1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

14 بهمن 1395
  • 2

شورولت بولت خودروی مهمی می‌باشد. این خودرو نخستین خودروی تمام الکتریکی جهان نیست یا ویژگی‌های منحصر به فردی که در تسلا دیده می‌شود را ارائه نمی‌کند. بعلاوه نه شتاب خارق‌العاده‌ای دارد و نه از سیستم‌های خودران و اتوپایلوت سود می‌برد. باتری‌های آن و موتورهای الکتریکی آن نیز در خود انقلابی پنهان نکرده‌اند. پس دلیل اهمیت این خودرو چیست؟ بولت در واقع آغازگر روندی است که خودروهای الکتریکی را در دسترس عامه مردم و با شرایطی سهل قرار می‌دهد و در عین حال به عنوان یک خودروی کاربردی و عادی در استفاده روزمره می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و جدا از فانتزی‌های خودروهای الکتریکی روی هزینه مالکیت و مقرون به صرفه بودن تمرکز کرده است. به همین دلیل این خودرو می‌تواند با اقبالی بلند همراه شود. تلاش‌های پیشینیان از جمله نیسان در خودروی لیف و تسلا در مدل اس اکنون باعث شده‌اند تا دید مردم به خودروهای الکتریکی تغییر یابد و دیگر آن‌ها را خودروهایی با کیلومترها فاصله از خودروهای بنزینی نمی‌بینند. در واقع پیش خرید و رزرو چند صد هزار تسلا مدل 3 حتی پیش از تولید و رونمایی مدل نهایی آن نشان می‌دهد که چه اشتیاقی برای خودروهای این‌چنینی در این سطح وجود دارد. جنرال موتورز نیز پیش از این با مدل‌های ولت و کادیلاک ELR خود را برای ورود به این عرصه گرم نموده است. بنابراین بولت جدید می‌تواند اولین محک جدی در این عرصه باشد.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

بولت تمام الکتریکی، پادشاه مسیرهای پر ترافیک و شلوغ شهری است. موتور الکتریکی با آهن‌ربای دائمی قادر است 200 اسب بخار نیرو و 266 پوند فوت گشتاور تولید کند که برای چنین خودرویی رقمی بالا به نظر می‌رسد. اما در جاده و مسیرهای پر شیب، همین میزان نیرو به کمک شما خواهد آمد. انتقال نیرو بسیار ملایم و نرم صورت می‌گیرد. خوبی یک درایو الکتریکی این است که هرگز در کار آن مکث و شکی وجود ندارد. سرعت انتقال و گشتاور در دسترس باعث می‌شوند هر آن بتوانید شتاب مورد نیاز خود را داشته باشید.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت تنها 6.3 ثانیه است و بیشینه سرعت آن نیز 150 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

مجموعه باتری‌های لیتیوم یون این خودرو شامل 288 سلول است که برای تأمین 60 کیلووات ساعت انرژی به کار رفته‌اند. وزن باتری‌ها 435 کیلوگرم بوده که تقریباً 27 درصد از وزن خودرو را شامل می‌شود. وزن کامل خودرو 1624 کیلوگرم است. طبق برآورد EPA میزان شعاع حرکتی این خودرو با هر بار شارژ کامل 383 کیلومتر می‌باشد. این ارقام از تسلا مدل 3 نیز با همین میزان باتری 60 کیلووات ساعتی، بالاتر می‌باشد. هرچند شعاع حرکتی برای یک خودروی الکتریکی بسیار حیاتی و مهم است اما به همان میزان، زمان شارژ نیز اهمیت دارد. در شورولت بولت با یک شارژر 240 ولتی با دو ساعت شارژ می‌توان برای 80 کیلومتر مسافت انرژی ذخیره کرد. اگر از شارژر DC سریع استفاده کنید در نیم ساعت برای طی مسافت 145 کیلومتر انرژی خواهید داشت. این زمان‌ها برای تسلا به ترتیب یک ساعت و نیم و همچنین شارژر سریع 8 دقیقه‌ای توسط ایستگاه‌های سوپرشارژر می‌باشد.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

شارژر خانگی 240 ولتی هزینه‌ای 699 دلاری به همراه دارد. چیزی که گریزی هم از آن نیست. خوشبختانه این شارژر در ساعات شب می‌تواند ظرفیت باتری را برای روز بعد به طور کامل پر نماید.

طراحان بولت روی کاربردی بودن آن تمرکز کرده‌اند. بنابراین با یک هاچ‌بک با فضای داخلی بزرگ روبروییم. باتری‌ها در کف قرار گرفته‌اند و فضایی اشغال نکرده‌اند. افراد بلندقد هم از نظر فضای سر و هم فضای زانو کمبودی احساس نخواهند کرد. بنابراین یک خانواده معمولی کمبودی از ناحیه فضا احساس نخواهد کرد. فضای پشت صندلی‌های عقب نیز 16.9 فوت مکعب است. این هم فضایی کافی برای توشه همراه شماست.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

درون کابین با طراحی مدرن و در عین حال ساده‌ای روبرو می‌شوید. یک نمایشگر بزرگ لمسی 10.2 اینچی نقطه ثقل این طراحی است. ظاهراً خودروهای الکتریکی از تسلا این موضوع را گرته برداری کرده‌اند. مجموعه داشبورد و فرمان به نظر از شورولت مالیبو اقتباس شده‌اند. رنگ‌های روشن باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن این فضا می‌شوند.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

قرار گرفتن باتری‌ها در کف باعث پایین آمدن گرانیگاه شده و در مانورهای جاده‌های کوهستانی و پیچ در پیچ، عملکردی مطلوب بر جای می‌گذارد. هرچند پایداری خوب است اما هندلینگ آن تعریفی ندارد و احساس فرمان نیز بسیار سبک است. بخشی از این موضوع به تایرهای باریک با مقاومت چرخشی پایین باز می‌گردد. در هر صورت باید قبول کرد که این یک خودروی اسپرتی نیست و توقعات از آن باید متناسب باشد.

بولت یک خودروی بسیار اقتصادی و در عین حال مدرن است. قیمت پایه آن از 36 هزار دلار شروع می‌شود که با مشوق‌های مالیاتی به زیر 30 هزار دلار هم می‌رسد. شاید اگر امکان ورود آن به بازار کشورمان نیز بود، می‌توانست گزینه‌ای بسیار مطلوب برای تاکسی‌های شهرهای بزرگ و آلوده نیز باشد. حالا باید منتظر جواب تسلا، نیسان و سایر رقبا به این خودروی جدید شورولت بمانیم.

 اولین تجربه رانندگی با شورولت بولت

منبع:motor1



نظرات

  • احسان احسان (16 بهمن 1395 ساعت 11:25)

    عزیزم برا ما *****؟؟؟؟

  • رسام رسام (15 بهمن 1395 ساعت 08:02)

    با سلام به نظر من این خودرو باید جای 207 به بازار بیاد تا ما هم نفسی بکشیم