1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی کوتاه دانگ‌فنگ S30 محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو

بررسی کوتاه دانگ‌فنگ S30 محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو

27 شهریور 1395
  • 4

اخیراً در پوسترهای تبلیغاتی شرکت ایران‌خودرو، تصویر یک سدان قرمز رنگ توجه آدمی را بیش‌ از پیش به خود معطوف می‌کند، سدانی به نام دانگ‌فنگ فنگشن S30.

به‌رغم آنکه سواری‌های ساخت دانگ فنگ در کشورمان چندان شناخته شده نیستند، ولی فروش بیش از 15 هزار دستگاه از مدل H30 CROSS به‌خوبی نشان داد که بازار میانی کشورمان سخت تشنه خودروهای جدید است، به‌ویژه خودروهایی با قیمت زیر 50 میلیون و مجهز به گیربکس اتوماتیک. البته در این میان، نباید از پشتوانه نام ایران‌خودرو در خلق چنین رقمی از فروش، به‌راحتی گذشت؛ چه بسی که اگر سازنده‌ای دیگری اقدام به عرضه چنین خودروی گمنامی می‌کرد تا این حد قادر نبود که در کار خود توفیق یابد. هنوز هم برای بسیاری از مشتریان عمدتاً محافظه‌کار وطنی، نام این سازنده پرسابقه ایرانی تداعی‌گر اندکی خاطرجمعی است برای تأمین قطعه، خدمات پس از فروش و نیز فروش راحت‌تر در بازار دست‌دوم.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

از آنجایی‌که سدان دانگ فنگ S30 از پلتفرمی مشابه با مدل H30 CROSS برخوردار است، در این متن سعی نمودیم که نگاهی گذرا به این مدل داشته باشیم اما پیش از آن مقدمه کوتاهی را خدمتتان عرض می‌کنیم.

همان‌طور که خود بهتر می‌دانید، امروزه دو سدان پژو 405 و پارس از نخستین گزینه‌ها جهت خرید برای هر خانواده متوسط ایرانی است. به‌رغم تمامی معایب و نواقصی که در این دو خودروی کهن‌سال وجود دارد، ولی کماکان در بازار محبوب بوده و خودروهایی پرفروش و خوش فروشی هستند؛ و دلیل واضح این امر هم نبود رقیبی قدر در این بازه قیمتی است، رقیبی که لااقل بتواند مشتریان این دو خودرو را به سمت خود جذب نموده و توجیه لازم را بابت تعویض، در اختیارشان بگذارد. از طرفی، این را نیز می‌دانیم که این دو، از استانداردهای روز دنیا فاصله بسیاری دارند و باید کم‌کم از مدار تولید خارج شوند ولی ازآنجایی‌که حذف بی‌مقدمه‌شان ممکن است تبعات سوئی را در بازار بر جای بگذارد، لذا به نظر می‌رسد که شرکت ایران‌خودرو قصد دارد که به نحوی آرام و بی‌سروصدا نسخه‌های جدیدتری را جایگزینشان کند.

در این میان، شاید بتوان سدان دانگ فنگ فنگشن S30 را از گزینه‌های مطرح در این زمینه دانست؛ زیرا اساس فنی این خودرو با محصولات قدیمی پژو تقریباً یکسان است؛ و از طرفی، خود شرکت دانگ فنگ نیز فعلاً یکی از بزرگترین سهامداران شرکت پژو- سیتروئن است و ارتباط تنگاتنگی با این مجموعه فرانسوی دارد؛ همین امر نیز می‌تواند تا اندازه‌ای خیال مصرف‌کننده ایرانی را از بابت تأمین قطعات یدکی این خودرو راحت‌تر نماید. بی‌شک مثلث پژو- دانگ فنگ – ایران‌خودرو در آینده صحنه خودروسازی کشورمان بسیار تأثیرگذار خواهد بود و اگر اضلاع این مثلث با خوبی با یکدیگر همکاری نمایند، صنعت خودروسازی کشورمان چند قدمی به سمت پیشرفت و تحول خیز برخواهد داشت.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

با ذکر این مقدمه حال به موضوع اصلی این متن یعنی سدان دانگ فنگ S30 می‌پردازیم.

مدل S30 یک سدان کوچک است که توسط بخش فنگشن (FENGSHEN) شرکت دانگ فنگ به بازار عرضه می‌شود. فنگشن هم در زبان چینی به معنای “خدای باد” است. نسخه اولیه این خودرو برای نخستین بار، سال 2009 میلادی و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و سه ماه پس از آن نیز راهی نمایشگاه‌های خودرو شد. این خودرو بر مبنای پلت‌فرم پژو 307 تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که در نسل اول سیتروئن الیز هم به کار می‌رود. بدنه دانگ فنگ S30 در سال 2013 میلادی، دستخوش یک فیس‌لیفت کلی گردید و تمامی بخش جلو، چراغ عقب و سپر عقب آن متحول و در داخل کابین نیز، به‌روزرسانی‌های اندکی را به خود دید. نسخه فیس‌لیفت این خودرو، در پانزدهم ماه مارس سال 2013 میلادی به بازار پررقابت چین گام نهاد.

بدنه
با نگاهی گذرا، طراحی بدنه دانگ فنگ S30 را می‌توان تا حدی آرام و محافظه‌کارانه دانست که البته چندان جوان‌پسند نیست ولی در شاکله خود از وقار و زیبایی درخوری بهره می‌برد. در جلو، ما شاهد یک کاپوت برجسته با جلوپنجره‌ای ظریف و خوش‌تراش هستیم که در تلفیق با چراغ‌های جلو طرح پخته‌ای را لااقل در این قسمت برای S30 تدارک دیده است. طرحی که از شباهت‌های بسیاری با دیگر هم‌قطار وطنی‌اش یعنی جیلی امگرند EC7 (نسل قبل) برخوردار است؛ اما در پهلوها، این وضع اندکی متحول شده و ما با طرح ساده‌تری مواجه ایم که البته یک خط کمری نازک و شکل خاص ستون C رگه‌های از هیجان را به این بخش تزریق نموده است. نمای عقب این خودرو بسیار شبیه به دیگر خودروهای ساخت آسیای شرقی است و از این لحاظ تا حد زیادی از مدل‌های قدیمی‌تر تویوتا الهام گرفته است. بر روی درب صندوق عقب، یک لبه زیبا تعبیه شده و در طرفین آن نیز دو عدد چراغ نسبتاً بزرگ و پر رنگ را می‌بینیم که هندسه ظاهری‌شان از شباهت بسیاری با چراغ‌های عقب نسل پیشین تویوتا کرولا سود می‌برد. فاصله بین چراغ‌ها را هم یک زه کرومی بالنسبه ضخیم پر نموده است. در مجموع، طرح دانگ فنگ S30 را می‌توان طرحی ساده و عامه‌پسند و تا حدی جذاب دانست که المان‌هایی از طرح‌های اروپایی و شرقی را یکجا در خود جمع نموده است.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

کابین
کابین دانگ فنگ S30، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به لحاظ کیفیت و طراحی لااقل یک دهه از ساخته‌های نوین دنیا عقب‌تر است. آنچه در همان وهله اول توجه آدمی را سخت به خود جلب می‌کند وفور پلاستیک‌های ارزان‌قیمت کم کیفیت تا متوسط در این کابین است. با آنکه در نسخه جدید و یا همان فیس‌لیفت این خودرو، کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین کمی بهتر شده است ولی باز هم در قیاس با نسخه‌های مطرح جهانی فاصله شایان توجهی دارد.

طراحی داشبورد در ساده‌ترین حالت ممکن صورت پذیرفته و ابزار و ادوات نیز در جای مناسبی در کنسول میانی نصب شده‌اند. صندلی‌ها این خودرو از جنس پارچه می‌باشند که به نظر بنده برای آب و هوای گرم کشورمان گزینه مناسب‌تری است، زیرا که صندلی‌های چرمی در چنین آب‌وهوای داغ و سوزانی زود فرسوده شده و اتاق خودرو را سریعاً به یک سونای داغ مبدل می‌نمایند! و حتی در برخی موارد، چند دقیقه‌ای زمان می‌برد تا کولر خودرو این جو سوزان را با خنکای آرام بخشی جایگزین نماید.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

با توجه با ابعاد مشابه بدنه این خودرو با پژو 405 و پارس، حجم فضای داخل اتاق S30 در حد و اندازه‌های این دو خودروی نامور وطنی است و از این لحاظ می‌تواند رضایت خاطر خریداران ایرانی را تا حدی تأمین نماید. البته، طراحی جدیدتر این خودرو نسبت به دو خودروی نامبرده، یک صندوق عقب نسبتاً جادار را برای آن فراهم آورده است که خود امتیازی برای آن محسوب می‌شود.

پیشرانه
این سدان شرقی، با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود. دو تای از آنها با سوخت بنزین و آن دیگری نیز، با سوخت گاز طبیعی فشرده کار می‌کند. پیشرانه‌های بنزینی در انواع 1.5 و 1.6 لیتری عرضه می‌شوند که به ترتیب از توانی معادل 115 و 106 اسب بخار برخوردارند و پیشرانه گازی نیز از توانی معادل 91 اسب بخار. در این میان، نسخه 1.6 لیتری از شانس بهتری جهت حضور در بازار ایران برخوردار است، زیرا این پیشرانه همان نمونه نام‌آشنای TU5 است که امروزه در بسیاری از محصولات ایران هم خودرو به کار می‌رود. البته پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو نسخه جدیدتری است که توسط خود شرکت دانگ فنگ تکوین و توسعه یافته است. ماکزیمم سرعت نسخه 1.5 و 1.6 لیتری به ترتیب معادل 180 و 187 کیلومتر است و نسخه گازی نیز 172 کیلومتر بر ساعت. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت معروف AISIN ژاپن است و در دو حالت متفاوت از رانندگی از جمله SPORT (ورزشی) و WINTER (زمستانی) قابل تنظیم است.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

ایمنی
اگر از دانگ فنگ S30، انتظار ایمنی هم‌سطح با ساخته‌های تویوتا، هیوندای و … دارید، باید گفت که این انتظار چندان موجه نیست؛ زیرا که از بابت این مقوله، دانگ فنگ S30 به خودروهای نیمه دهه 90 میلادی شبیه‌تر است تا با نمونه‌های امروزی. با این وجود، این خودرو نسبت به خودروهای ساخت داخل وضعیت نسبتاً بهتری دارد. بسته به تیپ رفاهی مورد سفارش، این خودرو از یک تا چهار کیسه هوا ایمنی بهره می‌برد و تجهیزاتی مثل سامانه‌های ABS و EBD و نیز میله‌های ایمنی درون درب‌ها در آن قابل مشاهده است. البته در این میان، هیچ داده‌ای از نتایج ایمنی این خودرو در آزمون‌های تصادف در دسترس نمی‌باشد.

داوری نهایی
بی‌شک دانگ فنگ S30 خودروی چندان مطلوبی و ایده آلی از دیدگاه بیشتر صاحب‌نظران و خریداران ایرانی نبوده و به‌نوعی می‌توان گفت که گزینه‌ای از روی ناچاری است. ولی درعین‌حال، باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که شرایط فعلی شرکت ایران‌خودرو و زیرساخت‌های تکنولوژیک آن، امکان تولید خودرویی را که هم ارزان باشد و هم مدرن به سهولت فراهم نمی‌کند، زیرا هزینه‌های ناشی از بهره‌وری پایین، نیروهای کاری سربار و غیر مولد و انواع مالیات‌های ریزودرشت چنان بر سر یک خودرو بار می‌شود که تولید هر خودروی به‌روزی را تا حد بسیاری گران تمام می‌کند؛ و بی‌شک یک خودروی گران‌قیمت هم برای طبقات متوسط و میانی جامعه ما گزینه جذاب و مطلوبی نیست. اگر دانگ فنگ S30 با بهایی نزدیک به پژو 405 و پارس به بازار عرضه شود می‌توان آینده خوبی را برای آن پیش‌بینی نمود، زیرا همان‌طور که در ابتدای این متن هم گفته شد بازار ایران سخت تشنه خودروهای جدید و مجهز است و در این میان مثلث پژو – دانگ فنگ – ایران‌خودرو می‌تواند تحول مهمی را در این عرصه ایجاد کند.

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

مشخصات فنی (نسخه 1.6 لیتری بنزینی

حجم موتور: 1587 سی‌سی
توان: 106 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 142 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 187 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: 6.9 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی دوبازویی
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی جامد نوع سیستم فرمان: EPS – HPS (بسته به نوع تیپ و پیشرانه)

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4520/1740/1465 میلی‌متر
فاصله بین محور: 2610 میلی‌متر
وزن خالص: 1215 کیلوگرم
فاصله کف خودرو از سطح زمین: 130 میلی‌متر
شعاع گردش خودرو: 5.26 متر
گنجایش صندوق بار: 487 لیتر
حجم مخزن بنزین: 51 لیتر
حجم مخزن گاز طبیعی فشرده: 80 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 195/60 R 15

 دانگ‌فنگ S30 محصول دیگری از گروه صنعتی ایران خودرو

ایمنی

4 عدد کیسه هوا (نسخه اتوماتیک)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی پیش کشاننده
قطع مدار مخزن سوخت در هنگام تصادف
میله‌های ضربه‌گیر داخل درب‌ها
قفل ایمنی کودک
و… تجهیزات رفاهی (مدل فول در بازار چین)
سانروف برقی
دوربین دید عقب
صفحه نمایش لمسی تمام رنگی به سایز 7 اینچ
آینه‌های جانبی برقی و گرم شونده
کروز کنترل
شیشه عقب بخار زدا
آینه داخلی الکتروکرومیک
فرمان با پوشش چرمی
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
شیشه‌های پنجره با قابلیت ضد گرما (HEAT PROOF)
فرمان چندکاره
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + رادیو و درگاه USB + AUX و اتصالات بلوتوث و SD SLOT
6 عدد بلندگو (SPEAKER)
سیستم هدایت GPS
سنسور پارک عقب
سامانه دزدگیر هوشمند
چراغ‌های مه شکن جلو
رینگ‌های آلومینیمی
و…


قیمت
در چین: 67,800 الی 79,800 یوآن (نسخه 1.6 لیتری بنزینی)

منبع:پدال



نظرات

  • شایان شایان (28 شهریور 1395 ساعت 16:06)

    اینقدر بدبخت شدیم که اینارو باید سوار شیم، ما ایرانیا که همیشه بهترینهارو سوار میشدیم حالا اینه حال و روزگارمون

  • سعید سعید (28 شهریور 1395 ساعت 14:11)

    تو کشوری که پراید جزء پر تیراژترین و پرفروش ترین خودروها باشه خب اونوقت ماشین های چینی حکم بنز و بی ام و دارن!!

  • حسن حسن (28 شهریور 1395 ساعت 11:52)

    این دیگه چیه ، واقعا لیاغت مردم ایران اینه !!!!! متاسفم برای خودم

  • امین امین (27 شهریور 1395 ساعت 17:51)

    زشت و بی کیفیت مثل تمام خودروهای دیگر چینی فقط میشه واژه اشغال رو در موردشون به کار برد خجالت هم خوب چیزیه