1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

19 تیر 1396
  • 0

بازه قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان را می‌توان پرمخاطب‌ترین و شاید کم‌تنوع ترین قسمت بازار خودروی ایران دانست. در حال حاضر با این بودجه گزینه‌های دندان‌گیری پیشِ رو ندارید و تنها می‌توانید بین انواع خودروهای تولید داخل یا نه‌چندان جالب چینی انتخاب کنید؛ البته بجز یکی دو مورد که اقلاً اسم و رسمشان به نسبت بقیه بهتر است!

به‌تازگی شرکت خودروسازان بم، یکی از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی کرمان موتور، با هدف تسخیر بازه قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان جیلی GC6، سدان اندازه کوچک و اقتصادی چینی را به بازار کشور معرفی کرد و با شرایط نقدی و اقساطی در سبد فروش خود قرار داد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا نگاهی به چهار سدان رقیب حاضر در این محدوده قیمتیِ حساس یعنی بریلیانس H330 دستی، ایکو دنا پلاس، خودِ جیلی GC6 و ایکو تندر90 پلاس بیندازیم و با یکدیگر مقایسه‌شان کنیم. با پدال همراه باشید.

GC6، اولین جیلی مونتاژی ایران!

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

شرکت خودروسازان بم پس از آغاز بکار دوباره با بیش از 28 نمایندگی در سرتاسر کشور، جیلی GC6 را به‌عنوان نخستین محصول دوره جدید فعالیت خود در خط تولید کرمان مونتاژ کرده و با قیمت 47 میلیون و 800 هزار تومان و شرایط نقدی و اقساطی به فروش می‌رساند. ثبت‌نام این خودرو از روز شنبه بیستم خردادماه 96 آغاز گردیده و موعد تحویل آن مرداد تا مهر سال جاری تعیین شده است. GC6 زیر کاپوت یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی دارد که توان 105 اسب بخاری و گشتاور 146 نیوتن‌متری خود را از گذرگاه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی یا چهار سرعته خودکار به دو چرخ جلو می‌فرستد.

ازآنجاکه قصد بررسی انفرادی خودروها را نداریم، به همین مقدار معرفی تازه‌واردِ گروه بسنده کرده و باب مقایسه را باز می‌کنیم.

طراحی بیرونی

تندر90 پلاس و دنا پلاس هردو نسخه فیس لیفت مدل‌های سابق موجود در بازار محسوب می‌شوند. دنا پلاس چند سال پس از عرضه دنا و با هدف بهبود نمای ظاهری و داخلی و امکانات ایمنی و رفاهی متولد شد و راستش را بخواهید تا حدودی موفق عمل کرد. از تغییرات بصریِ صورت گرفته در این نسخه می‌توان گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، طراحی دوباره نمای جانبی و آینه‌های جانبی و اضافه شدن چراغ روشنایی در روز (DRL) را نام برد که در مجموع زیبایی بیشتری به خودرو بخشیده‌اند (در مقایسه با مدل قبلی). در جانب دیگر، آنچه امروز با نام تندر90 پلاس وارد بازار کشورمان شده درواقع فیس لیفت 2008 نسل نخست داچیا لوگان (در برخی بازارها ازجمله روسیه با نام رنو لوگان) است که با چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و جلو پنجره جدید خود، در مقام مقایسه کاملاً بر مدل معمولی تندر90 برتری دارد.

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

قیاس طراحی ظاهری و زیبایی شناسی دنا پلاس، تندر90 پلاس، GC6 و H330 بیش از هرچیز به سلیقه شخصی افراد برمی‌گردد و نمی‌توان هیچ‎‌یک را برنده یا بازنده مطلق اعلام نمود، اما می‌توان از این زاویه به قضیه نگاه کرد که تناسب طراحی (با زیبایی طراحی اشتباه نگیرید) به معنی متناسب و همگِن بودن بخش‌های مختلف بدنه، به ترتیب در H330 و تندر90 پلاس نمود بیشتری دارد و چهره قابل‌هضم‌تری برایشان به ارمغان آورده است. دیگر نکته‌‌ای که وجود دارد این است که جیلی GC6 همین حالا هم قدیمی‌تر از بقیه به نظر می‌رسد و تصورِ اینکه در چند سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت کمی آزاردهنده می‌نماید. از طرفی، شکل و شمایل دنا پلاس هم از ناپختگی و عدم تناسب رنج می‌برد.

طراحی اتاق

با ورود به اتاق تندر90 پلاس و GC6 فضایی ساده و به‌دوراز شلوغی و پیچیدگی میزبانتان خواهد بود. این دو همچنین از کهنگی طراحی رنج می‌برند و نیامده قدیمی به نظر می‌رسند. در مقابل، کابین H330 و دنا پلاس شلوغ‌تر و اندکی مدرن‌تر کار شده و فضای جذاب‌تری برای سرنشین دارد.

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

در این قسمت توجه به چند نکته انتخاب را برایتان تهسیل خواهد کرد: راحتی صندلی‌های عقب دنا پلاس کاملاً نسبت به سه رقیب دیگر برتری دارد.

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

طراحی داخلی GC6 و تندر90 پلاس کاملاً کهنه و قدیمی می‌نماید و در طولانی مدت خسته‌کننده خواهد بود. صندلی‌های دو رقیب چینی با چرم مصنوعی و ایرانی‌ها با پارچه پوشیده شده است. اگر وجود سانروف برایتان اهمیت دارد تنها می‌توانید بین H330 و دنا پلاس انتخاب کنید. دنا پلاس تنها گزینه‌ای است که برای تریم داخلی دو گزینه تک رنگ و دو رنگ دارد. دسته‌دنده تندر90 پلاس مشابه رنو ساندرو بوده و واقعاً بددست و خسته کننده است. نشان‌دهنده‌های پشت فرمان در H330 و تندر90 پلاس به رنگ غالب قرمز هستند و در درازمدت کمتر از دو رقیب دیگر سبب خستگی و آسیب چشمانتان خواهند شد.

مشخصات فنی

زیر کاپوت H330 بلوک چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی 16 سوپاپ (کد BM15L) با حجم دقیق 1498 سی‌سی و توان و گشتاور به ترتیب 103 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه و 138 نیوتن‌متر در 3800 دور بر دقیقه تعبیه شده که خروجی خود را از گذرگاه جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو می‌فرستد. این مجموعه در یکصد کیلومتر ترکیبی 6.4 لیتر بنزین می‌سوزاند و با استاندارد آلایندگی یورو5 مطابقت کامل دارد. جثه 1340 کیلوگرمی H330 روی تعلیق مک‌فِرسون (محور جلو) و نیمه مستقل میل پیچشی (محور عقب)، لاستیک‌های 65/195 و رینگ‌های 15 اینچی سوار شده و وظیفه هدایت و توقف آن بر عهده فرمان دنده شانه‌ای برقی و ترمزهای دیسکی (تهویه شونده) جلو و کاسه‌ای عقب است.

دنا پلاس در مقایسه با دنای معمولی تفاوتی نکرده و از همان پیشرانه چهار سیلندر خطی 1646 سی‌سی 16 سوپاپ EF7 یورو4 با خروجی 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و 155 نیوتن‌متر در 4500 دور بر دقیقه و جعبه‌دنده 5 سرعته دستی استفاده می‌کند. دُردانه 1258 کیلوگرمی ایران‌خودرو با این تفاسیر در 13.5 ثانیه از حالت سکون به مرز یکصد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تا سقف 189 کیلومتر بر ساعت پیش برود؛ آن‌هم با مصرف سوخت ترکیبی 6.2 لیتر که به نسبت رقبا قابل‌قبول می‌نماید. ترمزها نیز در هردو محور از نوع دیسکی هستند و در دل مجموعه رینگ و لاستیک 195/60R15 جای گرفته‌اند.

دیگر شرکت کننده وطنی یعنی تندر90 پلاس از قلب چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ 1600 سی‌سی 105 اسب بخاری (5750 دور بر دقیقه) و 140 نیوتن‌متری (3750 دور بر دقیقه) نیرو می‌گیرد. شتاب اولیه را در 11.7 ثانیه ثبت می‌کند و بیشینه سرعتش به 175 کیلومتر بر ساعت بالغ می‌گردد. مصرف سوخت ترکیبی تندر90 پلاس برابر با 8.3 لیتر می‌باشد که در مقایسه با سه خودروی دیگر حدود 2 لیتر بیشتر است! از دیگر موارد فنی هم می‌توان به استاندارد آلایندگی یورو4 و جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار اشاره کرد که با تندر90 معمولی تفاوتی نمی‌کنند.

درمورد جیلی GC6، به دلیل ضعف اطلاع رسانی از سوی تولیدکننده، برای کسب اطلاعات کامل نیاز به منابع دیگر خواهید داشت که البته ما طی این نوشتار شما را از این امر بی‌نیاز می‌کنیم. زیر پوست GC6 یک بلوک 1498 سی‌سی 4 سیلندر 105 اسب بخاری (در 5800 دور بر دقیقه) و 146 نیوتن‌متری (در 2800 الی 3400 دور بر دقیقه) جای گرفته که پیامدش ثبت شتاب اولیه طی حدود 13 ثانیه و دستیابی به سقف سرعت 172 کیلومتر بر ساعت، البته از گذرگاه جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار یا پنج سرعته دستی، می‌باشد. این مجموعه طبق ادعای خودِ جیلی در یکصد کیلومتر ترکیبی 6.1 لیتر بنزین می‌سوزاند که به نسبت وزن 1132 کیلوگرمی و کلاسِ خودرو رقم قابل‌قبولی است. شاسی و اتاق GC6 روی سامانه تعلیق مک‌فِرسون (محور جلو) و بازوهای Trailing (محور عقب سوار) شده و با لاستیک‌‌های 60/185 و رینگ‌های 15 اینچی روی آسفالت جلو و عقب می‌رود. صندوق بار 468 لیتری، مخزن سوخت 45 لیتری، ترمزهای دیسکی و فرمان هیدرولیک نیز دیگر خصایص فنی قابل‌ذکر آن را تشکیل می‌دهند.

  در بازار ایران با 40 تا 50 میلیون تومان کدام خودرو مناسب تر است ؟

تجهیزات ایمنی و رفاهی

داشته‌های تندر90 پلاس در بحث ایمنی و رفاه سرنشینان به قرار مقابل است: ترمز جلو دیسکی (خنک شونده) و عقب کاسه‌ای، ABS و EBD چهار کاناله، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین کناری)، ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای جلو و عقب، هشدار روشن ماندن چراغ‌های جلو، ریموت کنترل، گرم‌کن شیشه عقب، کامپیوتر سفری، تنظیم ارتفاع پشتِ‌سری صندلی‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از AUX، CD و USB، رادیو، مه‌شکن جلو و عقب و در نهایت تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده.

بریلیانس H330 در نسخه دستی به موارد زیر مجهز است: دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ABS و EBD، قفل مرکزی، میله فرمان جمع‌شونده (مستهلک کننده ضربات وارده)، ایموبیلایزر، هشدار روشن ماندن چراغ‌های جلو، هشدار نبستن کمربند ایمنی، باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف، قفل خودکار درب‌ها در سرعت 20 کیلومتر بر ساعت، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو و پشتیبانی از USB و AUX، رادیو، صندلی عقب تاشو، امکان نصب صندلی کودک در ردیف عقب و نهایتاً تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو.

جیلی GC6 این‌ها را در چنته دارد: ایموبیلایزر، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، ستون فرمان جمع شونده (مستهلک کننده ضربه)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، قفل ایمنی کودک، ترمز‌های دیسکی چهار چرخ، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، ABS و EBD، تهویه مطبوع خودکار، سیستم صوتی-تصویری با نمایشگر 7 اینچی در مرکز داشبورد و پشتیبانی از USB و AUX، رادیو، اتصالات بلوتوث، گرم‌کن شیشه عقب، چراغ روشنایی در روز (DRL)، مه شکن جلو، فرمان هیدرولیک.

دنا پلاس نیز موارد ذیل را ارائه می‌کند: ایموبیلایزر، ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی (خنک شونده) و عقب کاسه‌ای، چهار عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو)، فرمان هیدرولیک، سامانه هوشمند هشدار مرکزی ورود غیر مجاز، سامانه هشدار موانع عقب، سامانه عیب‌یابی هوشمند (مالتی‌پلِکس)، قفل مرکزی با ریموت، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای جلو، سامانه کنترل بخار بنزین، سامانه قطع خودکار سوخت، شیشه‌های ضد اشعه فرابنفش (سولار)، ستون فرمان جمع شونده، دوربین دید عقب، کروز کنترل، آینه‌های جانبی تمام برقی جدید مجهز به راهنما، چراغ جلوی LED و نئون، چراغ روشنایی در روز LED، مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ روشنایی قسمت پایین کابین، کانال تهویه مجزا برای سرنشینان عقب با تنظیم خودکار، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری در 8 جهت، امکان نصب صندلی کودک در ردیف عقب، تنظیم ارتفاع و زاویه پشت‌سری صندلی‌های جلو، سانروف، دماسنج بیرون، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب از کابین، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، رادیو، سیستم صوتی-تصویری با صفحه‌نمایش مرکزی لمسی و پشتیبانی از USB، AUX و تلفن همراه، رهیاب.

قیمت و شرایط فروش

پیش فروش دنا پلاس اولین بار روز سیزدهم و سپس بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه با پیش پرداخت 24 میلیون تومانی، سود مشارکت و انصراف به ترتیب 22 و 19 درصد و موعد تحویل مرداد تا آذر 96 انجام شد. به نظر می‌رسد پس از فروکش تب بازار و برقراری پایداری نسبی، شرایط فروش دنا پلاس به همین منوال باقی بماند و شاهد تغییر خاصی نباشیم. بنا بر اعلام رسمی ایران‌خودرو، قیمت دنا پلاس در سال 96 برابر با 46 میلیون و 31 هزار و 900 تومان خواهد بود که در مقایسه با دنای معمولی اختلافی 3.351.000 تومانی دارد.

دیگر محصول جدید آبی‌های جاده مخصوص یعنی تندر90 پلاس در مدل خودکار 48 میلیون و 131 هزار تومان قیمت دارد. این خودرو هم‌اکنون با دو پیش پرداخت 23 و 16 میلیون تومانی توسط کمپانی ثبت‌نام می‌گردد و به ترتیب شهریور و مهر 96 تحویل خریداران خواهد شد. قیمت در بازار آزاد اما کمی متفاوت است. اگر سری به نمایشگاه‌های سطح شهر بزنید خواهید دید که تندر90 پلاس با اختلاف حدود 3.5 میلیون تومانی نسبت به کارخانه، با بهای حدوداً 51 میلیون و 600 هزار تومان معامله می‌شود.

جیلی ‌GC6 اخیراً با قیمت قطعی 47 میلیون و 800 هزار تومان در سبد فروش خودروسازان بم قرار گرفت و با دو روش نقدی و اقساطی قابل ابتیاع است. در شرایط نقدی امکان ثبت‌نام با پیش پرداخت 6 الی 20 میلیون تومانی و موعد تحویل مرداد تا مهر 96 وجود دارد و خریداران علاوه بر هدیه 400 الی 800 هزار تومانی، از سود مشارکت 24 درصد و سود انصراف 20 درصد بهره‌مند خواهند شد. از ویژگی‌های شرایط اقساطی نیز می‌توان به تسهیلات 15 میلیون تومانی (بازپرداخت طی سه فقره چک 5 میلیون تومانی)، سود انصراف 20 درصد و موعد تحویل شهریور و مهر 96 اشاره کرد.

بریلیانس H330 دستی دیگر گزینه چینی، در سال 96 با بهای مصوب 44 میلیون و 506 هزار تومان و دو نوع پیش فروش تک ودیعه‌ای و اعتباری توسط پارس خودرو به فروش می‌رسد. پیش پرداخت هردو طرح از 15 الی 25 میلیون تومان متغیر بوده و موعد تحویل خودروها بسته به شرایط دقیق انتخابی از مرداد تا آبان 96 تعیین شده است. همچنین در روش پیش فروش اعتباری تسهیلات 15 الی 20 میلیون تومانی با شرایط بازپرداخت متنوع ارائه می‌گردد. سود مشارکت و انصراف نیز در هردو روش به ترتیب 15 الی 20 و 18 درصد می‌باشد.

همان‌طور که می‌بینید گزینه‌های موجود در محدوده قیمتی 40 تا 50 میلیون تومان مشخصات فنی تقریباً یکسانی دارند و تفاوتشان بیشتر در طراحی و تجهیزات ایمنی و رفاهی است. از نظر تئوری اینکه برنده نهایی کدام خودرو باشد امری نسبی و سلیقه‌ای است اما روی کاغذ، دنا پلاس بیشترین امکانات رفاهی و امنیتی را ارائه می‌کند، بریلیانس H330 در بحث تناسب طراحی حرف اول را می‌زند و تندر90 پلاس رگ و ریشه و اصالت بسیار بهتری دارد. تا اولویت‌های خریدار چه باشد!



نظرات