1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تویوتا یعنی کمری

تویوتا یعنی کمری

5 دی 1393
  • 5

تست و بررسی تویوتا کمری 2008 در بازار دست دوم

عکس : روزبه حقگو

در علم آمار پدیده ای وجود دارد که می توان آن را مصداق علمی و فلسفی برای مفهوم "رای به اکثریت" تعبیر کرد.فرض کنید که یک ظرف بزرگ پر از شکلات دارید ولی تعداد دقیق شکلات ها را نمی دانید.اگر از عده زیادی بخواهید تا تعداد شکلات های درون ظرف را حدس بزنند و در نهایت از اعداد گفته شده در حدسیات میانگین بگیرید،حاصل با درصد خطای اندکی به تعداد واقعی شکلات های درون ظرف نزدیک خواهد بود! این پدیده از نظر علمی با آزمایشات مکرر ثابت شده است و دلیل فلسفی خاصی هم برایش مطرح می شود که می توان آن را به عقل جمعی و شعور اجتماعی ربط دارد.بنابراین اگر تعداد افراد زیادی بر روی یک نکته اتفاق نظر داشته باشند،حتما دلایل مشخص و موجهی برای آن مسئله وجود دارد و همین نظریه هم پایه و اساس دموکراسی را تشکیل می دهد.حتما پیش خود فکر میکنید که دموکراسی و رای به اکثریت چه ربطی به تویوتا کمری دست دوم دارد؟پاسخ این است که کمری یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان و پرفروش ترین ماشین بازار رقابتی آمریکای شمالی است و هر ساله میلیون ها نفر در مورد خرید این خودرو با یکدیگر هم نظر می شوند،پس طبق نظریه آماری مطرح شده، حتما دلایلی مشخص و موجهی برای این اتفاق نظر میلیونی وجود دارد که در ادامه قصد داریم شماری از آن ها را در خصوص یکی از مدل های دست دوم کمری بررسی کنیم.

طراحی عامه پسند

کمری طراحی زیبا و دلربایی دارد؟ مسلما اینطور نیست.اگر تصاویر هر هفت نسل کمری از سال 1979 تا 2014 را مشاهده کنید، حتی یک مورد هم وجود ندارد که شما را از نظر طراحی تحت تاثیر قرار دهد.کمری در نسل های نخست در واقع به عنوان مدل سدان سلیکا عرضه می شد، اما رفته رفته شخصیتی مستقل پیدا کرد و حالا عنوان یکی از مهمترین محصولات تویوتا در سرتاسر جهان به فروش می رسد.با این حال این مدل پر فروش هیچ گاه از نظر طراحی خودرو مطرحی نبوده و در نسل های اخیر نیز همواره ظاهری به شدت محافظه کارانه و یا حتی نازیبا داشته است.در واقع کار به جایی رسید که در نسل هفتم تویوتا با انتقادات فراوانی مواجه و ناچار به ارائه یک فیس لیفت برنامه ریزی نشده در بازار آمریکای شمالی شد و بدین ترتیب در سال 2015 شاید برای اولین بار شاهد طراحی جذاب و گیرا برای یک مدل کمری خواهیم بود.به طراحی خودرو مورد آزمایش یعنی نسل ششم برگردیم.چراغ های بزرگ جلو و چراغ های خطر عقب کاملا قرینه یکدیگر شکل گرفته اند و خودرو در نمای جانبی نیز طرحی ساده و متقارن دارد.به عبارت دیگر بین طول درب موتور و درب صندوق هماهنگی خاصی لحاظ شده و خط جانبی ظریفی که از نزدیکی گلگیر جلو آغاز شده،به نرمی در امتداد دستگیره های درب ادامه یافته و به چراغ عقب ختم شده است.تنها نکته قابل ذکر در مورد طراحی این مدل،شاید طراحی دماغه خودرو باشد که حالتی فوق العاده آیرودینامیک و گوه ای شکل دارد و همین مسئله در زمان رانندگی بر روی تسلط راننده بر گوشه و کنار درب موتور هم تاثیر منفی می گذارد.کمری بر خلاف ظاهر ساده اش،آیرودینامیک بسیار خوبی دارد و به لطف پشت سر گذاشتن آزمایشات بسیار در تونل باد از ضریب آیرودینامیک 0.27 cd سود می برد.جالب است بدانید که مجموعه قطعاتی در زیر سپر جلو و نزدیکی سپر عقب وظیفه تولید نیروی رو به پایین (DOWN FORCE) و افزایش چسبندگی چرخ ها به سطح مسیر در سرعت های بالا را بازی می کنند و تویوتا از این جهت دقت زیادی را برای این مدل اقتصادی و خانوادگی به خرج داده است.نسل ششم کمری در حد فاصل سال های 2007 تا 2011 بر روی خط تولید قرار داشت و در سال 2009 در برخی بازارها فیس لیفتی جزئی را تجربه کرد که شامل اضافه شدن نوار های LED و تغییر چیدمان چراغ های خطر عقب، تغییر طراحی سپرهای جلو و عقب و بزرگتر شدن سایز حفره های انتقال هوا به سمت دیسک های ترمز در سپر جلو می شود.به جز وجود یا عدم وجود سانروف،تفاوت ظاهری محسوسی بین تیپ پایه (GL) و نمونه متوسط (GLX) وجود ندارد، اما در عوض نمونه SE با چاشنی اسپرت و برخی قطعات اضافی شامل زیر سپری جلو و عقب، اسپویلر ظریف نصب شده بر روی درب صندوق عقب و جلوپنجره متفاوت با زمینه مشکی رنگ در واقع کامل ترین و زیباترین نمونه کمری محسوب می شود که از رینگ های اسپرت 17 اینچی نیز بهره می گیرد.سری SE در زمان تولید نسل ششم، گران ترین مدل شرکتی کمری در کشورمان محسوب می شد،اما در سال های بعدی بسیاری از نمونه های پایه GL و GLX نیز به لطف انجام تغییرات کارگاهی و نصب کیت های بدنه فابریک و غیر فابریک از نظر طراحی ظاهری به نمونه های گران قیمت SE تبدیل شدند و بنابراین این روزها دیدن مدل جی ال با قطعات تکمیلی اس ئی در بازار اصلا اتفاق عجیبی نیست.

مشخصات فنی

کمری نسل ششم با دو پیشرانه 2.4 لیتری و 2.5 لیتری چهار سیلندر و یک نمونه 3.5 لیتری شش سیلندر V شکل عرضه می شده است که نمونه های 2.4 لیتری چهار سیلندر خود شامل مدل های هیبریدی و بسیار کم مصرف هم بوده اند که البته نمونه ای از این مدل های هیبریدی در کشورمان وجود ندارد، اما در عوض تعداد معدودی از مدل های V6 به صورت شخصی به ایران راه یافته اند که با توجه به قدرت 268 اسب بخاری پیشرانه جزو سریعترین سدان های آسیایی راه یافته به بازار کشورمان در طی چند سال اخیر قرار می گیرند.در واقع کمری با این پیشرانه V6 از نظر فنی و عملکرد هیچ تفاوت محسوسی با مدل لوکس تر آریون (که خود نیز بر پایه کمری شکل گرفته است) ندارد و می تواند به راحتی با خودروهایی چون ب ام و سری پنج و کیا کادنزا رقابت کند.با این وجود بیش از 90 درصد کمری های نسل ششم موجود در کشور از پیشرانه پایه یعنی همان مدل 2.4 لیتری با قدرت 158 اسب بخار بهره می گیرند که عملکرد مناسب و دوام فوق العاده بالای دارد.نیروی تولیدی این پیشرانه از طریق یک گیربکس 4 یا 5 سرعته اتوماتیک راهی چرخ های جلو می شود و این در حالیست که نمونه های V6 از گیربکس اتوماتیک شش سرعته نیرو می گیرند.در برخی بازارها مثل آمریکا پس از سال 2009 که فیس لیفتی مختصر در طراحی کمری اعمال شد، موتور 2.4 لیتری نسبتا قدیمی جای خود را به نمونه 2.5 لیتری مدرن تر با 169 یا 178 اسب بخار (ّبسته به بازار فروش) داد که نیروی خود را در اختیار یک گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک قرار می دهد.

فضای داخلی

پشت فرمان کمری خود را در فضایی حساب شده و راحت خواهید یافت.دسترسی آسان به تمامی دکمه های کنسول میانی و ادوات وجود دارد و فضای داخلی نیز کاملا برای چهار سرنشین مناسب و کافی به نظر می رسد،البته کمری سدان کوچکی نیست و با 2.7 متر فاصله محوری و 4.8 متر طول کلی سدان سایز متوسط با فضای داخلی بزرگ محسوب می شود که می تواند به راحتی نیازهای یک خانواده نرمال چهار یا پنج نفره را پوشش دهد.خودرو مورد آزمایش در حدود 95 هزار کیلومتر کارکرد دارد، اما با روشن کردن پیشرانه در میابیم که صدای راه یافته به کابین از بسیاری خودروهای صفر کیلومتر کمتر است.در واقع قبل از فشردن پدال گاز و در دور موتور آیدل به هیچ صدای محسوسی از پیشرانه شنیده نمی شود و لازم است برای مطمئن شدن از روشن بودن یا نبودن پیشرانه به دور موتور دقت کنیم.فضای داخلی کابین به نوع بر اساس همان فلسفه طراحی بیرونی خودرو شکل گرفته و در مجموع آرایش ساده و کار آمدی دارد که شاید در نگاه اول چندان زیبا و چشم نواز نباشد، اما بسیار با کیفیت و هوشمندانه شکل گرفته است.صندلی ها در خودرو مورد آزمایش که در رده تجهیزاتی GLX قرار دارد، مانند بسیاری خودروهای ژاپنی دیگر روکشی پارچه ای دارند و اغلب اجزای داشبورد و تریم داخلی نیز از پلاستیک ضخیم و باکیفیت ساخته شده،از تجهیزات رفاهی و نکات لوکس کابین هم می توان به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک،سانروف برقی و معدود قطعات پلاستیکی با طرح چوب در بخش داخلی درب ها و اطراف لیور دنده اشاره کرد و امکاناتی چون تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده هم اغلب در مدل های فول دیده می شود،البته تجهیزات رفاهی این نسل از کمری فارغ از رده بندی تجهیزاتی ارتباط مستقیمی به بازار هدف خودرو دارد و معدود نمونه های شش سیلندر و اصطلاحا سفارش آمریکا از نظر رده تجهیزاتی نیز در میان لوکس ترین نمونه های عرضه شده از کمری قرار می گیرند و به شماری از کامل ترین لیست قابل تصور همچون دوربین دید عقب، 10 کیسه هوا، سامانه GPS، مانیتور بزرگ، روکش چرمی صندلی ها،پرده عقب برقی و امکاناتی از این دست مجهزند.با این اوصاف کاملا مشخص است که نمی توان برای تجهیزات رفاهی و آپشن های تویوتا کمری بر حسب رده بندی تجهیزاتی، شرکتی و یا شخصی بودن خودرو قضاوت کرد و در شرایط فعلی بازار ممکن است تفاوت های اندکی بین دو خودرو به ظاهر مشابه و هم رده وجود داشته باشد.

رانندگی

158 اسب بخار برای نیرو بخشیدن به یک سدان 1.5 تنی رقم زیادی نیست و به خصوص اگر وزن سرنشینان و بار را در زمان مسافرت در نظر بگیریم نسبت نیرو به وزن بازهم بدتر شده و شتاب خودرو از رقم 9.6 ثانیه ای ادعایی تویوتا فاصله زیادی می گیرد،اما با این وجود هم می توان گفت که کمری عملکرد قابل قبولی دارد که از گشتاور 218 نیوتن متری خودرو نشات می گیرد.این میزان گشتاور در دور موتور های میانی به دست می آید و کشش مناسبی را برای کمری ایجاد می کند.از سوی دیگر،پیشرانه کمری همچون بسیاری دیگر پیشرانه های تویوتا از سیستم باز و بسته شدن متغییر سوپاپ ها موسوم به VVT-I بهره می گیرد و همین تکنولوژی در عین نقش آفرینی در تولید گشتاور و قدرت قابل قبول،زمینه کاهش مصرف سوخت تا مرز 8.5 لیتر در یکصد کیلومتر را پدید می آورد.پس با این اوصاف عجیب نیست که عملکرد پیشرانه را با توجه به کلاس و کابری خودرو مناسب و رضایت بخش بدانیم.گیربکس پنج سرعته خودکار هم عملکرد خوب و نرمی دارد و چه در زمان شتاب گیری و چه در زمان ترمزگیری دنده ها را به درستی سبک و سنگین می کند،البته توان مجموعه ترمزها که در هر چهار چرخ به صورت دیسکی هستند در مقایسه با قابلیت های پیشرانه و وزن کلی خودرو چندان چشمگیر نیست و همینطور فرمان هم مانند بسیاری دیگر از محصولات تویوتا اطلاعات کاملی را به راننده منتقل نمی کند ولی در عوض فنربندی که در چرخ های جلو به صورت مک فرسون و برای محور عقب با آرایش استرات دوبل انتخاب شده رفتار نرم و با ثباتی دارد که با توجه به شرایط جاده های کشورمان می تواند موجب رضایت خاطر سرنشینان را بیش از بسیاری خودروهای کره ای یا اروپایی هم کلاس فراهم کند.چندان عجیب نیست که کمری در زمینه هندلینگ و تقسیم وزن تمایل به کم فرمانی دارد، چرا که فنربندی نرم هم در عمل نمی تواند کمکی در راستای جلوگیری از بروز این پدیده باشد، اما با توجه به کاربرد خانوادگی خودرو باید هندلینگ و پایداری کمری را مناسب دانست و از آن مهمتر آرامش و رفاه سرنشینان درون کابین است که رویایی به نظر می رسد.در واقع علیرغم کارکرد 95 هزار کیلومتری خودرو، کوچکترین اثری از لرزش یا سر و صدای اضافی در کابین شنیده نمی شود و از این نظر به راستی تفاوت ملموسی بین کمری ارزان قیمت، تویوتا آریون و یا حتی لکسوس ES که بر پایه همین پلت فرم شکل گرفته، وجود ندارد.

قیمت و شرایط بازار

این روزهای قیمت نمونه های سالم و چهار سیلندر تویوتا کمری نسل ششم (XV40) بسته به مدل، سطح تجهیزات و میزان کارکرد در محدوده 70 الی 110 میلیون تومان قرار می گیرد و این خودروها از بازار دست دوم نسبتا پر طرفدارند.هزینه نگهداری قابل قبول و دوام فوق العاده،انتخاب کمری را به عنوان یک خودرو دست دوم بسیار منطقی جلوه می دهد،البته باید گفت که اوضاع خدمات رسانی شرکت وارد کننده این خودروها چندان هم جالب نیست، اما خوشبختانه به لطف گستردگی حضور تویوتا در سطح منطقه خاورمیانه و فروش بالای این نسل از کمری در بازار کشورهای منطقه، نگرانی خاصی از بابت نگهدای و قطعات یدکی وجود ندارد.شاید جالب باشد که بدانید نمونه هایی از نسل ششم کمری وجود دارند که در مقام تاکسی بیش از 500 هزار کیلومتر عمر کرده اند و همچنان از کیفیت و عملکرد رضایت بخشی برخوردارند.با توجه به این عمر طولانی،قطعا خرید نمونه هایی که کارکردی کمتر از 100 هزار کیلومتر دارند،غیر منطقی و پر ریسک نخواهد بود.از سوی دیگر کمری جزو معدود خودروهای موجود در بازار است که ترکیبی از دوام بالا، مصرف سوخت اقتصادی، ابعاد مناسب برای خانواده و عملکرد نسبتا خوب برای رانندگی خارج شهری را به شکل همزمان ارائه می دهد و تقریبا می توان گفت که هیچ خودرو دیگری در بازار کشورمان وجود ندارد که تا این حد با نیازهای رفت و آمد شهری و مسافرتی برای یک خانواده متوسط ایرانی هم خوانی داشته باشد.پس در نهایت باید گفت که اگر با طراحی ظاهری نه چندان جذاب و کمبود نسبی امکانات رفاهی کمری مشکلی ندارید،گزینه های عجیب و غریب چینی را فراموش کنید و با خیال راحت این ژاپنی کم حاشیه را به عنوان همراه شهر و جاده خود برگزینید.

در پایان مراتب تشکر و قدردانی خود را از مالک محترم خودرو جناب دکتر هادی اسدی اعلام می داریم.

جدول مشخصات فنی تویوتا کمری 2008 با موتور 2.4 لیتری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 تویوتا یعنی کمری

 صفر تا صد



نظرات

  • با هوش با هوش (7 دی 1393 ساعت 11:21)

    یکی از ماشینای فوق العاده هستش هر چی بگم کم گفتم

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (5 دی 1393 ساعت 21:36)

    خوب در برابر گزینه های چینی بی کیفیت این و داریم

  •  محمد درایور محمد درایور (5 دی 1393 ساعت 20:10)

    واقعا عالیه.اصالت در کنار زیبایی.(هنوز ارزش خرید داره)

  • محمد عبد محمد عبد (5 دی 1393 ساعت 13:02)

    من شیفتة ای مدل کمری ام

  • محمدماجد محمدماجد (5 دی 1393 ساعت 11:40)

    ایول