1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

9 دی 1396
  • 0

برای بسیاری از مصرف کنندگان بازار خودرو، انتخاب بین خودروهای موجود در یک رده قیمتی، کار دشواری به نظر می‌رسد. از همین رو پایگاه خبری"خودرو نویس" در این بخش، هر هفته 2 خودرو که در یک رده قیمتی قرار دارند را از منظر مشخصات فنی، امکانات رفاهی، طراحی،قیمت و بازار دست دوم مقایسه می‌کند.

در این هفته، خودروهای رانا و برلیانس H230 را برای مقایسه در نظر گرفتیم که در ادامه ویژگی های هرکدام را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

مشخصات فنی

رانا، از همان پیشرانه TU5 1587 سی‌سی برخوردار است که با پژو 206 تیپ 5 مشترک است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 105 اسب‌بخار در دور 5800 و بیشینه گشتاور 142 نیوتن‌متر در دور 4000 است و این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده پنج سرعته دستی به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود و قادر است تا این خودرو را در زمان 12 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساند و در نهایت رانا قادر است تا به بیشینه سرعت 189 کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو با دارابودن استاندارد آلایندگی یورو4، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی تنها 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌‌کند.

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

برلیانس H230، از یک پیشرانه 1498 سی‌سی مجهز به زنجیر تایم برخوردار است که این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 103 اسب‌بخار در دور 5800 و بیشینه گشتاور 138 نیو‌تن‌متر در دور 3800 است. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده پنج سرعته به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود. با این مشخصات، برلیانسH230 به بیشینه سرعت 180 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو با دارابودن استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی، 6.4 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

در بخش مشخصات فنی، پیشرانه برلیانس به دلیل دارابودن سیستم زنجیر تایم، هزینه نگهداری پایین‌تری دارد، همچنین پیشرانه TU5 به دلیل داخلی سازی، کیفیت آن کمی افت کرده و هزینه‌های نگهداری آن افزایش پیدا کرده است. در بخش عملکرد، هر دو خودرو عملکرد قابل قبولی دارند، ولی رانا کمی در بخش شتابگیری اولیه و ثانویه، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

بررسی امکانات رفاهی و طراحی

ایران خودرو، رانا را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند کیسه ایمنی هوا برای سرنشین جلو و راننده، سیستم ترمز ضد قفل، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، سیستم صوتی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، شیشه بالابرهای برقی، سنسور دنده عقب، سیستم مالتی پلکس، سیستم ضد سرقت وتنظیم دستی صندلی‌های جلو به بازار عرضه می‌کند.

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

پارس خودرو، برلیانس H230 دستی را با تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند دو کیسه ایمنی هوا برای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم تهویه مطبوع دستی، فرمان برقی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری به بازار عرضه می‌کند.

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟

در بخش امکانات رفاهی هر دو خودرو تقریبا امکانات رفاهی یکسانی دارند، ولی رانا به دارا بودن سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب و سنسور دنده عقب، نسبت به برلیانس H230 کمی برتری دارد.

سخن آخر

شرایط بازار دست دوم، برای هر دو خودرو، تقریبا یکسان است. کیفیت قطعات و هزینه نگهداری رانا و برلیانس هم تقریبا یکسان است، ولی برلیانس، به دلیل برخوردار بودن از پیشرانه مجهز به زنجیر تایم، هزینه نگهداری کمتری دارد، همچنین فضای داخل آن به خصوص در ردیف عقب کمی از رانا جادارتر است.

قیمت روز

 کدامیک را بخریم ؛ رانا یا برلیانس H230؟



نظرات