1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

15 اسفند 1394
  • 0

پس از نیم‌ قرن تکیه بر یک جایگاه مناسب در کیفیت رانندگی و با بهره‌گیری از موتور‌های قدرتمند چهار و شش سیلندر در یک طرح دیفرانسیل عقب و با توزیع وزنی نزدیک به 50:50 برای محورها، اینک ب‌‌ام‌و در جهتی کاملاً مخالف قدم گذاشته است. مدل X1 با جلوپنجره قلوه‌ای‌شکل، اولین نمونه از خودروهای دیفرانسیل جلوی ب‌ام‌و است که رهسپار آن سوی آب‌های آتلانتیک می‌شود.

یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که خریداران امریکایی به کراس‌اورها، یعنی وسایل‌ نقلیه‌ جعبه‌ای متشکل از قطعات خودروهای معمولی، علاقه زیادی پیدا کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴ میلیون کراس‌اور در بازار امریکا به فروش رفت و انتظار می‌رود که آمار فروش این نوع خودرو در سال جاری میلادی از آمار سدان‌های کامپکت و متوسط نیز فراتر رود. بر این اساس، ب‌ام‌و نیز به اشتیاق مشتریان برای کراس‌اورها واکنش نشان داده است.

مدل جدید X1 که از پلتفرم دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند، صاحب برخی مزیت‌ها شده و در این میان، به‌ناچار، برخی موارد را نیز فدا کرده است. با این حال، ب‌ام‌و به شکلی زیرکانه آن را برای رقابت تنگاتنگ در کلاس کراس‌های پرمیوم کامپکت و حرکت شانه‌به‌شانه با مدل‌هایی مانند آئودی Q3، لکسس NX و مرسدس‌بنز GLA تدارک دیده است.

به لطف افزایش ارتفاع صندلی جلو به اندازه ۳۰ میلی‌متر، ورود به داخل کابین X1 راحت‌تر از قبل شده است. در همین حال، کابین این خودرو با استفاده از دو طیف رنگ چرم دوخت فرانسوی، پنل‌های چوب بلوط تیره، کروم مات و الگوهای پیانو-بلک، به زیبایی پرداخته شده است. همچنین مجموعه‌ای از دکمه‌های کلیدهای هوشمند، امکان تنظیم سیستم کنترل هوا، تماس تلفنی و یا استفاده از سیستم راهبری را به‌سادگی فراهم می‌کنند. یک نمایشگر ۶/۵ اینچی در بالای داشبورد، یک تصویر واضح از قابلیت‌های X1 در اختیار قرار می‌دهد و البته، امکان استفاده از یک نمایشگر ۸/۸ اینچی نیز وجود دارد. یک سانروف دو تکه که بخشی از پکیج «پرمیوم» به ارزش ۳۲۵۰ دلار محسوب می‌شود، فضای داخلی کابین X1 را روشن می‌کند (هزینه این سانروف به‌تنهایی ۱۳۵۰ دلار است). در همین حال، یکی از ایراداتی که می‌توان به این کابین گرفت، این است که صندلی‌های جلو با اینکه راحتی و دوخت مناسبی دارند، ولی اندکی جمع‌و‌جور و باریک هستند.

عقب کابین، راحت‌تر و دلنشین‌تر از قبل شده است. مسافران صندلی‌های عقب در مدل جدید در ارتفاعی بالاتر می‌نشینند و به لطف خط کمربندی مناسب در بدنه X1، نمای بهتری از پیرامون خود در اختیار خواهند داشت. استفاده از یک پیشرانه جمع‌وجورتر نیز باعث شده تا فضای پاهای صندلی‌های عقب به اندازه ۳۸ میلی‌متر در تریم استاندارد اضافه شود. اگر هم آپشن صندلی‌های «کشویی و خم‌شونده» به ارزش ۳۰۰ دلار انتخاب شود، فضای پاها به اندازه ۶۶ میلی‌متر افزایش خواهد یافت.

در پشت صندلی‌ها، فضایی معادل ۷۶۴/۵ لیتر برای حمل وسایل درنظر گرفته شده و در عین حال، یک فضای ۱۱۳ لیتری اضافی در زیر پنل کف نیز وجود دارد. هاچ عقب به صورت خودکار می‌تواند با حرکت پا در زیر سپر باز شود. در حالی که ب‌ام‌و هیچ‌گونه آپشن یدک‌کشی برای این خودرو ارائه نکرده، ولی تمام X1 ها حداقل برای حمل تریلرها آماده هستند.

بهترین خبر در مورد دینامیک رانندگی X1 این است که کمترین نشانه‌ای از حضور یک سیستم دیفرانسیل جلو حس می‌شود. سیستم فرمان، سریع است و واکنش مناسبی دارد، ولی در عین حال، نمی‌تواند یک بازخورد واقعی از سطح جاده در اختیار قرار دهد. سیستم تعلیق M اسپورت که به صورت استاندارد در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در نرم‌ترین حالت، شرایط سفت و سختی دارد و شما هر گونه ناهمواری سطح جاده که حتی به چشم هم نمی‌بینید، احساس خواهید کرد.

بهترین خبر در مورد دینامیک رانندگی X1 این است که کمترین نشانه‌ای از حضور یک سیستم دیفرانسیل جلو حس می‌شود. سیستم فرمان، سریع است و واکنش مناسبی دارد، ولی در عین حال، نمی‌تواند یک بازخورد واقعی از سطح جاده در اختیار قرار دهد. سیستم تعلیق M اسپورت که به صورت استاندارد در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در نرم‌ترین حالت، شرایط سفت و سختی دارد و شما هر گونه ناهمواری سطح جاده که حتی به چشم هم نمی‌بینید، احساس خواهید کرد.

ب‌ام‌و سال‌ها یکی از سرآمدهای موتورهای نرم چهار سیلندر بوده و اکنون نیز موتور جدید توربوشارژر ۲ لیتری در X1، استانداردهای برجسته این برند را جان دوباره‌ای بخشیده است. این موتور با گیربکس جدید ۸ سرعته اتوماتیک Aisin نیز همراه است تا قدرت خود را با آرامش و متانت در دسترس قرار دهد. در حالی که آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در رابطه مصرف سوخت نسبته مدل قبلی دیفرانسیل عقب تفاوتی نکرده است، در تست مصرف سوختی معادل ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از X1 جدید مشاهده شده که ۰/۴ لیتر کمتر از میزان ثبت‌شده برای مدل ۲۰۱۳ است.

امّا پیک قدرت از ۲۴۱ به ۲۲۸ اسب‌بخار کاهش یافته و در نتیجه، موجب شتاب کُندتر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و طی مسیر یک‌چهارم مایل شده است. این خودرو در ۶/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۳ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر یک‌چهارم مایل عبور می‌کند. این در حالی است که وزن کلی آن به اندازه ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی X1 شده است. همچنین به دلیل اصرار گیربکس اتوماتیک در شیفت دنده در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه که حتی در حالت شیفت دستی نیز اعمال می‌شود، خط قرمز ۷۱۰۰ دور بر دقیقه حالت نمایشی پیدا کرده است. در حالی که شیفتر کنسول شرایط مناسبی دارد، ولی آنهایی که به دنبال پدل‌شیفتر هستند، می‌توانند با اضافه کردن پکیج ۲۴۵۰ دلاری M اسپورت از آنها بهره‌مند شوند. ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره کرد که در اینجا خبری از گیربکس دستی نخواهد بود.

مهاجرت ب‌ام‌و به پلتفرم دیفرانسیل جلو، احساسات ضدّ و نقیضی به وجود آورده است. حتی با دانستن اینکه X1 جدید مطمئناً‌ یکی از رقبای جدی در بین کراس‌اورهای لوکس خواهد بود، نمی‌تواند آن را به عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان محصولات ب‌ام‌و تصوّر کرد.

گروه ب‌ام‌و از سال ۲۰۰۱ مینی‌کوپرهای دیفرانسیل جلو را مهندسی کرده و اکنون نیز این تجربه را برای X1 به کار برده است. پلتفرم جدید UKL2 که با مینی کوپر کلابمن و ب‌ام‌و سری 2 اکتیو تورر مشترک است، یک طراحی عرضی کلاسیک برای پیشرانه دارد و قرار است که در زیر پوسته بسیاری از مدل‌های آینده ب‌ام‌و و مینی مورد استفاده قرار گیرد. قرار دادن موتور به صورت عرضی، نه‌تنها موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود، بلکه موجب کاهش افت ناشی از اصطکاک، هر چند به صورت محدود و در حدّ چند درصد می‌گردد؛ چرا که در این حالت، میل‌لنگ و آکسل جلو، در محورهای موازی به گردش در می‌آیند. در حالی که X1 به صورت استاندارد از یک سیستم دیفرانسیل با حالت انتخابی چهار چرخ متحرک در این پلتفرم استفاده می‌کند، احتمالاً یک نسخه دیفرانسیل جلو نیز با قیمت کمتر ارائه خواهد شد.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.

• قیمت مدل تست: ۴۵۹۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۵۷۹۵ دلار).

• نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.

• گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.

• قدرت: ۲۲۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۲۵۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.

• طول ماشین: ۴/۴۵۵ متر.

• عرض: ۱/۸۲۱ متر.

• ارتفاع: ۱/۵۸۸ متر.

• وزن کلی: ۱۶۹۵ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانیه.

• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۷/۶ ثانیه.

• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۲ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۲۸ کیلومتر بر ساعت.

• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.

• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶۴ متر.

• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 87g.

مصرف سوخت:

• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

• مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

 تست و بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

منبع پدال


نظرات