1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی اجمالی اولین خودرو تمام برقی در ایران

بررسی اجمالی اولین خودرو تمام برقی در ایران

15 مهر 1395
  • 1

کمپانی خودروسازی BYD چین شرکت خودروسازی است که تنها ۱۳ سال از زمان تاسیس آن می‌گذرد اما نیامده در کمی فراتر از یک دهه با جوینت ونچر ۵۰-۵۰ با کمپانی دایملر آلمان و استفاده از تکنولوژی روز آلمانی در زمینه طراحی، گسترش، تولید و توزیع خودروهای سواری و اتوبوس جاپای خود را در مهم‌ترین کشورهای جهان محکم کرده است. همچنین تولید خودروهای هایبریدی و برقی نیز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های برند خودروساز BYD است.

این برند چندی است که با مدل شاسی بلند S6 از سوی شرکت کارمانیا در کشورمان به دیده عموم گذاشته شده است و امروز تنها در گذر کمتر از 2 سال خبر از ورود نمونه برقی یکی از محصولات تولیدی این برند یعنی خودرو تمام برقی e6 از کلاس ون‌‌های کوچک (Compact MPV) و یا کراس اوور کامپکت به بازار کشور به گوش می‌رسد. e6 را بشناسید

خودرو e6 را پیش از آن که یک کراس اوور کامپکت بدانیم باید آن را بر اساس سبک طراحی یک ون 5 در MPV جمع و جور خطاب کنیم که طول کلی 4560، عرض 1822 و ارتفاع 1645 میلی‌متر به همراه فاصله محور 2830 میلی‌متری است که ارتفاع آن از سطح زمین به 150 میلی‌تر محدود است. نمای خارجی بسیار ساده و محافظ کارانه است و حتی با وجود چراغ‌های روشنایی در روز زیر سپر جلو همچنان پیچیدگی ظاهری چشمگیری در آن دیده نمی‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال 2011 یعنی دو سال دیرتر از زمان اولیه اعلام شده از سوی کمپانی به عنوان خودروهای ناوگان تاکسیرانی به بازار وارد شد. آمار فروش این خودرو از می سال 2010 تا ژوئن 2016 آمار فروش 23483 دستگاه را شامل می‌شود. از سال 2016 به بعد نیز این خودرو در کشورهای دیگری چون کلمبیا، بلژیک، ایالات متحده آمریکا (نیویورک و شیکاگو) و بریتانیا در ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌شود.

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

ویژگی‌های فنی

e6 یک خودرو تمام برقی با آلایندگی تئوری صفر است چرا که برای پیشرانش خود تنها از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. این خودرو به پک باتری لیتیوم آهن فسفات به قدرت 75 کیلووات ساعت (80 و یا 90 کیلووات ساعت بر اساس منابع مختلف) استفاده می‌کند که از طریق برق 220 ولت 10 آمپر شهری تغذیه شده و بر اساس ادعای کمپانی BYD ظرف 2 ساعت شارژ می‌شود. این باتری از سوی برند BYD تا 10 سال تحت پوشش خدمات پس از فروش قرار دارد. نیرو تولیدی این باتری بر اساس سفارش در اختیار یک و یا دو موتور برقی سینکرون آهنربا دائم (Brushless) قرار می‌گیرد که چهار مجموع قدرت کلی برای این خودرو را فراهم می‌آورد. این چهار مجموع قدرت بر اساس آپشن سفارشی برای موتورها به ترتیب معادل 101، 104+54، 2015 و 215+54 اسب بخار است که تنها گشتاور ثابت تولیدی قدرتمندترین موتور آن معادل 450 نیوتن.متر است. مجموعه فنی این خودرو در مجموع وزن نهای 2380 کیلوگرم را برای خودرو e6 به همراه دارد اما این به آن معنا نیست که e6 خودرو کندی است. این خودرو به دلیل استفاده از موتور الکتریکی و ذات این نوع موتورها به جهت ارائه ماکزیمم گشتاور ثابت در تمامی دورها (از دور صفر تا دور ماکزیمم) با توجه به تایرهای 235 در هر چهار چرخ شتاب درخور توجه حدود 8 ثانیه‌ای (برای قدرتمندترین نمونه ویژه بازار آمریکا) را به همراه می‌آورد و قادر است به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرو برقی با کاربردی درون شهری سرعت کاملا مناسبی است. با مد نظر قراردادن مصرف انرژی کمتر از 18 کیلووات ساعت در هر 100 کیلومتر برای این خودرو حد اکثر برد مفید آن معادل 300 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. البته باید خاطر نشان کرد که در خودروهای برقی شرایط جوی و محیطی دو عامل بسیار تاثیر گذار در برد مفید خودروهای برقی است و از این رو این رقم در شرایط مختلف و همچنین وابسته به ستاپ نهایی و سفارش بخش فنی خودرو می‌تواند به اندازه قابل توجهی بیشتر و یا کم‌تر باشد.

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

ویژگی‌های جانبی

خودرو تمام الکتریکی e6 با سایر خودروهای پیشرفته امروزی در بسیاری از آپشن‌ها کاملا مشترک است. این خودرو دارای شش کیسه ایمنی هوا و کمربند ایمنی پیش کشاننده در بخش ویژگی‌های ایمنی است. سایر سیستم‌های ایمنی چون سیستم کنترل پایداری (ESP) ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم نیرو ترمز (EBD) و البته سیستم کمکی پارک را نیز نباید از خاطر برد. صندلی‌های خودرو دارای پوشش چرم است و صندلی راننده بصورت برقی در شش جهت قابل تنظیم است و روشن و خاموش شدن سیستم‌های کنترلی کلی خودرو نیز با یک کلید استارت/استاپ از روی داشبرد انجام می‌شود.

نیاز به وجود زیرساخت‌های شارژ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خودروهای برقی در سراسر دنیا است. بر اساس ادعای کمپانی BYD پک باتری خودرو e6 درصورت قرارگیری در وضعیت شارژ سریع تنها در طی 15 دقیقه تا حدود 80 درصد شارژ شده و تا رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ تنها 45 دقیقه زمان نیاز دارد. ضمن آن‌که سیستم ترمز دیسکی بوستردار این خودرو به سامانه بازیابی قدرت ترمز نیز مجهز است و از هربار ترمز گرفتن برای شارژ کردن پک باتری کمک می‌گیرد.

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

جایگاه e6 در ایران

خودروهای برقی در سراسر جهان هنوز هم به آن جایگاهی که از آن‌ها انتظار می‌رود دست نیافته‌اند اما با این اوصاف لزوم استفاده از این خودروها در آینده نزدیک صروری خواهد بود و چه بهتر که هرچه زودتر ایران نیز به جرگه کاربران خودروهای برقی بپیونند تا مشکلات زیرساخت آن به مرور زمان برطرف شود. بزرگ‌ترین مانع فراگیر شدن استفاده از این خودروها در جهان معضل قیمت اولیه بالا و زیرساخت‌های کاربری دائم نظیر عدم دسترسی به ایستگاه‌های شارژ است که مدل e6 و کشور ایران نیز از این قواعد مستثنی نخواهند بود. قیمت e6 چیزی در حدود فراتر از 40 هزار دلار آمریکا قیمت می‌خورد که برای خودرو برقی با مشکلات فراوان ناشی از زیرساخت‌ها هزینه قابل توجهی است.

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

 آشنایی با اولین خودرو تمام برقی ایران

منبع:عصر خودرو



نظرات

  • فرهاد فرهاد (17 مهر 1395 ساعت 12:51)

    سلام
    اگه چینیه پس چرا میگیم خودرو ایرانی