1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

31 خرداد 1394
  • 1

تندباد در علفزار می‌پیچد!

فراری همچنان سنت‌های تاریخی خود را حفظ کرده. رنگ قرمز، طراحی‌های هیجان‌انگیز و موتورهای وحشی هنوز هم چاشنی محصولات تندوتیز این خودروساز مشهور هستند، چه عنوان محصول 488 GTB باشد چه لافراری چه 360 مودنا. از گذشته‌های دور این رنگ قرمز آتشین نماد فراری بوده و هر جا سخنی از اسب زیبای مودنا شده، سرخی این اسب بادپا خون همه عاشقان خودرو را به جوش‌وخروش انداخته. حالا در سال 2015 و در روزهایی که زمزمه فروش فراری به گوش می‌رسد، همه بی‌صبرانه منتظرند تا یکی از سرکش‌ترین محصولات چند سال اخیر فراری را ببینند و دست‌پخت تازه مهندسان فراری را اگرچه با خواندن یک مقاله بچشند. در پروژه 488، فراری با اصلاحات بسیاری که بر روی 458 ایتالیا انجام داده، خودرویی بی‌مرگ ساخته. خودرویی که همچون تندباد، در علفزار می‌پیچد و همه را به وحشت می‌اندازد.

فراری 488 GTB چگونه موجودی است؟

488 GTB ما را به یاد 458 می‌اندازد، با همان استایل و مزه تند و آتشین. 458 ایتالیا از همان آغاز خودروی کم‌نظیری بود و حتی پس از 5 سال جزو بهترین‌های بازار است، خودرویی که از بدو تولد صدرنشین گروهی بود که از لامبورگینی تا پورشه را در جمع خود داشت. حال با این تفاسیر کار 488 GTB به نظر دشوار می‌رسد. مدلی که آمده تا خاطره خوش 458 را زنده کند. این مدل بجای استفاده از موتور v8 و بزرگی که روی 458 سوار بود و تا 9000 دور در دقیقه دوران می‌یافت از موتوری کوچک‌تر و دو توربو منتهی بازهم به‌صورت v8 بهره می‌گیرد که نشان می‌دهد فراری پس از مدل کالیفرنیا، در دومین تلاش برای استفاده از موتورهای توربو بر کاهش وزن موتور، کاهش co2 تولیدی، قدرت و گشتاور بیشتر و مصرف سوخت کمتر تأکید ویژه‌ای دارد. نباید فراموش کرد که موتور 458 ایتالیا پرحجم بود و کمی پرمصرف. با حجم دقیق 4497 سی‌سی که قدرتی بالغ‌بر 562 اسب‌بخار و تورک 540 نیوتن متر را در دور موتور 6000 تولید می‌کرد و وزنی حدود 275 کیلوگرم و در هر 100 کیلومتر بیش از 10 لیتر بنزین می‌سوزاند. این آمار اما دیگر قدیمی شده و استانداردهای زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر از قبل پیگیری می‌شود.

دراین‌باره کارادو لوتی مدیر بخش توسعه موتورهای فراری، استانداردهای زیست‌محیطی را یک فرصت می‌داند و می‌گوید فراری از کاربرد تکنولوژی‌های جدید و چالش‌های نو نمی‌ترسد. منظور او از چالش استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی مبنی بر استفاده از توربوشارژ و حجم کمتر موتور است. 488 GTB آشکارا از موتور کوچک‌تری استفاده می‌کند. موتوری با حجم دقیق 3902 سی‌سی که 661 اسب‌بخار در دور 8000 و 761 نیوتن متر گشتاور در دور 3900 که نشان از جهش و پیشرفت 488 نسبت به 458 دارد. موتور 15 کیلوگرم سبک‌تر شده است و مصرف بنزین نیز به حدود 9.5 لیتر رسیده است. هر سیلندر دقیقاً 488 سی‌سی حجم دارد، موردی که بسیار حائز اهمیت است و بازگشت فراری به سنت‌های خود را یادآور می‌شود، ازاین‌رو بازآفرینی این عدد در حجم هر سیلندر، ادای دینی است به مهندسان فراری در عصر انزوی کبیر و همین باعث شده تا نام 488 در تلاقی با شاهکار مهندسی فراری بر پیشانی این اسب زیبا قرار گیرد.

خودرو به‌طورکلی 43 کیلوگرم کاهش سبک شده و به وزن 1445 کیلوگرم رسیده است. این شاهکار مهندسی فراری است که باوجود کاهش 1000 دور در دقیقه برای دستیابی به بالاترین قدرت، موتور 488 GTB توان بیشتری نسبت به 458 داشته و کل گشتاور را در دنده هفتم و دور اندک 3000 در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما این اتفاق چگونه افتاده است؟ خب مشخص است. به مدد طراحی و مهندسی عالی فراری. فراری با تغییراتی گسترده از قبیل تعویض پیستون‌ها، میل‌لنگ و سرسیلندر موتور با نمونه جدید که دیوارهای نازک‌تری دارند توانسته در همراهی با کانال‌های خنک‌کننده بزرگ‌تر، بهینگی را در معنای دقیق کلمه اجرا کند. توربوهای IHI جدیدی که فراری در این مدل به‌کاربرده باعث شده تا سطح عملکرد موتور به‌مراتب بهتر شود. این نوآوری در همراهی با کمپرسور خودرو و آلیاژ سبک‌وزن تیتانیوم و آلومینیوم به‌کاررفته در موتور باعث شده تا 50% نسبت به گذشته اینرسی توربین‌ها کاهش یابد و این یعنی عملکرد بهتر و قدرت بیشتر.

طراحی فراری 488 GTB چگونه است؟

لودویگ فون میزس اقتصاددان برجسته و پدر مکتب اتریش زمانی گفت: خداوند در جزئیات است. او از معماری بی‌نظیری یاد کرد که در نظام خلقت و بعضاً در ساخته‌های دست بشر دیده می‌شود، حال پر بیراه نیست اگر 488 GTB را در ردیف چنین آثاری با معماری کم‌نظیر قرار دهیم. باید بپذیریم که این سخنان در مورد 488 GTB صدق می‌کند. خودرویی زیبا و اغواگر که در طراحی آن به‌شدت به جزئیات پرداخته شده است. در طراحی این مدل برجستگی و فرورفتگی‌های بسیاری که در کناره‌ها و عقب و جلو دیده می‌شود اما خطوط به‌هیچ‌عنوان سردرگم و مأیوس‌کننده نیست و طراح برجسته آن فلاویو مانزونی حجمی یکپارچه از زبان طراحی فراری را روبروی شما قرار می‌دهد. 488 GTB با این طراحی زیبا به‌سان یک اسب بادپا در علفزار می‌پیچد و می‌تازد و در نمایی باز در طبیعت همه را مسحور خود می‌کند. چراغ‌هایی کشیده در امتداد بدنه با خمی زیبا و مملو از لامپ‌های کوچک LED که در کنار دریچه‌های ورودی هوای سپر، تصویری از افعی شاخ‌دار در حال بلعیدن را به بیننده یادآوری می‌کند.

به کناره‌ها می‌رویم و بر سطح بدنه دست می‌کشیم. جواهری صیقل‌خورده و زیبا کنار ماست. دستگیره درب در بهترین جای ممکن قرارگرفته است، جایی در میانه یک فرورفتگی زیبا که هوا را به موتور چهار لیتری خودرو می‌رساند. با یک نوک انگشت درب باز می‌شود و وارد اتاق شویم. کابین پوشیده از چرم و فیبرکربن است و صندلی‌ها شما را دربر می‌گیرند. صندلی‌ها در حواشی و برخی نقاط با رنگ سرخی تزیین شده‌اند و زیبایی دوچندانی به کابین داده‌اند. با لمس فرمان نمی‌توان چیزی جز احساس کیفیت گفت. از کابین خارج می‌شویم.

بیرون از خودرو دوباره همه‌چیز را برانداز می‌کنیم. چه از بیرون به سطوح خمیده و زوایای تیز و براق و جذاب 488 نگاه کنیم و چه از درون فرقی نمی‌کند. یک‌چیز به ذهن ما خطور می‌کند و آن‌هم روح کلی 458 است که در 488 GTB کاملاً متبلور است. بااین‌حال این مورد نمی‌تواند استقلال شخصیت 488 GTB را رد کند. فراری خود می‌گوید 85% 488 GTB جدید است و این یعنی یک ساختار کاملاً تازه. مدل جدید در عین شباهت‌های آشکار به لافراری و 458 خودرویی منحصربه‌فرد و خواستنی است. دو ورودی هوای کناره بدنه که 40 میلی‌متر از دریچه‌های نسل 458 بزرگ‌تر طراحی شده‌اند به‌خوبی با اشتهای موتور توربوی فراری برای بلعیدن هوای اطراف همخوانی دارند و البته ظاهر خشنی نیز به 488 GTB بخشیده‌اند. طراحی آئرودینامیک 488 GTB هم به نسبت مدل 458 بهبود یافته و با طراحی بدنه، سپر و دیفیوزرهای بهتر، در سرعت 250 کیلومتر در ساعت نیروی چسبندگی برابر با 325 کیلوگرم تولید می‌کند که یک موفقیت ارزنده است.

جعبه‌دنده انتخاب شده برای 488 GTB یک مدل 7 سرعته دوکلاچه است که پیش از این در 458 ایتالیا هم مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفسیر که 30 درصد سرعت تعویض بالاتری دارد و حتی از مدل 458 اسپشیاله هم سریع‌تر است و این نشان از توجه ویژه فراری به 488 GTB دارد. ترمزهای سرامیکی استفاده‌شده در این ابرخودرو همان ترمزهای لافراری است و سیستم تعلیق نیز با دمپرهای بهتری نسبت به مدل اسپشیاله 458 ارتقا یافته است. سیستم تعلیقی که با استفاده از داده‌های برگرفته از سطح جاده و کامپیوتری که این داده‌ها را کنترل می‌کند نسبت به سایر سیستم‌ها از استحکام و قدرت جذب ضربات بهتری برخوردار است. در کل سیستم تعلیق شباهت آشکاری به سیستم تعلیق 458 دارد و تنها تغییرات اندکی در بخش اتصالات نگه‌دارنده اتفاق افتاده است. کابین خودرو نیز همین‌گونه است و کمتر تغییر نموده و شباهت آشکاری به مدل 458 دارد. البته دکمه‌های سیستم سرگرمی به کنسول افزوده شده و دکمه‌های بدریخت و پلاستیکی مدل ایتالیا که نشان از محصولات فیات داشت جای خود را به تزئینات گران‌قیمت داده است و همه این‌ها در کنار هم شکوه فراری را تداعی می‌کند.

آزمایش رانندگی:

دوست دارید خبرهای خوب بشنوید یا خبرهای بد؟ خبر خوب زیاد است. 488 هنوز هم خودرویی اصیل از فراری و محصولی درخشان از مودنا است، با موتوری سرحال و البته سیستم توربویی که به‌مراتب از کالیفرنیا عملکرد بهتری دارد. صدای موتور عالی است و با سرعت شگفت‌آوری می‌توان دنده‌ها را یکی پس از دیگری تعویض کرد و این دو شما را تشویق می‌کنند تا پیوسته بر سرعت خودرو بیفزایید. با راندن 488 GTB درمی‌یابید که موتور توربو زمین تا آسمان با کالیفرنیا تفاوت دارد و فقط زور زدن و فریاد توخالی نیست. 488 GTB واقعاً یک شاهکار تمام‌عیار است. این مدل حتی در مقایسه با 458 هم برتری‌هایی دارد. البته در عملکردهای بالا گاهی احساس می‌شود که با تأخیر یا کندی دریچه‌های گاز روبرویم اما 488 GTB خیلی نگران این تأخیر نیست چون جعبه‌دنده بسیار سریع و فرمان فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین سیستم تعلیق و فرمان خودرو به‌راحتی به شما امکان کنترل و عبور از سخت‌ترین پیچ‌ها و مسیرها را می‌دهد که نکته بسیار مهمی است. خودرو با شما وارد تعامل می‌شود و در لذتی که از رانندگی می‌برید شما را همراهی می‌کند.

توربو گرچه مانند همیشه با تأخیر وارد مدار می‌شود اما این تأخیر در فراری 488 GTB به حداقل رسیده است. این فراری می‌تواند به‌راحتی در 3 ثانیه به مرز سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد و با اعتمادبه‌نفس کامل در مسیرهای جاده‌ای و مسابقه می‌تازد و به نهایت تندی 333 کیلومتر بر ساعت برسد. درون پیست حتی باوجود مسیر ناهمواری که در برخی قسمت‌ها وجود داشت عملکرد شاسی کم‌نظیر است و اگر پشت فرمان آن قرار گیرید به شما اطمینان کاملی از تحت کنترل بودن شرایط می‌دهد. این احساسی است که تنها در معبد پادشاهان و در میان خدایان این عرصه وجود دارد. احساسی که مملو است از غرور، هیجان و لذت. احساسی که شما را از پرداخت 250 هزار دلار پشیمان نمی‌کند.

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

 اولین آزمایش رانندگی فراری 488 GTB

منبع پدال


نظرات

  • علی فلاحت علی فلاحت (31 خرداد 1394 ساعت 16:43)

    به قول جرمی فراری داره از همه خودروسازها پیشی می گیره اصلا اونها دارند یه جای دیگه سیر می کنند و اینقدر کارشون رو خوب بلدند که هیچ خودروساز دیگه ای نمی تونه اینقدر احترام به یه برند خاص رو تعریف کنه