری V-6 است که قدرتی به اندازه ۳۰۵ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری به اندازه ۳۶۴/۷۱ نیوتن‌متر به همراه دارد. یک سیستم گیربکس دستی ۶ دنده می‌تواند در مدل‌های با موتور ۲/۵ لیتری دیفرانسیل عقب استفاده شود. ولی مدل‌های دیگر و از جمله تراک تست‌شده در اینجا با موتور V-6 از یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته استفاده می‌کنند. یک موتور توربو دیزل ۶ سیلندر نیز در بین گزینه‌ها قرار دارد که البته تا قبل از مدل سال ۲۰۱۶ در دسترس قرار نخواهد گرفت.

همان‌طور که انتظار می‌رود، موتور چهار سیلندر دارای عملکرد بهتری در برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا است. این موتور در کنار سیستم دیفرانسیل 4WD، مصرف سوختی برابر ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۴۱ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این در حالی است که برای یک مدل 4WD V-6 مشابه نمونه تست‌شده، مصرف سوختی برابر ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در جاده تخمین زده شده است. در شرایط تست نیز بدون آن که فشار زیادی به تراک وارد شود، مصرف سوخت ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از آن مشاهده شده است. در همین حال، موتور شش سیلندر تنها گزینه پیش‌روی کسانی است که به دنبال قابلیت یدک‌کشی ۳۱۷۵ کیلوگرمی کانیون هستند. همچنین این گزینه، در هنگام سبز شدن چراغ در تقاطع‌ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در کانیون به اندازه ۷/۵ ثانیه زمان می‌برد.

گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته برنامه‌ریزی بسیار خوبی در مورد تعویض دنده‌ها در حالت «کاملاً اتوماتیک» دارد و عکس‌العمل مناسبی نسبت به پدال گاز ایجاد می‌کند. در همین حال، یک حالت دستی برای گیربکس در نظر گرفته شده است که راننده‌های کانیون احتمالاً یک یا دو بار آن را امتحان می‌کنند و سپس به جز مواردی مانند یدک‌کشیدن به سمت بالای یک شیب یا رفتن به پایین از یک سرازیری با شیب تُند، آن را فراموش می‌کنند.

کیفیت سواری بر روی مسیرهای ناهموار می‌تواند اندکی با ناراحتی همراه باشد؛ موضوعی که برای خودرویی که به منظور حمل بار به اندازه ۶۸۰ کیلوگرم طراحی شده، چندان جای تعجب نیست. البته در تراک تست‌شده در اینجا از پکیج ویژه «تمام مسیرها» با هزینه ۱۱۹۰ دلار استفاده شده که شامل مواردی مانند سیستم تعلیق Z71، چرخ‌های ۱۷ در ۸ اینچی، تایرهای مخصوص تمام مسیرها، کنترل پایین رفتن در شیب تپه‌ها و گرم‌کن صندلی‌های جلو به صورت تنظیم شونده می‌شود.

نمی‌توان از ضعف سیستم فرمان الکتریکی به‌سادگی گذشت؛ چرا که هم واکنشی کُند دارد و هم کرخت و بی‌احساس است. همچنین در حالی که جنرال‌موتورز عملکرد خوبی در بیرون نگه‌داشتن نویز جاده داشته، ولی نفوذ نویز باد را در سمت راست کابین شاهد هستیم.

سیستم ترمز، از جمله زمینه‌های دیگری است که کانیون در آن می‌تواند عملکردی بهتر از این داشته باشد. فاصله توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به اندازه ۵۷ متر است که نمی‌تواند چندان قابل‌توجه باشد. البته در این میان تایرهای آفرودی نیز تأثیر خود را داشته‌اند. به‌علاوه، در خودروی تست‌شده در اینجا، پس از ترمز گرفتن‌های متوالی، اندکی ضعف در پدال ترمز مشاهده شده است.

امّا در داخل کانیون، مهارت خوبی به کار گرفته شده و در حال حاضر، به چیزی که از یک تراک با قیمتی بیش از ۴۰ هزار دلار انتظار داریم، نزدیک شده است. کیفیت کابین کانیون، به عنوان نمونه، شاید بالاتر از شورولت کلرادو قرار گیرد.

تراک 4WD SLE تست‌شده در اینجا با آپشن‌هایی به اندازه ۴۱۵۵ دلار همراه بوده است. در کنار پکیج «تمام مسیرها»، لیست آپشن‌ها شامل یک مجموعه ریل‌های لوله‌ای به ارزش ۷۴۵ دلار بوده که احتمال می‌رود توسط مالک یک خشک‌شویی زنجیره‌ای طراحی شده باشد!

کلاس پیکاپ‌های متوسط زمانی از جایگاه خود پایین آمد که مشتریان احتمالی مشاهده کردند که می‌توانند با صرف هزینه‌ای مشابه به تراک فول‌سایز دسترسی پیدا کنند. ولی بعدها که قیمت مدل‌های بزرگ الهام‌بخش جنرال‌موتورز افزایش یافت، کانیون با هدف تأمین خواسته‌های مشتریان هدف وارد میدان رقابت شده است. این خودرو، از قابلیت‌های مناسب، ظاهری خوبی و عملکردی قابل‌احترام برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان یک شاسی‌بلند همه‌کاره همراه با یک قسمت بارگیر روباز مورد استفاده قرار گیرد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در تراک.

• قیمت مدل تست: ۳۹۰۹۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۹۳۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۳۵۶۴ سی‌سی.

• قدرت: ۳۰۵ اسب بخار در ۶۸۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۶۴/۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۲۵۹ متر.

• طول ماشین: ۵/۳۹۵ متر.

• عرض: ۱/۸۸۷ متر.

• ارتفاع: ۱/۷۹۳ متر.

• وزن کلی: ۲۰۷۳ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۴ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۵۹/۳ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۶/۹۹۸ متر.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۹/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

 تست و بررسی GMC کانیون مدل 2015

منبع پدال


نظرات