1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نکات اساسی در خرید پژو 206 دست دوم در بازار

نکات اساسی در خرید پژو 206 دست دوم در بازار

10 بهمن 1396
  • 0

با نزدیک شدن به پایان سال و تعطیلات نوروزی، بازار خرید و فروش خودرو به خصوص خودروهای دست دوم برای سفرهای نوروزی گرم تر می شود.

 نکات اساسی در خرید پژو 206 دست دوم در بازار

در این میان پژو 206 می تواندیکی از گزینه های خرید باشد. خودروی خوش فرم و پراقبالی که هنوز بعد از حدود 16 سال عرضه، جذابیت های خاص خودش را کماکان برای خانواده های ایرانی حفظ کرده است. با این حال از آن جا که خرید هر خودروی دست دوم، هزینه ها و ریسک های خاص خودش را دارد، امروز نگاهی به انواع و مهم ترین نکاتی که باید در خرید 206 دست دوم به آن توجه کرد، خواهیم داشت.

تیپ شناسی 206

پژو 206 را بدون تردید یکی از موفق ترین خودروهای بازار ایران تاکنون باید دانست. خودرویی با شتاب قابل قبول و خوش فرم که در انواع (تیپ) های مختلف روانه بازار شد.نوع معمولی آن که هاچ بک بود مورد توجه جوان ترها قرار گرفت و نوع صندوق دار آن نیز توجه آن هایی را جلب کرد که دنبال یک خودروی خانوادگی بودند.

با این حال هم اکنون، عمده 206 هایی که به بازار عرضه می شود، هاچ بک های تیپ 2و 5، یا اس دی های V8 است اما دانستن نکات راهنمایی درباره تمایز انواع تیپ ها با یکدیگر برای خرید یک 206 دست دوم، مفید و شاید ضروری باشد. در این قسمت، نگاهی به انواع مدل های هاچ بک در تیپ های یک تا 6خواهیم داشت.

تیپ یک: این نوع 206، قدیمی ترین مدل عرضه شده به بازار است و تولید اولین سری های آن به سال 80 بر می گردد. فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال روی داشبورد و سیستم صوتی نوارکاست از مشخصه های آن است. موتور این خودرو نیز TU3 با حجم 1.4 لیتری با قدرت 75 اسب بخار است.

تیپ دو:206 تیپ 2در واقع ارتقا یافته تیپ یک است. از نظر تجهیزات، خیلی شبیه تیپ 3است با این تفاوت که آینه های جانبی و شیشه بالابر عقب آن برقی نیست اما از لحاظ موتور، این خودرو مشابه تیپ یک است. این نوع 206 تا سال 90، بدون ترمز ABS به بازار عرضه شد. این خودرو تا همان سال 90 پر فروش ترین محصول 206 بود که بعد از آن، جای خود را به تیپ 5داد.

تیپ سه: تیپ 3از نظر تجهیزات تقریباً مشابه تیپ 5و از نظر موتور مشابه تیپ یک و 2است. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنال ترین خودروهای بازار بود. سیستم تهویه هوای مطبوع، آینه های گرمکن دار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم صوتی کلاریون و... از جمله این امکانات بودند.

تیپ چهار: تیپ 4، خودرویی بود که نخستین بار موتور TU5 روی آن نصب شد که قدرت 110 اسب بخاری و ویژگی های ارتقایافته تری داشت. دیگر ویژگی عمده آن نیز گیربکس اتوماتیک آن به نام AL4 بود که با گیربکس طیف زیادی از خودروهای فرانسوی مانند ال 90، 407، C5 و مگان یکی است. تعداد محدودی از تولیدات این نوع 206 نیز ویژه جانبازان و معلولان عرضه شد.

تیپ پنج: این نوع 206 به دلیل امکانات و قیمت نسبتاً مناسب اش، یکی از انتخاب های بسیاری از خانوارهای ایرانی بوده و هست. این خودروی پنج سرعته با ترمزهای دیسکی ABS چهارکاناله، شتاب قابل قبول، ارتفاع کمتر سیستم تعلیق و از همه مهم تر موتور TU5 با 110 اسب بخار نیرو هنوز هم در خیابان ها جولان می دهد.

تیپ شش: آخرین سری از 206 های ایران تیپ 6است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک (بدون دسته دنده) داد. تیپ 6را می توان ترکیبی از دو تیپ 4و 5دانست. چرا که موتور 1.6 این خودرو با گیربکس اتوماتیک تیپ 4و آپشن های تیپ 5وارد بازار شد.

مظنه برخی مدل های 206 دست دوم در بازار

هم اینک 206 های دست دوم طیف متنوعی از قیمت در بازار دارند. به طوری که یک 206 تیپ یک نسبتاً قابل قبول را می توان با حداقل قیمت هفت تا هشت میلیون تومان در بازار خرید. در مدل بقیه تیپ ها، می توان 206 تیپ 2 بدون رنگ مدل 85 را در حدود 17 میلیون تومان در بازار پیدا کرد. تیپ های 3و 5با سال تولید مشابه نیز قیمتی در حدود 18 و 19 میلیون تومان دارند. اگر هم به دنبال یک 206 اتوماتیک (تیپ 6) هستید، بسته به تمیزی و مرتب بودن خودرو، این خودرو با سال تولید 90 قیمتی در حدود 26 میلیون تومان برای تان آب می خورد.

تیپ شناسی 206 صندوق دار

زمستان سال 84 بود که این نوع 206 در پاسخ به تقاضای خانوارهای ایرانی برای یک سدان با صندوق عقب جادار (325 لیتری)، به بازار آمد. این خودرو نیز بعد از آن مانند 206، در انواع مختلفی V1، ... تا V20 به بازار عرضه شد. موتور همه انواع این خودروها غیر از V20 (که TU3 است)، TU5است. در این قسمت نگاهی به تفاوت انواع 206 صندوق دار خواهیم داشت.

V1: این خودرو تا سال 89 تولید شده است که از ویژگی های آن می توان به سیستم تهویه هوای دستی و ترمزهای عقب دیسکی اشاره کرد.

V2: در این مدل، آپشن ها مشابه V1 است. با این تفاوت که موتور این خودرو پایه گازسوز است. ترمزهای این نوع 206 صندوق دار نیز تا قبل از سال 90 ABS نداشت.

V8، V9 و V10: این سه مدل از نظر آپشن ها فول بوده و همچنین از نظر موتور با 206 تیپ 5مشترک اند منتها وی 8از گیربکس دستی و وی 9از گیربکس اتوماتیک بهره می برد. وی 10 نیز دو گانه سوز است.

V20: این خودرو از انواع دیگر صندوق دار از اقبال کمتری در بازار برخوردار بوده است. چرا که موتور 1.4 لیتری، عملکرد را در مقایسه با V1، کاهش داده است.

نگاهی به قیمت 2 مدل 206 صندوق دار

206 صندوق دار نیز همانند 206 معمولی، تنوع قیمتی زیادی در بازار دارد. با این حال و به عنوان نمونه می توان مدل وی 8را که با استقبال خوبی در بازار مواجه است با مدل 85 از قیمت 18 میلیون تومان به بالا پیدا کرد. اگر هم تصمیم به خرید یک مدل اتوماتیک دارید، به عنوان نمونه، مدل وی 9(که نمونه اتوماتیک وی 8است) را نیز می توانید با سه تا چهار میلیون تومان بیشتر نسبت به وی 8، در بازار خودروهای دست دوم پیدا و خریداری کنید.

نکاتی در خصوص هزینه های احتمالی هنگام خرید 206 دست دوم

206 اگر چه ظاهری خوش فرم و شتابی قابل قبول دارد اما همین موارد شاید به نوعی تهدید برای خرید دست دوم این خودرو به حساب آید. چرا که به عنوان مثال برخی اقدام به اضافه کردن آپشن های اضافه یا به شکل نامناسب (همراه با فشار به موتور) از آن استفاده می کنند. مواردی که به طور بالقوه ایراداتی در بخش فنی این خودرو می تواند به همراه داشته باشد. با این تفاسیر، توجه به موارد زیر ضروری است:

1- به عنوان مهم ترین نکته باید گفت با توجه به خصلت جوان پسند بودن 206، این نکته خیلی اهمیت دارد که از کاربری متعارف خودرو و نحوه استفاده صاحب قبلی مطمئن شوید. با این حال، کارشناسان می گویند تا حد امکان از خرید 206 های تیونینگ شده و دارای آپشن های نامتعارف خودداری کنید. فنرهای بریده شده، سیستم های صوتی نامتعارف که احتمال انطباق نداشتن با سیستم برق 206 را دارند، از جمله این آپشن ها محسوب می شوند.

2-بررسی دقیق موتور از نظر ضرب خوردگی:206 خودرویی است که نسبت به 405، با تغییراتی که در سیستم شاسی و اتاق آن داده شده، ایمنی آن افزایش یافته است. به طوری که هنگام ضربه نسبتاً شدید از جلو، این ضربه بیشتر منجر به جمع شدن جلوی خودرو می شود، تا این که به اتاق منتقل شود. بنابراین هنگام خرید یک 206 دست دوم، بررسی دقیق اجزای قسمت جلو و نیز موتور از جمله دسته موتور، سرشاسی ها و سینی رادیاتور به رغم ظاهر و کاپوت سالم، بیش از پیش ضروری است.

3- بررسی دقیق موتور از نظر فنی: غیر از چک کردن کارکرد موتور با دیاگ، بازدید درون موتور (بعد از باز کردن در قالپاق آن) نیز ضروری است. در صورتی که متوجه وجود کربن ها و روغن سوخته در موتور شدید، بدانید که موتور خودرویی که می خواهید بخرید، بسیار در معرض خراب شدن یاتاقان قرار دارد. موضوعی که در نهایت می تواند کار را به تعمیر اساسی موتور خودرو بکشاند. هم اکنون تعمیر اساسی یک 206 تیپ2 بین دو تا 2.5 میلیون تومان و تیپ 5در حدود سه میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

4- کارکرد موتور به خصوص در تیپ 2: ایراد شایعی که بین مردم در خصوص 206 مطرح می شود، سوختن واشر سرسیلندر است که خرج نسبتاً زیادی (بسته به پیشروی ایراد آن بین 300 تا 550 هزار تومان) روی دست می گذارد. با این حال، حسن زاده کارشناس ارشد خودرو تاکید دارد که این ایراد عمدتاً مربوط به 206 تیپ 2است. چرا که در تیپ 5، جنس این قطعه، به نوعی است که دچار خوردگی و ایرادات یادشده نمی شود. بنابراین اگر قصد خرید 206 تیپ 2را دارید، به این نکته لازم است توجه کنید.

5- تعویض تسمه تایم: توصیه کلی که در خصوص خرید همه خودروهای دست دوم ناشناس، کارشناسان به آن تاکید می کنند، تعویض بی برو برگرد تسمه تایم است. تعویض این قطعه ( همراه با کیت کامل اورجینال) می تواند بین 200 تا 250 هزار تومان برای تان هزینه در بر داشته باشد.

6- اطمینان از سلامت گیربکس و صفحه کلاچ هم از نکات مهم خرید هر خودرو از جمله 206 دست دوم است. در صورتی که با لرزش ابتدای حرکت یا بکسوات در هنگام تعویض دنده مواجه شدید، احتمالاً این موضوع کار را به تعمیرات دیسک و صفحه کلاچ می کشاند که می تواند بین 250 تا 350 هزار تومان برای تان هزینه داشته باشد.

7- تعویض قطعات بدنه: اگر چه در بازار تاکید بر بی رنگ بودن خودروهای دست دوم می شود اما گاه تعویض یک جزء بدنه ازقبیل در، کاپوت و... می تواند میزان رضایت شما را از سواری گرفتن از خودرو تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین اگر تنها ضعف 206 دست دومی که می خواهید خریداری کنید در خوردگی درها و کاپوت است، می توانید با خرید یک در کامل با قیمتی در حدود 250 یا یک کاپوت در حدود 200 هزار تومان آن را مانند روز اولش کنید. البته با توجه به تنوع اجناس در بازار، این قیمت می تواند کمتر یا بیشتر هم باشد.

8- به عنوان آخرین نکته باید به یک باور نسبتاً اشتباه بین مردم اشاره کرد. این نکته منفی در خصوص 206 بیان می شود که این خودرو بعد از 4- 5سال به خرج های غیر معمول می افتد. در این باره پرس و جوی ما از کارشناسان خبره ایران خودرو و همین طور تعمیرکاران با سابقه، نشان می دهد که این موضوع عمومیت ندارد. حتی ناجی تعمیرکار خبره در مشهد می گوید که هزینه های تعمیر 206 به مراتب از خودروهای مشابه دیگری نظیر ال 90 کم تر است. وی می گوید: طبیعی است که با توجه به عمر معمول 4تا 5سال خودروها، هر خودرویی پس از این مدت، با ایراداتی مواجه شود.

منبع خراسان


نظرات