1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

6 مهر 1395
  • 2

هاچ‌بک‌های کراس یا کراس‌اوور‌های سگمنت B که در کشور ما با نام خودرو‌های مینی‌کراس خوانده می‌شوند، در حقیقت یک کلاس نوظهور در دنیا هستند که با ترکیب ابعاد خودروهای هاچ‌بک و یکسری ویژگی‌های کراس‌اوور‌های شهری متولد شده‌اند‌.

سرآغاز معرفی این کلاس به مردم کشور ما را می‌توان عرضه لیفان‌ X50 در سال گذشته دانست که به تدریج و پس از محبوبیت نسبی X50 در بازار، دیگر خودروسازان یا واردکنندگان نیز به خود آمده و مدل‌های مختلفی از کلاس یاد‌شده را به بازار عرضه کرده و یا در شرف عرضه دارند‌. در حال حاضر اگر فردی تصمیم به خرید یک هاچ‌بک کراس با برند مطرح جهانی داشته باشد تنها گزینه پیش رو وی رنو کپچر خواهد بود اما در آینده نزدیک خودروهای مطرحی همچون پژو 2008 و نیسان جوک نیز وارد گود رقابت با کپچر خواهند شد‌. به همین بهانه و بنا به درخواست خوانندگان محترم، در این مطلب به بررسی و مقایسه رنو کپچر با این دو رقیب مطرح خواهیم پرداخت.

 بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

رنو کپچر

رنو کپچر نخستین‌بار در سال 2014 میلادی و بر اساس خودرو کانسپتی که رنو با همین نام در سال 2011 معرفی کرده بود، وارد بازار جهانی شد‌. در داخل کشور نیز کپچر نخستین محصولی بود که در چارچوب دور جدید قراردادهای رنو با خودروسازان داخلی، به صورت وارداتی و توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد‌. طراحی ظاهری کپچر در مجموع ساده اما پویا بوده که وجود المان‌هایی همچون چراغ‌های جلو با پس‌زمینه تیره، خط شانه برجسته در ترکیب با فرو‌رفتگی پایین در‌ها و تضاد رنگ سقف‌، ستون‌ها و آینه‌های جانبی با بدنه، به پویایی بیشتر طرح کمک می‌کنند‌. البته سادگی بیش از حد نمای عقب اندکی روی ظاهر خودرو تأثیر منفی گذاشته است‌. فضای داخلی کپچر هم در مجموع ساده شکل گرفته و شباهت زیادی به رنو کلیو دارد که این موضوع با توجه به یکسان‌‌بودن پلت‌فرم کپچر و کلیو، دور از انتظار نیست‌. کپچر با دارا‌ بودن طو‌ل، عرض و ارتفاع به ترتیب 4122 ، 1788 و 1566 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2606 میلی‌متر، خودرویی نسبتا کوچک‌اندام و مناسب برای استفاده شهری است که این کوچک بودن باعث شده تا فضای صندلی عقب آن چندان جادار نباشد البته این فضای داخلی در استفاده‌های معمول شهری به هیچ عنوان آزار‌دهنده نیست‌. پیشرانه کپچر هم یک نمونه 1.2 لیتری مجهز به توربو‌شارژر بوده که توانایی تولید حداکثر قدرت 120 اسب بخار و حداکثر گشتاور 190 نیوتن متر را داراست که کپچر با اتکا به این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه ضمن مصرف 5.9 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، طی مدت زمان 10.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد‌. سطح تجهیزات رفاهی کپچر نیز راضی‌کننده بوده و در مدل 2016 این خودرو شامل مواردی همچون کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، دی‌لایت، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم صوتی و تصویری مجهز به مسیریاب فابریک و دوربین دید عقب، سیستم کمکی شروع حرکت در شیب، تغییر زاویه چراغ جلو در پیچ، انتخاب حالت رانندگی اقتصادی (‌ECO‌) و ... بوده که در مدل 2017 این خودرو (‌که مدتی قبل، پیش‌فروش آن توسط ایران خودرو انجام شد‌) به موارد فوق، پوشش چرمی صندلی‌ها به همراه گرمکن صندلی‌های جلو، کنسول وسط صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب نیز افزوده می‌شود‌. از لحاظ ایمنی هم کپچر وضعیت بسیار خوبی داشته و مجهز به سامانه‌های ABS ،‌EBD ،‌EBA (‌سیستم ترمز کمکی‌) و ESP‌ (‌سیستم کنترل پایداری الکترونیکی‌) به همراه 4عدد ایربگ است و تنها نقطه ضعف ایمنی آن کاسه‌ای بودن ترمز‌های عقب است‌. هم‌اکنون مدل 2017 کپچر هنوز وارد بازار نشده و قیمت قطعی آن نیز از سوی ایران خودرو اعلام نشده ‌اما کپچر مدل 2016 در بازار آزاد 110 تا 115 میلیون تومان قیمت دارد‌.

 بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

پژو 2008

2008 نخستین‌بار در سال 2013 و بر اساس پلت‌فرم پژو 208 از سوی پژو وارد بازار جهانی شد‌. در ایران نیز 2008 نخستین محصولی خواهد بود که در دور جدید همکاری پژو و ایران خودرو وارد بازار خواهد شد و شنیده‌ها حاکی از آن است که این خودرو در زمستان سال جاری پا به خیابان‌های کشورمان خواهد گذاشت‌. طراحی ظاهری 2008 مدرن بوده و از هماهنگی مناسبی برخوردار است که در مقام مقایسه با رقیبش یعنی رنو کپچر می‌توان گفت که ظاهر 2008 نسبت به کپچر پیچیدگی و اسپرت‌بودن کمتری داشته اما در مقابل هماهنگی قسمت‌های مختلف بدنه در آن بالاتر است‌. در داخل کابین اما موضوع برعکس بوده و 2008 به لطف غربیلک فرمان کوچک و اسپرت، طراحی خاص صفحه نشان‌دهنده‌ها و طرح فیبر‌کربن در بعضی نقاط داشبورد، اسپرت‌تر و چشم‌نواز‌تر از رقیب هموطنش به نظر می‌رسد‌. نا‌گفته نماند که پژو برای سال 2017 فیس‌لیفت مختصری از 2008 را معرفی کرده که هنوز دقیقا مشخص نیست که گونه تولید داخل با چهره جدید عرضه خواهد شد یا خیر.

2008 با دارا بودن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4159‌، 1740 و 1556 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2538 میلی‌متر تنها در طول اندکی از کپچر بزرگ‌تر بوده و در سایر ابعاد کمی کوچک‌تر از رقیب است اما تست‌های صورت‌گرفته از این خودرو در خارج از کشور، فضای داخلی و راحتی صندلی‌های 2008 را مناسب ارزیابی می‌کنند‌. 2008 به احتمال قوی در ایران با یک پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 120 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن‌متر ارائه می‌شود که این پیشرانه با اتصال به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک (‌6 سرعته دستی‌) ضمن مصرف 7.4 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را برای 2008 به ارمغان می‌آورد‌. نکته قابل ذکر در مورد پیشرانه 2008 این است که این یک پیشرانه جدید بوده و علی‌رغم حجم یکسان با پیشرانه معروف TU5‌، نسبت به آن دارای تفاوت‌هایی است‌. سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی 2008 تولید داخل نیز هنوز مشخص نیست اما سری به بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس بزنیم مشاهده می‌کنیم که مدل‌های فول آپشن 2008 در این بازار از امکاناتی همچون کیلس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری مجهز به 6 بلندگو، بلوتوث و مسیر‌یاب، سقف پانوراما، کروز کنترل، سنسور نور، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و 6‌عدد ایربگ بهره‌مند هستند که البته به احتمال بسیار قوی مدل‌های تولید ایران به دلیل ارزان‌سازی، بخشی از این امکانات را به همراه نخواهند داشت‌. قیمت احتمالی 2008 نیز 72 میلیون تومان با گیربکس دستی و 78 میلیون تومان با گیربکس اتوماتیک خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که اگر این قیمت با افزایش قابل توجهی رو‌به‌رو نشود و یا ایران خودرو در حذف آپشن‌ها به منظور ارزان‌سازی افراط نکند، 2008 قادر است عرصه را بر بسیاری از خودرو های چینی تنگ کند‌.

 بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

نیسان جوک

سال 2009 بود که نیسان در جریان نمایشگاه خودرو ژنو از خودرو کانسپتی با نام کازانا رونمایی کرد. با توجه به طراحی عجیب و غریب کازانا کمتر کسی فکر آن را می‌کرد که کانسپت مذکور به مرحله تولید برسد‌. اما درست 2 سال بعد بود که کازانا با کمترین تغییرات راهی خط تولید شد‌. با این تفاوت که این بار به جای کازانا نام «جوک» را یدک می‌کشید‌. در ایران نیز شرکت «جهان نوین آریا» از چند ماه پیش نمایندگی نیسان را به دست آورده و قرار است طی چند ماه آینده و در اولین قدم جوک را به بازار ایران عرضه کند‌. مناسب‌ترین واژه برای توصیف طراحی نیسان جوک واژه «عجیب و غریب» است‌.

جوک طراحی خاص خود را داشته و طراحی آن به خصوص در نمای جلو با وجود چراغ‌های اصلی دوار و چراغ‌های سه‌بعدی روی گلگیر‌ها، شبیه به هیچ خودرو دیگری در دنیا نیست‌. هدف اصلی نیسان از طراحی جوک، یک خودرو اقتصادی جوان‌پسند بوده که با توجه به وجود المان‌های اسپرتی مانند طرح کلی چراغ‌های عقب و یا غربیلک فرمان- که برگرفته از اسپرت معروف نیسان یعنی مدل 370Z هستند- این نکته قابل لمس است و نتیجه کار نیز مشخص است زیرا جوک به هیچ عنوان خودرو عامه‌پسندی نبوده و بیشتر گروهی از جوانان را به سمت خود می‌کشد‌. از لحاظ ابعاد و اندازه هم جوک با دارا بودن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4135‌، 1765 و 1565 میلی‌متر به همراه فاصله بین دو محور 2530 میلی‌متر اختلاف چندانی با رقبا نداشته و مانند آنها فضای صندلی عقب چندان جاداری ندارد‌. البته تست‌های انجام‌شده راحتی صندلی‌های جوک را خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند‌. از نظر فنی دو نوع پیشرانه برای جوک در بازار ایران قابل عرضه است؛ نخست یک پیشرانه 1.6 لیتری با حداکثر قدرت 117 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتن‌متر که پیشرانه مذکور با اتصال به یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (‌CVT‌) ضمن مصرف 6.3 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای این آدم فضایی ژاپنی به ارمغان می‌آورد‌.

پیشرانه دوم نیز یک نمونه 1.6 لیتری بوده با این تفاوت که به لطف استفاده از سامانه توربو شارژر، 188 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که جوک به لطف این پیشرانه و گیربکس CVT ضمن مصرف 7 لیتر سوخت در هر 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد 8 ثانیه و حداکثر سرعتی برابر 200 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت‌. نیسان جوک در نمونه‌های فول سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس از امکاناتی همچون سانروف، کیلس استارتر، کروز کنترل‌، سیستم صوتی با 6 عدد بلندگو مجهز به بلوتوث، صندلی‌های چرمی با گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک جلو و عقب و ... بهره می‌برد‌. ضمن آنکه سیستم‌های ترمز ABS ،‌EBD و EBA به همراه سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی و 6 عدد ایربگ، تضمین‌کننده ایمنی این خودرو هستند‌. قیمت احتمالی جوک در ایران با توجه به اینکه با کدام پیشرانه و چه سطح آپشنی وارد بازار شود، مابین 130 تا 180 میلیون تومان خواهد بود‌.

جمع‌بندی نهایی

در پایان مطلب اگر برگشته و نگاهی گذرا به هرکدام از خودرو‌های مورد بحث داشته باشیم، می‌توان گفت که رنو کپچر خودرویی با پیشرانه، ابعاد و امکانات نسبتا مناسب بوده که می‌تواند رضایت مالک خود را در استفاده‌های درون‌شهری تأمین کند اما به عقیده بسیاری از افراد، قیمت 115 میلیونی آن با ویژگی‌هایش تناسب نداشته و گران است‌. پژو 2008 نیز تا حد زیادی شبیه به کپچر است اما دو ویژگی برتر نسبت به کپچر دارد؛ نخست پیشرانه تنفس طبیعی آن که اینگونه پیشرانه‌ها با سازگاری بیشتر با شرایط و بنزین ایران، در دراز‌مدت هزینه‌های کمتری را به مالک خود تحمیل می‌کنند و دوم قیمت آن که به میزان قابل توجهی پایین‌تر از رقیب هموطنش خواهد بود‌. در مقابل به احتمال قوی سطح آپشن 2008 تولیدی ایران خودرو پایین‌تر از رنو کپچر وارداتی خواهد بود‌. نیسان جوک نیز سبک خاص خود را دنبال کرده و این پتانسیل را دارد که گروهی از جوانان و همچنین بانوان را که به دنبال خودرویی خاص هستند، به خود جذب کند خصوصا اگر با پیشرانه توربو به همراه مجموعه اسپرت نیسمو عرضه شود که در آن صورت توانمندی‌های حرکتی آن فراتر از سطح کلاس و قیمت آن خواهد بود که این نکته می‌تواند محبوبیت خوبی را در بین جوانان برای جوک به ارمغان بیاورد‌. در مقابل پاشنه آشیل جوک، قیمت بسیار بالای آن نسبت به رقبا بوده و شاید این نکته باعث شود که جوک نتواند به جایگاه شایسته‌ای در بازار ایران دست یابد‌.

 بررسی و مقایسه رنو کپچر با پژو ۲۰۰۸ و نیسان جوک

منبع:عصر خودرو
به قلم امیر خادمی پور



نظرات

  • طهماسب طهماسب (8 مهر 1395 ساعت 09:37)

    ما توان خرید یه پراید رو هم نداریم اینا که دیگه هیچی .فقط حسرتش به دلمون میمونه .کاش یکی پیدا میشد یه دونه از این ماشینا رو به ما میداد.

  • حبیب حبیب (7 مهر 1395 ساعت 00:06)

    تیترتون به تبلیغ پژو2008تغییربدید لطفا واینکه پیشرانه پژو 2008همون موتورtu5با اندکی تغییردر انژکتور وسیستم سوخت رسانی و مفتش گرون فقط قیافه داره واس چی با میتسوبیشی asxمقایسش نکردین البته با قیمت بدون تعرفه وگمرک وچرااز گارانتیشون هیچ چیزی نگفتین یا چرا قیمت نیسان جوک را قیمت واقعی اعلام نکردید