1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. با حدود 25 میلیون‌ تومان کدام را بخریم : 206 صندوقدار یا رانا؟

با حدود 25 میلیون‌ تومان کدام را بخریم : 206 صندوقدار یا رانا؟

4 مرداد 1396
  • 0

پژو 206 از پرطرفدارترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌گردد و نسخه صندوقدار آن نیز گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت دوستدار 206 است که می‌توان ایده ساخت آن را نیز همین امر دانست.

 با حدود 25 میلیون‌ تومان کدام را بخریم : 206 صندوقدار یا رانا؟

در سوی دیگر نیز رانا که لقب سومین خودروی ملی را به یدک می‌کشد شباهت‌های فراوانی به 206 اس‌دی دارد چراکه هردو بر روی پلتفرم 206 ساخته‌شده‌اند. باوجوداین همه شباهت، کدام‌یک بهتر است؟

قیمت پژو 206 صندوقدار تولید سال 1389 و رانا LX تولید سال 1393، هر دو تقریباً 25 میلیون است. علی‌رغم شباهت‌های فراوان این دو خودرو، تفاوت‌هایی نیز بین آن دو وجود دارد که در ادامه به بررسی این دو خودرو پرداخته‌شده است.

نقد و بررسی بیرون خودرو

نمای جلوی ۲۰۶ صندوق‌دار نسبت به هاچ‌بک هیچ تغییری نکرده و تنها تغییری که در مدل صندوق‌دار نسبت به هاچ‌بک در نمای بیرونی به وجود آمده است اضافه شدن صندوق به خودرو است که البته نمای جانبی و عقب مدل صندوق‌دار را نسبت به هاچ‌بک تغییر می‌دهد. این تغییر ازاین‌جهت که فضای صندوق‌عقب را ایجاد می‌کند و این خودرو را برای سفر و یک خانواده مناسب‌تر می‌کند، اما ازنظر ظاهری چندان دل‌چسب به نظر نمی‌رسد. نمای جانبی به‌واسطه اضافه شدن صندوق و با توجه به عدم‌تغییر دیگر قسمت‌های خودرو کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسد.

استفاده از پلتفرم 206 در طراحی رانا منجر به آن شده است که این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به هم داشته باشند بااین‌وجود استفاده از چراغ‌های 14 اینچی کشیده و سپر و گلگیر متفاوت ظاهری مدرن‌تر و پویاتر به رانا داده است. در حالت کلی می‌توان ظاهر رانا را نسبت به 206 اس‌دی هماهنگ‌تر دانست ولیکن نمی‌توان گفت که کدام‌یک زیباتر است و این امر را باید به سلیقه خریدار واگذار نمود.

 با حدود 25 میلیون‌ تومان کدام را بخریم : 206 صندوقدار یا رانا؟

نقد و بررسی فضای داخلی

طراحی داشبورد و کنسول میانی ۲۰۶ را می‌توان خوب توصیف کرد. رنگ و کیفیت مناسب مواد بکار رفته در آن به همراه جانمایی خوب و درست اجزا در کنار هم، نمای خوبی را به فضای جلوی راننده و سرنشین جلو داده است. محل قرارگیری ساعت دیجیتال به همراه دکمه چراغ‌خطر و قفل مرکزی درب‌ها هم به‌خوبی در خودرو طراحی‌شده است. هرچند صندلی‌های این خودرو خیلی راحت نیستند، اما فضای نسبتاً مناسبی برای سرنشینان جلو وجود دارد. اما مشکل اصلی فضای داخلی ۲۰۶ فضای ناکافی برای سرنشینان عقب است که به‌سختی می‌توانند در مسیرهای نسبتاً طولانی و حتی کوتاه طاقت بیاورند.

داخل اتاق خودروی رانا ترکیبی از قطعات ارزان‌قیمت و باکیفیت پایین شرکت ایران‌خودرو است. صندلی‌های رانا به خاطر تغییر فوم صندلی‌ها، از صندلی ۲۰۶ بهتر شده است، ولی فضای بالاسر و فضای زانوها تفاوت زیادی با پژو ۲۰۶ اس‌دی ندارد. از ایرادات مهم که همانند ۲۰۶ در رانا برطرف نشده است، فضای پای ردیف عقب است که اگر سرنشین‌های جلو برای راحتی بیشتر صندلی خود را به عقب بکشند عملاً فضای پایی برای سرنشینان عقب باقی نمی‌ماند. نکته مثبت هر دو خودرو را می‌توان وجود صندوق‌عقب جادار آن‌ها دانست.

 با حدود 25 میلیون‌ تومان کدام را بخریم : 206 صندوقدار یا رانا؟

نقد و بررسی رانندگی خودرو

سواری نرم، به همراه شتاب و سرعت مناسب 206 اس‌دی از کسی پوشیده نیست. در ۲۰۶ صندوق‌دار میله‌های تعادل به عقب خودرو اضافه‌شده است که کنترل و هندلینگ آن را نسبت به هاچ‌بک راحت‌تر و سواری با این خودرو را دل‌پذیر کرده است. سیستم ترمز این خودرو نیز قابل‌اعتماد است و معمولاً مشکل کمی برای رانندگان به وجود آورده است. البته یکی از مشکلات این خودرو که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد مشکل کنترل خودرو در برخی پیچ‌های تند جاده است.

رانا باکمی تفاوت تقریباً سواری ۲۰۶ اس‌دی را دارد. در آزمون صورت گرفته مشخص شد که رانا، به طرز عجیبی در شتاب‌گیری اولیه از ۲۰۶ اس‌دی و حتی ۲۰۶ تیپ ۵ بهتر عمل می‌کند. رانا به دلیل طول شاسی کوتاه‌تر، نسبت به خودروهای سدان داخلی مانند پژو پارس و پژو ۴۰۵، از سواری سفت و خشک‌تری در مقایسه با آن‌ها قرار دارد.

با تمامی این اوصاف باید این نکته را نیز اضافه نمود که شما با پرداختن 25 میلیون می‌توانید رانا جوان‌تری را خریداری نمایید درحالی‌که چنانچه قصد خرید 206 اس‌دی را داشته باشید باید خودرویی که 7 سال از تولید آن گذشته است را خریداری نمایید و شاید همین امر علی‌رغم تفاوت‎‌های موجود بین این دو خودرو، دلیل مناسبی برای خرید رانا باشد.



نظرات