1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی فیات تیپو ، مهمان آینده جاده های ایران

بررسی فیات تیپو ، مهمان آینده جاده های ایران

5 مهر 1395
  • 1

فیات تیپوی جدید در این آشفته بازار انتخاب خودرو که انواع مدل ها از انواع کلاس ها با برندهای مختلف حضور دارند یک گزینه جالب به نظر می‌رسد شرکت فیات به عنوان بزرگترین خودروساز ایتالیا مدت ها است که به دنبال حضور جدی در بازار ایران می‌باشد و اخیرا خبر تولید مشترک فیات تیپو با ایران خودرو حاکی از ورود قریب الوقوع فیات به ایران است. در ادامه شما مخاطبان اخبار خودرو را به مطالعه بررسی کامل نمونه هاچ بک فیات تیپو دعوت می‌نماییم.

 فیات تیپو

فیات تیپوی جدید در این آشفته بازار انتخاب خودرو که انواع مدل ها از انواع کلاس ها با برندهای مختلف حضور دارند یک گزینه جالب به نظر می‌رسد. در حالی که سلیقه اکثر مشتریان از هاچ بک های سنتی و MPV ها به سمت اتومبیل های اس یو وی در حال تغییر است؛ خودروسازان برای حفظ مشتریان خود دو راه در پیش رو دارند : یا بر روی پلتفرم های متوسط سرمایه گذاری کنند مانند کاری که سئات درباره آتکا کرد و یا مانند فورد ویگنال جدید رده های تجهیزاتی لوکس تر به مدل های خود اضافه کنند. راه حل سومی هم وجود دارد که فیات درباره تیپو بکار برده و آن ارائه محصول با قیمتی کاملا مقرون به صرفه است.

به جای ارائه رده های گیج کننده، فیات تصمیم گرفته این محصول خود را خیلی ساده در سه رده ارائه کند که عبارتند از : ایزی، ایزی پلاس و لانگ (یا سالن). بدین ترتیب قیمت پایه نمونه هاچ بک پنج در تنها ۱۲۹۹۵ پوند خواهد بود و حتی در نمونه استیشن واگن با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه قیمت باز هم به ۲۰ هزار پوند نخواهد رسید. و این برای خودرویی که در جادار بودن و تجهیزات می‌تواند با فورد فوکوس و فولکس گلف رقابت کند قیمت بسیار مناسبی خواهد بود.

 فیات تیپو

در اینجا ما قصد داریم تا نمونه ۱٫۶ لیتری دیزل تیپو را بررسی کنیم. به لطف تولید ۱۱۸ اسب بخار قدرت، این پیشرانه اتومبیل ایتالیایی ما را به یکی از قدرتمند ترین ها در رده خود تبدیل کرده و توانایی مانور بالایی به آن می‌دهد. با شتاب صفر تا صد ۹٫۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت شاید چندان سریع به نظر نرسد اما مجددا تاکید می‌کنیم که با این قیمت رقیبی در اطراف خود نمی‌بیند.

 فیات تیپو

با استارت زدن، موتور توربو با لرزش و خشونت خاصی روشن می‌شود. شاید شروعی ناامید کننده باشد اما به محض حرکت در جاده و اندکی دور گرفتن موتور، این حالت از بین رفته و حرکتی کاملا نرم را شاهد خواهید بود. در صورتی که پای راست خود را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید عملکرد چشمگیرتری را از تیپو خواهید دید. شکی نیست که توربوشارژر با اندکی تاخیر شروع به فعالیت می‌کند اما معمولا در سبقت ها شما را ناامید نخواهد کرد.

 فیات تیپو

اگر دور موتور را تا ۳۶۰۰ بالا ببرید بهترین بازدهی موتور را شاهد خواهید بود. خوشبختانه بیشتر رانندگی روزمره در همین محدوده دور موتور می‌باشد و گیربکس ۶ دنده دستی با تعویض های نرم و سریع کمک می‌کند تا این دور را حفظ کنید. از نظر دینامیکی تعادل خوبی در تیپو حاکم است که این موضوع را در فرمان پذیری متوجه می‌شوید (البته فرمان فاقد احساس و هیجان لازم است). تعادل شاسی نسبتا خوب بوده و مقاومت آن در برابر پیچش عرضی تحسین برانگیز است. البته رانندگی تیپو چندان هم نرم نیست و به ویژه سطوح ناهموار جاده به خوبی در داخل کابین احساس می‌شود. به طور کلی در خصوص راحتی رانندگی فولکس گلف و اپل آسترا به راحتی رقیب ایتالیایی خود را از میدان بدر می‌کنند.

 فیات تیپو

در داخل خودرو اولین چیزی که جلب توجه می‌کند فضای بزرگ و جادار است در این محدوده قیمتی است. در کنسول جلو تنظیمات زیادی وجود دارد تا راننده و سرنشین کناری احساس راحتی داشته باشند. در عقب نیز به همین صورت است و فضای پای کافی برای یک سرنشین بالغ قد بلند وجود دارد. فضای صندوق نیز به اندازه کافی بزرگ بوده و در این زمینه گلف را پشت سر می‌گذارد. به لطف ارتفاع لبه مناسب نیازی نیست اجسام حجیم را خیلی بلند کنید. در واقع با نگاه کردن به داخل صندوق شاید از خود بپرسید چه لزومی دارد برای خرید نمونه استیشن واگن قیمت بیشتری بپردازید ؟

 فیات تیپو

جنس مواد به گونه ای انتخاب شده که باز هم با قیمت آن تناسب داشته باشد. پلاستیک سخت بر روی پنل درب ها و زیر داشبورد و پلاستیک نرم در قسمت بالایی آن. نحوه طراحی اجزای داخلی نیز در عین سادگی جذاب است. تجهیزات استاندارد تیپو کاملا قابل قبول است. در نسخه سالن یا لانگ شما از کنترل خودکار تهویه مطبوع، صفحه نمایش ۵ اینچی با امکان ناوبری، سنسور گردوخاک و باران روی شیشه جلو، آینه وسط الکتروکرومیک و دوربین پارک عقب برخوردار هستید.

 فیات تیپو

نتیجه گیری

تیپو با قیمتی که دارد می‌تواند شما را کاملا راضی نگه دارد. فضای داخلی جادارتر از رقبای گرانقیمت تر، تجهیزات استاندارد مناسب برای نمونه پایه و صندوق عقب جادار نیز به این امر کمک می‌کند. قطعا تیپو اتومبیلی نیست که شما لذت یک رانندگی هیجان انگیز را با آن تجربه کنید یا انتظار یک کابین لوکس و مملو از تجهیزات را از آن داشته باشید اما اگر به دنبال یک هاچ بک کاربردی و اقتصادی با طرحی مناسب هستید؛ تیپو می‌تواند انتخاب شما باشد.

منبع:دنیای خودرو



نظرات

  • آرش آرش (5 مهر 1395 ساعت 19:58)

    حداقل وظیفه مترجم یه سایت ایرانی اینه که واحدهای شمارش رو به واحدهای مرسوم تو مملکت تبدیل کنه. الان چند درصد از ایرانی ها حداکثر سرعت ۱۲۴ مایل رو احساس میکنن؟