1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی بی ام و X3 مدل 2015

بررسی بی ام و X3 مدل 2015

17 تیر 1394
  • 0

همه‌مان کمابیش بر این امر واقفیم که یک خودروی لوکس باید از ویژگی‌های همچون زیبایی، راحتی، ایمنی بالا و پیشرانه‌ای کارآمد و…برخوردار باشد؛ اما زمانی فرا می‌رسد که چند گزینه متفاوت ولی در عین حال نزدیک به هم، پیش روی ماست که انتخاب را سخت و گزینش مطلوب را دشوارتر می‌سازد. در این لحظات است که باید اولویت‌ها و خواسته‌هایمان را دقیقاً مشخص نماییم و ببینیم که کدام ویژگی در یک خودروست که بیشتر مورد پسند ماست، آیا این تنها آرم و نشان و یا سابقه آن است که ما را بهتر راضی می‌کند و یا راحتی و یا حتی کم استهلاک بودنش و …

بی هیچ شک و تردیدی و با هر معیاری که قضاوت کنیم بهای خودرو در ایران گران است و کمتر هم با اصول شناخته شده در دنیای بازرگانی امروز مطابقت دارد اما با این وجود، باز هم شاهدیم که خودروهایی همانند مرسدس بنز، ب‌ام‌و و لکسس مشتریان خاص خود را داشته و افراد بسیاری نیز، ریسک خریدشان را به جان می‌خرند. به این سبب می‌گویم که خرید این خودروها با ریسک همراه است که اصولاً بیشتر آن‌ها بازار دست دوم چندان مناسبی نداشته و به‌جز شرایطی خاص و یا ممنوعیت‌های عجیب‌وغریبی که گاهی شاهدیم، در اکثر موارد با افت نسبتاً زیادی در هنگام فروش مواجه‌اند. در سال گذشته شمسی (93)، حول‌وحوش 7 هزار دستگاه خودرو از این سه برند خاص وارد کشورمان شده که در این میان، ب‌ام‌و با وارداتی نزدیک به 4 هزار دستگاه مقام نخست را از آن خود نموده است. این امر نیز به‌تنهایی گواه روشنی ست از گرایش و اقبال بیشتر قشر فرادست جامعه‌مان به این برند ژرمنی (در قیاس با همتایانش). البته وجود همین موضوع، کفه ترازو را به نفع آن سنگین‌تر نیز می‌کند زیرا معمولاً در کشورمان هر چه از یک خودرو به تعداد بیشتری وارد شود احتمالاً بیشتر می‌توان روی سیستم خدمات پس از فروش و همچنین بازار فروش آتی‌اش، حساب باز نمود. (البته این معادله در تمامی موارد هم صادق نیست)

در این میان اگر ویژگی‌های همچون زیبایی، شتاب، راحتی، سابقه، اعتبار و مهم‌تر از همه کراس‌اوور بودن – که در دنیای امروز و همچنین کشور ما از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرویی است – را در یک جا جمع نماییم، خودروی ب‌ام‌و X3 از جمله کیس‌هایی است که در میان مدل‌های گران‌قیمت زیر 500 میلیون تومانی موجود در بازار ایران، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این خودرو علاوه بر کشور ما، در تست‌های متعدد خودرویی در اقصی دنیا نیز بسیار خوش درخشیده است و مهم‌ترین رقبای آن‌هم در حال حاضر، خودروهایی همچون پورشه ماکان، رنجروور اووک و لکسس NX200T هستند. نسخه فعلی ب‌ام‌و X3 دومین نسل از این خودرو محسوب می‌شود و در سال 2011 میلادی نیز روانه بازارهای جهانی گردید. نکته جالب اینجاست که در حال حاضر این خودرو در کشور آلمان تولید نمی‌شود بلکه تنها در ممالکی همچون آمریکا، روسیه و هندوستان مونتاژ می‌شود. در ضمن، تمامی نمونه‌های صادر شده به بازار امارات و شاید هم ایران ساخت کشور آمریکا هستند.

چندی پیش آخرین نسخه از این خودرو توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تست گردید که در اینجا برگردان آن را تقدیمتان می‌کنم.

خلاصه بررسی

کل امتیاز: 4 از 5

این خودرو بر مبنای پلت فرم به کار رفته در ب‌ام‌و سری 3 تکوین یافته است و در حال حاضر هم در نسل دوم خود ارائه می‌شود. ب‌ام‌و X3 یک اس یو وی جمع‌وجور است که توسط برندی آلمانی تولید می‌شود.

نمای ظاهری

با توجه به چراغ‌های ظریف و شیک افقی به کار رفته در جلوی این خودرو، گونه‌های استخوانی برآمده توسط مه شکن‌های جلو و همچنین جلوپنجره مشبکی که امضای کلیه‌ای شکل ب‌ام‌و را بر پیشانی خویش حمل می‌کند، می‌توان گفت که نمای ظاهری ب‌ام‌و X3 مدل 2015 تااندازه‌ای شیک و باب روز است. سبک کلاسیکی که ب‌ام‌و در خودروهای خود به کار می‌گیرد، در نمای پشتی این خودرو نیز قابل مشاهده است. خطوط حاصل از این متد، از لامپ‌های LED به کار رفته در عقب این خودرو شروع شده و پس از عبور از درب‌های عقب آن، امتداد یافته و نواحی کناری خودرو را هم در بر می‌گیرد.

کابین

سرتاسر کابین این خودرو را پوششی نقره‌ای رنگ به همراه پلاستیک مشکی پیانو و همچنین تریم های چوبی و نیز چرمی نرم فرا گرفته است. یک صفحه نمایشگر لمسی چندرسانه‌ای (MULTI MEDIA) در میانه داشبورد آن جای گرفته و به دنبالش نیز کانال‌های سیستم تهویه مطبوع و تنظیم‌کننده‌های آن قرار دارند؛ علاوه بر آن، یک دستگاه پخش CD نیز با ظرافت و دقت هر چه تمام‌تر در کنسول میانی آن نصب شده است، تمامی این موارد در کنار یکدیگر اسباب جذابیت و گیرایی بیش از پیش این کابین را فراهم نموده است. در بخش پشتی این خودرو 993 میلی‌متر فضا برای سر سرنشینان و همچنین 935 میلی‌متر فضا هم برای قرارگیری پاهای آنان وجود دارد. در مجموع، ب‌ام‌و X3 قادر است که سه سرنشین را با زحمت در صندلی‌های عقب خویش جای دهد. اما کاربردی بودن این خودرو همین جا خاتمه نمی‌یابد زیرا این خودرو از گنجایش فضای باری معادل 782 لیتر در پشت صندلی‌های عقب خویش برخوردار است و چنانچه صندلی‌های ردیف 2 آن نیز خوابانده شوند این عدد به 1792 لیتر افزایش می‌یابد.

مهندسی

خودروی ب‌ام‌و X3 به سامانه «کنترل نوسانات پویا» یا همان DDC یا (DYNAMIC DAMPING CONTROL ) مجهز است. این سیستم با بهره‌گیری از اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سانسورهایی که در اطراف فرمان این خودرو جای دارند، وضعیت جاده را دائماً ارزیابی نموده و موجبات پایداری بیشتر بدنه را در مقابل نیروهای جانبی و یا هنگام پیچش ناگهانی فرمان در سرعت‌های بالا، فراهم می‌آورد. همچنین با یک تلنگر کوچک به کلیدی که نزدیک دسته‌دنده قرار دارد می‌توان حالت COMFORT (راحت) رانندگی را به حالت SPORT (اسپرت) و از آنجا به SPORT + (اسپرت پلاس) تغییر داد، در صورت قرارگیری در این وضعیت نیز، تنظیمات متعددی در این خودرو صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به واکنش سریع‌تر پیشرانه، تعویض سریع‌تر دنده‌ها و نیز سفت‌ترین شدن سیستم تعلیق آن، اشاره نمود.

توضیح: راننده در این خودرو می‌تواند 4 حالت متفاوت ECO (اقتصادی)،COMFORT (راحت)، SPORT (اسپرت) و نیز SPORT+ (اسپرت پلاس) را برای رانندگی برگزیند.

آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

با توجه به این که پیشرانه‌های به کار رفته در ب‌ام‌و X3 تاکنون 6 بار جایزه سال موتوری را از آن خود نموده‌اند، ب‌ام‌و نه تنها تصمیم گرفته است که از این پیشرانه‌های برنده در این مدل استفاده کند بلکه گامی هم فراتر نهاده و آن نیز تجهیز موتورهای چهار سیلندر به سیستم‌های همچون توئین توربو و نیز تزریق مستقیم سوخت است. پیشرانه 4 سیلندر نصب شده در مدل X3 XDRIVE 20I تنها توانی معادل 184 اسب‌بخار را تولید می‌کند و شتاب صفر تا صد نه‌چندان چشمگیری، معادل 8.3 ثانیه را به این خودرو می‌بخشد. بااین‌حال، موتور به کار رفته در مدل XDRIVE 35I توانی معادل 306 بخار و گشتاوری برابر با 400 نیوتن‌متر را، با همیاری یک گیربکس 8 سرعته خودکار، برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

جمع‌بندی نهایی

ب‌ام‌و X3 یک خودروی جذاب و گیراست و از این روی کاملاً دشوار است که عیب و نقصی را در آن یافت. به گمان ما، بیشترین نکته منفی‌ای که این خودرو را تهدید می‌کند بهای سنگین آن است.

نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طرح خارجی خودرو

فضای بار

کیفیت کابین

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

بهای بالای خودرو

مشخصات فنی

مدل 20i

توان: 184 اسب‌بخار در 6250 دور در دقیقه

گشتاور: 270 نیوتن‌متر در 4500 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 8.3 ثانیه

حداکثر سرعت: 210 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت در حومه شهر: 8.4 الی 9 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 الی 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر

مدل 28i (تقریباً بیشتر نمونه‌های وارد شده به ایران از این مدل هستند)

توان: 245 اسب‌بخار در 6500 دور در دقیقه

گشتاور: 350 نیوتن‌متر در 4800 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 6.5 ثانیه

حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت در حومه شهر: 9.1 الی 9.3 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی:7.3 الی 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر

سیستم فنربندی جلو: جناغی دوبل

سیستم فنربندی عقب: اتصال چندگانه (MULTI LINK)

سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده با هوا

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4648/2098/1661 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2810 میلی‌متر

حجم باک بنزین: 67 لیتر

وزن: 1820 الی 1880 کیلوگرم

اندازه تایرهای جلو و عقب: 245/50 R 18 (مدل‌های 28i و 35i)

ایمنی

این خودرو در موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) تحت آزمون متعددی قرار گرفت و در تمامی بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (همپوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها بالاترین امتیاز یا همان نمره خوب (GOOD) را کسب نمود.

8 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD

سیستم کمکی ترمز BA

سیستم کنترل پایداری DSC

سیستم کنترل خودرو در هنگام پایین آمدن از تپه‌ها HDC (HILL DESCENT CONTROL)

سیستم ضد لغزش ASR

سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر حرکت LANE DEPARTURE WARNING

سیستم هشداردهنده تعویض خط LANE CHANGE WARNING DETECTS

سیستم کمک پارک PARK ASSISTANT

ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف

و…

تجهیزات رفاهی (مدل‌های فول عرضه شده در امارات)

سیستم هدایت IDRIVE برای کنترل ادوات خودرو و پد لمسی مربوطه – سیستم نایت ویژن – سقف پانورامیک به همراه سانروف 4 حالته – کروز کنترل تطبیقی با قابلیت حفظ فاصله با خودروهای مقابل – دوربین 360 درجه برای رصد محیط اطراف خودرو – استراحتگاه دست جلو – صفحه نمایشگر لمسی با ابعاد 6.5 و 8.8 اینچ – تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – کانال‌های تهویه در کنسول میانی (برای سرنشینان عقب) – سوکت برقی 12V – دکمه استارت – دوربین دید عقب – سنسورهای پارک جلو و عقب – سیستم هوشمند ورود بدون کلید – کامپیوتر سفری – چراغ‌های جلو (LED تطبیقی) – چراغ‌های عقب LED – شیشه شور چراغ‌های جلو – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث + موبایل + اسمارت فون – سیستم بخار زدای شیشه عقب – آینه برقی تاشو به همراه گرم‌کن – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – سیستم کنترل کیفیت هوا AQS و فیلتر هوای داخل کابین – سنسور باران – گرم‌کن صندلی با قابلیت تنظیم گودی کمر – سیستم صوتی HARMAN KARDONE (هارمن کاردن) با آمپلی‌فایر دیجیتالی به همراه 16 بلندگو و با قدرت خروجی 600 W – سیستم ناوبری حرفه‌ای – گرم‌کن فرمان – آینه‌های الکتروکرومیک داخل و خارج خودرو به همراه حافظه و….

قیمت

در ایران: 453.6 میلیون تومان (نمونه 28i مجهز به کیت M)

در امارات: 235,000 درهم (نمونه 20i XDRIVE)

255,000 درهم (نمونه 28i XDRIVE)

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

 بررسی بی ام و X3 مدل 2015

منبع پدال


نظرات