1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

4 فروردین 1396
  • 1

چانگان CS35

سازگار با محیط زیست

طراحی C35 به دست یک مرکز وابسته به چانگان در ایتالیا انجام شده و شاید به این دلیل، شباهت زیادی با خودروهای اروپایی نظیر اوپل دارد. در داخل کابین نیز شاهد فضایی گرم و زیبا هستیم که در مجموعه کنسول جلو شباهت هایی با شاسی بلندهای کره ای دارد. البته فضای کابین کمی کوچک است، اما در این قسمت چانگان از طراحی مدرن و کیفیت مناسبی برخوردار است. همچنین رنگ بندی تیره کابین باعث شده تا فضای داخلی بسیار جذاب تر و با کیفیت تر به نظر برسد.

 با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

C35 یک کراس اوور در ابعاد لیفان X60 و MVMX33 محسوب می شود و فضای بار 348 لیتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. البته در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، صندلی های عقب قابلیت تا شدن دارند. قبل از روشن کردن پیشرانه چانگان به این نکته دقت کنید که این کراس اوور چینی تنها برای رانندگی راحت در مسیرهای شهری ساخته شده و به هیچ عنوان از آن انتظار عملکردی هیجان انگیز نداشته باشید. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری C35 با لرزش کمی روشن می شود. البته چانگان این مدل را با یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو نیز عرضه می کند که جای خالی آن در ایران احساس می شود.

پیشرانه C35 از سری پیشرانه های CORE BLUE به شمار می رود که سازگار با محیط زیست طراحی شده اند و آلایندگی پایینی دارند. گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک چانگان کیفیت پایینی در تعویض دنده ها دارد و از طرفی در معکوس دادن با تاخیرهایی همراه است. این گیرباکس فاقد دکمه اسپرت است، اما در حالت تیپ ترونیک می توان دنده ها را به صورت دستی تعویض کرد تا وضعیت افت دور موتور و کاهش کشش بهتر از حالت اتوماتیک باشد.

پیشرانه چانگان 123 اسب بخار و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که برای یک رانندگی آرام و کم تنش شهری مناسب به نظر می رسد. با عبور سرعت از 50 کیلومتر بر ساعت صدای پیشرانه مجهز به تسمه تایم زنجیری رفته رفته زیاد می شود و بخشی از آن داخل کابین به گوش می رسد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازوی دنباله دار است و عملکرد نرم آن باعث می شود بخشی از کم و کاستی های فنی چانگان را فراموش کنید.

 با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

هدف از ساخت C35 راحتی عملکرد در مسیرهای شهری بوده، پس بادی رول در پیچ ها به خاطر نرمی سیستم تعلیق مدور از انتظار نیست.

نکات مثبت و منفی

ایمنی قابل قبول

طراحی مناسب، کیفیت و رنگ بندی مناسب کابین

امکانات قابل قبول

عملکرد نرم سیستم تعلیق

>>>>

کشش کم پیشرانه

کم فرمانی در پیچ ها

کیفیت پایین تعویض دنده های گیربکس

امکانات و تجهیزات

سانروف برقی، آینه های برقی مجهز به گرمکن، شیشه های برقی، مانیتور، دوربین دید عقب، سنسور پارک، دکمه های تنظیم سیستم صوتی روی فرمان.

مشخصات فنی

کلاس: کراس اوور جمع و جور

پیشرانه: 4 سیلندر 16 سوپاپ

حجم موتور: 1598 سی سی

قدرت: 123 اسب بخار در 6000 دور

گشتاور: 160 نیوتن متر در دور 4000 تا 5000

گیربکس: 4 سرعته اتوماتیک

وزن: 1290 کیلوگرم

مصرف: 7.2 لیتر

باک: 52 لیتر

شتاب: -

پیشنهاد نهایی

چانگان C35 با مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر، علی رغم پیشرانه کم توان و گیرباکس قدیمی، گزینه ای مناسب برای رفت و آمدهای شهری به نظر می رسد و از نقاط قوت آن می توان به ابعاد جمع و جور، طراحی زیبا و از همه مهم تر کیفیت مناسب قطعات کابین آن اشاره کرد.

لیفان X60 اتوماتیک برای سهم از دست رفته

X60 ابتدا با گیرباکس دنده ای عرضه شد. خیلی از خریداران از مشکلاتی شایع در قسمت دیسک و صفحه و سیستم تعلیق شکایت داشتند. اما پس از 4 سال، کرمان موتور نسخه اتوماتیک X60 را به بازار عرضه کرده تا سهم از دست رفته بازار به خاطر نبود نسخه اتوماتیک X60 را جبران کند.

 با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

X60 اتوماتیک در طراحی ظاهری تفاوتی با نسخه منوآل ندارد و می توان گفت به جز خواندن عبارت CVT روی بدنه اش راهی برای تشخیص نسخه منوآل از اتوماتیک وجود ندارد. البته X60 در چین با مواردی نظیر جلوپنجره جدید با طرحی شبیه به جلوپنجره بیوک ENCORE و فلاپ های دور بدنه(گارد جلو، رکاب های جانبی و فلاپ سپر عقب) از نسخه منوآل متمایز می شود.

اما با ورود به کابین، تغییراتی هم چون اضافه شدن نمایشگر لمسی در مرکز کنسول و اهرم گیرباکس اتوماتیک نظر شما را به خود جلب می کند. با توجه به قیمت 67 میلیون تومانی که از سایر رقبای نام برده کمتر است، X60 امکانات مناسبی را در اختیار مالکش قرار می دهد.

صندلی ها با روکش چرمی پوشانده شده‌اند و سانروف برقی یکی از امکانات جذاب کابین به شمار می رود. همچنین امکاناتی نظیر پاور ویندوز، پخش دی وی دی، سنسور نور (چراغ های اتوماتیک) و دوربین دید عقب نیز به نسخه اتوماتیک افزوده شده اند تا پرداخت چند میلیون تومان بیشتر نسبت به مدل دنده ای برای تان قابل هضم باشد.

X60 اتوماتیک از نظر فنی، جز جایگزین شدن گیرباکس CVT تفاوتی با مدل دنده ای ندارد. همان پیشرانه آشنای 1.8 لیتری در دل نسخه اتوماتیک نیز جا خوش کرده. خیلی از خریداران نسخه دنده ای از شتاب گیری کُند و به قول معروف تنبل بودن X60 گلایه داشتند. حالا با بهره گیری از گیرباکس CVT این مشکل نسبت به قبل تشدید شده و برای دور ماندن از مشکلات دیسک و صفحه و راحت بودن در مسیرهای پرترافیک شهری، باید کُندی بیشتر X60 اتوماتیک را به جان بخرید. گیرباکس CVT مورد استفاده در X60 با همکاری شرکت ZF ساخته شده و بخش قابل توجهی از قطعات آن از بلژیک می آید.

 با 65 میلیون تومان; چانگان CS35 یا لیفان X60 ؟

اما برای جبران وزن 1330 کیلویی نیاز بیشتری به فشار پدال گاز دارید و همین مسئله باعث افزایش مصرف سوخت نسبت به مدل دنده ای می شود. فضای کابین به لطف فاصله 2600 میلی متری 2 محور از رقیبی همچون چانگان CS35 بیشتر است اما کیفیت پایین تر متریال باعث می شود تا در مقابل رقبا نسبت به خرید X60 دلسرد شوید.

نکات مثبت و منفی

قیمت پایین تر نسبت به رقبا

اضافه شدن امکانات جدید نظیر دوربین عقب و سنسور نور به نسخه اتوماتیک

رهایی از مشکلات دیسک و صفحه مدل دنده ای در نسخه اتوماتیک

کابین نسبتا جادار

پیشرانه کم توان

کُندی در شتاب گیری و تنبل بودن خودرو

کیفیت معمولی متریال و مونتاژ کابین

نبود هیچ گونه تفاوت ظاهری میان نسخه اتوماتیک و دنده ای

امکانات و تجهیزات

پوشش چرمی صندلی ها، سانروف، آینه ها و شیشه های برقی، سیستم پخش دی وی دی مجهز به 6 بلندگو و صفحه نمایش لمسی، دوربین دید عقب، سیستم تهویه دمشی، سنسور نور (چراغ های اتوماتیک)، 2 عدد ایربگ، پاور ویندوز.

مشخصات فنی

کلاس:کراس اوور کوچک

پیشرانه: 4 سیلندر 16 سوپاپ

حجم موتور: 1794 سی سی

قدرت: 131 اسب بخار در 6000 دور

گشتاور: 168 نیوتن متر در 4200 دور

گیرباکس: CVT

وزن: 1330 کیلوگرم

مصرف ترکیبی: -

حجم باک: 55 لیتر

شتاب 0 تا 100 : نامعلوم

پیشنهاد نهایی

X60 اتوماتیک نسبت به نسخه دنده ای افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه نکرده و همین مورد با توجه به بعضی امکانات بیشتر می تواند شما را به خرید این کراس اوور چینی ترغیب کند اما اگر به قابلیت های حرکتی و چابکی خودرو اهمیت ویژه‌ای می دهید، جک S5 با موتور پرقدرت تر و ظاهر زیباتر و البته حدود 30 میلیون تومان گرانتر، می تواند انتخاب مناسب تری باشد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که X60 اتوماتیک یکی از ارزان ترین کراس اوورهای چینی در بازار به شمار می رود و نسبت به امکانات و قدرت بیشتر انتخاب بهتری نسبت به چانگان CS35 محسوب میشود.

منبع: هفته نامه گزارش بازار



نظرات

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (4 فروردین 1396 ساعت 16:58)

    عجب جوک طولانی و حوصله سربری بود...!