1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5 (اختصاصی Car.ir)

اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5 (اختصاصی Car.ir)

29 مهر 1394
  • 32

این یک واقعیت است که خودروهای شاسی بلند شهری یا همان کراس اوور نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به خودروهایی بسیار محبوب مبدل شده اند و از بازار داغی برخوردارند،بنابراین هیچ عجیب نیست که اغلب خودروسازان و وارد کنندگان کشورمان به این کلاس روی خوش نشان می دهند و محصولی از این سگمنت را در سبد فروش خود قرار داده اند.مدیران خودرو به عنوان یکی از موفق ترین عرضه کنندگان چنین خودروهایی،فروش بسیار خوبی را در چند سال اخیر تجربه کرده است و برای ادامه این روند قصد دارد تا لوکس ترین محصول خود را با برند چری به جنگ رقبا بفرستد .در ادامه قصد داریم بیشتر به بررسی و معرفی این خودرو بپردازیم.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

چری یکی از بزرگترین خودروسازان چین است و سهم قابل توجهی را در پیشرفت صنعت چین ایفا می کند.روند پیشرفت این کمپانی در ساخت خودروهای جدید و فتح بازار های جهانی کاملا روشنگر این مطلب است.با این حال تاکنون محصولات چری توسط شرکت مدیران خودرو و با نام MVM در ایران ساخته می شد که مدیران خودرو برای عرضه مدل لوکس تر و به روزتر تصمیم گرفته است که از برند اصلی کمپانی یعنی "چری" استفاده شود.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

تیگو 5 با طول 4.5 ، عرض 1.8 و ارتفاع 1.7 متر یک کراس اوور سایز متوسط اما نسبتا بلند قامت است و در مقایسه با بسیاری کراس اوور های دیگر موجود در خیابان مرتفع تر به چشم می آید.فاصله محوری 2.6 متر، رینگ های چرخ 17 اینچی با تایرهای 65/225 و فاصله مناسب کف خودرو از سطح زمین ، شرایط هندسی نسبتا مناسبی را برای عبور از مسیر های ناهموار پدید می آورند و از طرف دیگر شعاع گردش 5.5 متر (فضای گردش کامل 11 متر) عدد مناسبی برای مانور در خیابان های تنگ و پر ترافیک درون شهر به حساب می آید.بنابراین می توان گفت که تیگو 5 از نظر ابعاد و مشخصات، به خوبی حد فاصله خودرو شهری و شاسی بلند های خارج شهری را پُر کرده است.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

چری سیصد نفر از مهندسان خارجی بین المللی را شامل سه تن از طراحان صنعتی شناخته شده و با سابقه کار در پورشه، دایملر کرایسلر و ب ام و را به به استخدام خود در آورده و طراحی بدنه تیگو 5 توسط این سه نفر به انجام رسیده است.ماحصل کار آنطور که در تصاویر مشخص است تاثیر گذار ولی متفاوت از سایر خودروهای موجود در بازار از آب در امده است و احساسی از پختگی طرح را به بیننده منتقل می کند.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

مشخصات فنی

از نظر فنی باید مهمترین نکته را در استفاده از گیربکس اتوماتیک هفت سرعته با ضریب تغییر پیوسته (CVT) برای تیگو 5 دانست که برای هماهنگی بیشتر با موتور 4 سیلندر و 2.0 لیتری 139 اسب بخاری این خودرو مجددا تنظیم شده است.پیشرانه نیز از نظر تنظیمات ECU و استفاده از سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) تفاوت های نرم افزاری با نمونه های قبلی دارد و با کد فنی SQR484F شناخته می شود.از جمله مهمترین تفاوت ها می توان به هماهنگی مناسب تر موتور و گیربکس در راستای بهبود تعویض دنده اشاره کرد.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

سیستم های ایمنی خودرو علاوه بر سامانه ترمز چهارچرخ دیسک مجهز به ABS و EBD ،بدنه مقاوم (پنج ستاره ایمنی در تست تصادف سازمان C NCAP) شامل مجموعه ای از سیستم های پایداری شامل ، EBA، HHC،DTC،ASR و ESP و دو ایربگ جانبی (برای مدل فول) می شود که شماری از آن ها برای نخستین بار بر روی خودرویی در این کلاس قیمتی در بازار کشورمان عرضه می شوند.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

فضای کابین

لوکس بودن در بازار کشورمان معمولا با معیارهایی مانند تعداد آپشن های رفاهی و کیفیت کابین تعریف می شود و تیگو 5 در هر دو این زمینه ها حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

کیفیت مواده تشکیل دهنده اجزای کابین به راستی مناسب است و می توان این مورد را در حد خودروهای کره ای ارزیابی کرد.جالب تر آنکه برای دوخت روکش چرمی صندلی ها ، فرمان و اهرم تعویض دنده نیز از دوخت زیبای قرمز رنگ استفاده شده و بدین ترتیب در کابین تیگو 5 از کیفیت و با چاشنی احساس اسپرت سرنشینان را در بر می گیرد.ارگونومی مناسب به نظر می رسد و تسلط بر ابعاد خودرو هم به لطف آینه های جانبی بزرگ و دوربین دید عقب مطلوب است.صندلی های عقب از طراحی مناسبی برخوردار هستند و بر خلاف سایر رقبا در این کلاس از فرم خشک ونیمکت مانند دور شده اند.فضای بار هم برای مسافرت های خانوادگی مناسب به نظر می رسد و در صورت نیاز به حمل اشیاء بزرگ قابلیت خواباندن صندلی های ردیف دوم وجود دارد.بنابراین تیگو 5 چه از نظر طراحی ظاهری و چه از زاویه طراحی داخلی و فضای کابین،یک کراس اوور مدرن با طراحی قدرتمند و کاربردی به نظر می رسد اما باید ببینیم این خودرو در حرکت چه حرف هایی برای گفتن دارد.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

آزمایش رانندگی

چری نه تنها در شعار بلکه در عمل به جهانی شدن می اندیشید و در همین راستا رفع نقاط ضعف محصولات قبلی خود را در دستور کار قرار داده است.از جمله مهمترین بهبود های تیگو 5 می توان به عایق کاری صوتی خودرو اشاره کرد.به طوری که پس از فشردن کلید استارت، صدای چندانی از روشن شدن موتور در فضای داخل کابین شنیده نمی شود.کافیست گیربکس را در حالت درایو قرار دهید تا حرکت به نرمی و آرامش آغاز شود.به لطف ارتفاع زیاد خودرو، تسلط خوبی به محیط اطراف وجود دارد و حتی دید جلو و تسلط بر دماغه خودرو نیز به دلیل زاویه درب موتور مناسب است.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

گیربکس اتوماتیک بر اساس کاتالوگ خودرو هفت سرعت دارد ولی از آنجا که از مکانیزم ضریب پیوسته (CVT) استفاده شده است عملا تعویض دنده را آنطور که در گیربکس های اتوماتیک معمولی شاهد هستید،احساس نخواهید کرد.در حالت تعویض دستی (تیپ ترونیک) گیربکس گوش به فرمان عمل می کند و حتی در صورت عدم تعویض دنده، دور موتور را در آستانه محدوده قرمز (RED LINE) نگه می دارد و بدین ترتیب استفاده از حداکثر توان 139 اسب بخاری پیشرانه امکان پذیر خواهد بود،اما در چنین شرایطی تحت فشار قرار گرفتن پیشرانه را از صدای آن کاملا احساس خواهید کرد و ترجیح می دهید که هرچه زودتر دنده را سبک کنید.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

در حالت تمام اتوماتیک عملکرد گیربکس کاملا تغییر کرده و دنده ها با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش فشار بر پیشرانه در دورهای میانی سبک می شوند.خوشبختانه نرمی سیستم فنربندی خودرو هم در مواجه با انواع دست اندازها و سرعت گیر مناسب به نظر می رسد.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

برای رانندگان حرفه ای و قدیمی که دوران خودروهای قدیمی و فاقد فرمان هیدرولیک را تجربه کرده اند.رعایت حد تعادل بین نرمی و سفتی فرمان مسئله مهمی است و از آن مهمتر نحوه ارائه انتقال اطلاعات مسیر توسط فرمان به دستان راننده است که در برخی خودروهای جدید بیش از حد بی دقت و بی حس به نظر می رسد و این نکته بر روی لذت رانندگی هم اثر منفی می گذارد.با این وجود مهندسان چری در این بخش حساب شده عمل کرده اند و شاسی ضمن ارائه هندلینگ خوب،حس مناسبی را طریق فرمان به راننده منتقل می کند.البته خودرو در پیچ های سریع به کم فرمانی تمایل دارد اما این مسئله به لطف وجود ESP کاملا کنترل می شود و خوشبختانه این سامانه مهم ایمنی برای نمونه مونتاژی در کشورمان نیز در نظر گرفته شده است.در مجموع جز واکنش پدال گاز که با اندکی تاخیر همراه است و صدای خاص پیشرانه در دورهای بالا، مورد خاص دیگری در هنگام رانندگی با تیگو 5 احساس نمی شود، هرچند جای بهبود در زمینه عایق کاری برای مدل های آینده وجود دارد و شاید برای برخی افراد، عادت کردن به تفاوت های گیربکس CVT نسبت به گیربکس اتوماتیک عادی کمی زمان بر باشد.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

قیمت و شرایط بازار

مدیران خودرو هنوز قیمت نهایی و دقیق تیگو 5 را اعلام نکرده است اما به گفته مسئولین مربوطه قیمت این خودرو کمتر از یکصد میلیون تومان خواهد بود که به معنای وارد شدن این خودرو به رقابت خودروهای دست دوم کره ای و ژاپنی چند سال قبل است.در واقع اگر کسی خواهان خودرو کراس اوور و شاسی بلند صفر کیلومتر با گیربکس اتوماتیک و گارانتی طولانی مدت پنج سال و 150 هزار کیلومتر باشد، چری تیگو 5 به تنها انتخاب موجود در این رده قیمتی مبدل خواهد شد.بنابراین میزان موفقیت این خودرو لوکس مدیران خودرو در نهایت به قیمت اعلامی از سوی شرکت بستگی کامل دارد، چرا که تیگو 5 به عنوان یک خودرو قابل قبول با آپشن های رفاهی و ایمنی بالا در صورت قیمت گذاری صحیح می تواند به گزینه اول بسیاری افراد مبدل شود.

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5

 اولین تجربه رانندگی با چری تیگو 5



نظرات

  • ALI ALI (11 اردیبهشت 1397 ساعت 21:15)

    به نسبت قیمتش ماشین خوبیه.شتاب اولیه در حد نرمال ولی شتاب ثانویه خیلی خوب و به هیچ عنوان در حالت اسپورت در سربالایی کم نمیاره.
    کولر بسیار عالی عمل میکنه.فرمان نرم.ترمز خوب.نرمی خودرو خوب .ورود صدا به کابین بسیار کم و کیفیت کلی ماشین بسیار خوب تمام قطعات از شرکت های معتبر تهیه شده.
    در ضمن رنگ خودرو چون سه پوششه هست بسیار با کیفیت هست.
    همراه با گارانتی 5 ساله.
    به نظرات افرادی که این خودرو رو نداشتن توجه نکنید چون بیشتر از ناحیه رقبا میان و تخریب میکنن تیگو 5 رو

  • محمد محمد (6 اسفند 1396 ساعت 15:11)

    من از مخالفین خودروی چینی بودم تا اینکه از ماشینهای ساخت داخل خسته شدم پول هم برای خرید ماشین های برند معروف نداشتم رفتم نمایندگی تیگو 5 رو دیدم سوار شدم خوشم اومد ثبت نام کردم شرایط فروشش به درد ما کارمندا میخوره هنوز نگرفتمش امیدوارم برا من که مسافرت طولانی میرم ماشین خوبی باشه

  • EMAD EMAD (21 شهریور 1396 ساعت 09:38)

    چین هم داره با کره رقابت میکنه تا بازار رو به نفع خودش بکنه خودروهاش با کیفیت تر شدن و با استانداردهای جهانی مطابقت دارن

  • ایرج ایرج (15 شهریور 1396 ساعت 15:26)

    سلام دوستان منم قبل از اینکه تیگو 7 رو ببینم پیش خودم میگفتم اینم بنداز در رو هست ولی مخصوصا رفتم از نزدیک دیدم از لحاظ فنی کیفیت رو بالا بردن قطعاتش ماله کشورهای اروپاییه رو موتورش م اتریش نوشته نمیشه زود قضاوت کرد از لحاظ ظاهری هم که قشنگه

  • کیان کیان (15 شهریور 1396 ساعت 15:17)

    تیگو 7 ماشین جادارو زیبا و با کیفیتیه با سری قبل ماشینهای چینی فرق میکنه از لحاظ کیفیت ارتقا پیداکرده

  • احمدی احمدی (15 شهریور 1396 ساعت 08:26)

    من مکانیک هستم باجناقم قصد خرید اتوموبیل داشت همراهش رفتم و از لحاظ فنی تاییدش کردم گیربکسش آلمانیه موتورش ساخت اتریش هست روش هک شده صندوق جاداری داشت خلاصه خریدیم الان هم راضیه و یه سفر هم باهاش رفت

  • ramdoud ramdoud (15 شهریور 1396 ساعت 08:20)

    منم این ذهنیت رو روی ماشینهای چینی داشتم که کیفیت ندارن ولی وقتی تیگو 7 را دیدم 180 درجه نظرم عوض شد توصیه میکنم شماهم از ازنزدیک ببینید و تست کنید به نتیجه من میرسین

  • Behzad Behzad (7 شهریور 1396 ساعت 15:51)

    چری با دو محصول آخر خود تیگو5 و تیگو7 نشون داد که میتونه بهترین ماشینهارو با بهترین کیفیت تولید کنه

  • Ferdos Ferdos (7 شهریور 1396 ساعت 15:48)

    خیلی از افراد از این ماشینها خریدن و خیلی هم راضی بودن خیلی ها سلیقه اشون یا توقعشون به این ماشینها نمیخوره دلیل نمیشه که همه دنباله رو نظر اون افراد باشن یک نفر تیگو5 یا تیگو7 خریده و خیلی هم با ماشینش حال میکنه و میاد نظر مثبت میده دلیل نمیشه که چون بعضی ها دیدشون منفیه همه هم بخوان نظر منفی بدن

  • Saiid Saiid (7 شهریور 1396 ساعت 15:38)

    الان که تیگو7 اومده تیگو5 پرونده اش رفته زیر من تو تست درایوش بودم خیلی پرشتاب و پر قدرته آپشنهاش واقعا فراتراز تکامله سقف پاناروماییش خیلی حس رویایی داره

  • Sirvan Sirvan (5 شهریور 1396 ساعت 12:53)

    سلام نمیدونم چرا برخی افراد ذهن مردم رو نسبت به ماشینهای چینی خراب میکنن ماشینهای چینی عالیه درجه1 نیست اما خوب روبه عالی پیش میره و با این تلاش و پیشرفت قطعا تا چند سال دیگه صنعت خودرو سازی برتر تو کل دنیا میشه.

  •  سامی سامی (5 شهریور 1396 ساعت 12:48)

    این ماشین وارد بازار شد و طرفدارای خودش رو جذب کرد و حالا تیگو7 روانه بازار شده با شکلی متفاوت و کیفیتی بهتر و موتور توربو ظاهرش رو بیشتر از تیگو5 میپسندن همه و این برخلاف تیگو5 مورد پسند خانم ها بیشتر قرار گرفته

  • همتی همتی (5 شهریور 1396 ساعت 12:45)

    تیگو5 و تیگو7 هردو محصول جدید چری خیلی خوبن از هر لحاظ اما تیگو7 با امکانات و تغیرات مهم و اساسی و کیفیت برتر از خودش رو نمایی کرد

  • Reza Reza (5 شهریور 1396 ساعت 12:41)

    سلام شرکت چری اول تیگو5 رو روانه بازار کرد وقتی که مشتریان از این محصول استفاده کردن و از کیفیتش اطمینان پیدا کردن این شرکت خیلی سریع تیگو7 رو روانه بازار کرد که تغیرات عمده ای روش پیاده کرد اول از همه اینکه ایراد صدای موتور که داخل کابین بود رو برطرف کرد ظاهر و تزئینات داخل رو هم زیباتر کرد و بر خلاف تصور همه از بد بودن ماشینهای چینی این ماشین ها خیلی خوب از آب دراومدن

  • شاهین شاهین (31 مرداد 1396 ساعت 18:14)

    سلام این ماشسن درسته که در حد عالیه برندهای معروف اروپایی نیست اما از خیلی ماشینهای هم رده ی خودش در بازار جهانی بلاخص ایران بهتره شرکت چری در تیگو 7 خیلی سعی کرده تا تمامی نقایص و معایب ماشینهای قبلیش رو برطرف کنه از قطعات بهتری استفاده کرده و در کل سطح کیفیت رو بالا برده

  • رضا رضا (31 مرداد 1396 ساعت 09:50)

    خدایی ماشین ردیفیه. اونایی که غر میزنن اگه یه بار پشت فرمونش میشستن، الان قربون صدقش می‌رفتن. مسئله اینه که یه سری آدما از حرص اینکه عمرن همچین شانسی رو پیدا کنن، یه جوری حرف میزنن که همه شاسی بلندا را تست کردن و از میون همشون این بده یا اون خوبه. گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف!

  • مجتبی طالبی مجتبی طالبی (11 تیر 1396 ساعت 10:10)

    سلام دوستان
    منم ۵ ماهه تیگو دارم.نیوفیس سفید.عالیه.هر کی نداره بخره میگه خوب نیست.چند تا سفر طولانی باحال هم خونوادگی رفتم باهاش.موبایل مپینگشو خودم راه انداختم.شاید خیلیا دارن و بلود نیستن.


    توروخدا ندارید و بدتون میاد الکی نظر ندید.
    منم قبل از خرید دودل بودم .بد راهنمایی میکنن تو سایتها.
    ولی رفتم خسروانی خریدم.عالیه همه امکانات رو هم داره.

  • علی علی (5 دی 1395 ساعت 22:34)

    سلام منم این شاسی سه ماهه دارم عالی حرف نداره بی تردید خرید کنید

  • علی علی (12 مهر 1395 ساعت 13:26)

    با سلام
    دوستان کسی اطلاع داره تفاوت مدل excellent با مدل excellent sport چیه که تقریبا تفاوت قیمت 1600000تومانی دارد

  • امید امید (10 مهر 1395 ساعت 14:26)

    من الان مدل تیگو 5 لاکچری را دارم و 1ماه بیشتراست که خریدم . به قیمت 88میلیون تومان .تا زمانیکه ماشین بدست برسد قیمت ان 4تومن رفت بالا.الان من که سوار ش میشوم واقعا اتومبیل بسیار خوبی است .از مزایای ان صدا موتور داخل کابین کمتراست .طراحی زیبا .و فول ابشن بودن ان .کیفیت قطعات داخلی مناسب است .صندلی عقب خیلی خوب طراحی شده. و...