1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

25 آذر 1394
  • 0

شورولت مالیبو که اولین بار در بین مدل‌های ۱۹۴۹ این کمپانی ظاهر شده، از قدیم‌الایام به عنوان خودرویی قابل‌اعتماد در بین مشتریان امریکایی مطرح بوده و در واقع اگر کسی به «ارزشمندی» بیشتر از «ظاهر» اهمیت می‌داده، حتماً به سراغ این مدل می‌رفته است. مالیبوها در همه نقاط و حتی در «مالیبو» نیز دیده می‌شدند، تا اینکه ژاپنی‌ها سطح بالایی از راحتی و ارزشمندی را به نمایش گذاشتند و این موضوع را به یکی از مشخصه‌های مهم موردنظر خریداران تبدیل کردند. به دنبال آن، شورولت با سؤالات زیادی در طراحی‌هایش روبرو شد؛ خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی خسته‌کننده و بسیار غیرقابل‌اعتماد. کم‌کم سدان متوسط شورولت تبدیل به خودرویی شد که دوست داشتید آن را کرایه کنید، ولی هرگز مایل نبودید آن را بخرید. مالیبو ۲۰۱۶، آخرین تلاش جنرال‌موتورز برای دگرگون‌کردن این تصوّر قالبی ایجاد شده در مورد مالیبو است.

همانند کرایسلر 200، مالیبوی مدل ۲۰۱۶ نیز قصد داشته تا پیوندی عمیق با طراحی پیچیده و مدرن ایجاد کند. شانه‌های جدید و خطوط کناری بدنه، جلوه‌هایی زیبا تشکیل داده است. چراغ‌های جلو به شکل تهدید‌کننده‌ای، اندکی بسته شده‌اند؛ حالتی شبیه به یک «آدمکش» یا یک «کامارو». همچنین همانند یک کامارو و تمام مدل‌های جدید کادیلاک و بیوک، خط کمربندی بدنه به طرف بالا منحرف شده تا سقف خودرو پایین‌تر به نظر برسد و در همین‌حال، شکاف‌های باریک‌تر برای شیشه‌های کناری ایجاد کرده است. جنرال‌موتورز هیچ‌گاه از این سبک طراحی پناهگاهی خسته نمی‌شود؛ حالا هر چقدر هم که این طراحی از نظر ظاهری، هزینه داشته باشد.

برای داشتن مدل پایه مالیبو باید مبلغی به میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار پرداخت و قیمت مدل مجهز «پرمیر» که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته، برابر ۳۴۲۸۵ دلار است. این قیمت‌ها می‌توانند برخی از رقبای اصلی مانند هوندا آکورد و تویوتا کمری را تحت‌تأثیر قرار دهند. در عین حال، شورولت همانند هیوندای سوناتا، برای مالیبو تنها پیشرانه چهار سیلندر درنظر گرفته است. این موضوع می‌تواند صرفه‌جویی در وزن و هزینه به همراه داشته باشد، ولی اگر بخواهیم آن را با مدل توربوی موستانگ مقایسه، چیز زیادی عاید مالکان خودرو نخواهد شد. موتور پایه ۱/۵ لیتر توربوشارژر چهار سیلندر قدرت و مصرف سوخت مناسبی را در اختیار قرار می‌دهد؛ حداقل روی کاغذ چنین چیزی را نشان می‌دهد. در عین حال، در خودروی تست‌شده، موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار، مصرف سوختی شبیه به یک V-6 دارد، ولی شتابش چندان شباهتی به یک V-6 ندارد.

سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مالیبو 2.0T در ۶/۱ ثانیه ثبت می‌شود که مطمئناً کُندتر از مدل V-6 قابل‌مقایسه در کمری یا آکورد است. در همین حال، مصرف سوخت مالیبو که به اندازه ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده، چیزی از آن مدل‌های V-6 در هوندا و تویوتا کم ندارد. مصرف سوخت این خودرو در تست نیز به میزان ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شده که بار دیگر ثابت می‌کند که استفاده از یک موتور توربوی کوچک در یک خودروی بزرگ، همیشه مصرف سوخت بیشتری را به همراه دارد. البته این یک نکته را نیز مدّنظر داشته باشید که یک نسخه هیبرید از مالیبو با شرایطی مشابه پریوس در راه است.

کلاس خودروهای متوسط بیشتر تحت‌تأثیر ابعاد قرار دارد تا قیمت یا قدرت. بر این اساس، شورولت با کمک دو مدل، سردمداران ژاپنی را در منگنه قرار داده است؛ یکی مدل کوچکتر مالیبو و دیگر مدل بزرگتر ایمپالا. مدل قدیمی مالیبو به‌درستی به خاطر صندلی‌های عقب تنگ و استایل بی‌معنی‌اش مورد انتقاد قرار می‌گرفت. بنابراین، مالیبوی جدید بدنه خود را بر روی یک فاصله محوری ۲۸۳ سانتی‌متری کشیده که بیش از ۵ سانتی‌متر بلندتر از این اندازه در آکورد، کمری و نیسان است. هر سه مدل‌های مورد اشاره، از فاصله محوری یکسان ۲۷۷۶ میلی‌متر استفاده می‌کنند. طول کلی مالیبو نیز نسبت به این مدل‌ها بیشتر است. با این حال، شاید وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن را باید یک پیروزی برای مهندسان شورلت دانست؛ چرا که اکنون مالیبو تبدیل به یکی از سبک‌ترین خودروها در کلاس خود شده است.

صندلی‌های عقب مالیبو از از این افزایش ابعاد، بیشترین بهره را دریافت کرده‌اند. در مالیبوی جدید، می‌توان راحت و بی‌دردسر در صندلی‌های جادار عقب نشست. در جلو، داشبورد را داریم که یک پیکره پیچیده از مجموعه‌ای از المان‌ها با جنس‌ها و رنگ‌های مختلف و از جمله یک نوع چوب فاکس با یک طراحی آینده‌نگرانه است. کابین مسلماً یک حال و هوای زشت یا ارزان‌قیمت ندارد، ولی شلوغی زیادی در آن دیده می‌شود.

آپشن نمایشگر ۸ اینچی وسط داشبورد که در مدل پرمیر به صورت استاندارد ارائه می‌شود، شبیه یک آی‌پدی که برای شما نگه داشته شده و آیکون‌های بزرگ و عملکردهای مختلف در آن که شامل اپل کارپلی نیز می‌شوند، برای تمام کسانی که اخیراً با مدل‌های جدید جنرال‌موتورز رانندگی کرده‌اند، آشنا خواهد بود. البته هنوز هم از یک دکمه چند منظوره، همانند چیزی که در مزدا 6 وجود دارد، خبری نیست. بنابراین باید زحمت بیشتری به انگشتان خود بدهید. یا اینکه می‌توانید خودتان به آن دستور بدهید. امّا در عقب، سطوح پلاستیک سیاه‌رنگ حکومت می‌کنند و این در حالی است که در نسخه‌‌های سطح بالاتر، سرنشینان عقب مالیبو پورت‌های USB و درگاه‌های برق ۱۲ و ۱۲۰ ولتیِ مخصوص به خود را دارند.

چرخ‌های ۱۹ اینچی و پدال گاز آلومینیومی در مدل پرمیوم مالیبو، حالت جدّی و متین ایجاد کرده‌اند. همچنین سیستم فرمان با دقت عمل می‌کند و ترمزها نیز قدرتمند هستند؛ امّا در عین حال نمی‌توان حسّ موجود در یک آکورد یا مزدا 6 را با آنها تجربه کرد. سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بدون هیچ‌گونه مشکی به شیفت دنده‌ها می‌پردازد و موتور نیز با آرامش به خط قرمز ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می‌‌رسد؛ مواردی که باز هم به متانت موجود در مالیبو می‌افزایند. در مدل پرمیر تنها از چرخ‌های ۱۹ اینچی می‌توان استفاده کرد که کار را برای سیستم تعلیق بر روی سطوح ناهموار سخت می‌کند. مطمئناً مدل‌هایی که چرخ‌های ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ اینچی دارند، دارای یک سواری نرم‌تر هستند.

مالیبو اگر در ظاهر، یک سدان اسپورت نباشد، با فضای جادار خود، نمونه‌ای از یک خودروی با کیفیت را در اختیار قرار داده است و دیگر از آن هیکل زمخت و بی‌طراوت مدل‌های گذشته خبری نیست. همین موضوع شاید بتواند مالیبو را اندک‌اندک از پارکینگ خودروهای کرایه‌ای به پارکینگ‌های شخصی سوق دهد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.

• قیمت مدل تست: ۳۴۲۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۱۷۹۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۸۳ متر.

• طول ماشین: ۴/۹۲۳ متر.

• عرض: ۱/۸۵۴ متر.

• ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.

• وزن کلی: ۱۵۰۰ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۴ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۹ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۵۱/۰۶ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 87 g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

 تست و بررسی شورولت مالیبو مدل 2016

منبع پدال


نظرات