1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

12 مهر 1394
  • 0

ب‌ام‌و X5 M یک خودروی واقعاً گیج‌کننده است. از دید یک علاقه‌مند وسواسی، این مدل هر چیزی است به جز یک ب‌ام‌و اسپورت؛ یک خودروی بزرگ و سنگین و یک «شاسی‌بلند». از طرف دیگر، چابکی بسیار زیادی دارد و ناخوداگاه ما را به خود جذب می‌کند. البته بسیاری از مشتریان متمول این مدل، چنین کشمکشی در درون خود ندارند. این افراد، سال‌های سال‌ است که علایق و سلیقه‌هایشان از طریق بازاریابان و خودروسازان مختلف تغذیه می‌شود و به یک واگن لوکس خانوادگی ۲۴۰۰ کیلویی و با آمار خیره‌کننده در شتاب و قابلیت‌های کاربردی روزانه، به چشم یک گزینه منطقی نگاه می‌کنند.

اولین مدل اسپورت ب‌ام‌و که پسوند M را به همراه داشت، در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد که پس از چند سال در چرخه عمر تولید، به نسل دوم X5 رسید. ب‌ام‌و X5 M اولیه به‌هیچ‌وجه یک خودروی سنگین و کُند نبود و در بسیاری از مقایسه‌ها در بین بهترین عملکرد مدل‌های شاسی‌بلند قرار می‌گرفت؛ موضوعی که باعث شده، کار X5 M جدید برای اثبات شایستگی‌های خود، بیش از پیش سخت شود.

ب‌ام‌و به منظور ایجاد قدرت و شخصیت بیشتر در مدل جدید، از آخرین نسخه موتور ۴/۴ لیتری V-8 استفاده کرده است. در این موتور، با استفاده از یک جفت توروبوشارژر دوگانه (twin-scroll) و زمان‌بندی متغیر سوپا‌پ‌ها، قدرتی به میزان ۵۶۷ اسب‌بخار تولید می‌شود که نسبت به موتور ۴/۴ لیتری V-8 در مدل قبلی X5 M به اندازه ۱۲ اسب‌بخار بیشتر است. همچنین مقدار گشتاور خروجی نیز حدود ۷۲ نیوتن‌متر افزایش یافته و به ۷۵۰ نیوتن‌متر رسیده است. اگر این اعداد برای شما آشنا به نظر می‌رسند، به خاطر این است که همین موتور در زیر کاپوت مدل ب‌ام‌و X6 M نیز استفاده شده است.

اشتراک دیگر این مدل با X6 M، فاصله محوری ۲۹۳۴ میلی‌متری و همین‌طور تنظیمات سیستم تعلیق در سطح دینامیک مدل‌های M است. استحکام بیشتر در بوشینگ، فنربندی با صلبیت بالاتر، طراحی جدید جناق‌های بالای سیستم تعلیق و کاهش ۱۰ میلی‌متری ارتفاع رانندگی، از جمله‌ مواردی است که X5 M از یک مدل پایه X5 متمایز می‌کند. هر دو مدل X5 M و X6 M با یک سیستم تعلیق گازی عقب با تنظیم ارتفاع خودکار همراه هستند و همچنین چرخ‌های منحصر به فرد ۲۱ اینچی به صورت استاندارد در آنها استفاده شده است.

از نظر تئوری، استفاده از X5 M با رفتاری کاملاً فروتنانه و با نزاکت امکان‌پذیر است. در همین حال، استفاده از برخی آپشن‌ها در خودروی تست‌شده، این رفتار را بیشتر تشویق کرده است؛ از جمله طراحی چرم داخلی «مرینو» به ارزش ۲۹۰۰ دلار، سیستم صوتی Bang & Olufsen به ارزش ۳۷۰۰ دلار و پکیج «اکزکوتیو» به ارزش ۴۵۰۰ دلار که شامل تجهیزاتی چون گرم‌کن غربیلک فرمان، تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، سایبان شیشه‌های عقب، نمایشگر رو به بالا ‌می‌شود.

ولی مشکل این است که پس از اینکه اولین بار طعم گشتاور موتور قدرتمند V-8 را بچشید، این کابین آرام و دلنشین تبدیل به یک مرکز فرماندهی برای «آتش‌افروزی» در مسیر پیش‌رو می‌شود. در ب‌ام‌و X5 M برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۳/۸ ثانیه زمان لازم دارید و مسیر یک‌چهارم مایل نیز در ۱۲/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۱ کیلومتر بر ساعت طی می‌شود. این در حالی است که تمام گشتاور ۷۵۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۲۲۰۰ در دسترس خواهد بود.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای با یک خودرو در این سطح داشته باشیم، شاید باید پورشه کاین توربو S را درنظر بگیریم که آمار آن در همین تست‌ها، به ترتیب برابر ۴/۱ ثانیه و ۱۲/۵ ثانیه است. همچنین مرسدس‌بنز ML63 AMG نیز زمان‌هایی برابر ۴/۲ ثانیه و ۱۲/۶ ثانیه دارد. با توجه به این آمار، ب‌ام‌و X5 M پادشاه درگ شاسی‌بلند‌های لوکس لقب می‌گیرد. ولی این را هم باید درنظر داشت که شرایط به صورت مداوم در حال تغییر است و این خودروسازان در حال ارائه مدل‌های قدرتمندتر در خط تولید خود هستند. به عنوان مثال، کاین توربو S مدل ۲۰۱۶ با قدرت ۵۷۰ اسب‌بخار در همین سال جاری میلادی به خیابان‌ها می‌آید و مدل ۵۷۷ اسب‌بخاری مرسدس‌-ای‌ام‌جی GLE63 کوپه نیز فاصله چندان نیز از ارائه به بازار ندارد. البته مدل مرسدس بیشتر در رقابت با X6 M است.

در X5 M شیفت دنده‌ها، به سبک مبدّل گشتاور گیربکس جدید ۸ سرعته ب‌ام‌و، اندکی کُند انجام می‌شود. در همین حال، پدل‌شیفترهای روی فرمان برای حالت‌های تهاجمی در دسترس قرار دارند. ولی این سیستم گیربکس بیشتر ترجیح می‌دهد که خودش دنده‌ها را تعویض کند. همچنین صدای اگزوز در طول شیفت به دنده‌های بالاتر شبیه به صدای «آچار بکس‌ ضربه‌ای» در مسابقات نسکار است.

واکنش فرمان ب‌ام‌و X5 M بسیار سریع است. کافی است به صورت ناگهانی فرمان را بپچانید تا خودرو نیز به سرعت و با سطحی از چابکی مختص به ابعاد خود، در جهت مورد دلخواه شما قرار بگیرید. حرکات بدنه، همیشه تحت کنترل قرار دارند و این واگن بزرگ در طول مانورها تعادل خود را به خوبی حفظ می‌کند؛‌ آن هم مانورهایی که تا همین چند سال پیش می‌توانست یک کنترل یک شاسی‌بلند را از دست راننده خارج کند. البته تایرهای میشلن پایلوت سوپر اسپورت با ابعاد 285/35 در جلو و 325/30 در عقب بر روی لرزه‌گیرهای جاده، ضربه وارد می‌کنند، ولی این اثر کاملاً کنترل شده و به‌هیچ‌وجه به شاسی، پایداری و یا حس اعتماد به نفس راننده در X5 M، استرس وارد نمی‌کند.

بخش زیادی از عملکرد فوق‌العاده X5 M به سیستم ایکس‌درایو و کنترل «عملکرد دینامیکی» برمی‌گردد. سیستم دیفرانسیل ایکس‌درایو به صورت پیوسته، ۱۰۰ درصد گشتاور در دسترس را به نسبت موردنیاز بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند. در همین حال، سیستم کنترل عملکرد دینامیکی، بر توزیع گشتاور بین دو چرخ عقب تمرکز دارد تا کنترل بیشتری بر «بد فرمانی» ایجاد شود و کشش به میزان بهینه‌ی خود برسد. در تست لغزش در پیچ، X5 M، دوباره دیگران را به مبارزه طلبیده است. این خودرو، چسبندگی جانبی 0.96 g را نشان داده که آن را هم‌طراز با مدل‌های اسپورت واقعی دنیا قرار می‌دهد. در زمینه ترمز‌گیری نیز، ب‌ام‌و در ۴۶/۳۳ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شود. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، درنظر بگیرید که پورشه کاین توربو S در تست لغزش در پیچ، شتاب جانبی 0.90 g داشته و برای توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت به فاصله‌ای برابر ۴۷/۵۵ متر نیاز داشته است.

همه اینها شاید با اشاره به مصرف سوخت متوسط ۱۸ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر به حاشیه رود، ولی بیایید صادق باشیم؛ آیا کسی که ۱۱۵ هزار و ۴۹۵ دلار برای یک خودرو می‌دهد، باید به فکر این مسائل جزئی باشد؟

مسلماً خیر. در واقعا، ب‌ام‌و X5 M با عملکرد فوق‌العاده، طراحی زیبا و دلنشین در داخل کابین و قابلیت و شایستگی‌هایش، مأموریتش را داشتن همه‌چیز در یکجا با موفقیت انجام داده است. ب‌ام‌و در این شاسی‌بلند، شرایط یک خودروی اسپورت را به‌وجود آورده است. در عین حال، برخی علاقه‌مندان هنوز هم نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند. امّا برای کسانی که می‌توانند این خودرو را داشته باشند، اینکه چگونه و چرا یک ب‌ام‌و X5 M به‌وجود آمده، کاملاً‌ از بحث خارج است؛ آنها فقط خوشحالند که چنین خودرویی تولید شده است.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۴ سرنشین، ۵ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۱۱۵۴۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۹۹۶۹۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC با ۳۲ سوپاپ V8، دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۴۳۹۵ سی‌سی.

• قدرت: ۵۶۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۷۴۹/۷۷ نیوتن‌متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۹۳۴ متر.

• طول ماشین: ۴/۸۹۵ متر.

• عرض: ۱/۹۸۴ متر.

• ارتفاع: ۱/۷۱۷ متر.

• وزن کلی: ۲۴۰۴ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳/۸ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۱ ثانیه.

• صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۴ ثانیه.

• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۴ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۶ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۲/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۵/۰۷ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۵۷/۴۹ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۳۳ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 96g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۶/۸ لیتر در شهر و ۱۲/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۱۸/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

 تست و بررسی بی ام و X5 M مدل 2015

منبع پدال


نظرات