1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

7 بهمن 1393
  • 1

با وجود مدل‌های پر و سر صدایی مانند موستانگ و F-150 برای ۲۰۱۵، فرصت چندانی برای عرض‌اندام مدل فیس‌لیفت فورد اکسپدیشن فراهم نیامده است. ولی در همین حال، بنزین ارزان‌تر و بازگشت شرایط اقتصادی بر فروش شاسی‌بلندهای بزرگ نیز تأثیر گذاشته و بنابراین، زمان مناسبی است تا بزرگ‌ترین مدل اسپرت با نشان «بیضی آبی‌رنگ» مشتریان بیشتری را برای حداکثر ظرفیت سرنشین و ظرفیت یدک‌کشی به خود جذب کند.

تغییرات ظاهری در مدل ۲۰۱۵ از اکسپدیشن شامل یک جلوبندی زیباتر با طراحی چراغ‌های جدید و استفاده کمتر از کروم است. درب عقب نیز برای مدل سال جدید تغییر کرده است.

تغییرات مهم‌تر در زیر کاپوت صورت گرفته‌اند. فورد با تأکید بر تکنولوژی اکوبوست، موتور V8 قبلی در اکسپدیشن را کنار گذاشته و آن را با یک موتور ۳/۵ لیتری DOHC V-6 با توربوهای دوقلو و انژکتور مستقیم جایگزین کرده است. این موتور V6 جدید به میزان ۳۶۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که ۵۵ اسب‌بخار نسبت به مدل سال گذشته با موتور ۵/۴ لیتری V8 بیشتر است. همچنین گشتاور خروجی این موتور ۵۶۹/۴ نیوتن‌متر است که باز هم نسبت به موتور قبلی افزایش نشان می‌دهد (۷۴/۵ نیوتن‌متر). با توجه به اینکه پیک گشتاور به ۲۵۰۰ دور بر دقیقه کاهش یافته، هر فشار هرچند آرام بر پدال گاز می‌تواند پیشرانه خوبی ایجاد کرده و به‌ندرت نیازی به همکاری گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته برای رفتن به دنده پایین‌تر پیش می‌آید. با توجه به گشتاوری که در دسترس شما قرار می‌گیرد، عملاً حرکت در دنده بالاتر موجب کاهش مصرف سوخت و همین‌طور کاهش نویز حرکت خودرو می‌شود. تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برای مصرف سوخت این خودرو در مدل جدید به اندازه ۲/۴ لیتر در شهر و ۱/۳ لیتر در جاده کاهش یافته و برای مدل دو دیفرانسیل به ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۸ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده‌اند. یکی از عوامل این موضوع، در هر حال، استفاده از سیستم فرمان الکتریکی جدید است. بدیهی است که در این حالت، حس چندانی از جاده به فرمان منتقل نمی‌شود. در همین حال، برای راحتی بیشتر، فورد از مواردی مانند شیشه‌های آکوستیک، ساخت بهتر درها و عایق‌بندی اضافه نویزها استفاده کرده است.

برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در اکسپدیشن زمان ۶/۴ ثانیه لازم است؛ زمانی که نشان از اشتیاق و هیجان این خودرو برای گذشتن از خط پایان دارد. اکسپدیشن همچنین کشش مناسبی برای یدک‌کشی دارد و در تست، هنگام حمل یک قایق اسکی بر روی یک تریلر را به وزن ۳۱۷۵ کیلوگرم، بدون هیچ مشکلی به وظیفه خود عمل کرده است. در همین حال، طبق گفته فورد تا ۴۱۷۳ کیلوگرم می‌توان با اکسپدیشن کشید که این رقم چندان با رقبایی که استانداردهای یدک‌کشی SAE را امضا کرده‌اند، قابل‌قیاس نیست.

ویژگی خاصی که مدت‌هاست اکسپدیشن را از رقبای امریکایی است که در کلاس خودروهای خانوادگی بزرگ متمایز می‌کند، سیستم مستقل تعلیق آن در عقب است. قرار دادن دیفرانسیل عقب بر روی فریم به جای اجازه دادن به آن برای حرکت همراه با چرخ‌ها، البته موجب افزایش وزن و هزینه می‌شود، ولی در همین حال، برخی مزیّت‌های کلیدی نیز دارد. سواری بر مسیرهای ناهموار راحت‌تر از قبل شده است و پایداری بیشتری را از اکسپدیشن در پیچ‌ها شاهد هستیم. مهم‌تر از همه فضای بزرگ داخلی اکسپدیشن است. در مقایسه با مدل‌هایی مانند شورولت تاهو یا جی‌ام‌سی یوکون، اکسپدیشن با فاصله محوری استاندارد شرایط به‌مراتب راحت‌تری را در ردیف سوم صندلی‌ها ایجاد کرده است و در حالتی که تمام صندلی‌ها در جای خود قرار گرفته‌اند، ظرفیت حمل وسایلی برابر ۵۳۸ لیتر دارد.

اکسپدیشن‌ها در دو فرم معمولی با فاصله محوری ۳۰۲۳ میلی‌متری و اکسترا لانگ با فاصله محوری ۳۳۲۷ میلی‌متری عرضه می‌شوند که هر دو ورژن آن عرضی به اندازه ۲۳۲۲ میلی‌متر از ترافیک را اشغال می‌کنند (شامل آینه‌های بغل) و ارتفاع آن‌ها نیز ۱۹۶۱ میلی‌متر است.

تعداد تریم‌های این خودرو در مدل امسال افزایش یافته و مدل پلاتینیوم تست شده در اینجا به بالای تریم‌های XLT، لیمیتد و کینگ رانچ اضافه شده است. طراحی و ساخت فرانسوی چرم داخلی بخش از پکیج پلاتینیوم است که برای آن می‌توان دو رنگ را انتخاب کرد؛ یکی برونلو (نوعی قرمز) و دیگری ابونی (مشکی تیره). در هر دو حالات از طرح‌های خاکستری در کنار آن‌ها استفاده می‌شوند. در حالی که این صندلی‌ها برای مدت زیادی می‌توانند اسباب راحتی شما را فراهم کنند، برخی مواد پلاستیکی سخت بر روی داشبورد، کنسول و پنل درها در ذوق صاحب خودرو می‌زنند؛‌ خودرویی که قیمتش از حدود ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود و نقیصه‌ای که معمولاً در شاسی‌بلندهای غیر امریکایی مانند اینفینیتی QX80، لکسس LX570، مرسدس‌بنز GL و تویوتا سکویا دیده نمی‌شود.

یکی از جاهایی که اکسپدیشن از رقیب‌های سنتی‌اش جلو می‌زند، در تکنولوژی‌های الکترونیکی است. یک جفت نمایشگر ۴/۲ اینچی مجموعه ابزارها را تشکیل می‌دهد که دامنه اطلاعات قابل‌دسترس در آن فراتر از مواردی مانند سرعت موتور و موارد مرتبط با مصرف سوخت است. همچنین صفحه‌نمایش ۸ اینچی که در مرکز داشبورد در بالای کنسول قرار گرفته با یک نسخه بهینه از Sync همراه با MyFord Touch برنامه‌ریزی شده است. در همین حال، ابزارهای ساده تنظیمات و صدا نیز فراهم شده‌اند و کارایی ابزارها به مراتب بهتر از نسخه‌ای است که فورد چهار سال قبل برای مشتریانش پیچیده بود. البته یکی از نکاتی که باقی مانده، نقاط روی صفحه لمسی است که هنوز هم بسیار کوچک و انتخاب دقیق آن‌ها در حالت حرکت با اکسپدیشن اندکی مشکل خواهد بود. در همین حال، این امیدواری وجود دارد که با عرضه Sync 3 در آینده‌ای نزدیک توسط فورد، مشکل سیستم اطلاعات و سرگرمی کاهش یابد.

از دیگر تجهیزات جدید مدل سال جدید نیز به سیستم آپشن تشخیص نقطه کور اشاره کرد که با هشدار ترافیک پشت‌سر همراه است. این سیستم با توجه به تکیه‌گاه‌های سر متعددی که بر سر راه دید راننده قرار گرفته‌اند، بسیار مفید خواهد بود. حسگرهای عقب و جلو در پارکینگ، با اینکه در اکسپدیشن جدید نیستند، با این حال، گزینه بسیار مناسبی برای رانندگی راحت‌تر با این خودرو هستند. یکی دیگر از لوازم ضروری، دوربین نمای عقب است که اطمینان و آرامش خوبی برای راننده فراهم می‌کند.

اکسپدیشن تست‌شده در اینجا از یک پکیج آپشن جدید ۲۱۸۰ دلاری استفاده کرده که در آن تجهیزاتی مانند چرخ‌های پولیش آلومینیومی ۲۲ اینچی و یک سیستم دامپینگ سه‌حالته به چشم می‌خورد. در این سیستم، یک گروه از حسگرها شاسی به تنظیم کنترل شوک در هر میلی‌ثانیه کمک می‌کنند؛ سیستمی که اولین بار است که برای محصولات برند فورد استفاده می‌شود و سواری رضایت‌بخشی را فراهم می‌کند. حالت‌های این سیستم با عناوین کامفورت، نرمال و اسپرت از منوی ابزارها قابل‌دسترسی هستند.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل، ۸ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۶۴۳۶۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۷۹۶۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، با توربوشارژر دوقلو و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۳۴۹۶ سی‌سی.

• قدرت: ۳۶۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۵۶۹/۴۴ نیوتن‌متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۳/۰۲۳ متر.

• طول ماشین: ۵/۲۳۲ متر.

• عرض: ۲/۰۰۲ متر.

• ارتفاع: ۱/۹۶۱ متر.

• وزن کلی: ۲۷۹۲ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۸/۲ ثانیه.

• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۳ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۲ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (محدودیت قانونی): ۱۸۱/۸۵ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۱۶ متر.

• چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: 78g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

 تست و بررسی فورد اکسپدیشن 2015

منبع پدال


نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (7 بهمن 1393 ساعت 09:52)

    به هتل پنج ستاره فورد خوش امدید