1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی شورولت اسپارک، خودرویی از تبار ماتیز

بررسی شورولت اسپارک، خودرویی از تبار ماتیز

11 آذر 1393
  • 3

فکر کنم برای نخستین بار در حدود 13 سال پیش بود که دوو ماتیز را در خیابان‌های شهر رؤیت نمودم. طراحی غیرعادی و چهره نامأنوس این خودرو در آن زمان کاملاً غیرعادی بود. بهای آن هم نسبت به سطح قیمت‌ها در آن دوران کمی زیاد و در بدو ورودش بین 6.5 تا 7 میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. در ماه‌های اولیه ورود این خودرو به بازار اکثریت افراد دیدگاهی منفی نسبت به آن ابراز می‌داشتند ولی بعدها و پس از اینکه کیفیت نسبتاً خوب ماتیز بر همگان ثابت شد، این نظرات هم به سرعت تغییر کرد! اعتراف می‌کنم که از همان ابتدا به این خودرو علاقه‌مند شدم تا اینکه مدتی بعد این فرصت برایم فراهم شد تا سرنشین آن باشم. تجربه ناشی از سواری با این خودرو موجب گشت که تا حد زیادی دیدگاهم نسبت به خودروهای کوچک تغییر یابد. اتاق نسبتاً جادار، فرمان نرم و همچنین موضع مسلط راننده در آن و ….. از نکات مثبت این خودرو بود، اما حیف که تمامی این‌ها زود خاتمه یافت و آفتاب ماتیز هم در کشورمان به‌سرعت غروب کرد و تولید آن پس از 4 سال پایان گرفت. (به دلیل خرید دوو توسط جنرال موتورز)

   شورولت اسپارک

دوو ماتیز برای اولین بار در سال 1998 میلادی وارد بازارهای جهانی شد. دو سال پس از ورود، چهره آن دستخوش فیس لیفت جزئی شد. جالب اینجاست که این تغییرات هیچ‌گاه در نمونه‌های تولیدی در کشورمان اعمال نشد. پس از آن که در سال 2002 میلادی جنرال موتورز کنترل کامل دوو را در دست گرفت، نام این مدل هم به شورولت اسپارک تغییر یافت. البته این خودرو تحت نام‌های هولدن و پونتیاک هم به بازارهای مختلف عرضه شد. نسل دوم این خودرو اواخر سال 2004 میلادی وارد بازار شد و آخرین نسل آن هم در اواخر سال 2009 میلادی روانه خط تولید شد. آخرین نسل این خودرو هم‌اکنون در کشورهای همچون کره جنوبی، هندوستان، ازبکستان، ویتنام و کلمبیا تولید می‌شود.

  شورولت اسپارک

مدتی است که خودروی کوچک اسپارک به مناطق آزاد کشورمان هم راه یافته و با بهایی بین 45 تا 50 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. غیر از آمریکا و خاورمیانه و… این خودرو در بازار اروپا هم عرضه شده است. چندی پیش سایت اتو اکسپرس این مدل را مورد بررسی قرار داد که چکیده ای از آن را در اینجا تقدیمتان می‌کنم.

شورولت اسپارک کوچک‌ترین خودرویی است که توسط کمپانی شورولت عرضه می‌شود. دیگر خودروهای کوچک شهری که رقیب این مدل هستند عبارتند از: تویوتا آیگو، سیتروئن C1 و فولکس‌واگن UP! اسپارک خودرویی باارزش در مقابل مبلغ پرداختی است. بالاترین سری آن LTZ نام داشته و تجهیزات فراوانی هم در آن وجود دارد. میزان آلایندگی دو پیشرانه 1 و 1.2 لیتری اسپارک کمتر از حد میانگین بوده و همچنین این خودرو از لحاظ مصرف سوخت باصرفه تر از رقبایی هست که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند.

  شورولت اسپارک

به روز رسانی‌هایی که اخیراً در این خودرو انجام شده برخی از تریم های دون کابین آن را بهبود بخشیده و کنسول وسط را نیز کاربردی‌تر و ساده‌تر نموده است، ولی سری‌های پایه آن که LS و LT نام دارند، با چرخ‌های فولادی عرضه شده و نسبت به همتایان خود نیز از لحاظ دارا بودن تجهیزات استاندارد، کاستی‌های فراوانی دارند.

( امتیاز کلی سایت اتو اکسپرس به این خودرو 2 از 5 است)

طراحی امتیاز: 2.8 از 5

بدون تردید به واسطه طراحی مینی MPV- گونه و عضلانی شورولت اسپارک، با یک خودروی ویژه و غیرعادی شهری مواجهیم. چراغ‌های بزرگ جلو که به سمت عقب پیچ خورده‌اند و نیز دستگیره‌های مخفی درب‌های عقب، همه این‌ها مدلی متفاوت را به نمایش می‌گذارد، حتی اگر در آغاز هم کسی آن را درک نکند. به روز رسانی چهره این خودرو از سال 2012 آغاز شد که اعم آن عبارتند از: تعبیه دو خروجی مشبک (پنجره‌ها) در جلوی خودرو، چراغ اصلاح شده جلو و نیز سپر جدید اسپرتی.

   شورولت اسپارک

در بالاترین سری که LTZ نام دارد، این خودرو با چرخ‌های آلومینیمی 15 اینچی عرضه می‌شود. در ضمن شما می‌توانید گزینه رنگ‌آمیزی اضافی را نیز برای خودرویتان سفارش دهید که کاملاً آن در میان مدل‌های دیگر موجود در خیابان‌ها برجسته می‌کند. نمای اصلی داخل کابین را غلاف‌هایی تشکیل می‌دهند که طرحی مشابه موتورسیکلت داشته و در بالای فرمان جای گرفته‌اند. این غلاف‌ها سرعت‌سنج خودرو را مهار می‌کنند. به علاوه نورهای پس‌زمینه آبی ملایمی هم از کلیدهای سیستم تهویه مطبوع و نیز استریو آن متصاعد می‌شود. با این وجود، هنوز هم داخل کابین این خودرو مثل رقیبش فولکس‌واگن UP! ارزان احساس می‌شود.

رانندگی        امتیاز: 3 از 5

در حال حاضر شورولت اسپارک با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود: یکی از آن‌ها 1 لیتر حجم دارد و توانی معادل 68 اسب بخار را ارائه می‌دهد و دیگری 1.2 لیتر حجم و قدرتی معادل با 80 اسب بخار را داراست. موتور 1 لیتری شتابی معادل 15.5 ثانیه از 0-62 مایل را به خودرو می‌بخشد. این پیشرانه تنها بر روی کاغذ کند احساس نمی‌شود، بلکه واقعاً هم بر روی جاده این‌چنین است. موتور 1.2 لیتری کمی عملکرد بهتری دارد و برای اشخاصی که سفرهای خود را از بزرگراه‌ها انجام می‌دهند مناسب‌تر است. شتاب این پیشرانه معادل 12.1 ثانیه از 0-62 مایل می‌باشد و مقداری سریع‌تر از موتور اولی است. با این وجود، در سرعت‌های بالا هر دو پیشرانه کند و آهسته احساس می‌شوند. از آنجایی که این خودرو با دنده اتوماتیک عرضه نمی‌شود شما در ترافیک شهرها مجبورید که پابه‌پای ترافیک به پیش بروید. (این تست در کشور انگلستان صورت گرفته و خودروی مذکور با گیربکس دستی است).

  شورولت اسپارک-نمای فرمان

رانندگی با اسپارک مشابه دیگر خودروهای شهری است، به راحتی کنترل شده و وزن سبک آن موجب می‌گردد که خودرو به چالاکی و سهولت از معابر تنگ شهری عبور کند. مشکل این خودرو جایگاه بالای راننده در پشت فرمان و نیز کمبود جا در صندلی‌های عقب است. از لحاظ لذت رانندگی هم این خودرو مغلوب رقبای خود از جمله تویوتا آیگو و فولکس‌واگن UP می‌شود. رانندگی بی‌حس و حال اسپارک، که با تکان‌ها و نوسان‌های بدنه همراه است، آن را در موقعیتی پایین‌تر از همتایان خود قرار می‌دهد. در رانندگی با این خودرو در بزرگراه‌ها با صدای بسیار زیاد موتور و نیز فشار به آن مواجهید و در سرعت‌های بالا، کابین این خودرو مملو از آوای باد و جاده می‌گردد.

  شورولت اسپارک

قابلیت اطمینان      امتیاز: 3.3 از 5

در سال 2013 میلادی، شورولت اسپارک رتبه بیستم را از لحاظ «ارزیابی میزان رضایت مشتریان» در بین ۳۲ شرکت کننده این آزمون کسب نمود. علیرغم دارا بودن 6 ایربگی که به طور استاندارد در آن تعبیه شده است، این خودرو تنها 4 ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کرد. برخی از خودروها از عهده کسب تمامی ستاره‌ها در این تست برمی‌آیند ولی این عمل به سهولت صورت نمی‌گیرد. درست است که برخی ویژگی‌های جامع در این خودرو وجود دارد اما این مدل در این زمینه از سوی برخی رقبایش از جمله فولکس واگن UP و اشکودا CITIGO مغلوب می‌شود، که در این مورد 5 ستاره ایمنی را کسب نمودند. تمامی مدلهای این خودرو با 5 سال یا 100,000 مایل (در حدود 160,000 کیلومتر) گارانتی عرضه می‌شوند.

  شورولت اسپارک

کارایی و عملکرد      امتیاز: 3.1 از 5

ممکن است که شورولت اسپارک به همراه موضع بالای رانندگی و ریل‌های سقفی در برخی از مدل‌هایش شبیه یک MPV کوچک به نظر برسد، ولی واقعیت این است که شخصیت حقیقی این خودرو به دور از یک خودروی کاربردی است. ظاهراً در صندلی‌های پشتی آن برای سه نفر جا تعبیه شده است، اما فضای صندوق عقب آن کم و در حدود 170 لیتر است. همین فضای ناکافی موجب می‌گردد که شما برای حمل اشیایی با طول زیاد مجبور به خواباندن صندلی‌ها شوید. در داخل اتاق اسپارک فضاهای زیادی جهت تعبیه اشیاء وجود دارد و در ضمن جادستکشی، و نگهدارنده های فنجان‌ها هم دران یافت می‌شود. بی شک صندلی وسط این خودرو بد و نامناسب است و افراد بزرگسال با نشستن بر روی آن احساس راحتی نخواهند کرد. در ضمن طراحی و شکل درونی کابین این خودرو موجب می‌شود که در سفرهای طولانی به طور مدام شانه‌های سرنشینان با یکدیگر در تماس باشد.

  شورولت اسپارک-نمای داخل

نکات مثبت این خودرو از نگاه سایت (اتو اکسپرس)

چهره شاخص

قیمت پایین

تا حدودی کاربردی

نکات منفی این خودرو از نگاه سایت (اتو اکسپرس)

موتورهای ضعیف

پر سر و صدا در بزرگراه

کیفیت ساخت (توضیح: البته در مقایسه با استانداردهای جهانی نه خودروسازان وطنی!)

  شورولت اسپارک-صندوق عقب

  شورولت اسپارک-اگزوز

 شورولت اسپارک-چراغ عقب

مشخصات فنی

پیشرانه 1 لیتری:

موتور: 4 سیلندر خطی

توان: 68 اسب بخار در 6,400 دور/ دقیقه

گشتاور: 93 نیوتن متر در 4,800 دور/ دقیقه

شتاب صفر تا 100: 15.5 ثانیه

مصرف ترکیبی: 5.5 لیتر در 100 کیلومتر

حداکثر سرعت: 150 کیلومتر بر ساعت

پیشرانه 1.2 لیتری:

قدرت:80 اسب بخار در 6200 دور/ دقیقه (در برخی از منابع 84 اسب بخار هم ذکر شده است)

گشتاور:111 نیوتن متر در 4600 دور/دقیقه

شتاب صفر تا 100: 12.1 ثانیه (در برخی منابع 12.7 ثانیه ذکر شده است)

حداکثر سرعت:164 کیلومتر بر ساعت

گیربکس: 5 دنده دستی (در برخی بازارها با گیربکس CVT و 4 سرعته اتوماتیک هم عرضه می‌شود)

استاندارد آلایندگی: EURO 5

ابعاد


طول/عرض/ ارتفاع: 3595/1597/1551 MM

فاصله بین محور جلو و عقب: 2375 MM

وزن خالص:864 KG

حجم باک: 35 LTR

برخی از تجهیزات این خودرو

کامپیوتر سفر

چراغ‌های مه شکن جلو

کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان

سیستم صوتی با قابلیت پخش CD PLAYER + MP3 + پورت USB+ بلوتوث

رینگ‌های آلومینیومی

آینه‌های گرم شونده برقی

سنسورهای پارک عقب

ایموبلایزر

4 عدد بلندگو

ایمنی

مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی (جلو، جانبی، پرده ای)

مجهز به سیستم‌های ABS-BAS

سیستم ESC (کنترل پایداری خودرو)

صندلی‌های عقب مجهز به اتصالات ISOFIX جهت استقرار کودک

دارای 4 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP

تنها خودروی کوچکی است که در تست تصادف از جلوی ((SMALL OVERLAP موسسه ایمنی- IIHS آمریکا – امتیاز خوب را کسب نموده است.

سیستم نمایشگر کنترل باد تایرها (TPMS)

کلید قطع و وصل ایربگ سرنشین جلو

سیستم تثبیت کننده سرعت (کروز کنترل)

  نمای داخل-شورولت اسپارک

نمای داخل- شورولت اسپارک

  شورولت اسپارک-نمای داخل

بهای خودرو

در ایران: در حدود 45 تا 50 میلیون تومان (بسته به نوع گیربکس ارائه شده)

در امارات: 28,700 تا 38,000 درهم

در انگلستان: 8,875 الی 11,195 پوند

توضیح: تمامی نمونه‌هایی از این خودرو که در بازار امارات و انگلستان عرضه می‌شوند ساخت کشور کره جنوبی است.

نوشته: سام کاویانی

منبع پدال


نظرات

  • اسکالید اسکالید (14 آذر 1393 ساعت 15:18)

    { نقاط ضعف: کیفیت ساخت (توضیح: البته در مقایسه با استانداردهای جهانی نه خودروسازان وطنی!) } اینو خوب اومدی ،
    ممنون از سایت خوبتون

  • محمدماجد محمدماجد (11 آذر 1393 ساعت 16:20)

    جالب بود ولی قیمتش باید هوس برانگیز باشه

  • امین اسکای امین اسکای (11 آذر 1393 ساعت 10:57)

    خوشم نیومد ازش