1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

14 مرداد 1394
  • 0

قبل از اینکه به سراغ موضوع اصلی این بررسی یعنی فورد ترانزیت 350 XLT مدل ۲۰۱۵ برویم، بیایید نگاهی داشته باشیم به گذشته افتخارآمیز این مدل، یعنی فورد سری E یا اکولاین افسانه‌ای. نسل اول اکولاین که در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی معرفی شد، از یک الگوی «کنترل-جلو» استفاده می‌کرد. در این حالت، راننده و مسافر کنارش بر روی محور جلو قرار می‌گرفتند و موتور نیز بین آنها جاسازی شده بود. ولی در اواخر این دهه، فورد دریافت که انتقال موتور به جلوی راننده می‌تواند موقعیت بسیار خوبی برای افزایش فضای داخلی و تنظیم بهتر محیط کابین ایجاد کند. بعداً‌ مشخص شد که فورد کار درستی را انجام داده است و بر این اساس، شورولت و دوج نیز همین راه را در پیش گرفتند و هر دو در سال ۱۹۷۱، از یک الگوی جدید در ون‌های خود استفاده کردند. در همین حال، فورد در سال ۱۹۷۵ با افزایش کارآیی داخل کابین، سطح خود را از این هم فراتر برد. دوج در آن زمان یک ون کشیده ۱۵ سرنشینه داشت و فورد نیز بالاخره برای رقابت با آن، مدل «سوپر واگن» با بدنه کشیده و ظرفیت ۱۵ مسافر را عرضه کرد. در طول بیش از ۱۲ سال، فورد اکولاین تغییر چندانی به خود ندید و تنها دو بار اصلاحات جزئی در ظاهر خود پیدا کرد. اولین مورد در سال ۱۹۹۲ بود که گوشه‌های نرم به بدنه اضافه شدند و دومی، استفاده از تزئینات مشترک با پیکاپ‌های فورد در سال ۲۰۰۸ بود.

همچنان که سری E در طول دهه‌های متوالی با موفقیت در داخل خاک ایالات متحده به پیش می‌رفت، پسرعموی آن در آن‌سوی آبهای اقیانوس، یعنی «ترانزیت» از موفقیتی مشابه بهره‌مند بود. این داستان تا جایی ادامه یافت که برای مدل ۲۰۱۵، تولید نسخه‌های مسافری و باربری سری E متوقف شد و فورد تزانزیت مدل ۲۰۱۵ جایگزین گشت.

فورد نسخه‌های مختلفی از ترانزیت به مشتریان پیشنهاد می‌دهد؛ از جمله سقف کوتاه، متوسط یا بلند، یک فاصله محوری ۳۳۰۲ یا ۳۷۵۹ میلی‌متری (برای فاصله محوری بزرگتر می‌توان یک بدنه کشیده انتخاب کرد)، چرخ‌های عقب تکی یا دوگانه، صندلی برای ۸، ۱۰، ۱۲ یا ۱۵ سرنشین، و یا به عنوان یک ون دو سرنشینه باربری و همچنین گزنیه‌های پیشرانه شامل موتور توربو-دیزل ۳/۲ لیتری پنج سیلندر ، موتور تنفس طبیعی ۳/۷ لیتری V-6 و یا یک موتور دو توربوشارژر ۳/۶ لیتری اکوبوست V-6. بنابراین انتخاب‌های متعددی برای مدل فورد ترانزیت وجود خواهد داشت. خودرویی که در اینجا تست شده، یک ترانزیت 350 واگن XLT HR است؛ به این معنا که از فاصله محوری ۳۷۵۹ میلی‌متری، چرخ‌های عقب تکی، سقف بلند، در کشویی بزرگ در سمت راست بهره می‌برد و پنجره‌‌ها نیز به صورت کامل هستند.

به لطف این پنجره‌ها، دید مناسبی نسبت به محیط بیرون ایجاد شده است. البته رقیب بزرگ این ون، یعنی مرسدس‌بنز/فرایت‌لاینر اسپرینتر، همین سطح از پنجره را در اختیار قرار می‌دهد، ولی شیشه جلو و پنجره‌های درهای جلو در «ترانزیت» عمق بیشتری دارند و شرایط مانور بهتری را در محیط‌های کوچک ایجاد می‌کنند؛ چیزی که برای یک وسیله نقلیه با طول نزدیک به ۶ می‌تواند بسیار دور از ذهن باشد. ترانزیت برای دور زدن (U-turn) نیاز به ۱۳/۳۲ متر فضا دارد (این فضا برای مدل با فاصله محوری معمولی ۱۱/۹۵ متر است).

سیستم فرمان هیدرولیک فورد ترانزیت، اگر چه بیش از حد تحت تأثیر سیستم دستیار فرمان به نظر می‌رسد، ولی مستقیم و خطی عمل می‌کند. در همین حال، سیستم تعلیق استرات جلو که از میله ضدّ لغزش نیز استفاده می‌کند، دینامیک ترانزیت را تا حدودی از حدّ یک «ون» فراتر برده است. آمار مربوط به تست لغزش در پیچ چندان جالب‌توجه نیست، ولی برای ترانزیت چسبندگی 0.67 g کاملاً مناسب است. همچنین اگر با این ون ۳ تُنی سرعت بگیرید، یک بدفرمانی متعادل مشاهده خواهید کرد. در همین حال، سیستم کنترل پایداری وارد عمل می‌شود تا رابطه‌ای سالم بین چرخ‌های ۱۶ اینچی و تایرهای 235/65 کانتیننتال VancoFourSeason ایجاد کند.

با توجه به اعتماد به نفسی که بابت چرخ‌ها وجود دارد، کمتر واهمه‌ای نسبت به استفاده از تمام پتانسیل ۳۱۰ اسب‌بخار و ۵۴۲ نیوتن‌متر تولید شونده توسط موتور ۳/۵ لیتری اکوبوست V-6 در ترانزیت وجود خواهد داشت. ابن اکوبوست بیشتر از آنچه که انتظار می‌رود، سریع است و حداکثر گشتاورش را از ۲۲۵۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار می‌دهد. در حالتی که تنها راننده در ون نشسته است، فورد ترانزیت می‌تواند در عرض ۷/۵ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این زمان برای مسافت یک‌چهارم مایل ۱۵/۹ ثانیه است. ترانزیت در این حالت، با سرعت نهایی ۱۴۱/۶ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر می‌گذرد. این در حالی است که در بررسی رام پرو مستر 1500 کارگو ون مدل ۲۰۱۴ با موتور V-6 و دیفرانسیل جلو، با وزن به مراتب‌ کمتر، در ۱۶/۵ ثانیه از مرز یک‌چهار مایل گذشته است. بنابراین اگر به دنبال مسابقات درگ با ون هستید، فورد ترانزیت را می‌توانید به عنوان یکی از گزینه‌ها درنظر بگیرید! در حین رانندگی با فورد ترانزیت، راننده می‌تواند با فشرده یک دکمه کوچک بر روی شیفتر، دنده مورد نظر را انتخاب کند؛ با این وجود، و تا جایی که در یک مسیر کوهستانی قرار نداشته باشید، گیربکس اتوماتیک در طول مسیر وظیفه خود را به‌خوبی انجام خواهد داد.

قابلیت‌های بالا در ترمزگیری یا مصرف سوخت کم، چیزهایی نیستند که بتوان آنها را از یک «ون» انتظار داشت. در حالی که فاصله توقف ۶۱/۵۷ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت تقریباً‌ مشابه فاصله ۶۰/۶۵ متر در رام پرو مستر و ۵۹/۱۳ متر در مرسدس‌بنز اسپرینتر است، ولی مصرف سوخت ترکیبی ۱۰/۷ لیتری مشاهده‌شده در ترانزیت کاملاً نسبت به مصرف سوخت ۱۶/۸ لیتری در بررسی پرو مستر 1500 متفاوت است. البته این را هم باید اشاره کنیم که در بررسی حاضر، مسافت زیادی در بزرگراه طی شده، ولی رانندگی ترکیبی اطراف شهر نیز کم نبوده است.

مزیّت دیگر ترانزیت در قیمت آن است. مدل پایه مسافری «ترانزیت» با قیمتی برابر ۳۳ هزار و ۴۶۵ دلار در دسترس است. این در حالی است که کمترین هزینه‌ای که باید برای داشتن یک اسپرینتر مسافری پرداخت، ۴۰۹۹۰ دلار است. در همین حال، قیمت پایه برای مدل با سقف بلند XLT تست‌شده در اینجا ۴۲۰۲۵ دلار بوده است و البته یک سری آپشن‌ها نیز برای آن استفاده شده‌اند؛ از جمله ۱۸۶۵ دلار برای موتور اکوبوست V-6، ۳۲۵ دلار برای محور عقب لغزش‌محدود، ۶۷۵ دلار برای شیشه «حریم‌خصوصی»، ۷۵ دلار برای گرم‌کن بلوک موتور، ۲۹۵ دلار برای باتری‌های دوگانه و یک سری تجهیزات دیگر که در مجموع، قیمت ترانزیت را به ۴۶۷۳۰ دلار رسانده‌اند.

شرایط با دوره‌ای مانند چند دهه قبل که فورد ون‌های خود را به بازار خودرو شناساند، تغییرات زیادی داشته است. اکنون جایگزین‌های زیادی در بازار برای مشتریان به وجود آمده‌اند؛‌ کراس‌اور‌ها، شاسی‌بلندها و حتی مینی‌ون‌ها، از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که شرایط بازار را روز به روز برای ون‌های فول‌سایز سخت‌تر می‌کنند. با این حال، برای کسانی که در حمل و نقل نیاز به وسیله‌ای با ابعاد مناسب دارند، هیچ جایگزینی برای یک ون وجود ندارد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۱۲ سرنشین، ۳ در ون.

• قیمت مدل تست: ۴۶۷۳۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۴۹۶۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ V-6، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۳۴۹۷ سی‌سی.

• قدرت: ۳۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۵۴۲/۳۳ نیوتن‌متر در ۲۲۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۷۴۹ متر.

• طول ماشین: ۵/۹۸۲ متر.

• عرض: ۲/۰۶۵ متر.

• ارتفاع: ۲/۷۹۷ متر.

• وزن کلی: ۲۹۲۶ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۷ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۲ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۱/۶۲ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶۱/۵۷ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 67g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: اعلام نشده.

• مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

 تست و بررسی فورد ترانزیت XLT350

منبع پدال


نظرات