1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی بی ام و X5 در ایران

بررسی بی ام و X5 در ایران

12 بهمن 1393
  • 7

 بررسی بی ام و X5 در ایران

در حال حاضر طبق آخرین تغییرات قیمتی که در بازار کشورمان رخ داده، چهار شاسی‌بلند میلیاردی در بازار ایران موجود است. پورشه کاین ، مرسدس‌بنز ML ، بی ام و X5 و لکسوس LX که همین چند روز اخیر رشد قیمت ناگهانی داشته و اکنون جزو شاسی‌بلندهای میلیاردی ایران محسوب می‌شود. یکی از برگ برنده‌های خودروهای آسیایی در برابر خودروهای اروپایی قیمت پایینشان بود که اکنون LX آن برگ برنده را از دست داده و با سه شاسی‌بلند آلمانی در یک صف ایستاده است. همچنین بد نیست بدانید که عنوان گران‌ترین شاسی‌بلند ایران در دستان پورشه کاین بوده است.این خودروی آلمانی در ایران حتی برچسب قیمت نزدیک به دو میلیارد تومان را نیز به خود دیده است! بله تعجب نکنید. یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای کاین توربو با رنگ خاص قرمز!

به هر حال این هفته به سراغ یکی از این چهار SUV میلیاردی بازار رفته‌ایم. BMW X5 خودروی مورد نظر ما بوده که در سال ۲۰۱۳ تولید شده است. این شاسی‌بلند گران قیمت باواریایی صفر کیلومتر بوده و در حال حاضر در بازار آزاد حدود یک میلیارد و یکصد میلیون تومان قیمت دارد. X5های معمولی در دو نوع ۵۰i و ۳۵i تولید می‌شود که X5 مورد آزمایش از نوع ۵۰i بوده که قوی‌ترین مدل X5 معمولی است.

باتجربه‌ترین X ب‌ام‌و

BMW X5 برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ با کد E53 بر روی پلت‌فرم BMW سری پنج تولید شد. ۱۵ سال از تولید این خودرو می‌گذرد و اکنون سومین نسل آن در حال تولید است. نسل اول X5 تا سال ۲۰۰۶ تولید شد. نسل دوم این شاسی‌بلند در همین سال با کد E71 جایگزین نسل اول شد (خودروی مورد نظر مربوط به فیس‌لیفت نسل دوم است) و بعد از ۷ سال در سال ۲۰۱۳ سومین نسل با کد F15 روی کار آمد. X5 با ۱۵ سال تولید عنوان اولین و با تجربه‌ترین شاسی‌بلند BMW را با خود یدک می‌کشد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که X5 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند BMW نیز است.لازم به ذکر است این کمپانی باواریایی از سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته میلادی به مدت سه سال مدل Mپاور نسل دوم X5 را تولید کرده و چندی پیش نیز از مدل Mپاور نسل سوم X5 که از سال آینده میلادی به عنوان مدل ۲۰۱۶ وارد خیابان‌ها شد رونمایی کرد. با این که X5 باتجربه‌ترین و قدیمی‌ترین محصول BMW در جهان است اما در ایران کمتر از دیگر BMWهای سری X شناخته شده و حضور کم رنگ‌تری در بازار داشته است.

غول باواریا!

با این که X5 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کمپانی BMW است اما این X5 بزرگ‌ترین شاسی‌بلندی نیست که از خط تولید کمپانی BMW خارج شده است! زیرا بزرگ‌ترین شاسی‌بلند تولید شده توسط کمپانی BMW نسل سوم X5 است که با ابعاد ۴۸۸۶‌، ۱۹۳۸ و ۱۷۶۲ میلی‌متر از این حیث رکورددار است.X5 مورد نظر با اینکه ساخت ۲۰۱۳ بوده و شاسی‌بلند زیبا و با ابهتی است اما حقیقت این است که ماهیت طراحی آن نزدیک به یک دهه پیش است. در نمای جلوی خودرو جلوپنجره معروف BMW به دلیل ابعاد بزرگی که دارد به خوبی جلب توجه می‌کند.

البته این جلوپنجره بزرگ برای رساندن هوا به پیشرانه کافی نبوده و از این رو یک هواکش بزرگ و کشیده به همراه دو هواکش در طرفین آن نیز بر روی سپر جلو تعبیه شده است. همچنین یک هواکش نازک نیز زیر جلوپنجره دو تکه و مابین کاپوت و سپر جلوی خودرو قرار دارد! با دیدن این تعداد هواکش در قسمت جلوی X5 به خوبی می‌توان به پیشرانه حجیم و قدرتمند آن پی برد. یکی از تفاوت‌های اساسی این خودروی اروپایی در ظاهر نسبت خودروهای آمریکایی و آسیایی است که برای جذاب نشان دادنشان دست به دامن کروم می‌شوند! برای جذاب‌تر شدن ظاهر X5 از ترکیب رنگ مناسب استفاده شده و المان‌های طراحی آن تأثیر فراوانی در این امر دارند. البته نباید از تأثیر رینگ‌های غول‌پیکر و زیبا در جذابیت X5 گذشت. در صندوق بار X5 به صورت دو تکه‌ای باز می‌شود. درب صندوق بار ابتدا از بالا تا قسمت پایین جا پلاکی رو به بالا باز شده و ادامه آن رو به پایین باز می‌شود.

ویلای دو طبقه!

درون کابین X5 مورد نظر مانند ظاهر آن از ترکیب رنگ مشکی و سفید استفاده شده و هارمونی خوبی دارد. همان طور که انتظار می‌رفت داخل کابین از چرم و چوب با کیفیت استفاده شده و کابین خیلی دلبازتر و بزرگ‌تر از X6 است. حتی کیفیت آن نیز بالاتر از کابین X6 بوده و بیشتر به درد افرادی می‌خورد که به دنبال طراحی خاص و منحصربه‌فرد نیستند.از امکانات کابین این شاسی‌بلند آلمانی می‌توان به یک عدد مانیتور در ردیف جلو و عقب، سیستم تهویه هوای چهارگانه، سیستم صوتی با قابلیت پخشCD ، MP3، رادیو با ۹ بلندگو و دارای درگاه USB و AUX، تنظیم برقی صندلی‌های جلو (۱۰ حالته برای صندلی راننده) با حافظه و مجهز به سیستم گرمایشی، آینه‌های جانبی برقی دارای گرمکن، چراغ‌های اتوماتیک، کروز کنترل، ورودی ۱۲ ولت ۳ تایی، سنسور باران، نشانگر فشار باد تایرها و دمای بیرون، نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو، سیستم مکش درب‌ها، پنج دوربین در دور تا دور خودرو، فرمان تلسکوپی حساس به سرعت با قدرت کمکی الکترونیکی و قابلیت تنظیم ارتفاع، ورود بدون کلید و … اشاره کرد.

غول ۵ ثانیه‌ای!

مشخصات فنی X5 بر روی کاغذ بیشتر شبیه مشخصات فنی یک کوپه تمام اسپرت است! قدرت ۴۰۸ اسب‌بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متری در کنار شتاب ۵٫۵ ثانیه‌ای همگی خبر از یک کوپه اسپرت دارند اما حقیقت این است که همه این مشخصات مربوط به یک شاسی‌بلند ۲٫۵ تنی غول‌پیکر است. خودرویی که اگر آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها آن را می‌ساختند بیشتر به فکر به حرکت در آوردنش بودند تا شتاب بالایش! X5 مورد نظر از معدود BMWهایی است که مصرف سوخت آن بالای ۱۰ لیتر بوده و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. البته این مشکل در مدل جدید X5 حل شده و این رقم به ۹٫۶ لیتر کاهش یافته است. البته اگر فکر می‌کنید این قدرت برای یک شاسی‌بلند بزرگ کاملاً زیاد است می‌توانید بروید سراغ BMW X5 35i که از نمونه BMW X5 50i خود کمی ضعیف‌تر بوده و از یک پیشرانه شش سیلندر خطی ۲۹۹۷ سی‌سی سود می‌برد که ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

باز هم شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو در نوع خود تحسین‌برانگیز بوده و تنها ۶٫۸ ثانیه است!همچنین با مصرف سوخت ۱۰٫۱ لیتری در هر یکصد کیلومتر که دارد کم مصرف‌تر از مدل ۸ سیلندر بوده و با تولید ۲۳۶ گرم گاز دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر کمتر از ۵۰i هوا را آلوده می‌کند.

قوی‌ترین و سریع‌ترین X5!

شاید اگر آمریکایی‌ها یک شاسی‌بلند با این شتاب بالا تولید می‌کردند صدی ۱۰۰ لیتر بنزین می‌سوزاند! به هر حال این پایان ماجرا نبود و M پاور در سال جاری میلادی برای دومین بار به سراغ این غول سنگین وزن رفت تا آن را به یک موشک زمین به زمین تبدیل کند! از پیشرانه هشت سیلندر ۴٫۴ لیتری آن می‌توان ۵۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۷۵۸ نیوتن‌متر گشتاور بیرون کشید تا X5 از حالت سکون در عرض تنها ۴٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۱٫۱ لیتر بنزین بسوزاند!

در پایان از پرشیا خودرو (نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش BMW در ایران) جهت در اختیار قرار دادن خودروی مورد نظر و توحید جعفرخانی جهت همکاری در تهیه این گزارش تشکر می‌کنیم.



نظرات

  • گالاردو گالاردو (14 بهمن 1393 ساعت 01:06)

    از سایت car.ir نهایت سپاسگزاری رو به خاطر این تلاش بی وقفه دارم و انشا اله روزبه روز هم بهتر بشید من اینجا یه نقد کوچیک دارم و اونم اینه که وقتی یه ماشین رو از همه نظر بررسی کامل میکنید عکس هم کنارش باشه برای خواننده ملموس تر میشه. ممنون.

  • فوجی فوجی (13 بهمن 1393 ساعت 21:52)

    خیلی باحال .... با ابهت ..... بسیار شیک ..... و زیباستت!!!!!!

  • دومینیک تورتو دومینیک تورتو (13 بهمن 1393 ساعت 12:27)

    درود بر سالار suv ها BMW X5.درود

  • محمدماجد محمدماجد (13 بهمن 1393 ساعت 08:14)

    ما رفیقمون سمند داشت تا مارو میدید سلام و حال احوال رفت اسپرتیج خرید زورش میاد سلام کنه حالا ماشین باباش اینه سوارش باشه انگار مارو نمیشناسه دمش گرم

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (12 بهمن 1393 ساعت 20:25)

    در گل وقتی خودرو ساز های المانی یه خودرو میسازند میخوان ماشینی که ساختن بهترین باشه و به فکر مشتری هستن به همین علت همیشه ماشین های خوبی میسازند

  • حسین معمار حسین معمار (12 بهمن 1393 ساعت 09:25)

    آقایونی که اینو دارن....یه بوق برا ما هم بزنید :دی

  • آفرین آفرین (12 بهمن 1393 ساعت 07:41)

    صنعت به این میگن از هر نظر عالی