1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی چانگان ایدو

بررسی چانگان ایدو

25 بهمن 1393
  • 7

از ابتدای ورود چینی‌ها به شهر و دیارمان، جماعت پرنخوت آریایی را کمترین التفاتی به آنان نبود و کمتر کسی را می‌یافتی که دوستدارشان باشد و نیز راغب و هواخواهشان. در آن دوره، خرد و کلان، مالکان این خودروها را فریب‌خورده می‌پنداشتند و سزاوار سرزنش و ترحم. اما کم‌کم این احوال دگرگون گشت؛ زیرا از سویی متصدیان خودروساز در بستری خوش آرمیدند و از طرفی نیز طایفه زردفامان زمین و زمان را درنوردیدند. این‌ها همه موجب شد که ساخته‌های این قوم اندکی بیشتر مورد پسند قرار گیرند و از حدت و شدت تخاصم‌ها و بدگمانی‌ها نیز رفته‌رفته کاسته گردد.

از نیم دهه پیش بدین سوی، برندهای چینی شیوه نوینی را آغاز کردند و از کپی‌های نامأنوس و طراحی‌های اسباب‌بازی گونه عبور نموده و به‌مانند همتایان شرقی و غربی خود جدیت را وجه همت خویش قرار داده‌اند. شاید بتوان ارائه خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو را نقطه شروع این روند دانست؛ امری که روزبه‌روز هم تحول بیشتری یافته و موانع قوی‌تری را از سر می‌گذراند. بی‌شک این مدل‌ها قابل قیاس با رقبای شرقی و غربی خود نیستند و بدین لحاظ یک دهه از آنان عقب‌ترند، ولی در عین حال گواهی هستند بر پیشرفتی سترگ، که قابل انکار هم نیست. چنانچه در آتیه‌ای نه‌چندان دور، برندهای چینی به‌مانند همتایان کره‌ای خویش مزه استقلال را تجربه نمایند و افسار تکنولوژی را مهار زنند، بی‌تردید زنگ خطر با شدت هر تمام‌تر برای مدل‌های ارزان‌تر کره‌ای و ژاپنی به صدا در خواهد آمد.

چندی پیش خودروی چانگان ایدو توسط یکی از خودروسازان جاده مخصوص معرفی گردید و پیش‌فروش آن نیز صورت پذیرفت. لذا به بهانه این امر تصمیم گرفتیم که به‌اجمال آن را به شما معرفی کنیم. در ابتدا هم مروری کوتاه بر تاریخچه آن می‌نماییم.

چانگان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در چین امروز است که دفتر مرکزی آن در شهر چونگ کینگ مستقر می‌باشد. این شرکت تحت مالکیت دولت بوده و عمده تولیداتش را هم خودروهای سواری، ون، میکروون و خودروهای تجاری تشکیل می‌دهند. بنا بر ادعای شرکت، سرآغاز فعالیت این مجموعه به سال 1862 میلادی برمی‌گردد؛ هنگامی که شخصی به نام لی هونگ ژانگ نمایندگی فروش سلاح‌های کمری را در شهر شانگهای تأسیس نمود. اما اینکه چه ارتباطی بین این موضوع و وضعیت فعلی چانگان وجود دارد چندان روشن نیست.

پیش از این، در سال 1950 میلادی، متصدیان پیشین این مجموعه به مونتاژ خودروهای جیب تحت نام YANGTZE RIVER(رودخانه یانگ تسه) می‌پرداختند. در سال 1980 میلادی نیز این مجموعه به تولید کامیونت و ون‌های تجاری مشغول بود. شاید این‌طور بتوان گفت که حرکت جدی این خودروساز در اوایل دهه 80 میلادی آغاز شد و آن‌هم زمانی بود که این خودروساز جهت اخذ تکنولوژی‌های پیشرفته شروع به همکاری با شرکت سوزوکی نمود. این همکاری از سال 1983 میلادی آغاز شد و تا به امروز هم ادامه یافته است. بعدها نیز این مجموعه سازندگانی چون فورد، مزدا و سیتروئن را به لیست شرکای خود اضافه نمود. چانگان دو کمپانی داخلی را هم در سال 2009 میلادی ضمیمه خود نمود یکی از آن‌ها HAFEI نام دارد و دیگری CHANGHE. از سال 2010 میلادی، ساخت و فروش جنگ‌افزار نیز به عنوان یکی از منابع کسب درآمد مورد توجه این شرکت قرار گرفت. همچنین در این سال چانگان با تولید 2.38 میلیون خودرو به عنوان چهار تولیدکننده برتر کشور چین شناخته شد. در حال حاضر مراکز تحقیق و توسعه این کمپانی در دیترویت آمریکا، ناتینگهام بریتانیا، تورین ایتالیا و یوکوهاما ژاپن دایر است. از مهم‌ترین بازارهای صادراتی این کمپانی نیز می‌توان به ممالکی همچون روسیه، برزیل، شیلی، آفریقای جنوبی، مالزی، کویت و فیلیپین و… اشاره نمود.

برای آشنایی هر چه بیشتر، در اینجا شرح مختصری از فعالیت‌های کنونی شرکت را ارائه می‌دهم.

شرکت مزدا: همکاری چانگان با این شرکت از سال 2005 میلادی آغاز شد و تاکنون نیز ادامه یافته است؛ در حال حاضر این دو کمپانی در تولید خودرو ونیز پیشرانه با یکدیگر مشارکت دارند. هم‌اکنون در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان خودروهای مزدا 3 نسل اول با نام CLASSICAL، نسل دوم با نام XINGCHENG و نسل سوم با نام ALEXA تولید می‌شود. همچنین مدل‌های مزدا 2 و CX5 هم در این مجموعه تولید می‌شوند.

شرکت فورد: این شراکت از سال 2012 میلادی شروع شده است؛ در حال حاضر انواع مدل‌های فورد از جمله اسکورت، فیستا سدان و هاچ بک، فوکوس، موندئو، اکو اسپرت و نیز کوگا و C-MAX توسط چانگان تولید می‌شود.

شرکت سوزوکی: همکاری بین این دو کمپانی از سال 1983 میلادی آغاز شده است؛ در آغاز چانگان خودروهای تجاری ارزان قیمت را تحت لیسانس سوزوکی تولید می‌کرد. پس از مدتی این دو مجموعه به طور جدی دست به شراکت زدند و در سال 1993 میلادی شرکت جدیدی را تحت نام خودروسازی «چونگ کینگ چانگان سوزوکی» تشکیل دادند. به موازات آن نیز چانگان خودروهایی را نیز با برند خود تولید نمود که تکنولوژی آن‌ها برگرفته از سوزوکی بود. در حال حاضر در مجموعه‌های تحت کنترل چانگان انواع مختلف سوزوکی از جمله آلتو، سوئیفت،ALVIO ،SX4 (سدان، هاچ بک، کراس‌اوور) و خودروی مشترک LINQYANG تولید می‌شود.

شرکت PSA (پژو – سیتروئن): این همکاری از سال 2010 میلادی شروع شده است، که ماحصل آن تشکیل شرکتی جدید به نام CAPSA بوده است؛ سهام آن نیز به‌صورت مساوی و 50/50 بین دو کمپانی تقسیم شده است. در حال حاضر، این دومین سرمایه‌گذاری PSA در چین می‌باشد؛ پیش از آن نیز این کمپانی با شرکت دانگ فنگ مشارکت داشته است. هم‌اکنون در مجموعه‌های زیر نظر چانگان خودروهای لوکس سیتروئن از جمله DS 5،DS 5LS و کراس‌اوور DS6 تولید می‌شود.

علاوه بر این‌ها این مدل‌هایی همچون JOICE،REATON، ALVISIN (V3، V5،V7)، BENNI، CX20،CX30، EADO (بنزینی، الکتریکی، هیبریدی)، EADO XT و کراس‌اوورهای CS 35 و CS 75 را نیز تحت برند چانگان تولید می‌شوند.

البته برندها و مدل‌های دیگری نیز توسط چانگان تولید می‌شود که ذکر نام تمامی آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

یکی از خودروهایی که از مجموعه چانگان روانه بازار کشورمان شده ایدو (EADO ) نام دارد. این مدل برای نخستین بار در مارس سال 2012 میلادی به بازار چین معرفی شد. طرح بدنه آن در مرکز طراحی چانگان در تورین ایتالیا تکوین یافته و از المان‌های خاص اروپایی بهره می‌گیرد. بیشتر منابع خودرویی هم خطوط به کار رفته در بدنه آن را زیبا و متناسب ارزیابی نمودند. شرکت چانگان مدعیست که مدت زمانی معادل 3 سال را صرف توسعه این خودرو نموده است. این خودرو در نمایشگاه خودرو فرانکفورت آلمان هم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

کابین این خودرو از طرح نسبتاً مدرنی بهره برده و شاخص‌های اسپرتی نیز در جای‌جای آن قابل مشاهده است. صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگی نیز در وسط داشبورد آن قرار دارد و جزییات آلومینیمی بسیاری هم در بخش‌های گوناگون آن به کار رفته است؛ با این حال، برخی از وب‌سایت‌های چینی میزان آلومینیم استفاده شده در فرمان آن را کمی بیش از حد معمول آن ارزیابی نمودند. همچنین این خودرو از صندوق بار نسبتاً بزرگ و وسیعی نیز بهره می‌برد که کاملاً رافع نیازهای یک خانواده 4 نفره می‌باشد.

پیشرانه این خودرو از نمونه 1.6 لیتری می‌باشد که BLUECORE نام دارد. این موتور که توسط خود چانگان توسعه یافته، از شاخص‌های زیست محیطی مطلوبی برخوردار است و یکی از پاک‌ترین موتورهای تولیدی در کشور چین می‌باشد. توان این پیشرانه معادل 120 اسب بخار و خروجی گشتاور آن نیز برابر با 160 نیوتن‌متر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت نیز این خودرو از یک گیربکس 4 دنده خودکار سود می‌برد. با یک نگاه کلی می‌توان مشخصات این مدل را تا حد زیادی مشابه نزدیک‌ترین رقیب آن، یعنی جیلی امگرند دانست.

به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی است و همچنین 5 ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است. علاوه بر این، خودروی ایدو به مجموعه کاملی از سامانه‌های ایمنی از جمله ABS ،EBD ،BA ،ESP و TCS مجهز است که در این رده قیمتی کمتر قابل مشاهده است و بیشتر در خودروهای گران‌تر کره‌ای و یا ژاپنی یافت می‌شوند.

در حال حاضر هنوز این خودرو به بازار مصرف عرضه نشده ولی بهای نمونه‌های ثبت نامی آن در حدود 80 میلیون تومان است. این رقم در حدود 7 میلیون تومان ارزان‌تر از رقبای دیگرش از جمله جیلی امگرند و MG 350 می‌باشد. البته در بازار صحبت از ارقام گران‌تری هم برای این خودرو می‌شود که صحت‌وسقم آن هنوز برایمان روشن نیست. در خاتمه این را بگویم که مدل ایدو با فروش 74/553 دستگاه در نیمه نخست سال 2014، پرفروش‌ترین سدان با برند داخلی در بازار چین بوده است.

مشخصات فنی

حجم موتور: 1598 سی‌سی

توان: 122 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه

گشتاور: 160 نیوتن‌متر در 4000 – 5000 دور/دقیقه

حداکثر سرعت: 185 کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر

سیستم تعلیق جلو: مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: بازوهای دنباله‌ای – محور پیچشی

استاندارد آلایندگی: یورو 5

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4620/1820/1490 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2660 میلی‌متر

وزن خالص: 1325 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/55 R 16

حجم صندوق بار: 510 لیتر

تجهیزات ایمنی

کسب 5 ستاره از موسسه C-NCAP

6 عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم ترمزگیری در حالت اضطراری BA

سیستم کنترل پایداری خودرو ESP

سیستم کنترل کشش TCS

برخی از تجهیزات این خودرو

آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن

صندلی‌های با پوشش چرمی

سانروف برقی

6 عدد بلندگو

نمایشگر LCD + DVD + GPS

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + پورت USB +AUX

سیستم ضد تشعشع آینه عقب

فرمان با پوشش چرمی

دوربین دید عقب

سنسور پارک دنده‌عقب

مه شکن‌های جلو

سیستم ضد سرقت (IMMOBLIZER)

قیمت

در ایران: 79.9 میلیون تومان (ثبت نام از نمایندگی‌های شرکت)

در چین: 94,900 یوآن (نمونه فول آپشن 1.6 لیتری)

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

 بررسی چانگان ایدو

منبع پدال


نظرات

  • اسکالید اسکالید (25 بهمن 1393 ساعت 18:32)

    طراحیش تقریبا خوبه اما واقعا حیف نیست 80 میلیون پول بی زبونو بدی اینو بگیری با یه موتور 1600
    آخه راه میره
    وقتی صلحبش بخواد یه سبقت بگیره حالش جا میاد

  • آفرین آفرین (25 بهمن 1393 ساعت 09:05)

    آخرش چینی زاده است و بعداز مدتی سروصدا در می آید .

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (10 مهر 1393 ساعت 01:57)

    قشنگ طراحی شده ولی لاستیکهای ماشین نسبت به بدنه کوچیک به نظر میاد ....

  • تنبور تنبور (2 مهر 1393 ساعت 12:33)

    شباهت فایده نداره کیفیت مهمه

  • یوز قوچان یوز قوچان (22 شهریور 1393 ساعت 21:32)

    اره واقعا شبیه آزراست

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (30 مرداد 1393 ساعت 13:46)

    شبیه آزرا خواستن درست کنن؟ :|