1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

22 مرداد 1394
  • 0

بعضی انتخاب‌ها واقعاً عجیب‌وغریب‌اند مثلاً، چه کسی سوزوکی X90 جدید را سفارش می‌دهد؟ و یا چه کسی برای دیدن فیلم پاول بلارت: پلیس مرکز خرید 2 به سینما می‌رود؟ اما ما نمی‌توانیم این مصرف‌کننده‌ها را به خاطر انتخابشان محکوم کنیم چراکه هرکسی می‌تواند بابت چیزی که می‌خواهد بهایی بپردازد یا به‌عبارت‌دیگر هرکسی می‌تواند آزادانه و شجاعانه زندگی کند.

زمانی که این خودرو را بررسی می‌کردیم یک سؤال در ذهنمان نقش می‌بست، چه کسانی شاسی‌بلند کراس اور فورد با دو ردیف صندلی را سفارش می‌دهند؟ این خودرو در کلاس فراموش‌شده‌ای بین اسکالاد کامپکت و مینی ون اکسپلورر قرارگرفته است، این کلاس عجیب نه به‌اندازه‌ی کلاس اسکالاد اسپرت و جسورانه است و نه به‌اندازه‌ی اکسپلورر کاربردی. شاید ندیده گرفتن این کلاس کار بهتری بود، اما این بررسی هدف‌های این طرح را روشن می‌کند.

پلت فرم جدید، موتور جدید

مدل 2015 که دوباره طراحی‌شده، طرحی کاملاً جدید دارد و دیگر با پلت فرم قدیمی مزدا (خودروساز ژاپنی همکار فورد) نقطه اشتراکی ندارد. با این‌که این طراحی جدید در طراحی‌های قبل این کمپانی محدودشده است این خودرو همچنان طراحی ظریفی دارد. حالا این خودرو با استخوان‌بندی CD4 حدود 9.9 سانتی‌متر درازتر از نسل قبلی به نظر می‌رسد، لازم به ذکر است که فورد قبلاً این استخوان‌بندی را در فورد فیوژن بکار برده بود. باوجود ساختار و موتور توربوی دوقلوی جدید، این خودرو با وزنی 2014 کیلوگرمی نزدیک به 10 کیلوگرم سبک‌تر از نسل پیشین است.

اما همچنان این خودرو سنگین به نظر می‌رسد بطوریکه همین وزن باعث محدود شدن شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت شده است. البته این خودرو باوجود موتوری قدرتمند در 5.6 ثانیه‌این آزمون را پشت سر می‌گذارد و در آزمون یک‌چهارم مایل زمانی 14.2 ثانیه‌ای و سرعتی 157 کیلومتر بر ساعتی را ثبت می‌کند. موتور 2.7 لیتری توربوی دوقلوی این خودرو باوجود صدای کم، نیرویی 315 اسب بخاری تولید می‌کند. توربوی این خودرو هم بی‌نقص عمل می‌کند و بدون هیچ تأخیری قدرت را انتقال می‌دهد. این موتور همچنین در دور 2750 دور بر دقیقه، 474 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. اج اسپرت که خودروی سریعی محسوب می‌شود در تمام دنده‌ها هم شتاب عجیبی دارد.

آرامش در عین قدرت

موتور قدرتمند این خودرو هم باعث نشده که صدای بلندی وارد کابین شود و در حالت تخت گاز تنها 74 دسی‌بل صدا وارد کابین خودرو می‌شود. لاستیک‌های بزرگ 265/40R-21 پیرلی این خودرو هم به شدت کم‌صدا هستند و در مقابل باد کاملاً مؤثر عمل می‌کنند. در سرعت ثابت 112 کیلومتر بر ساعت صدایی 69 دسی‌بلی وارد کابین می‌شود اما صدایی که شنیده می‌شود درست به‌اندازه‌ی صدای مرسدس بنز کلاس S، آرام است.

درب‌های جلوی خودرو شما را به سمت صندلی‌های چرم و تزئینات میکرو فیبری خودرو می‌کشاند. صندلی‌های عقب هم فضایی قابل‌قبول دارد و در پشت این صندلی‌ها، فضای بار 39.2 فوت مکعبی قرار دارد. برای استفاده از پنل های ابزار این خودرو نیازی به مطالعه کتابچه راهنمای آن ندارید زیرا این پنل ها بسیار ساده و جذاب طراحی‌شده‌اند. کاربردهای سیستم‌های بکار رفته در خودرو بسیار وسیع است و در کابین کنترل‌های رادیو، وضعیت آب‌وهوا و دکمه‌های گرم‌کن صندلی به چشم می‌آید. صفحه‌نمایش لمسی این خودرو با سیستم هوشمند MyFord همراه شده است. یکی از ایرادات اساسی این سیستم دکمه‌های اضافی آن است که باعث سردرگمی در استفاده می‌شود. البته این سیستم کارایی نسبتاً خوبی دارد. کادیلاک در معرفی CUE، سیستم هوشمند جدید Sync3 فورد (که بر اساس QNX طراحی‌شده) را جایگزین این سیستم قدیمی‌کرده است.

فرمان نازک اج در تضاد با ظاهر اسپرت خودرو است اما عملکرد و روانی این فرمان باعث شده که کنترل این خودروی سنگین‌وزن راحت‌تر باشد. در مورد سیستم تعلیق و سواری مناسب این خودرو صحبت‌های زیادی وجود دارد اما فورد این خودرو را به‌گونه‌ای طراحی کرده که حرکات و تکان‌های خودرو تحت کنترل باشد. با سرعت مطمئن، فرمان پذیری مناسب و هندلیگ ایمن اج یک خودروی تمام‌عیار به نظر می‌رسد اما اج دوست ندارد که در دایره‌ی محدودیت گرفتار شود و ترجیح می‌دهد در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به چالش کشیده شود، به‌عبارت‌دیگر اج با روشن شدن چراغ سبز در پشت خط چراغ‌راهنما حاضر به رقابت با تمام خودروهاست.

ارزش خرید بالا

اج در مدل پایه قیمتی 30 هزار دلاری دارد، اگرچه مدل اسپرت شش سیلندر توربوی دوقلو این خودرو با سیستم انتقال قدرت AWD قیمتی 40490 دلاری دارد. با 3700 دلار دیگر این خودرو به پکیج 401A تجهیز می‌شود. این پکیج قابلیت‌های جدیدی مثل مسیریابی، مانیتور نقاط کور، هشدار خروج از لاین، صندلی‌های جلوی گرم و خنک شونده، صندلی‌های عقب گرم شونده، درب برقی صندوق‌عقب، سیستم کمکی پارک، حس‌گر هوشمند برف‌پاک‌کن و استارت از راه دور با ریموت را به خودرو اضافه می‌کند. (خودرویی که در این بررسی استفاده شد علاوه بر این پکیج، دارای رینگ‌های 21 اینچی و ایربگ های کمربندی عقب بود که به ترتیب 995 و 195 دلار به قیمت خودرو اضافه می‌کرد.) اج با این قیمت با طراحی بهینه و متناسب خود هم در میان خودروهای برتر این کلاس قرار می‌گیرد و هم در کلاس خودروهای لوکس. دلیل اصلی ثبت اعداد و ارقام شگفت‌انگیز در بخش قدرت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت، نه توربوی دوقلو بلکه مجموعه‌ی پیشرانه بوده است. به‌طوری که زیر کاپوت این خودرو موتوری به‌مراتب بهتر از کراس اور های لوکسی مثل لکسس RX350، اینفینیتی QX50 و QX70 و کادیلاک SRX دیده می‌شود.

فورد با ارائه اج جدید، یک خودروی لوکس، بهینه و قدرتمند را با قیمتی پایین عرضه کرد. ترکیب آرامش و قدرت در اج یک ترکیب فراموش‌نشدنی است که خریداران را پشیمان نمی‌کند.

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

 بررسی فورد اج با موتور 2.7 اکوبوست

منبع پدال


نظرات