1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی BMW Z4 در ایران

بررسی BMW Z4 در ایران

21 بهمن 1393
  • 8

از گذشته تاکنون همیشه خودروهای اسپرت از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند. در این میان اتومبیل‌های کوپه و کانورتیبل نیز در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند. همیشه جوانان به دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت، عضلانی و خشن هستند که با تردد در خیابان‌های شهر توجه همگان را به خود جلب کنند. کمپانی ب‌ام‌و از همان ابتدا با تولید اتومبیل‌های اسپرت و جوان‌پسند، جای خود را در دل علاقه‌مندان به دنیای خودرو باز کرد. می‌توان به جرأت گفت تمامی مدل‌های تولید شده توسط این کمپانی نام آشنای آلمانی، رگه‌هایی از یک اتومبیل اسپرت را دارا می‌باشند. همین امر نیز موجب شده است که در قیاس با سایر رقبای خود یک گام جلوتر قدم بردارد.

یکی از محصولات این شرکت که جوانان برایش جان می‌دهند، مدل Z4 است. خودرویی دودرب با سقف متحرک که به اصطلاح به آن رودستر می‌گویند. چهره خشن با خطوط شکسته بر روی بدنه از ویژگی‌های اصلی این رودستر باواریایی است. کاپوت کشیده و بلند در مقابل اتاق و صندوق عقب کوچک، موجب شده است تا ظاهری چشم‌نواز و فریبنده خلق شود. که البته از مهندسین و تیم طراحی این کمپانی چنین شاهکاری هم انتظار می‌رود. نمای جلوی این خودرو در نگاه اول بسیار شبیه به کوسه می‌باشد. وقتی کمی ریزبین‌تر به آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در بیشتر قسمت‌های این خودرو از کوسه الهام گرفته شده است، به همین خاطر است که ظاهری بسیار خشمگین دارد. زمانی که این خودرو پا به کشور گذاشت، با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و با توجه به قیمت بالایی که دارد اما همچنان از این محبوبیت کاسته نشده است. Z4 لقب گران‌ترین رودستر بازار را به دوش می‌کشد. این هفته به سراغ یکی از Z4های موجود در پایتخت رفته‌ایم و به بررسی این خودرو پرداخته‌ایم.

بررسی امکانات و آپشن‌ها

وقتی وارد کابین Z4 می‌شویم با وجود فضای بسیار محدود و کم، شاهد تریمی بسیار زیبا و صندلی‌های چرمی و تودوزی با کیفیت بالا هستیم. خودروی مورد نظر هفته‌نامه دنیای‌خودرو مدل ۲۰۱۳ بوده و دارای آپشن‌های بسیار متعددی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در طراحی‌تریم و داشبورد Z4 نیز همانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و حفظ اصالت در دستور کار بوده و از بهترین متریال موجود استفاده شده است. خودروی موردنظر ما دارای تودوزی پرتقالی رنگ بوده که با تریم آلومینیومی و داشبورد سیاه رنگش جلوه‌ای بی‌نظیر را پدید آورده است. در قسمت بالایی داشبورد نمایشگر ۸/۸ اینچی چند منظوره تعبیه شده است. این نمایشگر جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، دارای سیستم پخش DVD، دارای سیستم GPS، قابلیت تبدیل به نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده، حافظه ۱۲ گیگابایتی به همراه کنترل تلفن همراه است. کمی پایین‌تر از آن دریچه‌های ورودی هوا به کابین وجود دارد. در قسمت میانی کنسول Z4 ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا به صورت جالبی قرار گرفته است. چهار دایره متشکل از دکمه‌هایی که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارند این سیستم تهویه را کنترل می‌کنند. کمی پایین‌تر به سیستم صوتی می‌رسیم که همانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و دارای ظاهری ساده و بی آلایش است.

اما در باطن این‌گونه نیست، سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر، دارای ۹ عدد بلندگو و ساب ووفر داخلی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable، صدایی بسیار رسا و گوش نواز را در داخل کابین کوچک Z4 تولید می‌کند. صندلی‌های تمام چرم Z4 دارای سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف است. همچنین صندلی راننده دارای تنظیم برقی در شش جهت با قابلیت تنظیم گودی کمر است. هر دو صندلی این خودرو مجهز به سیستم گرمکن می‌باشد. در پشت صندلی‌ها میله‌ای وجود دارد که به هنگام واژگونی از سرنشینان در مقابل صدمات ناشی از تصادفات محافظت می‌کند.

از نکات امنیتی و حفاظتی Z4 می‌توان به سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه‌ای، سیستم ضد سرقت، قفل و باز کردن درب‌ها بدون کلید، ستون جمع‌شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار و همچنین سیستم دزدگیر به همراه آژیر اشاره کرد. از آپشن‌های این خودرو می‌توان تنظیم برقی تمام شیشه‌ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ‌زدای برف پاک‌کن، شیشه‌های سولار، آینه الکترو کرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌های خارجی با حالت الکترو کرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغ‌های روشنایی بر روی آینه‌ها، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی را نام برد. سیستم‌های کمک راننده در Z4 شامل سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله تا خودروی جلو، سنسور پارک جلو و عقب و سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک‌کن‌ها می‌شود. چراغ‌های جلو Z4 زنون بوده و دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها است. همچنین مجهز به سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب و سیستم چرخش دو گانه در سر پیچ‌ها است.Z4 دارای غربیلک سه شاخه‌ای با روکش چرمی که بر روی آن ریموت کنترل سیستم صوتی نصب شده است، فرمان تلسکوپی این خودرو به صورت دستی و در دو حالت قابل تنظیم است.

بررسی عملکرد موتور

Z4 هم مانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و، دارای موتورهای گوناگونی است. موتورهای چهار سیلندر و شش سیلندر با حجم‌های متفاوت که بسته به نوع آن کدبندی می‌شوند. خودروی مورد نظر ما Z4 28i بوده که یکی از مدل‌های رایج و پرقدرت در کشور است. Z4خودرویی کم مصرف و تند و تیز است. قلب تپنده این خودروی کوچک و جسور آلمانی از یک موتور چهار سیلندر خطی مستقیم با حجم ۱۹۹۷ سی‌سی، مجهز به توربوشارژر تشکیل شده است. این موتور قادر است نیرویی معادل ۲۴۵ اسب‌بخار را در ۶۵۰۰ درو در دقیقه تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور تولید شده توسط آن، ۳۵۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. سیستم سوخت‌رسانی در آن به صورت انژکتوری تزریق مستقیم صورت می‌گیرد. مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی ۸/۶ لیتر است که این عدد نشان می‌دهد Z4 خودرویی کم مصرف است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این اتومبیل ۱۴۷۵ کیلوگرمی ۵/۵ ثانیه می‌باشد که با توجه به خودروهای همکلاس و حتی خیلی از خودروهای شش سیلندر با حجم موتور بالاتر، نیز سریع‌تر است. انتقال قدرت در Z4 توسط یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته تیپ‌ترونیک صورت می‌گیرد و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. Z4 دارای دو کیسه هوای ایمنی جلو و جانبی است. سیستم پایداری و ترمز در این خودرو شامل سیستم مدیریت پایداری، CBC ,DSC, ABS DTC ,BA می‌شود. ترمزهای جلو و عقب از نوع دیسکی با کالیبر خنک‌شونده با هوا است.

تجربه رانندگی

هنگامی که استارت پیشرانه Z4 را می‌زنیم و خودرو را روشن می‌کنیم، صدای غرش گوش‌نوازی از موتور بلند شده و قدرت موتور را به رخ همگان می‌کشد. دنده را برای حرکت در حالت D قرار می‌دهیم و پدال گاز را فشار می‌دهیم، شتاب بی‌نظیر Z4 سرنشینان را به صندلی‌ها می‌چسباند و احساس یک خودروی کاملاً اسپرت را به آن‌ها القا می‌کند. به لطف سیستم تعلیق پیشرفته مستقل که در جلو به صورت جناغی دوبل و در عقب اتصال چندگانه (مولتی لینک) است، سواری بسیار نرم و دلنشینی را تجربه خواهید کرد. البته تمامی این‌ها با توجه به نوع خودرو که یک رودستر اسپرت می‌باشد قابل تحسین است زیرا معمولاً سواری در این نوع از اتومبیل‌ها، بسیار خشک و کوبنده است. اما تجربه رانندگی با Z4 لذت‌بخش است. همچنین عملکرد موتور و گیربکس نیز خوب است، به گونه‌ای که تعویض دنده‌ها بدون کوچک‌ترین تأخیری صورت می‌گیرد. همچنین شیفترهای تعویض‌دنده که پشت فرمان قرار گرفته‌اند، به خوبی عمل کرده و تمرکز راننده را بر روی رانندگی بیشتر می‌کند.

 بررسی BMW Z4 در ایران

 بررسی BMW Z4 در ایران

 بررسی BMW Z4 در ایران

 بررسی BMW Z4 در ایران

 بررسی BMW Z4 در ایران

 بررسی BMW Z4 در ایران



نظرات

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (24 بهمن 1393 ساعت 13:06)

    عین قناری میمونه لا مصب.

  • امیرمحممد امیرمحممد (23 بهمن 1393 ساعت 21:57)

    اگه بخوایم بین Z4 و 4C یکی رو انتخواب کنیم کدوم رو ترجیح میدید؟

  • گالاردو گالاردو (22 بهمن 1393 ساعت 19:25)

    انصافا من فقط دارم تست این ماشین رو میخونم آدرنالین خونم رو هزار قفل شده عجب سوپر اسپرتیه از هر نظر بی نظیره: موتور و شتاب استثنایی، مصرف بنزین فوق العاده، طراحی ماشین فوق العاده زیبا، ابعاد ماشین کوچیکه و اصطلاحا تو مشته که این مهم سواری توی شهر رو خیلی آسون میکنه. خدایا نمیشه این ماشین الکی مثلا مال ما باشه!!!

  • فوجی فوجی (22 بهمن 1393 ساعت 17:21)

    ای بابا تو شهر ما هر نیم ساعت یکبار دوتا از اینا رد میشه.....

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (22 بهمن 1393 ساعت 11:56)

    کلا ماشین المانی ایراد نداره و Z4 یک خودرو المانی پس چشم بسته میتوان گفت خودرو خوبیه

  • رخش جاده رخش جاده (21 بهمن 1393 ساعت 19:42)

    طراحیش از هر نظر عالی و مدرن هست ! فنی اش هم که دیگه حرف نداره

  • آفرین آفرین (21 بهمن 1393 ساعت 17:19)

    از این عجیبه ها هرچه بی برمواد ، دلشون گرم

  • محمدماجد محمدماجد (21 بهمن 1393 ساعت 16:58)

    خیلی زخمت شده دیگه